Modalitati de Imbogatire a Vocabularului Deficientilor Mentali

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul I: Limbajul verbal (conexiuni si functii) 3
1.1. Relatia dintre limbaj si gandire 4
1.2. Rolul limbajului in formarea constiintei 5
1.3. Rolul limbajului in formarea personalitatii umane 7
1.4. Rolul limbajului in reglarea actiunii 9
1.5. Functiile limbajului verbal 10
Capitolul II: Limbajul verbal la copii deficientii mintali 14
2.1. Particularitatile limbajului verbal la deficientii mintali 15
2.2. Educatia limbajului la deficientii mintali 18
Capitolul III : Modalitati de terapie educationala integrata 22
3.1. Jocul didactic si valentele sale terapeutice 23
3.2. Terapia de expresie grafica si plastica 28
Capitolul IV: Metodologia cercetarii 31
4.1. Scopul lucrarii 33
4.2. Descrierea instrumentelor de lucru utilizate: 34
A. Jocul didactic
B. Terapia de expresie grafica si plastica
C. Dezvoltarea si formarea unor trasaturi pozitive de 
caracter
Capitolul V: Experimentul 62 
5.1. Prezentarea ipotezelor 62
5.2. Prezentarea lotului experimental 62
5.3. Designul experimental 64
Capitolul VI: Rezultatele experimentului 66
6.1. Productivitatea verbala 66
6.2. Structura vocabularului activ 69
6.3. Operationalitatea cuvintelor noi 71
6.4. Aspecte ale terapiei de expresie grafica si plastica 74
6.5. Concluzii si propuneri


Extras din licenta Cum descarc?

I. LIMBAJUL VERBAL ( conexiuni si functii )
Singura fiinta care isi regleaza constient relatiile cu natura si cu societatea este omul. La el nu se manifesta numai adaptarea sa la mediu, ci datorita capacitatii de analiza constienta, realizata cu ajutorul limbajului, il si transforma dandu-i rosturi omenesti.
Stiinta care ofera definitia cea mai generala a limbajului este semiotica. Din punctul ei de vedere limbajul este "un sistem de semne manuite dupa anumite reguli in vederea fixarii, prelucrarii si transmiterii de informatii". Semn este tot ceea ce, pe baza unor reguli, este substituent pentru altceva. Regulile care guverneaza sistemul de semne sunt de trei tipuri:
o Reguli sintactice - vizeaza relatiile dintre semne;
o Reguli semantice - vizeaza relatiile dintre semne si semnificatia lor;
o Reguli pragmatice - stabilesc reguli de utilizare a semnelor in comportamente lingvistice.
Limbajul verbal apare la intersectia functiei semiotice cu comunicarea. El este acel tip de limbaj care satisface in chipul cel mai adecvat cerintele ambelor procese.
Prin asimilarea limbii activitatea omului dobandeste un continut specific; limbajul verbal restructureaza pana in temelii intreaga activitate psihica a omului. Determinarea sociala a psihicului uman se manifesta in mare masura tocmai in "natura verbala" a tuturor proceselor, starilor si insusirilor psihice ale personalitatii.
Observatie: Din punct de vedere psihologic, limbajul face parte dintr-o clasa mult mai vasta de fenomene - conduitele simbolice - alaturi de gesturi, artele figurative, mimica, etc. In prezenta lucrare termenul de "limbaj" are trimitere directa spre semnificatia termenului "limbaj verbal".
1.1. Relatia dintre limbaj si gandire
Gandirea - proces de reflectare a lumii in creierul uman, reflectare generalizata, nemijlocita, orientata spre un scop - se realizeaza cu ajutorul limbajului. Gandirea si limbajul au aparut simultan, odata cu omul.
Actul vorbirii este un act de gandire, formulare si intelegere, relatie care a fost intuita inca din antichitate. Astfel cuvantul grecesc "logos" inseamna in acelasi timp "idee" si " cuvant", continut semantic ce ne dezvaluie o legatura profunda intre cele doua procese psihice, de care anticii au fost perfect constienti.
Notiunile, judecatile si rationamentele fiind obiectele ideale ale gandirii, limbajul verbal detine rolul de instrument principal al gandirii. Desi intre gandire si limbaj exista o stransa legatura, ele nu se identifica, nu coincid. Nu gandirea determina vorbirea , ci vorbirea determina gandirea. Modul de a gandi depinde de modul de a vorbi. "Forma gandirii este configurata de structura limbii"- Emile Benveguite (dupa C.Paunescu,I.Musu,1997).
Limbajul ofera posibilitatea trairilor sa se transforme in ganduri. El este deci nu numai un instrument de exprimare a unor ganduri gata formate, ci este si un instrument de formare a lor. Ideea apare numai printr-o cristalizare intr-o anumita forma verbala, caci, fara aceasta exprimare, avem de-a face doar cu un sentiment de neliniste intelectuala, nu cu o idee.
Gandirea nu este niciodata pura - afirma H. Delacroix (dupa C.Paunescu, I.Musu,1997). In orice imprejurare gandirea opereaza cu un dat, cu un oarecare obiect, cu un semn. Datele obtinute pe cale perceptiva se prelucreaza cu ajutorul gandirii si se generalizeaza in notiuni. Gandurile si cunostintele se exteriorizeaza si se pastreaza prin si in limba. Formularea lor verbala este precedata in timp de formularea simbolica a gandirii. Acesta formulare nu este altceva decat vorbirea interioara, pe cand formularea verbala este legata de vorbirea exterioara. 
Subiectul care gandeste trebuie sa-si vorbeasca, sa se situeze in limbajul interior. Cel care vorbeste trebuie sa fie inteligibil, cel care asculta trebuie sa inteleaga ce se spune. Daca vorbeste fara sa se gandeasca pronunta cuvinte, fraze, dar fara inteles. Daca participa pasiv, fara sa fie atent, inregistreaza doar cuvinte, fraze din discurs sau conversatie, fara sa le patrunda sensul, situandu-se in afara actului comunicarii.
Cuvantul in afara sensului, a semnificatiei sale, a aspectului sau semantic nu este cuvant, ci un simplu sunet fizic, gol, lipsit de continut. De aceea semnificatia prin natura sa poate fi considerata ca o manifestare concomitenta atat de limba cat si de gandire. Cuvantul a fost studiat predominant sub latura sa exterioara, de comunicare cu altii. Cealalta latura a sa, cea interioara, semnificatia sa, ramane si in prezent insuficient cunoscuta. Dar chiar in semnificatia cuvantului se ascunde posibilitatea elucidarii relatiei gandire-limbaj, deoarece tocmai semnificatia cuprinde nodal, in componenta sa, acea unitate pe care o denumim "gandire verbala". "Semnificatia, arata Vigotski (dupa R.Zazzo,1979), este concomitent limbaj si gandire, pentru ca ea constituie unitatea gandirii verbale".


Fisiere in arhiva (3):

  • Modalitati de Imbogatire a Vocabularului Deficientilor Mentali
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Modalitati de Imbogatire a Vocabularului Deficientilor Mentali.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!