Cuprins
- Capitolul 1. Managementul întreprinderilor mici și mijlocii - concepte, delimitări, definiții
- 1.1Etapele și evoluția fenomenului de creare a întreprinderilor mici și mijlocii în România 1
- 1.2Abordări conceptuale ale întreprinderilor mici și mijlocii 4
- 1.3Caracteristici și factori de influență asupra întreprinderilor mici și mijlocii 8
- 1.4Avantajele și dezavantajele unei întreprinderi mici și mijlocii 10
- Capitolul 2. Antreprenoriatul și gândirea antreprenorială
- 2.1 Evoluția antrreprenoriatului 13
- 2.2 Calitățile esențiale ale unui antreprenor de succes 18
- 2.3 Modul de gândire și creativitatea - de la idee la afaceri profitabile 22
- 2.4 Modalități de creare și dezvoltare a afacerii 27
- 2.4.1 Înființarea prin forțe proprii a unei întreprinderi mici și mijlocii 27
- 2.4.2 Cumpărarea unei afaceri existente 32
- 2.4.3 Franchizingul 35
- 2.5 Legătura și diferențele dintre antreprenoriat și managementul întreprinderilor mici și mijlocii 45
- Capitolul 3. Studiu de caz - Urmărirea evoluției afacerilor întreprinse de către Kovács Eugen
- 3.1 Prezentarea antreprenorului Kovács Eugen 48
- 3.2 Prezentarea interviului 52
- 3.3 Interpretarea rezultatelor interviului 62
- Concluzii generale 71
- Bibliografie 74
Extras din licență
INTRODUCERE
Lansarea unei afaceri noi este motorul economiei și contribuie la creșterea și dezvoltarea ei. Chiar dacă întreprinderile mici și mijlocii în mod individual nu pot influența individual direcția economiei, studiile din ultimii ani arată că cei care au investit în afaceri mici și mijlocii au îmbunătățit starea economiei care este în declin.
Acesta a fost și motivația în elaborarea unei lucrări care să se axeze pe procesul de lansare a unei întreprinderi mici și mijlocii.
Primul capitol al lucrării, Managementul întreprinderilor mici și mijlocii - concepte, delimitări, definiții prezintă cadrul general al întreprinderilor mici și mijlocii. În primul rând s-a tratat evoluția fenomenului antreprenorial din România, etapele evoluției și care au fost acele schimbări cruciale care au infleunțat lansarea de noi întreprinderi mici și mijlocii. Fenomenul de lansare al întreprinderilor mici și mijlocii fiind unul relative nou în țara noastră, în subcapitolul al doilea am dorit să definim și să clarificăm cele mai uzuale concepte din cadrul IMM-urilor. Deși există foarte multe abordări și formulări asupra întreprinderilor mici și mijlocii le-am subliniat pe cele care sunt în concordanță cu legislația României și cu abordările acceptate în țară. În subcapitolul trei am dezvoltat care sunt caracteristicile specifice unei întreprinderi mici și mijlocii, care îl deosebesc de alte forme de afaceri. După acestă am cules acele avantaje care derivă din această formă de lansare a unei afaceri, dar și dezavantajele care decurg din lansarea unei întreprinderi mici și mijlocii.
Capitolul al doilea, Antreprenoriatul și gândirea antreprenorială tratează pe larg fenomenul antreprenorial, cum poate o persoană să devină antreprenor , care sunt tehnicile cele mai uzuale de lansare a unei afaceri și prin ce se deosebește antreprenoriatul de managementul întreprinderilor mici și mijlocii. În primul rând privim în ansamblu fenomenul antreprenorial de-a lungul instoriei de la primele ei apariții până în timpul prezent. Totodată observăm diferite abordări conceptuale ale antrepenoriatului și evoluția ei. În subcapitolul al doilea sunt descrise caracteristicile generice ale unui antpreprenor de succes cu scop orientativ pentru oricine care ar dori să devină unul. Subcapitolul trei tratează gândirea specifică a unui antreprenor și tehnicile cele mai eficiente de găsire a unor idei competente pentru transformarea lor în afaceri de succes. Subcapitolul patru dezvoltă trei forme de materializare a unor idei de afaceri, adică a trei căi de lansare a unei afaceri, și anume: înființarea prin forțe proprii, cumpărarea unei afaceri existente și franciza. Se tratează fiecare tehnică în parte: ce înseamnă, care sunt avantajele și dezavantajele lor și care sunt specificitățile lor. Ultimul subcapitol dezvoltă punctele comune și deosebirile între procesul antreprenorial și influențele lui aspura unei întreprinderi, și a managementului întreprinderilor mici și mijlocii.
Studiul de caz prezintă antreprenorul Kovács Eugen și afacerile întreprinse de dânsul. Prin prezentarea și intervievarea antreprenorului obținem o imagine asupra ceea ce înseamnă practic să fi un antreprenor , care sunt avantajele și dezavantajele unei asemenea activități, cum să lansezi și să menții o afaceri într-o economie schimbătoare. Totodată prin prezentarea activității din cadrul firmelor SC AUTOCLINICA SRL și SC QH AUTO SRL care au fost înființate prin forțe proprii găsim informații valoroase asupra procesului antreprenorial, iar prin prezentarea activității din cadrul SC AUTOREX SOLUTIONS SRL aflăm ce înseamnă să deții o afacere prin contract de franciză.
Ultima parte a lucrării dezvoltă concluziile, părerile și toate acele elemente care mi-au dezvoltat gândirea și prespectiva aspra fenomenului de lansare a unei întreprinderi mici și mijlocii în urma elaborării acestei lucrări.
MOTIVAȚIA, IMPORTANȚA ȘI METODOLOGIA CERCETĂRII
De mulți ani s-a constatat că lansarea și dezvoltarea unor afaceri fie și de cele mai mici dimensiuni aduc beneficii foarte mari atât economiei dar și a întregii populații care depind de ceea ce oferă acele afaceri. Preocupare serioasă însă spre domeniul managementului întreprinderilor mici și mijlocii și asupra antrerpenoriatului în România s-a manifestat după Revoluție când circumstanțele economice, politice și legislative au încurajat lansarea afacerilor în regim propriu de către întreprinzători privați. În tot acești ani s-au elaborat studii și s-au scris cărți care se axează pe aceste teme însă cu siguranță nu este o temă epuizată sau tratată la nesfârșit.
Motivul alegerii acestei teme a pornit de la preocuparea personală înspre oportunitățile pe care le oferă lansarea unei afaceri, ce implică un asemenea proces de lansare, care sunt avantajele și dezavantajele lansării unei afaceri și cum anume contextul economic își pune amprenta asupra unei întreprinderi mici și mijlocii. Totodată am fost interesată ce înseamnă a fi un antreprenor de succes, care sunt calitățile esențiale ale unui antreprenor bun, cum gândește unul și prin ce metode generează ideile cele mai bune și profitabile în cadrul unei afaceri. Nu în ultimul rând am dorit să tratez care sunt acele tehnici și modalități de lansare care s-ar potrivi unui antreprenor.
Informațiile și datele sintetizate în prezenta lucrare sunt bazate pe studierea unor lucrări de specialitatea, menționate la Bibliografie dar și pe cunoștințele acumulate pe parcursul anilor de studiu.
Pentru elaborarea studiului de caz am folosit diverse tehnici de culegere a informațiilor atât în mod direct cât și indirect. Interviul structurat realizat împreună cu antreprenorul Kovács Eugen a fost sursa principală de informații ceea ce a fost întregită de discuțiile libere cu dânsul, cât și cu angajații. Totodată observarea desfășurării activității antreprenoriale a managerului Kovács Eugen mi-au oferit o imagine asupra modului cum activează dânsul în cadrul afacerilor întreprinse. Toate aceste metode de informare diverse au ajutat la crearea unei imagini complete asupra activităților întreprinse dar și asupra perspectivei personale ale domnului Kovács Eugen asupra antreprenoriatului.
Prezenta lucrare dovedește importanță deoarece oferă o imagine aparte asupra ceea ce înseamnă a fi antreprenor într-o economie în continuă schimbare și în urma tratării aspectelor teoretice aferente temei, prezintă exemplul real al unui antreprenor de succes.
Bibliografie
Ashton, R. (2006) : Cartea întreprinzătorului: liste de control: 1000 de ponturi utile care te ajută să-ți pornești și să-ți dezvolți afacerea, București: Rentrop&Straton.
Borza, A. (2000) : Managementul întreprinderilor mici și mijlocii, Cluj-Napoca.
Borza, A., Crișan, C., Bordean, O., (2009) : Antreprenoriat: managementul firmelor mici și mijlocii : concepte și studii de caz, Cluj - Napoca : Risoprint.
Bucurean, M., (1999) : Managementul întreprinderilor mici și mijlocii, Cluj-Napoca.
Burns, P., Dewhurst, J., (1996) : Small business and antrepreneurship, Basingstoke, Hampshire; London : MacMillen Press.
Burtică, M., Tăgoată, A., Tămășilă, M., (2006) : Managementul întreprinderilor mici și mijlocii : concepte, evoluție, strategii, Timișoara: Solness.
Crăciun, L., (2001) : Managementul strategic al întreprinderilor mici și mijlocii, București: Semn’94.
Frunzăverde, D., Irimia, H., Rîndașu, V., (2005) : Antreprenoriat : teorie și practică, Timișoara: Mirton.
Györfy, L. (2009) : Activitatea antreprenorială din România în contextul dezvoltării economiei , Cluj-Napoca.
Hatten, T., (2009) : Small business management, USA: Houghton Miffin Company.
Leuca, G. (2009) : Considerații privind managementul întreprinderilor mici și mijlocii din industria românească în contextul integrării europene, Timișoara: Politehnică.
Matei, L. (1998) : Managementul întreprinderilor mici și mijlocii : strategii și performanțe, București : Editura Fundației ,, România de Mâine,,.
Nickels, W., McHugh, J., McHugh S., (2005) : Understanding Business, USA: McGraw- Hill/Irwin
Nicolescu, O., (1999) : Management, București: Editura Economică.
Nicolescu, O., (2001) : Managementul întreprinderilor mici și mijlocii : concepte, metode, aplicații, studii de caz, București: Editura Economică.
Pánczél, Z. (2010) : Franciza - afacerea secolului , Timișoara : Mirton.
Pintea, S. (2007) : Elemente de psihologie antreprenorială: repere teoretico-experimentale, Cluj-Napoca : A.S.C.R.
Stoica, V., (1998) : Modul economic de gândire: elemente de inițiere, București: Tribuna Economică.
Stokes, D., Wilson, N., (2006) : Small business management and entrepreneurship, Canada: Thomson.
Zeidman, P. (1999) : Franciza , București : Capital:Expert.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modalitati de lansare a unei afaceri de succes.doc