Capitolul 1. Managementul intreprinderilor mici si mijlocii - concepte, delimitari, definitii 1.1Etapele si evolutia fenomenului de creare a intreprinderilor mici si mijlocii in Romania 1 1.2Abordari conceptuale ale intreprinderilor mici si mijlocii 4 1.3Caracteristici si factori de influenta asupra intreprinderilor mici si mijlocii 8 1.4Avantajele si dezavantajele unei intreprinderi mici si mijlocii 10 Capitolul 2. Antreprenoriatul si gandirea antreprenoriala 2.1 Evolutia antrreprenoriatului 13 2.2 Calitatile esentiale ale unui antreprenor de succes 18 2.3 Modul de gandire si creativitatea - de la idee la afaceri profitabile 22 2.4 Modalitati de creare si dezvoltare a afacerii 27 2.4.1 Infiintarea prin forte proprii a unei intreprinderi mici si mijlocii 27 2.4.2 Cumpararea unei afaceri existente 32 2.4.3 Franchizingul 35 2.5 Legatura si diferentele dintre antreprenoriat si managementul intreprinderilor mici si mijlocii 45 Capitolul 3. Studiu de caz - Urmarirea evolutiei afacerilor intreprinse de catre Kovacs Eugen 3.1 Prezentarea antreprenorului Kovacs Eugen 48 3.2 Prezentarea interviului 52 3.3 Interpretarea rezultatelor interviului 62 Concluzii generale 71 Bibliografie 74
INTRODUCERE Lansarea unei afaceri noi este motorul economiei si contribuie la cresterea si dezvoltarea ei. Chiar daca intreprinderile mici si mijlocii in mod individual nu pot influenta individual directia economiei, studiile din ultimii ani arata ca cei care au investit in afaceri mici si mijlocii au imbunatatit starea economiei care este in declin. Acesta a fost si motivatia in elaborarea unei lucrari care sa se axeze pe procesul de lansare a unei intreprinderi mici si mijlocii. Primul capitol al lucrarii, Managementul intreprinderilor mici si mijlocii - concepte, delimitari, definitii prezinta cadrul general al intreprinderilor mici si mijlocii. In primul rand s-a tratat evolutia fenomenului antreprenorial din Romania, etapele evolutiei si care au fost acele schimbari cruciale care au infleuntat lansarea de noi intreprinderi mici si mijlocii. Fenomenul de lansare al intreprinderilor mici si mijlocii fiind unul relative nou in tara noastra, in subcapitolul al doilea am dorit sa definim si sa clarificam cele mai uzuale concepte din cadrul IMM-urilor. Desi exista foarte multe abordari si formulari asupra intreprinderilor mici si mijlocii le-am subliniat pe cele care sunt in concordanta cu legislatia Romaniei si cu abordarile acceptate in tara. In subcapitolul trei am dezvoltat care sunt caracteristicile specifice unei intreprinderi mici si mijlocii, care il deosebesc de alte forme de afaceri. Dupa acesta am cules acele avantaje care deriva din aceasta forma de lansare a unei afaceri, dar si dezavantajele care decurg din lansarea unei intreprinderi mici si mijlocii. Capitolul al doilea, Antreprenoriatul si gandirea antreprenoriala trateaza pe larg fenomenul antreprenorial, cum poate o persoana sa devina antreprenor , care sunt tehnicile cele mai uzuale de lansare a unei afaceri si prin ce se deosebeste antreprenoriatul de managementul intreprinderilor mici si mijlocii. In primul rand privim in ansamblu fenomenul antreprenorial de-a lungul instoriei de la primele ei aparitii pana in timpul prezent. Totodata observam diferite abordari conceptuale ale antrepenoriatului si evolutia ei. In subcapitolul al doilea sunt descrise caracteristicile generice ale unui antpreprenor de succes cu scop orientativ pentru oricine care ar dori sa devina unul. Subcapitolul trei trateaza gandirea specifica a unui antreprenor si tehnicile cele mai eficiente de gasire a unor idei competente pentru transformarea lor in afaceri de succes. Subcapitolul patru dezvolta trei forme de materializare a unor idei de afaceri, adica a trei cai de lansare a unei afaceri, si anume: infiintarea prin forte proprii, cumpararea unei afaceri existente si franciza. Se trateaza fiecare tehnica in parte: ce inseamna, care sunt avantajele si dezavantajele lor si care sunt specificitatile lor. Ultimul subcapitol dezvolta punctele comune si deosebirile intre procesul antreprenorial si influentele lui aspura unei intreprinderi, si a managementului intreprinderilor mici si mijlocii. Studiul de caz prezinta antreprenorul Kovacs Eugen si afacerile intreprinse de dansul. Prin prezentarea si intervievarea antreprenorului obtinem o imagine asupra ceea ce inseamna practic sa fi un antreprenor , care sunt avantajele si dezavantajele unei asemenea activitati, cum sa lansezi si sa mentii o afaceri intr-o economie schimbatoare. Totodata prin prezentarea activitatii din cadrul firmelor SC AUTOCLINICA SRL si SC QH AUTO SRL care au fost infiintate prin forte proprii gasim informatii valoroase asupra procesului antreprenorial, iar prin prezentarea activitatii din cadrul SC AUTOREX SOLUTIONS SRL aflam ce inseamna sa detii o afacere prin contract de franciza. Ultima parte a lucrarii dezvolta concluziile, parerile si toate acele elemente care mi-au dezvoltat gandirea si prespectiva aspra fenomenului de lansare a unei intreprinderi mici si mijlocii in urma elaborarii acestei lucrari. MOTIVATIA, IMPORTANTA SI METODOLOGIA CERCETARII De multi ani s-a constatat ca lansarea si dezvoltarea unor afaceri fie si de cele mai mici dimensiuni aduc beneficii foarte mari atat economiei dar si a intregii populatii care depind de ceea ce ofera acele afaceri. Preocupare serioasa insa spre domeniul managementului intreprinderilor mici si mijlocii si asupra antrerpenoriatului in Romania s-a manifestat dupa Revolutie cand circumstantele economice, politice si legislative au incurajat lansarea afacerilor in regim propriu de catre intreprinzatori privati. In tot acesti ani s-au elaborat studii si s-au scris carti care se axeaza pe aceste teme insa cu siguranta nu este o tema epuizata sau tratata la nesfarsit. Motivul alegerii acestei teme a pornit de la preocuparea personala inspre oportunitatile pe care le ofera lansarea unei afaceri, ce implica un asemenea proces de lansare, care sunt avantajele si dezavantajele lansarii unei afaceri si cum anume contextul economic isi pune amprenta asupra unei intreprinderi mici si mijlocii. Totodata am fost interesata ce inseamna a fi un antreprenor de succes, care sunt calitatile esentiale ale unui antreprenor bun, cum gandeste unul si prin ce metode genereaza ideile cele mai bune si profitabile in cadrul unei afaceri. Nu in ultimul rand am dorit sa tratez care sunt acele tehnici si modalitati de lansare care s-ar potrivi unui antreprenor. Informatiile si datele sintetizate in prezenta lucrare sunt bazate pe studierea unor lucrari de specialitatea, mentionate la Bibliografie dar si pe cunostintele acumulate pe parcursul anilor de studiu. Pentru elaborarea studiului de caz am folosit diverse tehnici de culegere a informatiilor atat in mod direct cat si indirect. Interviul structurat realizat impreuna cu antreprenorul Kovacs Eugen a fost sursa principala de informatii ceea ce a fost intregita de discutiile libere cu dansul, cat si cu angajatii. Totodata observarea desfasurarii activitatii antreprenoriale a managerului Kovacs Eugen mi-au oferit o imagine asupra modului cum activeaza dansul in cadrul afacerilor intreprinse. Toate aceste metode de informare diverse au ajutat la crearea unei imagini complete asupra activitatilor intreprinse dar si asupra perspectivei personale ale domnului Kovacs Eugen asupra antreprenoriatului. Prezenta lucrare dovedeste importanta deoarece ofera o imagine aparte asupra ceea ce inseamna a fi antreprenor intr-o economie in continua schimbare si in urma tratarii aspectelor teoretice aferente temei, prezinta exemplul real al unui antreprenor de succes.
Ashton, R. (2006) : Cartea intreprinzatorului: liste de control: 1000 de ponturi utile care te ajuta sa-ti pornesti si sa-ti dezvolti afacerea, Bucuresti: Rentrop&Straton. Borza, A. (2000) : Managementul intreprinderilor mici si mijlocii, Cluj-Napoca. Borza, A., Crisan, C., Bordean, O., (2009) : Antreprenoriat: managementul firmelor mici si mijlocii : concepte si studii de caz, Cluj - Napoca : Risoprint. Bucurean, M., (1999) : Managementul intreprinderilor mici si mijlocii, Cluj-Napoca. Burns, P., Dewhurst, J., (1996) : Small business and antrepreneurship, Basingstoke, Hampshire; London : MacMillen Press. Burtica, M., Tagoata, A., Tamasila, M., (2006) : Managementul intreprinderilor mici si mijlocii : concepte, evolutie, strategii, Timisoara: Solness. Craciun, L., (2001) : Managementul strategic al intreprinderilor mici si mijlocii, Bucuresti: Semn'94. Frunzaverde, D., Irimia, H., Rindasu, V., (2005) : Antreprenoriat : teorie si practica, Timisoara: Mirton. Gyorfy, L. (2009) : Activitatea antreprenoriala din Romania in contextul dezvoltarii economiei , Cluj-Napoca. Hatten, T., (2009) : Small business management, USA: Houghton Miffin Company. Leuca, G. (2009) : Consideratii privind managementul intreprinderilor mici si mijlocii din industria romaneasca in contextul integrarii europene, Timisoara: Politehnica. Matei, L. (1998) : Managementul intreprinderilor mici si mijlocii : strategii si performante, Bucuresti : Editura Fundatiei ,, Romania de Maine,,. Nickels, W., McHugh, J., McHugh S., (2005) : Understanding Business, USA: McGraw- Hill/Irwin Nicolescu, O., (1999) : Management, Bucuresti: Editura Economica. Nicolescu, O., (2001) : Managementul intreprinderilor mici si mijlocii : concepte, metode, aplicatii, studii de caz, Bucuresti: Editura Economica. Panczel, Z. (2010) : Franciza - afacerea secolului , Timisoara : Mirton. Pintea, S. (2007) : Elemente de psihologie antreprenoriala: repere teoretico-experimentale, Cluj-Napoca : A.S.C.R. Stoica, V., (1998) : Modul economic de gandire: elemente de initiere, Bucuresti: Tribuna Economica. Stokes, D., Wilson, N., (2006) : Small business management and entrepreneurship, Canada: Thomson. Zeidman, P. (1999) : Franciza , Bucuresti : Capital:Expert.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.