Partea I Stadiul Cunoasterii 5 1. Notiuni teoretice privind motivarea 5 1.1. Conceptul de motivatie 5 1.2. Teoriile motivarii 6 1.3. Tehnici motivationale 11 1.4. Tipuri de motivatie 12 1.4.1. Motivarea negativa si pozitiva 12 1.4.2. Motivarea intrinseca si extrinseca 12 1.4.3. Motivarea economica si moral-spirituala 13 1.4.4. Motivarea afectiva si cognitiva 14 1.5. Teoriile managementului motivational 14 Partea a II-a Contributii personale 15 2. Analiza sistemului motivational in cadrul Consiliului Judetean Prahova 15 2.1. Prezentarea generala a Consiliului Judetean Prahova 15 2.2. Functionarea Consiliului Judetean Prahova 17 2.3. Obiectul de activitate 18 2.4. Sistemul de recompensare 19 2.4.1. Recompense directe 20 2.4.2. Recompense indirecte 21 2.5. Analiza resurselor umane din Cadrul Consiliului Judetean 22 2.5.1. Analiza structurii fortei de munca (analiza statica) 22 2.5.2. Analiza stabilitatii resurselor umane 23 2.6. Studiu privivind motivarea angajatilor din cadrul Consiliului Judetean 26 2.6.1. Scop si obiective 27 2.6.2. Ipotezele cercetari 27 2.6.3. Esantionare 27 2.6.5. Interpretarea chestionarelor 29 Partea a III-a 39 Anexe 39 Bibliografie 43 Bibliography 43
Introducere Actualmente, putem observa ca majoritatea institutiilor publice s-au bazat pe profit si expansiune, indiferent de urmari. Insa pentru ca o institutie publica sa mearga pe o cale progresiva din punct de vedere al profitului, angajatorul trebuie sa tina cont de unul din factorii esentiali care conduc la ascensiune, si anume, motivarea angajatilor. Sustin ca resursele umane reprezinta elementul cheie in sustinerea oricarei institutii. Pentru crearea unui sistem de tip ,,win-win" angajatul trebuie motivat satisfacator pentru ca acesta sa isi dea tot interesul pentru institutie, devenind mult mai productiv, iar prin productivitate aducand institutiei un cistig mai mare. Strategia de motivare trebuie sa atinga toate nevoile pe care le are un angajat, un salariu bun, prime, sporuri sau alte recompense financiare, recunoasterea meritelor personale, respectul cuvenit si aprecierea ce i se cuvine fiecarui angajat sau alte facilitati (servicii medicale, traininguri, teambuilding-uri). Tema ,,Modalitati de perfectionare a sistemului motivational in cadrul institutiilor publice" pe care o voi prezenta in urmatoarele capitole, a fost aleasa deoarece consider ca in toate institutiile publice este nevoie de un sistem motivational optimizat nevoilor angajatilor. In prima parte a lucrarii m-am axat pe aspecte teoretice privind motivarea angajatilor, prezentand cateva din definitiile motivatiei prezente in lucrari de specialitate, tipurile si teoriile motivarii, iar spre sfarsit teoremele managementului motivational. Pentru partea a II-a am ales ca institutie de studiu "Consiliul Judetean Prahova" si anume analiza sistemului motivational in cadrul acestei institutii. Aceasta analiza incepe cu date despre institutie, functionarea si obiectul de activitate al Consiliului Judetean Prahova, urmate de sistemul de recompensare, analiza statica si analiza dinamica a resurselor umane din cadrul acestei institutii. Spre sfarsitul analizei sunt prezentate interpretarile chestionarelor aplicate celor 230 de angajati ai institutiei. La finalul lucrarii, am adus o serie de concluzii si recomandari de perfectionare a sistemului motivational la nivelul Consiliului Judetean Prahova. Partea I Stadiul Cunoasterii 1. Notiuni teoretice privind motivarea 1.1. Conceptul de motivatie Termenul de motivatie provine din limba latina de la verbul movere care inseamna miscare. Motivatia este o stare interioara ce energizeaza, activeaza, sau pune in miscare un individ, canalizand, orientand comportamentul sau in directia unui tel, a unui obiectiv. Eugen Burdus defineste motivatia ca fiind ,,reprezentata de gradul de orientare a unui efort persistent spre realizarea unuia sau mai multor obiective." (Burdus, 2007, p. 214)(Se apreciaza ca un om este motivat pentru munca pe care o exercita atunci cand el depune un efort permanent pentru a atinge anumite obiective. Motivatia poate fi definita ca ,,procesul de selectie, orientare si mentinere a comportamentului uman, in functie de anumite nevoi si aspiratii." (Caprarescu & Burdus, 1999, p. 417) Prin motivatie se explica de ce oamenii aleg un anumit mod de actiune, preferandu-l fata de altele, de ce si-l mentin, uneori pe o perioada indelungata, chiar in conditii nefavorabile. La baza comportamentului indivizilor in organizatie si/sau in afara ei se afla multe resorturi, mai mult sau mai putin explicite. Astfel, nota generala a definitiilor data motivarii vizeaza atat latura fizica, cat si cea psihologica a actiunilor umane. Dictionarul explicativ al limbii romane ofera urmatoarea definitie a motivarii: ,,motivatia reprezinta totalitatea motivelor sau mobilurilor (constiente sau nu) care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri." (Emilian, 2003, p. 36)Rezulta ca la baza conduitei morale se afla mereu un ansamblu de mobiluri care sprijina realizarea unor actiuni si care sensibilizeaza distinct persoana la influentele externe, facand-o mai mult sau mai putin permeabila la ele. Motivatia este o tema fara un contur foarte precis, deoarece se raporteaza la numeroase directii de investigatie. Florin Druta afirma in cartea ,,Motivatia economica" faptul ca ,,motivatia declanseaza sau dinamizeaza comportamentul. Atunci cand un individ trece de la absenta actiunii la executia acesteia, spunem ca el este motivat. Nu numai ca motivatia ne furnizeaza energia necesara pentru un anumit comportament, ci ea chiar orienteaza acest comportament. Motivatia face ca acest comportament sa fie in armonie cu trebuintele omului." (Druta, 1999, p. 23) 1.2. Teoriile motivarii Teoriile se centreaza pe nevoile invidivului la locul de munca. Ideea principala a acestor teorii este aceea ca invidivul va fi motivat sa munceasca si sa faca performanta daca ceea ce primeste in schimb raspunde nevoilor personale. Din punct de vedere istoric, preocuparile privind teoretizarea motivatiei au parcurs un drum similar managementului stiintific. Primele preocupari sunt semnalate la sfarsitul secolului al XX-lea, atat printre practicienii managementului, cat si printre psihologi.
Burdus Eugen, G. C., 2007. Fundamentele managementului organizatiei, editia a 2-a. In: Bucuresti: Editura Economica, p. 21. Burdus, E., 2007. Fundamentele managementului organizatiei, editia a 2-a. Bucuresti: Editura Economica. Buzea, C., 2010. Motivatia-Teorii si practici. Bucuresti: Institutul European. Caprarescu , G. & Burdus, E., 1999. Fundamentele managementului organizatiei. Bucuresti: Editura Economica. Cosma, M., 2001. Strategia de dezvoltare economico-sociala a judetului Prahova in perioada 2001-2004. In: Strategia de dezvoltare economico-sociala a judetului Prahova in perioada 2001-2004. Ploiesti: Consiliul Judetean Prahova , p. 1 . Deaconu A., Potgoreanu S. & Segal T., 2004. Factorul uman si performantele organizatiei. Bucuresti: editura ASE. Deaconu , A. & Podgoreanu, S., 2004. Factorul uman si performantele organizatiei. Bucuresti: Editura ASE. Deaconu , A., Potdoreanu , S. & Segal, S., 2004. Factorul uman si performantele organizatiei. Bucuresti: editura ASE. Dogaru, M. M. & Zaharia , V., 2016. Managementul resurselor umane si munca in echipa. Bucuresti: Editura Universitara. Donnelly, Ivancevich & Gibson, 1973. Organizations. sine loco: sine nomine. Dragomir, G. I., 2017. PERFECTIONAREA SISTEMULUI MOTIVATIONAL IN CADRUL COMPANIEI NATIONALE DE TRANSPORTURI AERIENE TAROM S.A. Bucuresti: ASE. Drd. Balan , D. A., 2010. Bucuresti. Drobota, N., 2001. Dictionar de economie. Bucuresti: Editura Economica. Druta, F., 1999. Motivatia Economica. Bucuresti: Editura Economica. Emilian, R., 2003. Managementul resurselor umane. Bucuresti: Editura ASE. Nicolescu, O., 2004. Managerii si managementul resurselor umane. Bucuresti: Editura Economica. Panisoara , G. & Panisoara , I. O., 2005. Motivarea eficienta. Bucuresti: s.n. Popescu, N. I., 2009. Tendinte in managementul resurselor umane. Bucuresti: Tribuna Economica. Radu , E., 2003. Managementul resurselor umane. Bucuresi: Editura ASE. Radu , E., 2003. Managementul Resurselor Umane. Bucuresti: Editura ASE. Robu , V. & Valceanu, G., 2005. Analiza economico-financiara. Editia a II-a ed. Bucuresti: Editura Economica. Sinaia, C. A., 2001. Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 (republicata). [Online] Available at: http://colegiulagricol.ro/corp/sindicat/cursuri_sinaia/s7.pdf [Accessed 03 03 2018]. Varjan, D., 2005. Economii si politici sociale. Bucuresti: editura ASE .
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.