Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari

Licență
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 80 în total
Cuvinte : 29164
Mărime: 553.83KB (arhivat)
Publicat de: Georgian Dicu
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Stefania BUMBUC

Cuprins

  1. Introducere 6
  2. Capitolul 1. Fundamente teoretice ale procesului de instruire a studenţilor militari
  3. 1.1. Caracteristicile generale ale educației 9
  4. 1 2 Formele și funcțiile educației 12
  5. 1 3 Particularităţi ale educaţiei în mediul militar 18
  6. 1 4 Caracterul integrator al dimensiunilor educației 22
  7. 1 4 1 Educaţia intelectuală 22
  8. 1 4 2 Educația morală 23
  9. 1 4 3 Educația fizică 25
  10. 1 4 4 Educaţia estetică 25
  11. 1 4 5 Educaţia profesională 26
  12. 1 4 6 Noile educaţii 28
  13. Capitolul 2 Dimensiunea intelectuală a educație 29
  14. 2 1 Definiri – intelect, educație intelectuală 29
  15. 2 2 Esența și semnificația educației intelectuale 30
  16. 2 3 Principii ale educației intelectuale 32
  17. 2 4 Scopurile educației intelectuale 35
  18. 2 5 Sarcinile educaţiei intelectuale 38
  19. 2 5 1 Informarea intelectuală 38
  20. 2 5 2 Formarea intelectuală 39
  21. Capitolul 3 Modalități eficiente de formare și informare intelectuală a studenților militari 41
  22. 3 1 Metode şi tehnici de informare utilizate de studenţii militari 41
  23. 3 2 Factori favorizanţi ai activităţii de învăţare la studenții militari 44
  24. 3 2 1 Factori interni 44
  25. 3 2 2 Factori externi 45
  26. 3 3 Tipologia metodelor de învățare 47
  27. 3 4 Descrierea principalelor metode de învățare cu efecte formative 47
  28. 3 5 Modalități productive de activizare a studenţilor militari 51
  29. 3 6 Psihoigiena activității intelectuale a studenţilor militari 52
  30. Capitolul 4 Investigarea eficienţei metodelor utilizate de studenţii militari pentru informarea şi formarea intelectuală 54
  31. 4 1 Premisele cercetării 54
  32. 4 2 Obiectivele cercetării 55
  33. 4 3 Prezentarea instrumentelor de colectare a datelor 55
  34. 4 3 1 Chestionarul 56
  35. 4 3 2 Interviul 57
  36. 4 4 Prezentarea şi interpretarea rezultatelor 59
  37. 4 4 1 Analiza rezultatelor chestionarului 59
  38. 4 4 2 Analiza interviului 77
  39. Concluzii finale şi propuneri 80
  40. Bibliografie 82

Extras din licență

INTRODUCERE

Învăţământul românesc și procesul de transformare la care este supus acesta se configurează sub semnul unor noi concepţii cu privire la pregătirea tinerilor, printre acestea regăsindu-se şi aceea referitoare la necesitatea restructurării şi îmbogăţirii registrului metodic utilizat de profesor Conţinuturile diferitelor discipline de studiu pot fi predate în moduri diferite, dar consecinţele nu sunt aceleaşi dacă profesorul se situează pe o poziţie tradiţionalistă, restrictivă sub aspect formativ, sau pe o poziţie modernă, urmărind dezvoltarea liberă şi integrală a tinerilor

În acest sens, se urmăreşte cu deosebire îndeplinirea de către elevi şi studenţi a unor obiective formative precum: stăpânirea şi utilizarea informaţiilor, gândirea creatoare, spiritul de iniţiativă, capacitatea de reflecţie şi de comunicare, gândirea critică Cele mai adecvate metode şi procedee didactice pentru realizarea respectivelor obiective sunt acelea care stimulează tipurile active de învăţare şi permit valorificarea optimă, pe multiple planuri, a potenţialului de cunoaştere și de acţiune al tinerilor

Metodologia utilizată de cadrul didactic poate transforma o disciplină de învăţământ într-o entitate vie, care să fie într-o dinamică permanentă şi să producă transformări în personalitatea celui care o învaţă, sau, pe de altă parte, metodologia nepotrivită, neinspirat utilizată, poate face o materie să pară greoaie, inutilă, neinteresantă

Cadrele didactice trebuie să facă eforturi pentru a depăşi stilul de predare rutinier şi pentru a adopta strategii moderne, vizând activizarea studenţilor, în scopul motivării şi atragerii acestora spre activitatea de învăţare

Lucrarea de faţă doreşte a fi o încercare de identificare şi studiere a celor mai eficiente metode didactice pentru informarea și formarea studenților din Academia Forțelor Terestre, acest lucru fiind evidențiat, prin partea practic-aplicativă, în cadrul căreia am constatat existenţa unei dorinţe a studenţilor de a se pregăti prin metode moderne, dar şi iniţiativa şi disponibilitatea profesorilor de a utiliza astfel de metode Totodată, prin formularea unor sugestii, am intenţionat aducerea unei contribuţii reale la optimizarea modalităților de informare și formare intelectuală a studenților instituţiei de învăţământ menţionate

Pornind de la considerația că demersul de subliniere a importanţei metodelor moderne de predare-învățare în obţinerea de performanţe universitare este benefic atât pentru studenţi cât şi pentru instituţie, lucrarea este structurată pe patru capitole, care vizează atât o serie de repere teoretice sintetizate din literatura psiho-pedagogică, cât şi o microcercetare în domeniul de referinţă

În primul capitol se fundamentează cadrul teoretic al instruirii, evidenţiind caracteristicile generale ale educaţiei, o serie de definiţii ale acesteia formulate de specialiştii în domeniu, dar şi dimensiunile procesului educativ ca fenomen social complex Am considerat, de asemenea, importantă şi o scurtă enumerare şi descriere a formelor şi funcţiilor educaţiei, ca bază de plecare în evidenţierea particularităţilor educaţiei în mediul militar, care, prin natura lui şi scopurile activităţii ce-i este proprie, generează o realitate psihosocială şi educaţională specifică

Nu în ultimul rând, de o importanţă deosebită am considerat şi evidenţierea caracterului integrator al educaţiei, având în vedere multiplele sale aspecte de ordin intelectual, moral, fizic, estetic, profesional, precum şi a rolului altor dimensiuni ale educaţiei – civică, axiologică, religioasă, pentru sănătate, ecologică etc , în formarea personalității individului

Capitolul al doilea al lucrării este centrat pe dimensiunea intelectuală a educaţiei contemporane Plecând de la prezentarea cadrului teoretic general spre evidenţierea unor elemente particulare, am abordat aspecte referitoare la principiile, scopurile și sarcinile educaţiei intelectuale, precum și la formarea și dezvoltarea intelectuală, înţelegând prin aceasta o acumulare treptată a unor noi calități funcţionale ale proceselor psihice cognitive datorate învăţării, care conduc la evoluția intelectului uman, concretizată în capacităţi de cunoaştere, creativitate, autonomie intelectuală

Aprofundarea problematicii informării şi formării intelectuale a studenţilor militari se realizează în cadrul capitolului al treilea, cel care dă specificitatea propusă lucrării şi prin care am dorit să evidențiez cele mai eficiente modalități de realizare a educației intelectuale Plecând de la o enumerare şi descriere succintă a metodelor şi tehnicilor aflate la dispoziţia studenţilor, am punctat, exemplificând cu aspecte concrete din viaţa studenţilor militari, factorii favorizanţi ai activităţii de învăţare, atât pe cei interni (de natură biologică şi psihologică), cât şi pe cei externi, marcaţi de organizarea universitară şi mediul socio-cultural, cu impact asupra acestora Totodată, am reliefat unele aspecte referitoare la tipologia metodelor de predare-învăţare, am realizat o descriere succintă a celor cu efecte formative şi, nu în ultimul rând, am abordat modalitățile productive de activizare a studenților militari precum și problematica psihoigienei activității lor intelectuale

Preview document

Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 1
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 2
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 3
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 4
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 5
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 6
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 7
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 8
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 9
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 10
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 11
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 12
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 13
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 14
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 15
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 16
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 17
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 18
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 19
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 20
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 21
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 22
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 23
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 24
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 25
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 26
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 27
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 28
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 29
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 30
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 31
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 32
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 33
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 34
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 35
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 36
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 37
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 38
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 39
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 40
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 41
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 42
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 43
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 44
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 45
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 46
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 47
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 48
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 49
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 50
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 51
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 52
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 53
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 54
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 55
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 56
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 57
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 58
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 59
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 60
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 61
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 62
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 63
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 64
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 65
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 66
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 67
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 68
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 69
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 70
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 71
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 72
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 73
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 74
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 75
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 76
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 77
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 78
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 79
Modalități eficiente de informare și formare intelectuală a studenților militari - Pagina 80

Conținut arhivă zip

  • Modalitati Eficiente de Informare si Formare Intelectuala a Studentilor Militari.doc

Alții au mai descărcat și

Rolul educației nonformale și informale în pregătirea ofițerilor

INTRODUCERE Societatea românească, în ansamblu, este supusă unor schimbări ample și complexe, regăsite și la nivel global. Profunzimea acestor...

Rolul comunicării educaționale în formarea tactului pedagogic al cadrului didactic

ARGUMENT In ultimul timp, pe baza cercetatorilor si a experientei de zi cu zi, se pune tot mai mult accentul pe influienta deosebita pe care o are...

Studiu privind unele posibilități de valorificare ale pedagogiei Montessori în învățământul primar tradițional

ARGUMENT Alternativele educaționale reprezintă variante de organizare școlară, care propun modificări ale anumitor aspecte legate de formele...

Metodica Predării Propoziției în Ciclul Gimnazial

Structura semnificativa a enuntului La constituirea enuntului ca structura semnificativa participa atât unitatile lexicale care îl compun, cât...

Alternativă pedagogică Montessori - analiza SWOT

1.Sisteme educaţionale Fenomenul educativ presupune relatia dintre doi factori : elevul si profesorul. Educaţia trebuie nu numai să pregatească pe...

Elemente de didactica domeniului Științe

Capitolul I. Conceptul de educație din perspectiva didacticilor speciale 1.1. Reflecții teoretice prealabile Educația este o creație a...

Cursuri Pedagogie I

Definirea pedagogiei si repere evolutive Pedagogia devine stiintă – initial sub denumirea de “Didactica”- când studierii educatiei i se asociază...

Pedagogie

Scopul unităţii de învăţare: - Înţelegerea şi interpretarea de către student a principalelor distincţii şi precizări de ordin conceptual cu...

Ai nevoie de altceva?