Extras din licență
INTRODUCERE
Strategia națională de dezvoltare a României pe termen mediu și lung, are ca obiectiv principal crearea și consolidarea unei economii de piață funcționale, în strânsă legătură cu normele, directivele, mecanismele și instituțiile UNIUNII EUROPENE; vizează asigurarea unei creșteri economice durabile, promovarea unor politici economice coerente, precum și asigurarea unui mediu de desfășurare a afacerilor prielnic, modernizarea și dezvoltarea întregii vieți socio-economice.
Trecerea bruscă de la economia centralizată la economia de piață, fie ea și într-o formă incipientă, a găsti marea majoritate a unităților comerciale nepregătite, incapabile să facă față schimbărilor, multe dintre ele continuând și astăzi să fie neperformante și să înfrâneze dezvoltarea economică a țării. Dotările învechite, stil de conducere inadecvat noilor realități sociale, modul de producție, însăși modul de luare a deciziilor, sunt probleme pe care o politică economică viabilă este chemată să le înlăture, pentru a spera la o viață bazată pe un nivel de trai ridicat.
În acest context, modelarea activității unei firme are o contribuție deosebită, prin crearea unei legături între partea teoretică, despre modele și aplicații ale acestora în experiența managerială.
Astfel, se poate spune că este absolut necesară cunoașterea de către managerii economiști, patroni, a problemelor teoretice și metodologice de bază, ale modelării activității unei firme, tocmai pentru a se putea considera că aceștia au o imagine de ansamblu asupra activității ei, și că pot oricând rezolva diferitele probleme cu care se confruntă firma, rezolvare ce depinde de gradul de însușire al acestor cunoștințe.
O firmă, ce de-a lungul timpului s-a consolidat, ar ajunge la un moment dat să considere că este necesar elaborarea unor strategii de dezvoltare a ei, că nu mai poate merge pe intuiție, ci trebuie să se bazeze pe metode bine fundamentate în teoria economică și verificate în practică.
Astfel, modelarea activității unei firme are importanță atât din punct de vedere teoretic al conceptelor folosite, cât și a rezultatelor practice, ce rezultă din aplicarea unui model anume. Ca un exemplu simplu, modelarea activității financiare a firmei prin caracteristicile sale, permite o analiză aprofundată a situației financiare a firmei, posibilitățile acesteia de a investi, de a apela la credite și capacitatea de rambursare a acestora.
În cadrul activității financiare a firmei, intenția de a realiza un proiect de investiții necesită o cunoaștere a disponibilului de capital ce poate fi investit, determinarea riscului la care se expune firma și nu în ultimul rând a profitului estimat a fi obținut în urma realizării investiției.
Întregul proces de modelare al activității unei firme, presupune o descompunere pe elemente componente a acelei părți a activității firmei, ce se dorește a fi modelată și implică din partea managerului o bună cunoaștere, de altfel obligatorie, a firmei, pentru a pune în evidență acele elemente ce servesc cel mai bine scopului propus.
Astfel, un rol hotărâtor în cadrul unei strategii de dezvoltare a unei firme îl au investițiile, ca factor al suplimentării, diversificării și creșterii calitative a factorilor de producție. Investițiile sunt propagatoare de nou, duc întotdeauna la schimbarea situației deja existente și apariția altor elemente decât cele cunoscute anterior. O firmă ce decide realizarea unui proiect de investiții, trebuie să analizeze temeinic decizia de a investi, să aibă în vedere toate aspectele, să ia în considerare riscul și incertitudinea, posibilele pierderi dar și profitul de care ar beneficia și în funcție de toate acestea, să ia decizia pe care o consideră potrivită pentru firmă.
Decizia are, deci, un rol important în procesul decizional și pe parcursul lucrării vom prezenta și aspecte ale procesului decizional, și modul de rezolvare al problemei decizionale.
Bibliografie
1. BRIDIER, M., MICHAILOZ, S. "Guide pratique d'analyse des
profets", Economia, Paris, 1980;
2. BUTLER, R., DAVIES, L., "Strategic Investment Decision",
PIKE, R., SHARP, J. Routledge, Londra, 1993;
3. HYMMAN, D. "Microeconomice", Irrcin, Hemewod,
Boston, 1984;
4. BOTEZATU, M., "Investiții. Studii de caz", Editura
VASILESCU, I. Economică, București, 2000;
5. CAMASOIU, I. "Investițiile și factorul timp", Editura
Politică, București, 1991;
6. DOBRE, I. "Teoria deciziei" - note de curs,
Catedra de Cibernetică Economică,
București, 1995;
7. MĂRĂCINE, V., NICA, V. "Modelarea activității firmei", Editura
Matrix Rom, București, 2001;
8. MĂRĂCINE, V. "Decizii Manageriale", Editura
Economică, București, 1998;
9. NICA, V. "Cercetări operaționale cu aplicații în
economie" - note de curs, Catedra de
Cibernetică, ASE, București, 1995;
10. NICA, V., MUSTAȚĂ, F. "Cercetări Operaționale", Editura
CIOBANU, GH., MĂRĂCINE, V. Matrix Rom, București, 1998;
11. NICOLESCU, O., "Management", Editura Didactică și
VERBONCU, I. Pedagogică, București, 1992;
12. SCARLAT, E. "Microeconomie" - note de curs,
Catedra de Cibernetică Economică,
ASE, București, 1995;
13. SCARLAT, E. "Teoria Deciziei" - note de curs,
Catedra de Cibernetică Economică,
ASE, București, 1995;
14. STAICU, FL., "Eficiența economică a investițiilor",
VASILESCU, M. Editura Didactică și Pedagogică,
București, 1995;
15. VASILESCU, I. "Investițiile și relanasarea
economică", Editura Semne,
București, 1996.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modelarea economico-matematica a strategiilor de dezvoltare a unei firme.docx