INTRODUCERE 2 Capitolul I 4 NOTIUNI TEORETICE 4 1.1 PREZENTAREA CONCEPTULUI DE COMPANIE/CORPORATIE MULTINATIONALA 4 1.2 CE ESTE FIRMA MULTINATIONALA ? 7 1.3 APARITIA FIRMELOR MULTINATIONALE 7 1.4 CLASIFICAREA FIRMELOR MULTINATIONALE 9 1.5 CARACTERISTICI ALE FIRMELOR MULTINATIONALE 10 1.6 FORME ALE FIRMELOR MULTINATIONALE 10 1.7 ALIANTA STRATEGICA 11 1.7.1 DEFINIREA CONCEPTULUI DE ALIANTA STRATEGICA 11 1.7.2 CARACTERISTICILE ALIANTEI STRATEGICE 11 1.7.3 FORME ALE ALIANTELOR STRATEGICE 12 CAPITOLUL II 14 PREZENTAREA MULTINATIONALELOR DIN ROMANIA 14 2.1 FIRMELE MULTINATIONALE DIN ROMANIA DUPA TARA DIN CARE PROVIN 14 2.1.1. INVESTITIILE OLANDEZE 14 2.1.2 INVESTITIILE AUSTRIECE 16 2.1.3 INVESTITIILE ITALIENE 19 2.1.4 INVESTITIILE FRANCEZE 20 2.1.5 INVESTITIILE GERMANE 23 CAPITOLUL III 26 SC UNILEVER S.A. 26 3.1 ISTORICUL COMPANIEI UNILEVER 26 3.2 COMPANIA UNILEVER IN LUME 27 3.2.1 FILIALE UNILEVER 28 3.3 UNILEVER IN ROMANIA 29 3.4 DATE FINANCIARE ALE COMPANIEI REGIONALE 31 UNILEVER SOUTH CENTRAL EUROPE 31 3.4.1 VENITURILE COMPANIEI 31 UNILEVER SOUTH CENTRAL EUROPE 31 3.4.2 CIFRA DE AFACERI A 32 UNILEVER SOUTH CENTRAL EUROPE 32 3.4.3 PROFITUL COMPANIEI UNILEVER 33 SOUTH CENTRAL EUROPE 33 3.4.4 NUMARUL MEDIU AL ANGAJATILOR 34 LA COMPANIA UNILEVER SOUTH CENTRAL EUROPE 34 3.5 DATE FINANCIARE ALE COMPANIEI 35 S.C. UNILEVER ROMANIA S.A. 35 3.5.1 VENITURILE COMPANIEI 35 S.C. UNILEVER ROMANIA S.A. 35 3.5.2 CIFRA DE AFACERI A 36 S.C. UNILEVER ROMANIA S.A. 36 3.5.3 PROFITUL COMPANIEI 37 S.C. UNILVER ROMANIA S.A. 37 3.5.4 NUMARUL MEDIU AL ANGAJATILOR 38 AI COMPANIEI S.C. UNILEVER ROMANIA S.A. 38 CONCLUZII 40 BIBLIOGRAFIE 41
INTRODUCERE In prezent, in contextul economiei globale, companiile si corporatiile multinationale sunt foarte importante. O companie multinationala, prin definitie, este o intreprindere sau un grup, de dimensiuni foarte mari, care isi desfasoara activitatea in mai multe tari. Acestea, prin faptul ca investesc si deschid filiale in tarile gazda ajuta economiile statelor respective si astfel, toate partile implicate au de castigat si anume: companiile isi desfasoara activitatea, lucru care genereaza venituri si profit, iar tara gazda deoarece nivelul PIB-ului creste, forta de munca pe care compania o angajeaza este locala dar si prin investitia efectiva facuta de multinationala. Am ales aceasta tema, deoarece, din punctul meu de vedere, companiile multinationale in contextul economiei globale si al globalizarii sunt foarte importante. Sunt de parere ca este important ca noi toti sa cunoastem multinationalele care se gasesc la noi, sa aflam cat mai multe lucruri despre ele, dar si cat de mult ajuta acestea pentru stabilitatea economiei tarii dar si pentru un nivel de trai mai bun in tara noastra. In primul capitol voi prezenta unele notiuni teoretice referitoare la tema aleasa. Voi incepe cu o delimitare a termenilor de corporatie si companie, iar mai apoi voi prezenta unele definitii referitoare la acesti termeni, definitii date de specialisti precum profesorii Danciu, I. Dumitru si I. Popescu, dar si ale cercetatorilor britanici Neil Hood si Stephen Young. O alta definitie este cea a economistului francez Charles-Albert Michalet, care se refera la firma multinationala ca fiind " o intreprindere, sau un grup, cel mai adesea de mari dimensiuni, care, pornind de la o baza nationala, a implantat mai multe filiale in diverse tari, potrivit unei strategii si organizari concepute la scara mondiala". Dupa prezentarea acestor definitii, voi vorbi despre aparitia si clasificarea firmelor multinationale, dar si despre caracteristicile si formele acestor intreprinderi (sucursala, filial si organizatiile joint-venture). La sfarsitul capitolului, voi vorbi despre alianta strategic, definitia acesteia dar si formele de aliante care exista si pe care companiile le practica. In capitolul urmator voi prezenta multinationalele care se gasesc in tara noastra, clasificate dupa tara-mama si anume: investitii olandeze: companiile Unilever, Rompetrol; investitii austriece: Erste Bank/BCR, OMV petrom, Egger; investitii italiene: Parmalat, Iveco; investitii franceze: BRD, Orange, Carrefour dar si investitii germane grupurile Metro si E.ON Romania. Despre toate acestea voi prezenta un scurt istoric dar si date financiare din anii 2015 si 2016 ( cifra de afaceri, profit brut, profit net si numarul mediu al angajatilor). In capitolul 3 voi face prezentarea giganticii companii multinationale olandeze Unilever care se gaseste la noi in tara inca din anul 1995, atunci cand a achizitionat fabrica romaneasca de detergenti Dero de la Ploiesti. De atunci si pana in prezent, Unilever a investit in Romania circa 125 milioane EURO. In anul 2009, Unilever a achizitionat, compania romaneasca producatoare de inghetata Napoca, tot de la o multinationala, Friesland Foods. Voi incepe cu prezentarea si istoricul companiei Unilever, cu locurile unde aceasta se mai gaseste si mai exact: Africa, Asia Pacific, Orientul Mijlociu si Europa) dar si cu filialele acesteia. De asemenea, voi mai prezenta situatia companiei Unilever in Romania dar si unele date financiare ale companiei Unilever Romania dar si ale companiei regionale Unilever South Central Europe, cea care se ocupa cu reprezentarea companiei Unilever pe piata romaneasca. Datele financiare vor fi exprimate cu ajutorul unor grafice astfel incat sa fie usor de observant si inteles parcursul financiar al companiei. Lucrarea va avea la sfarsit unele concluzii prin care imi voi exprima parerea cu privire la analiza efetuata in cele trei capitole. CAPITOLUL 1 NOTIUNI TEORETICE 1.1 PREZENTAREA CONCEPTULUI DE COMPANIE/CORPORATIE MULTINATIONALA In dictionarul explicativ al limbii romane, termenul de companie este explicat astfel: mare intreprindere constituita sub forma de societati (comerciale, industrial, de transport) sau societate comerciala , iar termenul de corporatie are urmatoarea explicatie: organizatie de meseriasi constituita in scopul apararii intereselor si drepturilor (in Evul Mediu) . O alta definitie pe care o gasim referitoare la termenul de companie este urmatoarea: " O companie sau firma reprezinta o unitate economica cu o conducere unica ", iar despre corporatie se gaseste: " Corporatia este un sistem de organizare comerciala. Corporatia este o persoana juridica, careia statul ii confer autoritatea legala de a actiona ca un tot, ce poate incheia contracte si poate avea bunuri in proprietate ". Un alt mod in care se poate face delimitarea dintre companii si corporatii este acela ca prima reprezinta o societate comerciala iar cea de-a doua reprezinta o intreprindere pe actiuni. In literatura de specialitate nationala dar si in cea internationala exista mai multe puncte de vedere cu privire la terminologia utilizata pentru corporatiile multinationale, acestea fiind desemnate extrem de variat si anume: companii internationale, companii multinationale, corporatii transnationale dar si companii globale. Astfel, An da Mazilu sustine ca termenul de "companie multinationala" este utilizat in special de autorii anglo-saxoni, dar si ca intre acesta si cel de "companie transnationala" nu exista vreo diferenta in afara de cea de ordin lingvistic, acelasi lucru fiind valabil si in situatia " corporatie transnationala" vs "companie multinationala". D. Papp gaseste "corporatia multinationala" ca fiind o societate ce actioneaza intr-o multitudine de medii. De asemenea, acesta considera ca in dezvoltarea unei astfel de intreprinderi internationale sunt trei etape. In prima etapa, compania este nevoita sa faureasca strategii de afaceri potrivite pentru fiecare piata nationala in care opereaza, ea putand fi numita in acest stadiu si " corporatie multilocala". Urmatoarea etapa este reprezentata de dezvoltarea unei piete globale, cu toate ca mare parte din stradania companiei este concentrata in tara-mama, aceasta fiind, dupa parerea lui D. Papp, faza aparitiei "companiei globale". Ultima faza este aceea in care compania are parte de management, resurse si capacitate de productie globale, acestea conferindu-i pozitia de "corporatie transnationala".
1. Gilbert Abraham-Frais - "Economia politica", Ed. Humanitas, 1998 2. Dumitru, I.; Marketing strategic. O abordare in perspectivele globalizarii, Ed. Uranus, Bucuresti, 2004, p.77-80. 3. Mazilu, A.; Transnationalitate si competitivitate, Ed. Economica, Bucuresti, 1990 4. https://dexonline.ro/definitie/companie 5. https://dexonline.ro/definitie/corpora%C8%9Bie 6. https://ro.wikipedia.org/wiki/Companie 7. https://ro.wikipedia.org/wiki/Corpora%C8%9Bie 8. https://www.unilever.ro/about/who-we-are/050_About/ 9. https://ro.wikipedia.org/wiki/Rompetrol 10. https://ro.wikipedia.org/wiki/Investi%C8%9Bie_Greenfield 11. http://www.parmalat.ro/ 12. https://www.iveco.com/romania/compania/pages/isotorie.aspx 13. Brd.ro https://www.brd.ro/rezultatele-grupului-brd-in-anul-2017-profit-net-de-14-miliarde-ron , 8 februarie 2018, accesat la 23 mai 2018 14. Wall-street, https://www.wall-street.ro/articol/Companii/34085/Carrefour-deschide-al-zecelea-hipermarket-din-tara.html , 12 octombrie 2007, accesat la 23 mai 2018 15. Wall-street,https://www.wall-street.ro/articol/International/36062/Carrefour-va-investi-565-mil-dolari-anual-in-Brazilia-intre-2008-2010.html , 10 decembrie 2007, accesat la 23 mai 2018 16. http://www.carrefour.com/content/results , accesat la 23 mai 2018 17. https://www.unilever.ro/about/who-we-are/our-history/1920-1929.html 18. https://www.unilever.ro/about/who-we-are/our-history/1885-1899.html 19. https://www.unilever.ro/about/who-we-are/our-history/1910-1919.html 20. https://www.unilever.ro/about/who-we-are/our-history/1990-1999.html 21. https://www.unilever.ro/ 22. https://www.unilever.ro/countryselector.html 23. https://www.google.com/search?q=unilever+filiale&stick=H4sIAAAAAAAAAOPgE-LUz9U3MMwqy0rT0swot9JPzs_JSU0uyczP088vSk_My6xKBHGKrYpLk4ozUzITizJTiwG2bQ2IOAAAAA&sa=X&ved=0ahUKEwjT_fOXyarbAhXD-aQKHSPGCcQQ44YBCN4BKAQwGA&biw=1600&bih=769 24. http://www.zf.ro/companii/producatorul-top-gel-ia-2-mil-euro-de-la-ue-pentru-inghetata-4594185/ ,zf.ro, 25 iunie 2099, accesat la 25 mai 2018 25. https://www.retail-fmcg.ro/achizitii-2/unilever-achizitioneaza-betty-ice.html , retail-fmcg.ro, 31 ianuarie 2018, accesat la 25 mai 2018
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.