Necesitatea Viziunii Psihosociale in Analiza si Interpretarea Fenomenelor Educationale

Extras din licenta Cum descarc?

Multa vreme procesul instructiv-educativ cu intreaga sa stuctura institutionala si mai ales cu functionalitatea sa concreta a fost abordat prin prisma urmatoarelor perspective:
-perspectiva pedagogica (care pune accent pe organizarea si structurarea continutului invatamantului, imbogatirea si diversificarea metodologiei didactice, modernizarea mijloacelor didactice, optimizarea modalitatilor de evaluare a randamentului scolar etc.);
-perspectiva psihoindividuala (se centra asupra functiilor, trairilor si starilor pshice ale elevului luat in sine, neraportat la alti elevi si nici la contextele sociale din clasa; procesele si capacitatile psihice ale elevilor erau tratate mai mult in sine si mai putin sau aproape deloc ca apartinand unei persoane concrete, implicata intr-un sistem relational-social );
-perspectiva metodica (preocupata cu precadere inventarierea procedeelor si tehnicilor didactico-metodice ce urmau a fi utilizate in transmiterea unui obiect de invatamant).
Psihologia scolara prin atentionarea profesorilor si prin indemanarea lor de a contribui la educarea diferitelor subsisteme si componente ale personalitatii (temperament, aptitudini, caracter si mai ales a laturii orientativ-valorice a personalitatii) isi aduce aportul la solutionarea complexei probleme a maturizarii psihologice si sociale a personalitatii elevilor.
Invatarea scolara sau invatarea didactica, cum mai este numita curent, se desfasoara in cadre institutionalizate, organizate, sub conducerea profesorului si urmareste asimilarea de catre elevi a unui ansamblu de cunostinte (concepte, teorii, legi etc.) ca si formarea capacitatilor operatorii (rezolutive, apicative, creative, de transfer etc.). De aici, nu trebuie sa intelegem insa ca elevul invata numai in cadrele organizate ale scolii sau ca el invata numai semnale, semne si concepte. Dinpotriva, el invata in multe alte contexte si cu ajutorul multor altor persoane, practic, copilul invata oricand, oriunde si cu oricine. El invata inainte, in timpul si dupa terminarea scolaritatii : invata la scoala, dar si acasa, pe strada, intr-un magazin sau intr-un mijloc de locomotie; el invata de la profesor, dar si de la colegii sai sau de la parintii, de la cunoscuti sau chiar de la persoane necunoscute ; el invata concepte, dar si comportamente social-relationale. Pentru a acoperi valentele formative ale acestor multiple situatii, contexte, imperjurari si continuturi ale invatarii, in psihologie a fost introdus conceptul de invatare sociala. Pentru prima data conceptul respectiv este folosit de Miller si Dollard(1941) pentru a desemna achizitia impulsurilor si raspunsurilor sociale de catre indivizi. Bandura si Walters(1963) il preiau si il amplifica in vederea intelegerii adecvate a comportamentelor sociale ale omului. Chiar daca teoriile acestor autori nu sunt perfecte, ele au mare merit de a fi extins cadrele de cercetare ale invatarii, prea multa vreme cantonata in studiul ei pe animale sau pe copii foarte mici, in conditiile artificiale ale laboratorului. La noi in tara, Vasile Pavelescu (1968) foloseste conceptul de ,,invatare afectiva", intr-un sens foarte apropriat celui de ,,invatare sociala".
In 1980, Pavel Muresan publica o ampla lucrare pe tematica invatarii sociale, ramasa punct de referinta pentru acest domeniu. Dat fiind faptul ca problematica invatarii sociale este extrem de vasta, ne vom referi doar la cateva aspecte ale ei.
Mai intai este necesar sa intelegem ce este invatarea sociala. Pavel Muresan propune doua definitii, una de tip analitic si alta de tip sintetic. Din perspectiva primeia, invatarea sociala este ,,activitatea psihica, psihosociala si sociala prin care oamenii si colectivitatile umane asimileaza sau isi interiorizeaza experienta sociala (de tipul cunostintelor, normelor si valorilor, rolurilor sociale, modelelor culturale si de comportare, traditiilor si idealurilor sociale, etc.) formandu-si capacitatile actionale (productive, organizatorice, de conducere), conceptiile si mentalitatile, opiniile, atitudinile si convingerile individuale sau colective, trasaturile de personalitate, de grup sau de clasa, inteligenta sociala, valorile, trebuintele, motivele, interesele si aspiratiile personale sau colective, modele de conduita sau idealuri de viata". Privita dintr-o perspectiva sintetica , invatarea sociala apare ca fiind ,,procesul prin care sunt dezvoltate comportamentele individuale si colective de natura cognitiva, afectiva, morala, profesionala si sociala".


Fisiere in arhiva (1):

  • Necesitatea Viziunii Psihosociale in Analiza si Interpretarea Fenomenelor Educationale.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Joita, Elena, Pedagogie si elemente de psihologie scolara, Editura Arves, 2003:
Moscovici, Serge, Psihologia sociala a relatiilor cu celalalt, Iasi, Editura Polirom, 1998;
Radu, M.; Ionita, M.; Martin, V.; Predescu, A., Teoria grupurilor si cercetarea colectivelor scolare, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1974;
Stan, Emil, Managementul clasei, Bucuresti, Editura Aramis, 2003
Zlate, M., Psihologia sociala a grupurilor scolare, Bucuresti, Editura Politica, 1972;
Pavelescu, V. Comsideratii cu privire la invatarea afectiva, in Revista de pedagogie, 1968, nr 8;
Muresan, Pavel, Invatarea sociala, Bucuresti, 1980;
Moreno, J.L., Lewin, Kurt, Psihologie dynamique, Paris, 1967;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!