Notiunea de Izvor de Drept

Cuprins licenta Cum descarc?

CAPITOLUL I: Notiunea de izvor de drept 3
CAPITOLUL II: Clasificarea izvoarelor dreptului: 7
2.1. Izvoarele materiale 7
2.2. Izvoarele formale 9
2.3. Izvoarele documentare 10
2.4. Izvoarele reale 10
2.2. Clasificarea izvoarelor formale: 11
2.2.1. Obiceiul juridic 11
2.2.2. Doctrina 22
2.2.3. Jurisprudenta - practica judiciara 29
2.2.4. Contractul normativ 46
2.2.5. Actul normativ - legea 51
CAPITOLUL III: Izvoarele dreptului romanesc dupa revolutia din decembrie 1989 59
CAPITOLUL IV: Izvoarele dreptului comunitar 63
CAPITOLUL V: Consideratii preliminare 73


Extras din licenta Cum descarc?

Izvoarele sau sursele dreptului sunt manifestari ale relatiilor sociale care genereaza norma juridica,indiferent de natura ei (dreptul public sau privat etc.). 
Pornindu-se insa de la sensul etimologic al termenului de "izvor" in stiinta juridica prin el au fost denumite,de asemenea sursele. originea. factorii de deteminare si creare a dreptului. 
Modul de aparitie a ideii de dreptate si,in final, a dreptului este strans legata de acele realitati sociale care produc situatia juridica ,adica forma de drept. In acest sens,constiinta individuala si constiinta sociala sunt, in ultima instanta, responsabile pentru aparitia dreptului,printr-un proces complex in care motivatiile, decurgand din interesele individului,din interesele diverselor grupuri sociale si,in final, din interesele obiective generale ale societarii,se interconditioneaza reciproc,construind in dialectica evolutiei lor o unitate extrem de complexa pe care o denumim,generic,izvor al dreptului.
Notiunea de izvor al dreptului,identifica tocmai aceste surse complexe de natura obiectiva si subiectiva,individuala si sociala care,la un moment dat,intr-o anumita conjunctura istorica,duc la aparitia dreptului. Dupa Hegel, putem identifica in postura de surse ale dreptului orice proces istoric,cat si determinarile pozitve,care nu sunt altceva decat relatiile sociale transformate prin actiunea normei juridice. 
In teoria dreptului este larg dezbatuta notiunea de izvor al dreptului. Se face distinctia intre sensul juridic al notiunii de izvor de drept si semnificatia sa istorica. In intelesul pe care-l confera istoria si arheologia juridica notiunii de izvor,acest concept semnifica un anumit document care atesta o forma suprapusa de drept (izvoare-relicve sau vestigii de civilizatie juridica). Astfel apar pentru noi Tablitele cerate descoperite in Transilvania sau documente de etnografie juridica. Notiunea de izvor al dreptului are si acceptiunea de sursa ideologica,in sensul de bazin de civilizatie juridica,la care se conecteaza un anumit sistem juridic national. In acest sens,bazinul de civilizatie juridica de tip romano-germanic a influentat (a fost sursa) a numeroase sisteme legale nationale (printre care si sistemul juridic romanesc).
Hans Kelsen considera ca atunci cand se utilizeaza notiunea de izvor de drept trebuie sa se aiba in vedere sensul corect al problemei; prin izvor de drept urmand sa se inteleaga nu forma tehnica prin care sa se manifeste "vointa statului",intrucat o asemenea expresie nu este decat o "metafora de ordin antropologic",ci ratiunea pentru care o norma este valida. Validitatea nu este o proprietate a normei ,ci insasi conditia sa de existenta. In conceptia normativista,validitatea oricarei norme rezida in si decurge din asa-numita "norma fundamentala". Eficacitatea normei juridice este data de faptul ca ea este purtatoare de rationalitate.
Teoria juridica clasica a izvoarelor dreptului deosebeste izvoarele scrise de izvoarele nescrise,izvoarele oficiale de izvoarele neoficiale,izvoarele directe de izvoarele indirecte. Spre exemplu: obiceiul este un izvor nescris,spre deosebire de actul normativ care prezinta totdeauna sub forma scrisa: obiceiul si doctrina sunt considerate,spre deosebire de lege sau jurisprudenta care sunt oficiale; in acelasi timp,actul normativ sau contractul normativ sunt considerate izvoare mediate (indirecte),ele trebuind sa fie "validate" de o autoritate pentru a deveni izvoare de drept. S-a vorbit despre izvoare creatoare si izvoare interpretative. Legea si cutuma sunt izvoare creatoare intrucat creeaza norme noi,pe cand jurisprudenta si doctrina,necreand norme noi, pe cand jurisprudenta si doctrina ,necreand norme noi,ci doar interpretand pe cele existente,nu au caracter novator ,ci doar interpretativ. Alteori,s-a subliniat faptul ca trebuie prevenit pericolul confundarii formei de exprimare a dreptului cu unul din izvoarele sale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Notiunea de Izvor de Drept.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!