Nulitatea si Revocarea Actului Administrativ

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere. 4
Capitolul 1. Consideratii generale privind administratia publica. 6
1.1. Administratia publica si statul. 6
1.2. Definitia administratiei publice. 8
1.3. Scopul administratiei publice. 11
Capitolul 2. Notiunea de act administrativ. 17
2.1. Definitia actului administrativ. 17
2.2. Trasaturile caracteristice ale actului administrativ. 18
2.3. Clasificarea actelor administrative. 23
2.4. Baza legala a actelor administrative. 26
Capitolul 3. Conditiile de valabilitate ale actelor administrative. 28
3.1. Conditiile de valabilitate ale actelor administrative de autoritate si consecintele juridice ale nerespectarii acestora. 28
3.1.1. Conditiile de valabilitate ale actelor administrative de autoritate ale administratiei publice locale. 28
3.1.2. Consecintele juridice ale nerespectarii conditiilor de valabilitate ale actelor administrative de autoritate. 36
3.2. Formele procedurale de elaborare a actelor normative. 39
3.3. Intrarea in vigoare a actelor administrative de autoritate. 44
Capitolul 4. Modificarea, suspendarea, revocarea si incetarea actului administrativ . 49
4.1. Incetarea efectelor juridice ale actelor administrative prin acte juridice . 49
4.1.1. Suspendarea actelor administrative. 49
4.1.2. Modificarea si revocarea actelor administrative . 51
4.1.3. Anularea si inexistenta actelor administrative. 54
4.2. Incetarea efectelor juridice ale actelor administrative . 57
Capitolul 5. Practica judiciara in materia anularii actelor administrative . 60
Concluzii. 66
Bibliografie. 69


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
De-a lungul timpului, in literatura juridica, s-au utilizat mai multe notiuni pentru a desemna actele juridice cu caracter unilateral ale autoritatilor administratiei publice.
Actul administrativ reprezinta forma juridica principala de activitate a autoritatilor administratiei publice si in secundar si a altor autoritati publice, ce consta intr-o manifestare unilaterala si expresa de vointa prin care se da nastere, a modifica sau a stinge drepturi si obligatii, in realizarea puterii publice, sub controlul principal de legalitate al instantelor judecatoresti
Actul administrativ face parte din categoria formelor concrete de realizare a activitatii administratiei publice producatoare de efecte juridice. Cand spunem ca o forma concreta de activitate da nastere la efecte juridice, intelegem ca aceasta da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice.
Institutie deosebit de importanta a dreptului administrativ, de o complexitate surprinzatoare la prima vedere, revocarea actului administrativ nu este reglementata expres. Configuratia acestei institutii este data de o bogata practica judecatoreasca si de numeroasele studii teoretice ce i-au fost dedicate, bazate pe interpretarea principiilor generale ale dreptului public, corelate cu necesitatile vietii sociale. Cu toate ca atat practica cat si teoria sunt destul de contradictorii, in lipsa unui text legislativ precis, cateva principii s-au impus, creind, daca nu o teorie generala a revocarii, cel putin cateva puncte de sprijin pe care aceasta sa se poata edifica. 
Una din caracteristicile actului administrativ este de a fi revocabil. Aceasta inseamna ca Administratia poate anula ea insasi actele pe care le-a emis si pe care le considera ilegale sau inoportune. Acest drept nu este insa nelimitat, caci principiul revocabilitatii actului administrativ intra in contradictie (fiind astfel limitat) cu principiul intangibilitatii drepturilor legal dobandite si cu principiul neretroactivitatii actului administrativ
Trebuie asadar distins in primul rand dupa cum iesirea din vigoare a deciziilor este neretroactiva sau retroactiva, apoi dupa cum deciziile sunt legale sau ilegale si in toate cazurile dupa cum ele au creat sau nu drepturi.
Capitolul 1. Consideratii generale privind administratia publica
1.1. Administratia publica si statul
Administratia publica are un rol tot mai important in cadrul societatilor moderne, ca principala parghie in realizarea obiectivelor pe care si le propune statul. Ea este aceea care vine sa transpuna in practica, prin organizare a executarii, dar si de executare a valorilor politice exprimate prin acte normative .
Statul reprezinta o colectivitate umana, stabilita intr-un anumit teritoriu determinat, asupra careia se exercita in mod exclusiv o autoritate politica. Este nevoie, asadar, pentru constituirea unui stat sa fie intrunite trei elemente: teritoriul, populattia si autoritatea politica suverana (autoritatea publica) . El se deosebeste de alte organizatii umane cu aceleasi caracteristici prin natura activitatilor sale fundamentale, desemnate prin termenul de "functii ale statului": functia legislativa, functia executiva, functia judecatoreasca. Teritoriul este dimensiunea materiala a statului. Teritoriul statului este acea parte a globului pamantesc cuprinzand solul, subsolul, apele si coloana aeriana de deasupra solului si apelor, asupra careia statul isi exercita suveranitatea. 
Potrivit legilor in vigoare, teritoriul statului roman prezinta urmatoarele caractere juridice: inalienabilitatea (art. 3 alin. 1 din Constitutie) - frontierele nu pot fi modificate altfel decat prin Constitutie si nici un alt stat nu poate avea atributii de putere pe teritoriul statului roman si indivizibilitatea. Romania este un stat unitar si indivizibil (art. 1, alin.1 din Constitutie). Teritoriul, ca element constitutiv al statului, nu poate fi divizat sau incorporat in alte entitati statale, ceea ce nu exclude posibilitatea ca, pentru o mai buna administrare a teritoriului si o mai eficienta satisfacere a necesitatilor colectivitatilor locale, statul sa recurga la organizarea administrativa a teritoriului. Teritoriul Romaniei este organizat, sub aspect administrativ, in comune, orase si judete. In conditiile legii, unele orase sunt declarate municipii (art. 3, alin.3 din Constitutie). Cat priveste populatia, cuprinde doua mari categorii: cetateni ai statului respectiv si locuitorii care nu au aceeasi cetatenie. In cea de-a doua categorie intra cetatenii altor state si apatrizii (persoanele care nu au nici o cetatenie).


Fisiere in arhiva (1):

  • Nulitatea si Revocarea Actului Administrativ.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Alexandru Ioan, Administratia publica, teorii, realitati, perspective, editia a IV-a, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2007
2. Apostol Tofan Dana - Drept administrativ, vol. I, Editura All Beck, Bucuresti, 2003
3. Balan E. - Elemente de drept administrativ, Editura Trei, Bucuresti, 2000
4. Dictionarul explicativ al limbii romane, Academia Romana, Institutul de lingvistica ,,Iorgu Iordan", Editia a II-a, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti, 1998
5. Draganu Tudor - Actele de drept administrativ, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1959
6. Draganu Tudor - Nulitatile actelor administrative individuale, in ,,Studia Napocensia", Editura Academiei, Bucuresti, 1974
7. Dumitru Brezoianu, Mariana Oprican - Administratia publica in Romania, Editura C. H. Beck, Bucuresti, 2008
8. Giurgiu L. - Drept administrativ, Editura Sylvi, Bucuresti, 2001
9. Gheorghe Gutu, Dictionar latin-roman, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1993
10. Ionescu Romulus - Drept administrativ, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1970
11. Iovanas Ilie - Dreptul administrativ, Activitatea administratiei publice, Controlul exercitat asupra activitati administratiei publice, Editura Servo - Sat, 1997
12. Iorgovan Antonie, Tratat de drept administrativ, Bucuresti, 2001
13. Iorgovan A. - Tratat de drept administrativ, vol. I, Editia 4, Editura All Beck, 2002
14. Imbrescu Ion, Elemente de stiinta administratiei, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2008
15. Lazar Rozalia Ana, Legalitatea actului administrativ, Editura All Beck, Bucuresti, 2004
16. Manda C. - Drept administrativ - tratat elementar, editia a IV-a, revazuta si adaugita, Editura Lumina Lex, 2007
17. Mircea N. Costin - Dictionar de drept civil, Editura Stiintifica Bucuresti, 1980
18. Negoita Al. - Drept administrativ, Editura Sylvi, Bucuresti, 1996
19. Oroveanu M.T. - Tratat de drept administrativ, Editura Cerma, Bucuresti, 1996
20. Petrescu Rodica Narcisa, Drept administrativ, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2004
21. Popescu-Slaniceanu Ion, Drept administrativ, Editura Independenta Economica, Pitesti, 2011
22. Prisacaru I. - Tratat de drept administrativ roman, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1995
23. Trailescu A. - Drept administrativ, Editia a IV-a, Editura C.H.Beck, Bucuresti, 2010
24. Vedinas Verginia, Drept administrativ, editia a II-a revazuta si actualizata, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2006


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!