Cuprins
- I. NOȚIUNI GENERALE DESPRE COMUNICARE 3
- 1.1. Noțiunea de comunicare 3
- 1.2. Particularități ale comunicării 4
- 1.3. Canale de comunicare 4
- 1.3.1.Comunicarea orală 6
- 1.3.2.Comunicarea scrisă 6
- 1.3.3. Comunicarea nonverbală 6
- II. COMUNICAREA INTERCULTURALĂ 15
- 2.1. Contextul cultural 15
- 2.2. Cultura de schimb 16
- 2.3. Cultură și identitate 21
- 2.3.1. Noțiuni despre cultură 21
- 2.3.2. Identitate 25
- III. BARIERELE COMUNICĂRII INTERCULTURALE 28
- 3.1. Stereotipuri și prejudecăți 28
- 3.2. Perspective diferite asupra conceptelor de cultură și civilizație 38
- 3.3. Diferențe culturale în lume 42
- 3.3.1. Diferitele moduri de gândire, sentimente și comportament 42
- 3.3.2. Caracteristicile culturale ale unor țări europene 45
- 3.3.3. Negocierea în patru tipuri de culturi 48
- 3.4. Europa - diferențe Nord-Sud 51
- 3.5. Obiceiuri și comportamente internaționale relevante pentru comunicarea în afaceri 52
- IV. CĂI DE REDUCERE A OBSTACOLELOR ÎN COMUNICAREA INTERCULTURALĂ 63
- 4.1. Măsuri pentru reducerea obstacolelor interculturale la nivel internațional 63
- 4.1.1. Menținerea păcii și prevenirea conflictelor. 63
- 4.1.2. Industriile culturale. 64
- 4.1.3. Impunerea pe plan internațional 65
- 4.1.4. Căutarea diversității și teama de uniformizare 66
- 4.2. Politici culturale europene 66
- 4.2.1. Excepția culturală și diversitatea culturală 67
- Concluzii 68
- BIBLIOGRAFIE 70
Extras din licență
I. NOȚIUNI GENERALE DESPRE COMUNICARE
1.1. Noțiunea de comunicare
Toate definițiile date comunicării, indiferent de școlile de gândire cărora le aparțin sau de orientările în care se înscriu, au cel puțin câteva elemente comune: comunicarea este procesul de transmitere de informații, idei, păreri, opinii, fie de la un individ la altul, fie de la un grup la altul ; nici un fel de activitate, nu poate fi concepută fără procesului de comunicare.
Înca din antichitate ,comunicarea a fost percepută ca element fundamental al existenței umane. Cuvântul „comunicare“ provine din limba latină; communis înseamnă „a pune de acord”, „a fi în legătură cu” sau „a fi în relație”, deși termenul circula în vocabularul anticilor cu sensul de „a împărtăși ceva celorlalți“(A. de Peretti, J. A. Legrand, J. Boniface, 2001 pag. 21).
Conumicarea exista ori de cate ori o entitate socială poate afecta o alta si modifica reacțiile acesteia prin transmiterea unei informații nu prin acțiune directă. Cuvântul comunicare are un sens foarte larg, el cuprinde toate procedeele prin care un spirit poate afecta un alt spirit. Evident, acesta include nu numai limbajul scris sau vorbit, ci și muzica, artele vizuale, teatrul, baletul și, în fapt, toate comportamentele umane.
Eduard O. Wilson (1975/2003) considera comunicarea “o acțiune din partea unui organism care schimbă modelul de probabilitate a comportamentului într-un alt organism într-o manieră adaptativă”.(S.Chelcea,2008,35)
Orcice act comunicațional implică un emițător, un receptot, un mesaj, un canal de comunicare și un efect asociat comunicării. Comunicarea verbală se folosește de facilitațile limbajului, ca formă de relaționare specific umană iar comunicarea nonverbală se folosește de mișcari faciale, posturale, corporale ce sunt comune în lumea umană și animală.
Jean - Jeacques Rousseau spunea in lucrarea sa Discurs acupra originii și fundamentelor inegalitații dintre oameni (1754/1958): ”Primul limbaj la omului, limbajul cel mai universal, cel mai energic si singurul de care a avut nevoie mai înainte de a fi trebuit sa convinga niște oameni adunați la un loc este dtrigatul. Oamenii au înmulțit inlexiunile vocii, adăugand la acestea gesturile, care, prin natura lor, sunt mai expresive si al căror sens depinde mai puțin de o determinare anterioară. Ei exprima deci obiectele vizibile și mobile prin gesturi, iar cele care impresionează auzul le exprimă prin sunete imitative.” (S.Chelcea, 2008, 31). Limbajul uman iși are deci originea in exprimarea sonoră a emoțiilor ca formă a comunicării nonverbale.
Ronald B. Adler si George Rodman (1994/1996) au imaginat un tabel care ne permite sa facem distinctiile dintre „comunicarea vocală” și „comunicarea nonvocală”, pe de o parte, și „comunicarea verbală” și „comunicarea nonverbală”, pe de alta parte. (S.Chelcea,2008, 35)
Comunicare vocală Comunicare nonvocală
Comunicare verbală Limbajul oral Limbajul scris
Comunicare nonverbală Tonul vocii, pauzele in rostirea cuvintelor, caracteristicile vocale Gesturile, mișcările, prezența fizică,expresiile faciale
Imaginea individului nu este cea pe care acesta dorește să o ofere, ci ea va trebui tot timpul consolidată astfel încât să fie pozitivă (P.Anghel,2003,25). Acest lucru depinde de foarte mulți factori cum ar fi : îmbrăcămintea, aspectul fizic, timbrul vocii, elemente care adesea nu au nimic de-a face cu personalitatea reală a persoanei respective.
Comunicarea deține ponderea cea mai ridicată în cadrul activităților pe care le desfășoară în mod curent un individ. În fiecare zi suntem judecați de către cei din jurul nostru deupă modul cum comunicăm sau după modul în care dorim să ne facem înțeleși.În procesul comunicării, ne folosim de limbaj, simbol și semn. Un cuvant poate avea mai multe înțelesuri , la fel cum un gest poate aveam semnificații multiple.
Bibliografie
Anghel, Petre. (2003). Comunicare transculturală . Bucureșt. Editura Cartea Românească
Anghel, Petre.(2003). Stiluri și metode de comunicar. București. Editura Cartea Românească
Anghel, Petre. (2005). Strategii eficiente de comunicare. Bucureșri. Editura Cartea Românească
Berger, L.Peter, Luckman, Thomas.(1999). Construirea sociala a realități .București. Editura Univers
Bosche, Marc.(1997). Le Management interculturel. Paris. Editura Nathan
Castells, Manuel.(1997). The Power of Identity. Oxford. Editura The information Age:Economy,Society and Culture
Chelcea, Septimiu. (2006). Psihosociologie.Teorie și aplicații. București. Editura Economică
Chelcea, Septimiu. Ivan, Loredana și Chelcea, Adina. (2008).Comunicare nonverbală: gesturile și postura. București. Editura Comunicare.ro
Cuijenburg, Van J. J., Scholten, N., Noomen, G.W. (1998). Știința comunicării. București. Editura Humanitas
Giddens, Anthoni. (2000). Sociologie. București. Editura All
Gouran, D., Wiethoff, W. E., Doegler, J. A. (1994). Mastering Communication. Boston. Editura Allyn and Bacon
Hiltrop J.M. și Sh. Udale. (1998).Communication. Editura Homdale
Nicolaescu O.(2000). Comunicare interculturală. București. Editura Polirom
Peretti Andre de, Jean Andre Legrand, Jean Boniface.(2001). Tehnici de comunicare. Iași. Editura Polirom
Niță, Mircea Aurel.(1999-2000). Comunicarea în afaceri-suport de curs-SNSPA.București. Facultatea de Relații Publice”David Ogilvy”
Popescu, Dan. (2005). Comunicare în afaceri . București. Editura ASE
Prutianu, Ștefan.(1998). Comunicare și negociere în afaceri. Iași , Editura Polirom
Rogojanu, Angela. (2003). Doctrinele comunicării. București. Editura ASE
Stanton, N. (1995). Comunicarea economică. București. Editura Societatea Știință & Tehnică SA
Wieviorka, Michel. (1994). Spațiul rasismului. București. Editura Humanitas
Stanton, N. (1995). Comunicarea. București. Editura Societatea Știință & Tehnică SA
Weber, Max.(2007). Etica protestantă și spiritul capitalismului. București.Editura Humanitas
Preview document
Conținut arhivă zip
- Obstacole in calea comunicarii interculturale.doc