Organizarea Interna a Vocabularului - Abordare Metodico-Stiintifica Privind Invatamantul Primar

Cuprins licenta Cum descarc?

I. MOTIVATIA ALEGERII TEMEI . 3
II. ASPECTE TEORETICE. 7
A. NOTIUNI GENERALE DE VOCABULAR. 7
1. Cuvantul - unitate de baza a vocabularului. 9
2.Definitia si importanta vocabularului. 11
3. Dinamica si structura vocabularului . 13
B. ORGANIZAREA INTERNA A VOCABULARULUI . 22
1. STRUCTURA ETIMOLOGICA A VOCABULARULUI. 22
1.1. Elementul autohton. 23
1.2. Elementul latin . 25
1.3. Elementul slav. 27
2. STRUCTURA FUNCTIONALA A VOCABULARULUI . 31
2.1. REGIONALISME. 31
2.2. ARHAISME. 36
2.3. NEOLOGISME. 39
2.4. JARGONUL. 42
2.5. ARGOUL. 44
2.6.ANEXE. 49
Dictionar de regionalisme. 49
Dictionar de arhaisme. 53
Dictionar de neologisme. 58
3. STRUCTURA SEMANTICA A VOCABULARULUI. 61
3.1. OMONIME. 61
3.2. PARONIME. 67
3.3. SINONIME. 70
3.4. ANTONIME. 78
3.5. CUVINTE POLISEMANTICE. 83
3.6. ANEXE. 91
Dictionar de omonime. 91
Dictionar de paronime. 107
Dictionar de sinonime. 114
III. DELIMITAREA PROBLEMEI. 130
Vocabularul din perspectiva prevederilor normative actuale. 130
IV. ASPECTE METODICE. 134
4.1. Metodologia predarii vocabularului la clasele primare. 134
4.2. Relatii semantice in mesaje (sinonime, antonime, omonime. 142
V. ASPECTE APLICATIVE. 146
Planuri de lectie. 146
Fise de munca independenta. 151
Fise de evaluare. 153
Culegere de exercitii. 159
VI. CONCLUZII. 164
VII. BIBLIOGRAFIE. 168


Extras din licenta Cum descarc?

I. MOTIVATIA ALEGERII TEMEI
Copiii sunt florile din primavara vietii omenesti, sadite de Dumnezeu pentru bucuria si iubirea oamenilor. Sufletul copiilor este aluatul in care se poate imprima un sfant sau un inger de la care sa ceri ajutor, un talhar sau un demon de la care sa te ingrozesti. Inima copilului este un ogor in care creste tot ce semeni, virtutile sau pacatele, binele sau raul. Pentru inima si sufletul curat ,,boaba de roua", pentru sinceritatea si neprihanirea lui, pentru iubirea lui, noi educatorii si parintii suntem chemati sa crestem si sa educam copiii in cultul virtutilor religios-morale, al dragostei fata de limba romana, tezaurul cel mai de pret pe care nimeni nu ni-l poate lua vreodata. 
Limba poporului nostru constituie un tezaur inestimabil, este rodul intelepciunii si experientei morale, o veritabila cronica monumentala a sufletului romanesc.
Experienta pedagogica a dovedit ca limba, cu structurile si normele ei, trebuie invatata. Ea se invata mai intai in familie, apoi in scoala unde i se acorda o atentie deosebita in planurile de invatamant si in programele scolare.
Stapanirea limbii romane este o conditie ,,sine qua non" pentru insusirea culturii generale. A scrie si a vorbi corect, presupune un efort neintrerupt si crescand deoarece vocabularul, aflandu-se intr-un continuu proces de schimbare, poate fi mai greu normat.
Insusirea limbii romane, a functionalitatii ei sistematice nu se realizeaza numai in gradinita si scoala sau numai prin obiectele, educarea limbajului si limba romana, dar scolii ii revin cele mai mari raspunderi pentru folosirea corecta si cultivarea ei, pentru dezvoltarea deprinderilor de exprimare a gandurilor, ideilor si sentimentelor in mod corect, logic, coerent si expresiv, acestea avand sarcina de a constientiza si supraveghea procesul comunicarii, elaborarii logice a mesajului, de a cultiva vorbirea ingrijita si scrierea clara si corecta.
Se stie ca, la intrarea in scoala, copilul stapaneste elemente de baza ale limbii materne, anumite structuri gramaticale potrivite varstei copiilor:
? vocabularul de care dispune ii permite sa-si exprime dorintele, impresiile, sa reproduca mici povestiri, experientele sale de viata;
? intrand in gradinita, limba materna devine pentru el un obiect de studiu cu notiuni, reguli, care se insusesc constient in vederea unei exprimari gramaticale corecte.
In trecerea fireasca spre insusirea constienta a cunostintelor gramaticale presupune insa desprinderea cuvantului de aspectele lui concrete si operarea cu cuvinte ca forme si relatii abstracte. In acelasi timp, intelegerea notiunilor de gramatica nu este posibila fara patrunderea semnificatiei lexicale a cuvintelor.
Vocabularul romanesc se caracterizeaza printr-o mare diversitate in privinta provenientei elementelor alcatuitoare, aceasta oglindind cu fidelitate istoria bogata in evenimente a poporului nostru si varietatea contactelor de ordin etnic ce au avut loc pe teritoriul vechii Dacii si in afara sa, intre romani si daci, intre populatia romanizata si slavi, intre romani si maghiari, popoarele slave vecine, turci, greci etc. Structura vocabularului este supusa continuu modificarii, este partea cea mai mobila, limba romana contemporana ilustreaza un permanent proces de innoire si de imbogatire, multe dintre cuvintele folosite intr-o epoca fiind sortite eliminarii in perioada urmatoare, pentru ca in locul lor sau alaturi de ele sa fie introduse noi si noi cuvinte cerute de necesitatile impuse de societatea romaneasca in plina dezvoltare. In ultimele doua secole vocabularul romanesc a cunoscut prefaceri adanci, in sensul imbogatirii sale cu numeroase imprumuturi neologice latino-romanice, al relatinizarii sau reromanizarii lui, ceea ce inseamna in esenta, eliminarea unei bune parti dintre elementele nelatine si inlocuirea lor cu imprumuturi si calcuri internationale, in majoritate de origine latina literara si romanica, adaptate treptat sistemului fonetic, gramatical si lexical al limbii romane. 
Pentru copiii intre 3 si 7 ani, gradinita constituie prima experienta de viata sociala, ea plasandu-l intr-un cadru diferit de cel al familiei, atat prin dimensiunile cat si prin continutul sau, de la formele de protectie a copilului, supravegherea lui in timp ce parintii lui sunt la munca, gradinitele au trecut la acea pregatire intensa pentru scoala.Astazi principala sarcina acestor institutii educative este sa creeze copilului conditii de activitate proprie acestei varste, sa-i puna la dispozitie mijloace care favorizeaza dezvoltarea fortelor lui creatoare sa-i asigure progresul spre maturizare.Intre familie si gradinita, care sunt doua medii distincte de influenta, se creeaza relatii care pun unele probleme psiho-pedagogice necesare sa fie cunoscute si intelese de catre parinte, de aceea intre gradinita si familie trebuie stabilite o linie comuna de actiuni. 
La varsta scolara copilul are cea mai mare receptivitate si sufera cea mai mare influenta a adultului. De calitatea influentei celui matur depinde intreaga existenta a copilului. In primii ani de viata ai copilului, limbajul se insuseste spontan, in cadrul familiei, ulterior sistematic prin activitatile organizate si desfasurate in cadrul gradinitei dezvoltarea limbajului face posibila adaptarea scolara si sociala a copiilor. Activitatea de educare a limbajului are un rol hotarator in aceasta privinta.
Varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani este varsta vorbirii corecte. Gradinita ofera prima experienta organizata in educarea limbajului si incearca sa egalizeze sansele educative, tinand cont de decalajele existente in mediile familiale ale copiilor. Scoala vine sa reorganizeze si sa indrepte greselilie, sa modeleze si sa formeze personalitati. Invatamantul scolar, prin activitatile de educare a limbajului, acorda o atentie deosebita dezvoltarii capacitatilor de comunicare verbala, care constituie conditii esentiale in formarea si fixarea notiunilor si in transmiterea informatiilor. Activitatile de educare a limbajului fac posibila cultivarea limbajului oral si scris, accentul punandu-se pe comunicare, pe dialogul liber, pe formarea deprinderii de exprimare coerenta si logica si de insusire a unor structuri gramaticale. Toate acestea duc la posibilitatea unei adaptari facile la sarcinile complexe ale scolii.
La varsta scolara, limbajul dobandeste noi valente si-i permite copilului sa aiba relatii complexe cu adultii si cu varstnicii, sa-si organizeze activitatea psihica, sa-si exprime ideile si starile interioare, dar si sa inteleaga si sa asimileze informatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizarea Interna a Vocabularului - Abordare Metodico-Stiintifica Privind Invatamantul Primar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!