CAPITOLUL I CONCEPTUL DE CONTROL FINANCIAR PREVENTIV 1.1 Controlul functie eficienta a conducerii 1.2. Obiectul si formele controlului financiar propriu a unui agent economic 1.3. Sisteme de documente primare si evidenta tehnico-operativa si contabila si sursa de informatii pentru control. CAPITOLUL II METODOLOGIA DE EXERCITARE A CONTROLULUI FINANCIAR 2.1. Sistemul metodologic de Control Financiar 2.2. Procedee si tehnici de Control Financiar CAPITOLUL III ORGANIZAREA SI OBIECTIVELOR CONTROLULUI FINANCIAR AL UNUI AGENT ECONOMIC 3.1. Organizarea si obiectivele Controlului Financiar Propriu 3.2. Organizarea si obiectivele Controlului Financiar de Gestiune CAPITOLUL IV FINALIZAREA ACTIUNII DE CONTROL FINANCIAR 4.1. Actele de control folosite 4.2. Formele raspunderii ca mijloc de penalizare a activitatii de control CAPITOLUL V STUDIU DE CAZ PRIVIND ORGANIZAREA SI EXERCITAREA CONTROLULUI FINANCIAR SI CONTROLULUI FINANCIAR DE GESTIUNE LA S.C. PROMEX S.A. BRAILA.
1.1. CONTROLUL- FUNCTIE DE EFICIENTA A CONDUCERII Noua legislatie privind economia de piata in Romania a generat diverse forme de agenti economici publici si privati. Pe baza acestei noi legislatii s-au constituit, functioneaza si se perfectioneaza urmatoarele forme de agenti economici: - Agenti economici organizati pe baza liberei initiative: - Persoane fizice autorizate sa desfasoare activitate independenta; - Asociatii familiale; - Agentii economici constituiti prin reorganizarea fostelor unitati economice de stat(Legea 15/1990): - Regii autonome; - Societati comerciale; - Agenti economici constituiti prin asociere de catre persoane fizice si juridice in vederea efectuarii de acte de comert: - Societati in nume colectiv (SNC); - Societati pe actiuni (SA); - Societati in comandita simpla(S.C.S.); - Societati cu raspundere limitata(S.R.L.); Scopul oricarui agent economic este acela de a obtine profit, dar cu respectarea cadrului legal stabilit de catre stat care prin instrumente juridice financiare exercita o interventie indirecta si globala asupra economiei de piata, o completeaza si sprijina, ii corecteaza esecurile si vegheaza asupra functionarii ei. O conditie esentiala a obtinerii profitului este informatia operativa si reala cu privire la patrimoniu, activitatea economica si comerciala desfasurata si rezultatele acesteia - profit sau pierdere. In acest context, controlul este o functie eficienta si necesara conducerii care asigura cunoasterea si perfectionarea modului de gestionare a patrimoniului si de orientare, organizare si desfasurare a activitatii de productie, distributie si desfacere. In conditiile economiei de piata, controlul, ca forma de cunoastere, are in vedere trei pozitii de interese economico-financiare: - Interesele agentilor economici bazate pe profit; - Interesele tertilor agenti economici cu care se intra in colaborare; - Interesele statului; Prin control, conducerea isi asigura informarea dinamica, reala, preventiva, care indica valoarea concluziilor si calitatea deciziilor. Pentru obtinerea profitului maxim, controlul nu se rezuma numai la constatarea neajunsurilor, nu este numai concomitent si ulterior, ci contribuie si la prevenirea tendintelor si fenomenelor care necesita decizii de corectie in raport cu interesele economico-financiare ale agentilor economici si ale statului. Controlul indeplineste functia de cunoastere evaluare a realitatii economico-financiare, a rezultatelor activitatii. Prin aceasta functie se apreciaza si se stabilesc in conditii de realitate si legalitate, deficientele, abaterile, orientarile in care isi au izvorul factorii a caror actiune tinde spre rezultatele negative, spre ineficienta economica. Controlul este un factor care contribuie la mentinerea activitatii in situatia normala, la solutionarea cu inteligenta si competenta a problemelor privind dezvoltarea si modernizarea economica si urmareste in principal functionarea unitatilor de productie la capacitate maxima, cu adevarat pe criterii de eficienta si rentabilitate. 1.2. OBIECTUL SI FORMELE CONTROLULUI FINANCIAR Continutul controlului are ca sfera de cuprindere modul de aplicare si indeplinire a directivelor stabilite, prevenirea si inlaturare aspectelor negative, consolidarea celor pozitive astfel incat in conditii de libera initiativa economica, de concurenta loiala si de legalitate, sa se asigure cresterea profitului. Obiectul controlului este de a releva erorile, abaterile, lipsurile, deficientele pentru a le remedia si de a le evita in viitor. Controlul financiar cuprinde in sfera sa relatiile, fenomenele si procesele financiare, procesul de administrare si gestionare a patrimoniului rezultatele activitatii economico - sociale; toate momentele, unitatile si locurile unde se gospodaresc valori materiale si banesti si se fac cheltuieli. Ca proces complex si permanent, controlul financiar contribuie la buna functionare a mijloacelor materiale si financiare, la conducerea cat mai eficienta a activitatii economico-sociale si are sarcina de a preveni angajarea de cheltuieli fara justificare economica, imobilizarea de mijloace economice, de a asigura profit sporit in folosirea resurselor materiale, financiare si de munca. Dupa timpul in care se exercita, raportat la momentul desfasurarii activitatii sau efectuarii operatiilor ce se controleaza, controlul financiar poate fi: - Control financiar preventiv - Control concomitent sau operativ curent - Postoperativ sau ulterior Aceasta diferentiere in functie de momentul producerii operatiunilor controlate, face posibila delimitarea sarcinilor obiectivelor, caracteristicilor si scopului fiecarei forme de control financiar si stabilirea organelor care il exercita. - Controlul financiar preventiv - este cel exercitat inainte de efectuarea operatiilor economico-financiare si are rolul de preveni operatiile ilegale, neeconomicoase sau inoportune, contribuind la utilizarea cu eficienta maxima a mijloacelor materiale si banesti, la cresterea raspunderii in angajarea si efectuarea cheltuielilor, la respectarea legislatiei de gestiune si la preintampinarea risipei.
1.CHIMON MAZARACHI IAMANDI LUCA CONTROL FINANCIAR SI EXPERTIZA CONTABILA EDITURA ,,PORTO FRANCO" 2. DAN DROSU SAGUNA DREPT FINANCIAR SI FISCAL EDITURA ,,OSCAR PRINT" BUCURESTI 1994 3. XXX LEGEA 32/1968 PRIVIND STABILIREA SI SANCTIONAREA CONTRAVENTIILOR M.O. NR.148/14.11.1968 4. XXX LEGEA 22/1969 PRIVIND INCADRAREA GESTIONARILOR, CONSTITUIREA DE GARANTII DE RASPUNDERE IN LEGATURA CU GESTIONAREA BUNURILOR AGENTILOR ECONOMICI AUTORITATILOR SAU INSTITUTIILOR PUBLICE, M.O. 132/18.11.1969 MODIFICATA PRIN LEGEA 54/1994, M.O. NR.181 DIN 15.07.1994 5. XXX LEGEA NR.30/1991 PRIVIND ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA CONTROLULUI FINANCIAR SI A GARZII FINANCIARE, M.O NR.64/27.03.1991 6. XXX LEGEA CONTABILITATII NR.82/1991. M.O. NR.225 DIN 27 DECEMBRIE 1901. 7. GUVERNUL ROMANIEI H.G 720/1991 PRIVIND APROBAREA NORMELOR DE ORGANIZARE SI EXERCITARE A CONTROLULUI FINANCIAR M.O. NR.75 DIN 24 APRILIE 1992 8. GUVERNUL ROMANIEI H.G NR.704/1993 PENTRU APROBAREA UNOR MASURI DE EXECUTIE A LEGII CONTABILITATII NR.82/1991, M.O NR.303 DIN 22 NOIEMBRIE 1993 9.MINISTERUL FINANTELOR ORDINUL NR.316/27.05.1991 PRIVIND NORMELE DE LUCRU PENTRU APARATUL DE CONTROL FINANCIAR DE STAT AL MINISTERULUI FINANTELOR 10.TRIBUNA ECONOMICA REVISTA CONTROL ECONOMIC FINANCIAR COLECTIA 1998-1999 11.TRIBUNA ECONOMICA CONTROL FINANCIAR, COLECTIA 1992-1998 EDITURA LUMINA LEX.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.