INTRODUCERE 3 CAPITOLUL I. TURISMUL STIMULATOR AL LOCURILOR DE MUNCA 1.1 Locul turismului in economia unei tari 5 1.2 Turismul cel mai dinamic creator de munca 10 1.3 Migratia in turism 14 CAPITOLUL II. ANALIZA RESURSELOR UMANE IN TURISM 2.1 Particularitatile resurselor umane 18 2.2.Analiza resurselor umane in turismul romanesc 21 2.3. Educatia, trainingul in turism 28 CAPITOLUL III. ORGANIZAREA UNEI PENSIUNI - STUDIU DE CAZ: PENSIUNEA PARADIS 3.1 Prezentarea pensiunii Paradis 38 3.2. Analiza activitatii pe departamente si structura resurselor umane in cadrul Pensiunii Paradis 42 3.3. Motivarea si evaluarea personalului la Pensiunea Paradis 53 3.4. Analiza Swot 58 3.5. Strategii de dezvoltare 59 CONCLUZII 60 ANEXE 63 BIBLIOGRAFIE
INTRODUCERE Turismul reprezinta un fenomen economico - social specific civilizatiei moderne, puternic ancorat in viata societatii si influentat de evolutia acesteia. Adresandu-se unor segmente largi si raspunzind pe deplin nevoilor acestora, turismul se detaseaza printr-un inalt dinamism, atit la nivel national cat si international. Complexitatea fenomenului turistic plaseaza intr-o pozitie centrala prestatorul de servicii turistice, obligat sa se implice intr-un fel sau altul in toate celelalte activitati care au tangenta cu turismul. De fapt, pentru intreprinderile prestatoare de servicii, activitatea se bazeaza pe competenta personalului, una dintre cele mai valoroase resurse ale unei intreprinderi de turism fiind resursele umane. Ele constituie un potential uman deosebit, unic, rar, dificil de imitat si relativ de inlocuit, ce trebuie inteles, motivat sau antrenat, in vederea suprapunerii scopurilor sale peste cele ale organizatiei. Potentialul lor este singurul potential inepuizabil de creativitate, de solutii si de idei noi, originale si valoroase. Orice politica in domeniul resurselor umane trebuie fundamentata prin cunoasterea trasaturilor distinctive ale muncii in turism, pe evaluarea intensitatii si modului particular de actiune a fortei de munca asupra productiei turistice si a rezultatelor activitatii. Dezvoltarea turismului are o serie de consecinte asupra utilizarii resurselor umane in sensul crearii de noi locuri de munca, determinarii unui nivel relativ ridicat de instruire a unor structuri profesionale si pe functii. "De ce este necesar studiul resurselor umane intr-o intreprindere?" l-ar putea constituii faptul ca intreprinderile angajeaza oameni sub aspectul lor major, constituind cadrul esential de manifestare a personalitatii umane. Si pentru a arata cum vom efectua acest studiu, trebuie sa mentionam ca analiza resurselor umane va fi orientata nu spre indivizii umani ca atare, ci spre oameni ca factori de productie, ca centrii vii ai intregii activitati ce pulseaza intr-o intreprindere ca elemente esentiale ale democratiei si ale eficientei economice. Particularitatile resurselor umane, precum si complexitatea acestora pun probleme managerilor de la toate nivelurile organizatorice, astfel incat gestiunea acestora constituie o latura importanta a activitatii intreprinderii, calitatea si eficienta modului in care se desfasoara fiind definitorie in obtinerea succesului sau a insuccesului activitatilor organizatiei. Astfel lucrarea de fata este structurata in trei capitole, abordand toate aspectele referitoare organizarii si gestionarii resurselor umane, mentionate anterior. In primul capitol am abordat notiuni teoretice ce definesc turismul ca un important stimulator al locurilor de munca, continuand cu al doilea capitol ce contine o analiza complexa a resurselor umane in turism, finalizand cu cel de-al treilea capitol in care am prezentat aspecte referitoare la resursele umane ale Pensiunii Paradis, realizate printr-un studiu de caz complex, aceasta alegere fiind motivata de evolutia favorabila a acesteia. CAPITOLUL I TURISMUL STIMULATOR AL LOCURILOR DE MUNCA 1.1.Locul turismului in economia unei tari Dezvoltarea turismului a avut rezultate benefice remarcabile, atat in ceea ce priveste redresarea economiilor nationale ale multor tari cu potential turistic valoros, dar si prin faptul ca, potrivit aprecierilor OMT , industria turismului se situeaza pe primul loc in lume in ceea ce priveste contributia la ocuparea fortei de munca, asigurand intr-un spectru complet al structurii acesteia - circa 260 milioane locuri de munca la sfarsitul anului 1997, estimand ca in decurs de 10 ani, numarul acestora sa creasca la 383 de milioane de locuri de munca angrenate in prestarea serviciilor specifice din cadrul hotelurilor si a altor unitati de cazare, restaurante si alte unitati de servire a mesei, transporturi aeriene, administrarea si operarea aeroporturilor, companii de inchiriere auto, agentii de turism, tour - operatori, agrement, ghizi de specialitate.
1. Bran F. Economia Turismului si mediul inconjurator, Editura Economica,1998. 2. Diaconu M. Management-Marketing in Turism,Editura Independenta Economica 1998. 3. Glavan V. Turismul in Romania,Editura Economica,Bucuresti 2000. 4. Hanciuc N. C. Iordache Economia si Managementul serviciilor,Editura Independenta Economica 2006. 5. Hapenciuc V.Cristian Cercetarea statistica in turism, Editura Didactica si Pedagogica 6. Ioncica M. Economia turismului si serviciilor Editura Uranus, Bucuresti 2006.; 7. Ioncica M. Economia serviciilor.Teorie si practica,Editura Uranus,Bucuresti,2007 8. Iordache C. Economia Turismului,Editura Independenta Economica,Pitesti,2008 9. Iordache C. Perspectivele Turismului Romanesc in Dinamica Turismului Mondial",Teza de Doctorat,2003. 10. Iordache C., Iuliana C., Dorin H. Tehnica operatiunilor de turism,Editura Independenta Economica,2009. 11. Istrate Fl. Bran,A. G. Rosu Economia turismului si a mediului inconjurator,Editura Economica,2005. 12. Jivan Al. Economia sectorului tertiar, Editura Imago, 1994 13. Minciu R. Economia Turismului,Editura Uranus,Bucuresti 2000 14. Minciu R., Ispas Ana Economia Turismului ,Editura Universitatea Transilvania,Brasov,2001 15. Minciu R. Economia Turismului,Editura Uranus,Bucuresti 2002 16. Minciu R. Economia Turismului,Editura Uranus,Bucuresti 2006 17. Neacsu N. Turismul si dezvoltarea durabila, Editura Expert,Bucuresti 1999 18. Neacsu N. , P.Baron O.Snak Economia turismului, editia a-II-a Editura PRO Universitaria 2006. 19. Neacsu N., A. Cernescu Economia Turismului. Studii de caz.Reglementari. Editura Uranus,Bucuresti,2002. 20. Nedelea A. Piata turistica, Editura Didactica si Pedagogica,Bucuresti 2003. 21. Nistoreanu Puiu Management in turism, Editura ASE, Bucuresti,2002. 22. Nita I., Nita C-tin Piata turistica a Romaniei, Editura Ecran, Magazin,Brasov,2003 23. Snak Oscar Economia Turismului, Editura Expert,Bucuresti,2003 24. Snak O. P.Baron N.Neacsu Economia Turismului, Editura Expert, Bucuresti,2001. 25. Stanciulescu G. Turism si servicii, Editura Uranus,Bucuresti,2003 26. Pensiunea Paradis Departamentul resurse umane 27. www.edu.ro 28. www.mturism.ro 29. www.scribd.ro 30. www.tourism-experts.ro 31. www.wttc.org
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.