Cuprins
- Capitolul 1.ELEMENTE TEORETICE PRIVIND MOTIVAȚIA
- Introducere 5
- 1.1 Noțiunea de motivație 7
- 1.2 Forme de bază ale motivației 11
- 1.3 Relația management-Motivație și surse motivaționale 14
- 1.4 Teorii ale motivației în muncă și implicații manageriale 17
- 1.4.1 Teorii de conținut 19
- 1.4.2 Teorii de proces 26
- 1.4.3 Teorii de întărire 31
- Capitolul 2. CARACTERIZAREA GENERALĂ A UNITĂȚII ECONOMICE
- 2.1 Scurt istoric 33
- 2.2 Patrimoniul S.C. Griro S.A 41
- 2.3 Producția S.C. Griro S.A 41
- 2.4 Structura organizatorică a S.C. Griro S.A 42
- 2.5 Structura personalului la S.C. Griro S.A 42
- 2.6 Prezentarea secției Cazangerie 46
- Capitolul 3. ANALIZA SISTEMULUI MOTIVAȚIONAL ÎN CADRUL S.C. GRIRO S.A.
- 3.1 Satisfacția în muncă 47
- 3.2 Facilități 48
- 3.3 Condițiile fizice elementare ale muncii 50
- 3.4 Conținutul muncii 51
- 3.5 Relațiile umane în muncă 52
- 3.6 Cadrul organizațional al muncii 59
- 3.7 Sancțiuni și recompense 59
- 3.7.1 Sancțiuni 59
- 3.7.2 Recompense 60
- 3.8 Selectare, recrutare, integrare 60
- 3.9 Evaluarea personalului 63
- 3.10 Comunicarea 64
- Capitolul 4. MĂSURI DE ÎMBUNĂTĂȚIRE A SISTEMULUI MOTIVAȚIONAL AL PERSONALULUI
- 4.1 Studiu de caz S.C. Griro S.A 66
- Concluzii 81
- Bibliografie 82
Extras din licență
Introducere
Realizarea obiectivelor organizaţiei este imposibilă în absenţa participării oamenilor. Răspunsul la întrebarea "Ce îi determină pe oameni să muncească" pare relativ simplu: nevoile. Ceea ce este complicat este a descifra ce nevoie are personalul unei organizaţii, în ce ordine se cer satisfăcute, cu ce mijloace, care sunt efectele din punctul de vedere al organizaţiei şi al individului.
Să ne amintim că majoritatea dintre noi am început să cunoaştem economia concurenţială din cartea de economie politică a clasei a XI-a, unde profitul este, prezentat ca un efect al "exploatării omului de către om " şi unde economia centralizată avea drept fundament în recompensarea muncii, legea "retribuţiei egală la munca egală ". Prezentul demonstrează că cele 2 principii ne domină subconştient demersul în realizarea unei prosperităţi economice, individuale sau sociale.
Fără a acorda prea multă importanţă resurselor umane din cadrul unei organizaţii, proprietarii sunt adesea prea orbiţi de obţinerea profitului, uitând sau neştiind că acesta se poate mări, dacă motivaţia şi satisfacţia angajaţilor cresc. Costurile acestui obiectiv sunt mult mai mici decât pierderile determinate de insatisfacţia angajaţilor. Conflictele, sabotajele, comportamentele defensive sunt nu mai câteva din formele de manifestare ale insatisfacţiei personalului. Firmele de prestigiu care au învăţat din timp lecţia dintre „cum putem face din resursele umane o forţă” sunt acum în topul dezvoltării economice. Iată de ce, este mai important acum să acordăm atenţie capitalului uman, înainte ca firmele concurente să descopere slăbiciunile acestuia.
Studiind motivaţia, cunoscând că practica de a acorda salarii mici, încercând minimizarea cheltuielilor firmei este de fapt, un bumerang. Nu vom ajunge la motivaţie şi performanţe dorite niciodată. Dimpotrivă, efectele ar putea atrage ţie suficientă, pecuniară sau non pecuniară, a resurselor ¬umane însoţite de o politică de marketing bine gândită, poate asigura succesul afacerilor de perspectivă.
Deci, de multe ori apare întrebarea: cum pot fi motivaţi angajaţii? Răspunsul nu este chiar aşa de simplu. Motivarea vine din interiorul fiecăruia, din cele mai lăuntrice ascunzişuri ale fiinţei umane şi este adânc înrădăcinată în dorinţele şi nevoile noastre. Ceea ce poate să facă un manager de RU este să creeze mediul ideal în care fiecare angajat se simte motivat şi atunci, productivitatea, eficienţa şi performanţele sale vor fi maxime.
Mulţi oameni trec prin viaţă punându-şi în umbră natura intimă, fără a-şi descoperi "adevărata chemare", rară a fi conştienţi de ceea ce îi motivează. Oamenii îşi abandonează prea repede visele în faţa realităţilor vieţii. Ei se conformează societăţii, familiei şi altor instituţii, fiecare dintre ele oferindu-le tipare de gândire, emoţionale etc. Adevărata lor identitate dispare. Ca ei să fie motivaţi este suficient să aducem în lumină adevărata identitate a fiecăruia, talentul şi dorinţele lor ascunse.
Motivaţia reprezintă motorul fundamental al acţiunilor noastre, variabila care ne orientează comportamentul şi viaţa cotidiană. Orice acţiune întreprinsă este justificată de un ansamblu de factori care energizează, activează şi susţin comportamentul. Răspunsul la o întrebare de genul "ce te-a determinat să faci acest lucru?" este greu de dat deoarece, pe moment, este greu conştientizată motivaţia alegerii unui anumit mod de a acţiona. Cunoaşterea motivaţiei constituie un domeniu vast de cercetare a psihologiei umane, ştiinţa care încearcă să elucideze şi cauzele interioare care determină o anumită conduită. Cel mai adesea, punctul de vedere psihologic leagă motivaţia personalului de trebuinţele şi nevoile umane. Deşi cercetările în domeniu sunt uneori contradictorii, este cert că nevoile active provoacă o tensiune interioară pe care individul încearcă să o depăşească. Nevoia care deţine cel mai înalt nivel de nesatisfacere va exercita şi cea mai mare presiune pentru a fi satisfăcută. Pe aceste considerente au apărut primele teorii asupra relaţiilor şi resurselor umane, teorii care au urmărit aspectele motivaţionale în cadrul organizaţiilor şi modul în care acestea determină satisfacţia în muncă.
Pentru această lucrare ştiinţifică „Teorii ale motivaţiei în muncă şi implicaţii manageriale în firmă”, investigaţiile au fost efectuate în cadrul „S.C.Griro S.A.”. Motivarea personalului în firmele autohtone nu este pusă în valoare, de aceea autorul a considerat că este nevoie de o descriere în esenţă a problemei. Principala sarcină fiind – motivaţia, nu numai un concept teoretic, un scop în sine, ea este şi trebuie să fie un preţios „instrument” folosit tot mai insistent de manageri pentru obţinerea unor performanţe superioare, înţelegând prin performanţe mai ales atingerea obiectivelor în condiţii superioare de consumuri şi costuri (mai reduse), calitate (mai înaltă) etc.
Capitolul 1: ELEMENTE TEORETICE PRIVIND MOTIVAȚIA
1.1 Noțiunea de motivație
În managementul firmei, sensul adevărat al acţiunilor şi al comportamentului angajaţilor nu poate fi descoperit fără cunoaşterea motivelor care le-am generat. Aceasta justifică frecvenţa cu care ne întrebăm şi suntem întrebaţi aproape zilnic asupra motivelor deciziilor noastre şi ale celorlalţi.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Perfectionarea Managementului la SC Griro SA prin Motivatia Personalului si in Munca.doc