Performanta bugetara in Romania si Austria in perioada 2008-2015

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 3
Capitolul 1: Concepte generale despre performanta bugetara 4
1.1. Definirea performantei bugetare 4
1.2. Masurarea si evaluarea performantei la nivelul unui buget dintr-un stat 6
1.3. Indicatori cantitativi si calitativi de performanta 7
1.4. Performanta bugetara in contextul Romaniei si Austriei 9
Capitolul 2: Nivelul veniturilor si cheltuielior din cadrul bugetelor generale consolidate in Austria si Romania 12
2.1 Austria - Analiza nivelului veniturilor si cheltuielior din cadrul bugetelor generale consolidate 12
2.2 Romania - Analiza nivelului veniturilor si cheltuielior din cadrul bugetelor generale consolidate 19
Capitolul 3 Studiu de caz Austria versus Romania -  analiza comparativa a indicatorilor de performanta bugetara intre anii 2008-2015 23
Concluzii 36
Bibliografie 38


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
In ultimii ani, guvernele au simtit tot mai mult presiunea din partea cetatenilor de a justifica modul in care acestea administreaza veniturile. Din acest motiv, toate guvernele isi doresc sa arate modul prin care programele si cheltuielile lor au scopul de a imbunatati mijloacele de trai ale populatiei, pe termen scurt si lung. Imbunatatirea mijloacelor de trai cuprinde cresterea economiei in care lucreaza cetatenii si dezvoltarea mediului in care traiesc. 
In prezent, guvernele folosesc o gama larga de abordari pentru a traduce informatii despre performanta in prioritatile bugetare. Aceste abordari pot include metode calitative bazate pe criterii sau cantitative bazate pe articularea unor indicatori de performanta, a rezultatelor asteptate si a eforturilor necesare pentru a indeplini aceste rezultate.
Unul dintre obiectivele analizei prezentate in aceasta lucare este acela de a afla cum guvernele folosesc informatii bazate pe performanta pentru a lua decizii cu privire la prioritatile sectorului public si la estimarile bugetare.
Un alt obiectiv propus in aceasta lucrare este analiza performantei bugetare prin comparatie dintre performanta planificata sau actuala. Aceasta categorie de perfomanta bugetara este bugetarea pe baza informatiilor de performanta. Resursele sunt relationate fie cu propuneri viitoare de performata bugetara sau rezultate de performanta intr-o maniera indirecta. Corelatia negativa slaba sugereaza faptul ca informatiile de performanta sunt importante in procesul de bugetare dar nu determina cuantumul resurselor alocate. Impactul informatiilor de performanta depinde de contextul politic particular, de restrictiile macroeconomice si politica fiscala.
In ceea ce priveste studiul de caz, am ales sa compar Austria si Romania deoarece sistemul bugetar al fiecarui stat este diferentiat, avand in prim plan structura organizatorica, Romania fiind un stat unitar, iar Austria stat de tip federal. In cazul acestor state de tip federal, structura sistemului bugetar este compusa din bugetul federatiei, bugetele statelor, provinciilor sau regiunilor membre ale federatiei si bugetelor locale. Un alt aspect este redat de faptul ca, desi Austria este o tara dezvoltata din punct de vedere economic, aceasta a fost afectata puternic de criza financiara, performantele economice nefiind pe masura asteptarilor. 
Capitolul 1: Concepte generale despre performanta bugetara
1.1. Definirea performantei bugetare
Perfomanta bugetara face trimitere la procedurile sau mecanismele cu care se intentioneaza imbunatatirea legaturilor intre fondurile transmise sectorului public si alocarea eficienta a acestora. Aceasta este importanta si modului in care agentiile de stat utilizeaza bugetul alocat, fie prin distribuirea interna a resurselor sau prin redirectionarea acestora catre entitatile publice care le sunt subordonate.
Unul dintre motivele pentru care perfomanta bugetara este importanta este acela ca alocarea eficienta a resurselor nu poate fi niciodata o functie a alocarii resurselor la nivelul bugetului guvernamental. Cu toate ca sistemul de bugetare variaza in masura in care se cauta centralizarea deciziilor de alocare a resurselor, realitatea este ca pana si in cel mai organizat sistem, o mare parte din deciziile de alocare este realizata de catre agentii respectand parametrii autorizatiilor bugetare. 
Mai multe sisteme bugetare incearca sa faca legatura intre infomatiile de performanta si deciziile de finantare, fiecare avand diferite grade de eficienta. Procedurile cheie utilizate in acest scop sunt:
-  Clasificarea cheltuielilor in programe cu obiective comune pentru a facilita o prioritizare mai buna;
-  Setarea unor praguri de atins care sa fie in stransa legatura cu fondurile furnizate. Un exemplu ar fi sistemul de bugetare din Marea Britanie care are ca principal scop cresterea finantarii in domenii precum sanatatea sau invatamantul, considerand ca rezultatele furnizate de aceste domenii vor creste mai mult decat ar creste cheltuielile;
-  Acorduri formale avand intentia de a articula clar legaturile intre finantari si scopul acestora si, uneori, de a indica consecintele perfomantei;
-  Estimari bugetare facute pe baza unor formule: estimarea necesarului de cheltuieli prin multiplicarea volumului planificat cu suma finantarii;
-  Bugetare pe baza de servicii primite: presupune plata serviciilor deja primite;
-  Finantare bonus pe baza de performanta calitativa -  presupune existenta unei componente explicite a finantarii care sa fie data pe baza atingerii unor obiective calitative propuse;
-  Proceduri care furnizeaza informatii de performanta necesare in setarea prioritatilor in ceea ce priveste alocarea bugetara.
Baza performantei bugetare o reprezinta utilizarea informatiilor pentru a lua decizii care sa conduca la intarirea performantei. Acest lucru prespune utilizarea informatiilor despre performanta in fazele ciclului managementului de buget.


Fisiere in arhiva (1):

  • Performanta bugetara in Romania si Austria in perioada 2008-2015.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. C. Roman (2011), Finantele institutiilor publice, Editura Economica, Bucuresti, pagina 150
2. Gyorgy, A., Tatu, L., & Stoian, A.(2009), Finantele Institutiilor Publice, Editura Universitara, Bucuresti
3. Narcisa Roxana Mosteanu (2011), Finante Publice (editia II), Editura Universitara, Bucuresti, pp 140 -  141
4. Stroe, R., & Armeanu, D.(2014). Finante(Editia a III-a), Editura ASE, Bucuresti
5. T. Mosteanu (2008), Buget si trezorerie publica, Editura Universitara, Bucuresti, paginile 48 -51
6. Attila, Gyorgy (2010), Public budgets: New challenges, Budgetary Research Review (BRR), ISSN 2067-1784, Buget Finante, Vol. 2, Iss. 1, pp 15 -  17
7. Attila, Gyorgy - Bugetele de performanta, Suport de curs, [online] la adresa: www.buget-finante.ro
8. C. Roman (2011), Finantele institutiilor publice, Editura Economica, Bucuresti, pagina 150
9. Dr B. Navin (2003), Guide to Performance - based Budgeting, Centre for Good Governance, Working Papers, Volume 2
10. Manuel Fernando Castro (2011), Defining and Using Performance Indicators and Targets in Government M&E Systems, The World Bank, Nr. 12
11. Marc Robinson, Jim Brumby (2005) Does Performance Budgeting Work? - An Analytical Review of the Empirical Literature, International Monetary Fund
12. Mike Bourne and Andy Neely (2003), Implementing performance measurement systems: a literature review , Int. J. Business Performance Management, Vol. 5, Nr. 1
13. Pedro Arizti, Jim Brumby, Nick Manning, Roby Senderowitsch, Theo Thomas (2010), Results, Performance Budgeting and Trust in Governament, The World Bank
14. Campeanu Emilia, Politici si tehnici bugetare, Guvernanta Publica Europeana, online la adresa: www.gpe.ase.ro
15. ***Austrian Stability Programme for the period 2008 to 2013, Federal Ministry of Finance, Vienna, 21 April 2009
16. ***OECD (2013) - "Performance budgeting", in Government at a Glance 2013, OECD Publishing, [online] la adresa: http://dx.doi.org/10.1787/gov_glance-2013-29-en
17. ***Programul de Convergenta 2009-2012, Guvernul Romaniei, Februarie 2010
18. ***Programul de Convergenta 2013- 2016, Guvernul Romaniei, Aprilie 2013, pp, 17-18
19. ***Programul de stabilitate austriac actualizat pentru perioada 2013-2018, Ministerul Federal al Finantelor Viena, 29 aprilie 2014
20. ***Raportul de buget 2009, Ministerul Finantelor Publice
21. ***Raport de buget 2013, Ministerul Finantelor Publice
22. ***Strategia Fiscal Bugetara pe perioada 2011-2013, Guvernul Romaniei, 2010
23. ***Strategia fiscal bugetara pentru perioada 2013-2015 revizuita, Guvernul Romaniei, 2013


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!