Introducere Din 1876, anul in care Alexander Graham Bell si Elisha Gray au inventat un aparat care era capabil sa transmita vocea unui om puternic pe o distanta de 150 de metri, telefonul a traversat o era la sfarsitul careia a devenit aproape nelipsit din casele oamenilor in intreaga lume. Concomitent telecomunicatiile au devenit industrie, una care in prezent este cifrata la 1.78 trilioane $, adica 3% din produsul global brut pe plan mondial Unul din sectoarele cele mai dinamice atat la nivel mondial, cat si in Romania il constituie, fara indoiala, sectorul telecomunicatiilor mobile. Primul sistem de telefonie celulara a fost lansat in 1979 in SUA si se numea AMPS - Advanced Mobile Phone Service. In Europa primul sistem de telefonie celulara a fost implementat in Suedia in anul 1981 si se numea NMT - NordicMobile Telephone. Ritmul de inovatie tehnologica a constituit suportul pentru evolutia raportului calitate-pret in favoarea consumatorului final si, implicit, in consolidarea pozitiei concurentiale a sectorului in ansamblul sau in raport cu sectoarele concurente: telefonia fixa, transmisii prin cablu si, mai nou, aparatele foto clasice. In unele tari, rata de penetrare a telecomunicatiilor mobile a atins valori incredibile, cel putin la o prima citire: peste 100% in Cehia, pentru a da un singur exemplu. Rata de penetrare a sistemelor de telefonie fixa sau mobila pe piata de telecomunicatii din Romania este net inferioara ( cca116%) celorlalte tari din Europa Centrala si de Est datorita in primul rand decalajului tehnologic si al nivelului de trai scazut fata de tarile dezvoltate. Capitolul 1 Piata serviciilor in contextul economiei moderne 1.1. Abordari conceptuale ale pietei In economia contemporana, piata reprezinta institutia principala in jurul careia graviteaza viata economica, constituind in acelasi timp si cel mai bun mecanism de reglare economica. Aceasta are o istorie indelungata , aparand cu multe secole in urma, ca placa turnata intre producatori si consumatori, atunci cand functia consumului sa separat de functia productiva. In decursul timpului, tranzactiile comerciale mijlocite de piata au crescut considerabil, autoproductia micsoranduse drastic. De asemenea, aceasta s-a diversificat, iar interdependentele dintre diversele categorii de piata duc la generarea de relatii in lant. Data fiind natura complexa a pietelor, este dificil de formulat o definitie sintetica, atotcuprinzatoare. Totusi, se poate spune ca piata reprezinta: Spatiul economic mai mult sau mai putin abstract, in care se intalnesc, mai mult sau mai putin direct, producatorii si cumparatorii (sau intermediarii acestora), actionand din interes economic; Locul de manifestare a concurentei intre agentii economici cu diverse interese; Ansamblul mijloacelor de comunicare prin care producatorii si cumparatorii se imformeaza reciproc de ceea ce dispun, de ceea ce au nevoie, a cantitatilor si a preturilor; Locul de intalnire a dorintelor producatorilor cu dorintele cumparatorilor; Totalitatea relatiilor de vanzare-cumpararare in legatura cu spatiul economic in care au loc. In viziunea Asociatiei Americane de Marketing, piata servicilor reprezinta:
1 Asandei Mihaela(coord.), Enache Elena, Ciochina Iuliana, Morozan C., Gangone Andreea, Decuseara R. Marketing,Ed.Independenta economica, Pitesti, 2013 2 Asandei Mihaela, Ciochina Iuliana, Gangone Andreea, Iordache Carmen, Panoiu Laura Marketingul serviciilor, Ed. Independenta economica, Pitesti, 2009 3 Bruhn Manfred Orientarea spre clienti, temelia afacerilor de succes, Ed. Economica, Bucuresti, 2001 4 Certo S.C. Managementul modern, Ed. Teora, Bucuresti, 2001 5 Ciucur Dumitru, Scurtu Marin, Dutu Mihaela, Niculcea Silviu, Ioneci Mihaela , Marin Camelia Microeconomie, Ed. Independenta Economica, Pitesti, 2010 6 Enache, Elena (coord.) Marketing, Independenta Econimica, Pitesti, 2008 7 Elena Enache (coordonator), Mihaela Asandei, Cristian Morozan, Iuliana Ciochina, Andreea Gangone, Nicoleta Carjila Marketing, Independenta Econimica, Pitesti, 2009 8 Ioncica Maria Economia serviciilor- teorie si practica, Ed. Uranus, Bucuresti, 2003 9 Ioncica Maria, Petrescu Eva, Popescu D. Strategii de dezvoltare a sectorului tertiar, Ed.Uranus, Bucuresti, 2004 10 www.orange.com 11 www.vodafone.ro 12 www.telekom.ro 13 http://www.wall-street.ro/ 14 https://statistica.ancom.org.ro 15 http://www.creeaza.com/ 16 http://economie.hotnews.ro/ 17 http://focus.hotnews.ro/ancom/3
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.