INTRODUCERE 2 CAPITOLUL I 3 COORDONATELE DISTRIBUTIEI IN ACTIVITATEA DE MARKETING 3 1.1. Conceptul, rolul si functiile distributiei 3 1.2. Canalul de distributie: tipologie si dimensiuni 7 1.3. Strategii de distributie 15 CAPITOLUL II 20 PREZENTAREA GENERALA A SC COCA-COLA H.B.C. ROMANIA 20 2.1. Scurt istoric al Coca Cola 20 2.2. Prezenta Coca-Cola pe piata romanesca 24 2.3. Evolutia principalilor indicatori economico-financiari in activitatea S.C. Coca-Cola H.B.C. Romania SRL 28 CAPITOLUL III 35 ABORDAREA DISTRIBUTIEI LA SC COCA COLA HBC SRL 35 3.1. Strategii de marketing ale companiei Cocal Cola 35 3.2. Portofoliul de produse 39 3.3. Sistemul de distributie la COCA COLA HBC ROMANIA SRL 42 3.3.1. Modul de desfasurare a distributiei si metode de imbunatatire a serviciilor catre clienti 42 3.3.2. Canale de distributie folosite de COCA COLA HBC ROMANIA SRL. 44 3.3.3. Strategia de distributie utilizata la COCA COLA HBC ROMANIA SRL. 47 CONCLUZII 52 BIBLIOGRAFIE 57
Coca Cola a reusit sa-si faca simtita prezenta pe piata internationala printr-o serie de promovari masive ale bauturilor racoritoare carbogazoase; in timp reusind sa-si atinga unul din obiective (respectiv sa fie asociat numele companiei cu bautura acidulata Coca Cola). In prezent, aceasta actioneaza in mai bine de 200 de tari distincte si produc aproape 400 branduri maimici. Oarecum din pozitia de monopol aceasta reuseste inca sa fie un puternic brand american greu deintrecut pe piata locala/nationala (aceasta si pentru faptul ca multe din produsele autohtone au fost preluate sub umbrela acestei marci; de exemplu: Dorna, Cappy, Fanta, Prigat, Nestle, Santal, nergizantul Burn samd.). Una din cele mai familiare bauturi savurate de sute de milioane de ori pe zi de oameni de pe totglobul are o forma specifica a sticlei(care este o marca inregistrata si un simbol recunoscut la nivel mondial). Marca este reprezentata de numele companiei americane scris cu alb si un font specific pe fundal rosu. Asa va lua nastere mai tarziu si primul Mos Craciun rosu. Abordarea familiara a companiei a plasat-o pe aceasta in mintea consumatorului ca fiind un produs atipic. Conteaza foarte mult legatura care se creeaza intre aceasta marca si consumator. De aceea, Coca-Cola a incercat sa intre in viata fiecaruia intr-un mod cat mai placut. A fost inregistrata in 1977 ca marca inregistrata la Oficiul American de Inventi si Brevete. In 2006 ,in urma unui studiu realizat in diverse tari, acest brand a iesit printre primele 100 cele mai cunoscute din lume. CAPITOLUL I COORDONATELE DISTRIBUTIEI IN ACTIVITATEA DE MARKETING 1.1. Rolul si functiile distributiei Raportata la finalitatea ei, distributia este un fenomen economic care dobandeste valente juridice prin modul de infaptuire. Legislatia din diverse tari nu o defineste insa doctrina juridica abordeaza acest fenomen economic prin prisma semnificatiei lui juridice si il defineste ca atare Astfel, intr-o opinie distributia comerciala este ,,ansamblul de operatiuni materiale si juridice care permit comercializarea de produse sau servicii prin distribuitori profesionisti sau neprofesionisti catre consumatori". Se mai poate afirma ca in economia moderna distributia comerciala trebuie privita ca fiind ,,ansamblul de activitati comerciale care permite producatorului sa ajunga la consumator". Alti autori privesc distributia comerciala de marfuri ca un concept complex si o definesc dupa cum urmeaza: ,,ansamblul de operatiuni psihologice, juridice si materiale gratie carora marfurile unui producator ajung la utilizator". Acest utilizator poate fi un producator industrial sau un consumator particular. Finalitatea activitatii oricarei intreprinderi este reprezentata de ajungerea produselor sau serviciilor la consumatori si de satisfactia pe care o asigura acestora. Notiunea de distributie reuneste un ansamblu de activitati organizatorice, economice si tehnice, menite sa dirijeze fluxurile de produse si servicii intr-o maniera cat mai favorabila atat pentru firmele participante cat si pentru consumatorii finali. Distributia este inclusa ca variabila in mixul de marketing cu misiunea de a armoniza in timp si spatiu relatia dintre cerere si oferta Prin locul intermediar pe care il ocupa intre productie si consum, distributia are un continut complex, materializat in : - canale de distributie, care se refera la itinerariul pe care il parcurg marfurile pe piata de la producator pana la consumatorul final. In aceasta deplasare, producatorul reprezinta punctul de plecare, intermediarii sunt cei care realizeaza miscarea, iar consumatorii reprezinta punctul de destinatie; - distributia fizica sau logistica marfurilor care reuneste totalitatea proceselor operative (expediere, transport, manipulare, stocare, depozitare, conditionare, ambalare etc.) necesare pentru ajungerea marfurilor in cele mai bune conditii la producatorii cererii; - ansamblul de operatiuni economice (vanzare, cumparare, consignatie, custodie, concesiune etc.) prin care marfurile trec de la un agent economic la altul pe parcursul dintre producator si consumator; - aparatul tehnic constituit de reteaua de depozite si puncte de vanzare, utilaj, mobilier comercial etc. la care se adauga personalul specializat in realizarea proceselor si operatiunilor specifice. Altfel spus, termenul de distributie contureaza ansamblul mijloacelor si operatiunilor care contribuie la asigurarea punerii la dispozitia utilizatorilor si consumatorilor a bunurilor si serviciilor realizate de catre o intreprindere producatoare sau prestatoare de servicii Sarcinile distributiei sunt urmatoarele : - aduce produsele si serviciile cat mai aproape de cumparator; - ofera cumparatorului posibilitatea de a alege; - asigura fluxul informational in ambele sensuri dintre cei doi ,,poli" ai circuitelor de distributie - producator si consumator; - are un rol deosebit in promovarea produselor si serviciilor. Distantele tot mai mari separa in timp si spatiu producatorul de consumator; - presupune un nivel ridicat de asumare a riscului deoarece insoteste marfa pe parcursul ,,drumului" de la producator la consumator. Redus la esential, rolul distributiei consta in a apropia si a ajusta oferta si cererea in conditiile in care fiecare dintre parteneri sa obtina un avantaj In doctrina problema stabilirii si definirii functiilor distributiei este abordata in diferire moduri de catre diferiti autori, acestia formuland diferit aceste functii.
Balan Carmen, Logistica, editia a III-a, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2006. Balaure Virgil, (coord),Marketing - editia a II-a, Editura Uranus, Bucuresti, 2002 Catana, A., G.,Marketing, filozofia succesului de piata, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2003 Costin Calin M.,Distributia comerciala in retea, Editura Rosetti, Bucuresti, 2004 Diaconescu Mihai,Marketing, Editura Universitara , Bucuresti, 2008 Enache Elena (coord)Marketing, Editura Independenta, Economica, Pitesti, 2008 Enache Elena (coord)Marketing- curs aplicativ, Editura Independenta economica, Pitesti, 2010 Kotler, Ph. Keller Kevin Lane Managementul marketingului, Editura a V-a Editura Teora, Bucuresti, 2008 Kotler, Philip, Armstrong, GaryPrincipiile marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 2008 Paina Nicolaie, POP Marius D.,Politici de marketing, Editura Presa Universitara Clujeana, 1998 Puiu Alexandru (coord.),Managementul vanzarii, Editura Independenta Economica, Pitesti, 2009 Patriche IulianCanale de distributie si logistica, Editura Pro Universitaria, Bucuresti, 2006 Popovici Catalina, Rodica Albu,Planificarea operationala, Editura Oscar Print, Bucuresti, 2006 Prutianu Stefan, Corneliu Munteanu, Inteligenta Marketing Plus, Editura Polirom, Bucuresti, 2004
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.