Politica Nationala in URSS intre Anii 1959-1979

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. pag.3-9
CAPITOLUL I. Evolutia obiectivelor de baza ale politicii nationale sovietice.
? 1. Conceptia "apropierea si contopirea natiilor socialiste". Intre enunt teoretic si realitate. . pag.10-22
? 2. Consecintele promovarii politicii nationale in U.R.S.S. . pag.23-33
CAPITOLUL II. Politica nationala in R.S.S. Moldoveneasca
? 1. Dimensiunea economica a politicii nationale sovietice in R.S.S. Moldoveneasca. pag.34-45
? 2. Politica etnoculturala a statului sovietic in R.S.S. Moldoveneasca. pag.46-55
INCHEIERE. pag.56-58
BIBLIOGRAFIE.pag.59


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
La modul formal, prabusirea Uniunii Sovietice a insemnat aparitia a 15 state succesoare ale masivului euroasiatic. Dar, termenul de "stat" nu coincide pe deplin cu declaratiile de independenta ari cu extinderea recunoasterii internationale asupra acestora. Dupa trecerea unui deceniu de constructie nationala s-au conturat o serie de modele distincte de evolutie. Aproape toate natiunile titulare au monopolizat implicit sau explicit proiectul constructiei nationale, atribuindu-si astfel, noi prerogative. De exemplu, fiecare natiune titulara a atribuit limbii materne statutul de limba oficiala, desi nu intotdeauna prin excluderea altor limbi din practica curenta. Si totusi, ar fi exagerat sa sustinem ca noile state sunt pe de-a intregul "etnice". Noile lor structuri statale denota multitudini de elemente, printre care putem vedea atat "civice", cat si "etnice".
U.R.S.S. s-a mandrit mult timp cu caracterul sau de stat multinational, cu sute de grupuri etnice, populand laolalta imensele sale intinderi. Sintagma de politica nationala a fost lansata de Lenin, preluata de Stalin si a devenit consacrata in timp. Aceasta expresie are un continut ambiguu, care i s-a acordat de la o perioada la alta de catre conducerea sovietica. In ansamblu, la exprima, mai degraba, un compromis intre obiectivele finale ale regimului fata de nationalitati - asimilarea si nevoia de a formal respectarea drepturilor lor la autodeterminare. Prin urmare, era o formulare diplomatica, menita sa tina cont atat de scopurile ultime ale comunismului, cat si de susceptibilitatile nationale existente. Insusi Lenin a inteles necesitatea includerii problemei nationale in programul partidului, subliniind faptul ca nu era posibila elucidarea acestei probleme, decat daca "ar fi existat oameni fara caracteristici nationale, dar astfel de oameni nu exista"1. Mai mult decat atat, Lenin apreciase ca deosebirile nationale "se vor pastra inca mult timp, chiar dupa instaurarea dictaturii proletariatului in toata lumea"2. E necesar de mentionat o alta afirmatie a lui Lenin, conform careia "exista doua natiuni in cadrul fiecarei natiuni moderne. Exista doua culturi nationale in cadrul fiecarei culturi nationale"3. In viziunea ideologiei sovietice cultura si limba rusa aveau dreptul la un statut privilegiat in Uniunea Sovietica. In acest sens, imprumuturile de vocabular rusesc, de elemente de cultura ruseasca, impuse mai mult sau mai putin voalat celorlalte popoare sovietice se infatisau ca un fenomen normal.
Referindu-se la problema nationala, Stalin aprecia: "minoritatea nu este nemultumita de lipsa unei uniuni nationale, ci de lipsa dreptului de a utiliza limba materna. Dati-i posibilitatea sa foloseasca limba materna si nemultumirea va dispare de la sine"4.
Politica nationala sovietica a fost dinamica, uneori se promova "inflorirea" si "apropierea" natiunilor, alteori se punea accent pe "convergenta" natiunilor sovietice intr-o singura comunitatea istorica, numita "popor sovietic".
Tema de fata are o importanta deosebita prin actualitatea ei. Situatia destul de precara in sfera relatiilor nationale necesita cercetarea lacunelor si deformarilor in cadrul politicii nationale duse de Uniunea Sovietica, debarasarea de tot ce nu corespunde unei vieti democratice si constructia relatiilor interetnice si nationale. Evolutia relatiilor nationale in orice stat se afla intr-un anumit raport cu structura etnica a populatiei. In ultimul deceniu, in legatura cu colapsul Uniunii Sovietice, formarea noilor state suverane, a crescut interesul fata de componenta nationala a republicilor si dinamica ei pe parcursul dezvoltarii in cadrul U.R.S.S. Pentru a ajunge la o concluzie cat mai justa referitor la ponderea, sau, cel putin, marirea numarului populatiei alogene in unele regiuni, e necesar de a contrapune datele statistice existente din perioada anilor 1959-1979, complementand aceasta cu evolutia nemijlocita a procesului de "contopire" a natiilor, executata prin intermediul directivelor de stat si migrarii interne neorganizate, dar, totodata incurajata de centru. Cunostintele despre numarul populatiei, a popoarelor conlocuitoare si caracteristica dezvoltarii lor ne ajuta sa intelegem mai bine rolul lor in cadrul dezvoltarii societatii, in procesul contactelor interetnice.
Cronologic, lucrarea cuprinde perioada anilor 1959-1979. Aceste limite sunt dictate de evidentierea mai mult a unor date statistice, ambii fiind ani in care s-au efectuat recensaminte in cadrul U.R.S.S. Anume analiza datelor acestor recensaminte, adaugand la ele si alte izvoare, vor permite elucidarea problemei constructiei nationale in Uniunea Sovietica.
Acestei teme ii sunt consacrate un numar impunator de lucrari. Din intreaga gama a lor o buna parte se refera la dimensiunea economica a politicii nationale in Moldova Sovietica. In primul rand, mentionam cateva lucrari de referinta apartinand economistului chisinauian Sergiu Chirca5. Lucrarile lui V.I. Taranov6, S. Katruk7 si S. Ivanov8, sunt, de asemenea indispensabile pentru orice cercetator care se ocupa de modernizarea economica a Moldovei Sovietice. S. Chirca a reprezentat curentul economic basarabean care, beneficiind de o autoritate stiintifica in fata regimului, a abordat cu minutiozitate dezavantajele dezvoltarii economice a R.S.S. Moldovenesti in comparatie cu alte republici unionale din perspectiva "crearii bazei materiale a comunismului". V. Taranov, la randul sau, a promovat, mai mult sau mai putin voalat, mai mult sau mai putin constient, interesele Centrului, a departamentelor centrale acre erau cointeresate in dezvoltarea preferentiala a anumitor sectoare economice in R.S.S.M. Privitor la consecintele etnodemografice, urbanizare, migrare, mentionam, mai intai de toate, studiile semnate de V.S. Zelenciuc9.


Fisiere in arhiva (3):

  • Bibliografie.doc
  • Cuprins.doc
  • Politica Nationala in URSS intre Anii 1959-1979.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!