Politica Transporturilor in Uniunea Europeana

Extras din licenta Cum descarc?

CAPITOLUL I
POLITICA UNIUNII EUROPENE IN DOMENIUL TRANSPORTURILOR
I.1. Istoricul politicii de transport in Uniunea Europeana
Aparitia in anul 1957 a Comunitatii Economice Europene a determinat integrarea in piata comuna ce se crea a anumitor sectoare economico-sociale, dar si identificarea unor sectoare ,,orizontale", iar transporturile reprezentau un astfel de vector de integrare.
Ideea unei politici comune europene in domeniul Transporturilor era deja prezenta in Tratatul de la Roma, dar progrese reale in definirea unei asemenea politici incep sa apara abia de la jumatatea anilor ?80, odata cu lansarea proiectului pietei unice, care presupunea o extindere a celor patru libertati de circulatie si, prin urmare, o intensificare a transporturilor pe teritoriul statelor membre. 
Desi Tratatul de la Roma prevedea realizarea unei ,,politici comune in transporturi" nu s-a reusit decat o politica ,,comunitara", adica armonizarea si incadrarea politicilor nationale intr-o directie comuna, o piata unica pentru transporturi este o sarcina ce revine viitoarelor generatii ale Uniunii Europene. Exceptie fac in unele privinte transporturile rutiere la care realizarile sunt mai notabile. 
Prin Tratatul de la Roma s-a acordat o mare importanta transporturilor intrucat :
- integrarea economica trebuie sa antreneze o crestere substantiala a schimburilor comerciale intracomunitare si deci a fluxurilor de transport;
- ele au mare incidenta asupra circulatiei marfurilor si persoanelor prin pretul si conditiile asigurate;
- transporturile absorb aproape 40% din investitiile publice ale statelor membre;
- ele au o mare influenta asupra dezvoltarii regionale, asupra mediului, securitatii circulatiei si consumului de energie etc.
Asa se explica consacrarea unei parti importante din Tratatul de la Roma problemei transporturilor (de la articolul 74 la 84), respectiv: stabilirea de reguli comune pentru transporturi si admiterea transportatorilor nerezidenti in transporturile nationale (art.75), considerand compatibile cu piata comuna ajutoarele de coordonare a transporturilor sau a celor ce sunt in serviciul public (art.77), hotarand suprimarea treptata a discriminarii din politica de preturi si conditiile de transport pe baza de tara de origine sau de destinatie a produsului transportat (art.79), interzicand impunerea de catre stat a unor preturi de sustinere sau protectie a anumitor ramuri sau intreprinderi, exceptand cazurile autorizate de Comisia Uniunii Europene (art.80). 
Tratatul a omis sa reglementeze transporturile maritime si aeriene, insa printr-o decizie a Tribunalului European de Justitie din 1974 s-a stabilit ca si acestea sunt supuse regulilor generale, deci ale liberei circulatii, concurentei, ajutoarelor, politicii sociale si fiscalitatii comunitare.
Problemele de politica in sectorul transport sunt supuse procedurii de co-decizie, cu exceptia reglementarilor ce pot avea un efect grav asupra standardului de viata si fortei de munca in unele zone sau asupra operatiunilor unitatilor de transport; astfel de reglementari sunt administrate prin procedura de consultare si votul in unanimitate in Consiliul European. 
Pana in anul 1985, Congresul European al Ministrilor Transporturilor a ramas principala institutie ce coordona politicile de transport pan-europene.
Desi Tratatul de la Roma a prevazut o Politica Comuna de Transport, foarte putine realizari au fost inregistrate pana in anul 1985, deoarece Statele Membre aveau ezitari in a ceda controlul lor asupra politicii de transport. Inexistenta unor progrese a fost atat de evidenta incat, in 1983, Parlamentul European a decis sa cheme in instanta Consiliul de Ministri, la Curtea Europeana de Justitie, pentru ,,nereusita in implementarea unei politici comune de transport, si in particular in stabilirea cadrului unei astfel de politici cu caracter obligatoriu", dupa cum fusese stabilit in Tratat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Politica Transporturilor in Uniunea Europeana.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!