Introducere 3 Capitolul 1. Notiuni generale privind transporturile aeriene 5 1.1. Definirea si impactul transporturilor asupra umanitatii 1.2. Cerintele impuse transporturilor 1.3. Clasificarea transporturilor 1.4. Transportul aerian 1.4.1 Elementele componente ale avionului 1.4.2 Materiale componente ale avionului 1.4.3 Clasificarea aeronavelor 1.4.4 Organizarea activitatii aviatiei civile 1.4.5 Organizarea transportului de marfuri cu aeronave 1.4.6 Aterizarea si decolarea aeronavelor civile. Aeroportul 1.4.7 Traficul aerian 1.4.8 Evolutia transportului aerian in Romania, in U.E. si in lume CAP. 2 Poluarea mediului 2.1 Definitii privind poluarea mediului 2.2 Surse de poluare 2.3 Clasificari ale poluarii 2.4 Poluarea atmosferei 2.4.1 Poluarea aerului si sanatatea omului 2.5 Poluarea apelor 2.6 Poluarea solului 2.7 Poluarea sonora 2.8 Poluarea radioactiva 2.9 Efecte complexe ale poluarii mediului 2.9.1 Efectul de sera si schimbarile climatice 2.9.2 Subtierea stratului de ozon 2.9.3 Schimbarile climatice 2.9.4 Ploile acide 2.9.5 Smogul 2.10 Legislatia romaneasca versus cea europeana privind poluarea datorata transporturilor 2.10.1 Elemente de legislatie romaneasca privind poluarea datorata transporturilor 2.10.2 Elemente de legislatie europeana privind poluarea datorata transporturilor CAP. 3 Poluarea provocata de transporturile aeriene 3.1. Poluare fizico-chimica a atmosferei datorata transporturilor aeriene 3.2 Combustibili utilizati in transportul aerian si impactul acestora asupra mediului 3.3 Iradierea, virusurile si zborul 3.4 Poluarea prin zgomot si vibratii datorate transporturilor aeriene 3.5 Studiu de caz privind poluarea generata de transporturile aeriene Concluzii 62 Bibliografie 63
Introducere Transportul este o activitate care a aparut odata cu existenta omului. Limitele fizice ale organismului uman in privinta distantelor ce puteau fi parcurse pe jos si a cantitatii de bunuri ce puteau fi transportate au determinat, in timp, descoperirea unei game variate de cai si mijloace de transport. Transporturile aeriene sunt o componenta importanta a transporturilor internationale. Ele acopera o arie de comert in care aeronavele sunt angajate pentru a transporta pasageri, marfuri si posta. Companiile de transport aerian opereaza servicii pe rute aeriene locale, regionale si internationale. Ele constituie cea mai dinamica modalitate de transport. Primele avioane au aparut la inceputul sec XX, cand fratii Orville si Wilbur Wright au realizat primul zbor cu aeroplanul in 1903. Louis Bleriot a fost primul pilot care a traversat Canalul Manecii, in 1909, iar Charles Lindbergh a realizat prima traversare a Atlanticului, singur si fara escala, in 1927. La ora actuala s-a ajuns ca cel mai mare avion de pasageri din lume aflat in productie de serie si primul avion de mare capacitate cu doua punti complete pentru pasageri sa fie avionul Airbus A380, un avion cvadrimotor, care ofera zboruri de mare distanta, de pana la 15700 km, avionul fiind certificat pentru operatiuni cu pana la 880 pasageri, desi in mod tipic transporta numai 420 - 620 pasageri, in functie de dorinta companiei proprietare. 25 % din avion este facut din materiale compozite, precum fibra de carbon. Se folosesc si aliaje de aluminiu care pot fi sudate, eliminand necesitatea utilizarii niturilor. Airbus A380 are o lungime de 73 m, inaltimea de 24,1 m, o anvergura a aripilor de 79,8 m, o masa proprie de 276,8 tone si masa maxima autorizata de 560 tone. El atinge o viteza de 0,89 Mach. Ca avion de alt tip decat cel de pasageri, cel mai mare din lume este Antonov An-225 Mriya, care este un avion de transport militar strategic. Acest avion are lungimea de 84 m, inaltimea de 18.1 m, anvergura aripilor de 88.4 m si masa maxima (cu incarcatura) de greutate maxima de 640 de tone, iar viteza de croaziera intre 750-850 km/h. Activitatea de transport aerian a cunoscut o importanta dezvoltare determinata de cresterea economica, de intensificarea schimbului international de marfuri, de turismul international. Mijloacele de transport aerian poseda mai multe caracteristici specifice, si anume: rapiditate, convertibilitate, oportunitate, confort, siguranta, accesibilitate si economicitate. Pe de alta parte, avioanele si infrastructura necesara acestora, incluzand fabricarea, materialele folosite, aeroporturile si functionarea avioanelor, de la consumul de combustibil si pana la gazele eliminate prin arderea acestora, dar si zgomotul motoarelor si vibratiile induse de acestea, toate induc afectarea mediului inconjurator intr-o masura foarte mare, comparativ cu celelalte mijloace de transport, dupa cum se arata in Fig. I.1 si I.2. De exemplu, extinderea aeroportului Heathrow din Marea Britanie a cunoscut numeroase piedici dupa ce Curtea Suprema a tarii a impus reducerea poluarii aerului ca fiind una dintre principalele sale prioritati. Fig. I.1 Poluarea indusa de transporturile aeriene (http://www.airportwatch.org.uk/2015/05/gacc-response-to-airports-commission-gatwick-runway-could-breach-eu-pollution-law/) Fig. I.2 Emisiile echivalente de dioxid de carbon pentru diferite mijloace de transport (http://www.sightline.org/maps-and-graphics/climate-co2bymode/) Datorita importantei subiectului transportului aerian ca utilitate a omului, dar si ca generator de poluare a mediului, am ales sa studiez legatura dintre acest tip de transport si poluare. Lucrarea de licenta este compusa din 3 capitole. In capitolul intai sunt abordate notiunile generale privind transporturile in general si transportul aerian in special, in Romania si in lume, dandu-se definitiile esentiale dezvoltarii subiectului, precum si clasificari ale transporturilor, dupa mai multe criterii. In cel de-al doilea capitol este dezvoltat subiectul poluarii mediului la modul general. Sunt identificate principalele cauze ale poluarii datorate transporturilor. Astfel, sunt trecute in revista substantele poluante, care o data ajunse in troposfera, se mentin o perioada variabila, care poate fi de la cateva zile la cativa ani, in functie de reactivitatea lor si conditiile meteo-climatice, dand nastere la numeroase reactii chimice. Legislatia aferenta transporturilor si poluarii produse de acestea sunt, de asemenea, sintetizate in acest capitol. In cel de-al treilea capitol este abordata tema poluarii datorate transporturilor aeriene. Capitolul 1 Notiuni generale privind transporturile aeriene 1.1 Definirea si impactul transporturilor asupra umanitatii Transportul reprezinta o latura a activitatii economice a societatii omenesti, organizata in scopul invingerii distantelor. Prin activitatea de transport se realizeaza deplasarea in spatiu a bunurilor sau a oamenilor in vederea satisfacerii nevoilor materiale si spirituale ale societatii omenesti. Aspectele economice ale activitatii membrilor societatii privesc relatiile acestora cu natura si societatea in care traiesc si muncesc. Productia bunurilor materiale necesare existentei oamenilor si cresterii nivelului lor de trai este indreptata spre desprinderea anumitor obiecte din mediul lor natural si prelucrarea, transformarea acestora in diverse bunuri menite sa satisfaca trebuintele oamenilor (hrana, imbracaminte,incaltaminte s.a.). Pe de alta parte, resursele naturale nu sunt distribuite uniform pe teritoriul unei tari si nici pe planeta noastra. Zacamintele minerale, cum sunt cele de minereuri feroase si neferoase, de carbuni etc. se gasesc cu precadere in anumite tari si zone ale globului, dar lipsesc complet in alte zone. Unele localitati pot avea resurse naturale care sa satisfaca principalele trebuinte ale omului in materie de hrana, dar pot fi lipsite de resursele necesare altor activitati de productie. Intre aceste extreme, caracteristica generala este aceea ca in diverse zone resursele naturale sunt limitate si nu pot satisface din plin toate cerintele productiei. Materiile prime necesita la randul lor prelucrarea, transformarea lor in produse intermediare si produse finite. Minereul de fier trebuie topit si transformat in otel si fonta, apoi trebuie prelucrat in diverse forme. Graul trebuie transformat in faina si paine, in alte produse de panificatie, iar lina trebuie transformata in fire, in tesaturi si imbracaminte. Nu intotdeauna procesele de prelucrare intermediara si finala se desfasoara in zonele de extractie a materiilor prime, desi aceasta ar fi de dorit. Cauzele sunt multiple si tin de politica economica, de incadrare a tarilor in diviziunea internationala a muncii, de dezvoltarea stiintei si tehnicii etc. Fara transport, productia bunurilor materiale ar fi fost condamnata sa se limiteze strict la resursele existente pe plan local, iar exploatarea acestora ar fi fost determinata exclusiv de cerintele satisfacerii nevoii sociale pe plan local (Alpopi, C., 2008).
1. Alexa C., Transporturi internationale, Editura ASE, Bucuresti, 2003. 2. Ackrill, P.A., Further Development of a Design Tool for Traffic Management, Transport Management Research Centre, 1997. 3. Aviation Environment Federation, All set for take off? Aviation emissions to soar under Airports Commission proposals, 16 June 2015. 4. Butnaru A., Transportations and international insurances of goods, Publishing House of the Foundation Romania de Maine, Bucharest, 2002. 5. Caraiani G., Tratat despre transporturi, EdituraLumina Lex, Bucuresti, 2001. 6. Ciobanu, T., Dreptul transporturilor. Transportul terestru si aerian, Editura Actami, Bucuresti, 2000. 7. Cristea I., O.C.Ionescu, V. Stanciu, Transportul aerian de pasageri si de marfa, Editura Tehnica, Bucuresti, 1981. 8. Enache S., Stefan C., Transporturile si asigurarile, Editura Independenta Economica, Pitesti, 2003. 9. Fota C., International commercial contracts, Tipografia Universitatii din Craiova, 2003. 10. Jacobs, Noise: Baselines: Prepared for the Airports Commission, 2014. 11.Lapadusi M. L., Caruntu C., Transporturile aeriene: componenta a transporturilor internationale, Analele Universitatii "Constantin Brancusi" din Targu Jiu, Seria Economie, 3, 353-368, 2009. 12. Mayerowitz Scott, Why airfare keeps rising despite lower oil prices, Assoc. Press Airlines Writer. Houston Chron., 17 November 2014. 13. Miedema H.M.E., Oudshoorn C.G.M., Annoyance from transportation noise: Relationships with exposure metrics DNL and DENL and their confidence intervals. Environ Health Perspect 2001;109:409-416. 14. Nascu I., Principles of transportation economy, Editura Silvy, Bucuresti, 2001. 15. National Academy of Engineering, "5 Technology." Technology for a Quieter America. Washington, DC: The National Academies Press, 2010. doi:10.17226/12928 16. Nistor, N., Vasiliu C., Teoria traficului rutier si siguranta circulatiei, Institutul Politehnic, Bucuresti, 1977. 17. Sausen; Ivar Isaksen, Volker Grewe, Didier Hauglustaine, David S. Lee, Gunnar Myhre, Marcus O. KOhler, Giovanni Pitari, Ulrich Schumann, Frode Stordal and Christos Zerefos, Robert (2005). "Aviation radiative forcing" , 2000. 18. Stancu I., Transportations, expeditions and international insurances, Editura Universitaria, Craiova, 2006. 19. Visan S., Mediul inconjurator. Poluare si protectie, Editura Economica, Bucuresti, 2000. http://apmcj.anpm.ro/ro/emisii-industriale http://aviationbenefits.org/environmental-efficiency/ http://ec.europa.eu/clima/policies http://europa.eu/transport/modes/air/ http://geo.arc.nasa.gov/sge/jskiles/fliers/all_flier_prose/cirrusclouds_jensen/cirrusclouds_jensen.html http://pubs.acs.org/doi/abs/ http://pubs.acs.org/doi/abs/ http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es101325r http://radiatii-nucleare.blogspot.ro/2012/05/efectele-radiatiilor-asupra-sanatatii.html http://spie.org/newsroom/3764-global-radiative-forcing-from-contrail-induced-cloudiness http://theconversation.com/airline-emissions-are-set-to-rise-and-people-are-threatening-to-sue-30774 http://www.aef.org.uk/ http://www.aef.org.uk/2016/01/12/new-report-finds-aircraft-noise-policies-put-the-health-of-over-one-million-people-at-risk/ http://www.aef.org.uk/2016/07/27/london-city-airport-expansion-approved/# http://www.aef.org.uk/issues/air-pollution/# http://www.airportwatch.org.uk/2015/05/gacc-response-to-airports-commission-gatwick-runway-could-breach-eu-pollution-law/ http://www.anpm.ro/ http://www.anpm.ro/ce-sunt-radiatiile http://www.antiquetrader.com/antiques/antiques-americana/christies-electic-sale http://www.calitateaer.ro/ http://www.civitasinitiative.eu/docs1/CIVITAS_II_Policy_Advice_Notes_02_Clean_Vehicles_RO.pdf http://www.defence.gov.au/AircraftNoise/noise/Default.asp http://www.eea.europa.eu/ro/themes/climate/intro http://www.environmental-protection.org.uk/ http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/43316/E92845.pdf http://www.greeniacs.com/GreeniacsArticles/Automotive/Airplane-Emissions.html http://www.icao.int/ http://www.mmediu.ro/ http://www.motherjones.com/environment/2015/06/aviation-charts http://www.nytimes.com/2013/01/27/ http://www.scribd.com/doc/50530972/Impactul-Transporturilor-asupra-Aerului-Atmosferic http://www.scritub.com/timp-liber/muzica/Sunetul222231118.php http://www.sightline.org/maps-and-graphics/climate-co2bymode/ http://www.tehnium-azi.ro/ http://www.timisoaraexpress.ro/stiri-externe/emisiile-de-gaze-fluorurate-cu-efect-de-sera_7336 https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/153776/aviation-policy-framework.pdf https://www.theguardian.com/environment/2016/feb/24 https://www.theguardian.com/environment/2016/feb/24/heathrow-13-terrified-prison-no-regret-danni-paffard www.ecos-magazine.com/uploads/1/2/2/0/122036/poluarea_radioactiva.doc
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.