Postul in lumina predicii de pe munte

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE . 3
CAPITOLUL I: ASCEZA CALEA SPRE DESAVARSIRE . 4
1. Porunca desavarsirii - ,,Fiti dar voi desavarsiti, precum Tatal vostru cel din ceruri, desavarsit este". 4
2. Asceza mijloc al restaurarii chipului lui Dumnezeu din om. 10
3. Faptele bune, postul si rugaciunea unelte ale dobandirii desavarsirii. 19
CAPITOLUL AL II-LEA: POSTUL - TIMP AL POCAINTEI . 30
1. Postul si dimensiunea lui ascetica din perspectiva pocainte. 30
2. Postul ca Virtute Morala . 36
3. Postul - renuntare si jertfa. 38
4. Rolul postului in viata credinciosilor. 40
5. Postul si rugaciunea, cele doua aripi ale sufletului. 42
CAPITOLUL AL III-LEA: INVATATURA DESPRE POST IN PREDICA DE PE MUNTE. 54
1. Porunca postului - cea dintai porunca a lui Dumnezeu . 54
2. Fundamentarea scripturistica si teologica a postului . 57
3. Postul in cuprinsul predicii de pe munte . 64
CONCLUZII. 72
BIBLIOGRAFIE. 74


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Asupra originii postului parerile sunt impartite. Cei mai multi il leaga de cultul mortilor din vechime. Astfel, dupa unii, postul isi are originea in sacrificiile de animale, care erau aduse pentru cei morti si de care cei vii nu trebuiau sa se atinga. 
Altii cred ca durerea pri!cinuita de moartea fiintelor dragi a avut ca urmare fireasca neglijarea mancarii si bauturii, ceea ce cu timpul a devenit un semn conventional de doliu, facand astfel parte din riturile legate de cultul mortilor. Unii cred ca originea postului trebuie cautata intr-o simpla practica de sobrie!tate si de temperanta, recomandata si uneori experimentata de marii intelepti, filosofi sau intemeietori de religii. 
De la acest post igienic s-ar fi ajuns la ideea unui post cu caracter religios, mai ales pentru faptul ca, in anumite cazuri, postul a prilejuit viziuni religioase. Uneori el este practicat ca un exercitiu de penitenta, alteori ca un mijloc de pregatire pentru savarsirea unor acte religioase sau unor fapte importante din viata, alteori ca un rit de doliu (forma de exprimare a durerii sau a tristetii) sau de purificare (curatire) .
Trecand peste toate aceste ipoteze mai mult sau mai putin insemnate, dupa cum vom vedea pe parcursul lucrarii, practica postului are o insemnatate si un rol aparte in viata fiecarui credincios, in calitate de madular al trupului lui Hristos - Biserica. Postul nu este doar o simpla abstinenta de la anumite bucate, voita sau impusa, cum sunt dietele de exemplu, ci este mult mai profund. Postul presupune o lucrarea ascetica ce tine exclusiv de mantuirea noastra, intrucat exprima acordul nostru si conlucrarea vointei noastre cu vointa lui Dumnezeu. In timpul perioadei de post crestinul trebuie sa se abtina de la pacate, trebuie sa isi cultive virtutile si sa impleteasca infranarea de la bucate si abtinerea de la pacatele trupesti, cu rugaciune si cu milostenia.
In lucrarea de fata voi prezenta invatatura Mantuitorului Hristos despre post ce reiese din Predica de pe Munte, prezentand talcuiri ale Sfintilor Parinti, dar si ale unor teologi contemporani, tocmai pentru a aprofunda si intelege mai bine ce este postul si ce presupune el in conformitate cu invatatura ortodoxa.
CAPITOLUL I: ASCEZA CALEA SPRE DESAVARSIRE
1. Porunca desavarsirii - ,,Fiti dar voi desavarsiti, precum Tatal vostru cel din ceruri, desavarsit este"
Deplinatatea si desavarsirea vietii religioase consta in impacarea si unirea duhovniceasca a sufletului cu Dumnezeu . Intalnirea si unirea cu Dumnezeu este scopul, tinta vietii omenesti in toate religiile; si nu numai tinta vietii, dar si culmea doririlor si a fericirii. 
Unirea cu Dumnezeu este ridicarea sufletului la o frumusete, bucurie si fericire desavarsita, insasi culmea doririlor si a fericirilor, caci desavarsirea este ridicarea unei fiinte inferioare la fiinta cea superioara mai inalta, la Dumnezeu; este insasi iubirea desavarsita, iubirea dumnezeiasca - iubirea cu care Dumnezeu imbratiseaza si invaluie sufletul omului, cum niciun parinte nu-si imbratiseaza copilul . 
Curatirea sufletului ne duce la pace; luminarea sufletului ne duce la adevar; desavarsirea sufletului ne duce la fericire, la iubire si la unirea cu Dumnezeu. Invrednicit sa ajunga la desavarsire, sufletul intra in comuniune negraita cu Hristos Mantuitorul; se invredniceste sa fie duh amestecat cu Duhul (lui Dumnezeu); atunci el devine tot lumina, tot ochi, tot spirit, tot bucurie, tot placere, tot veselie, tot dragoste, tot indurare, tot bunatate, tot blandete (ca Dumnezeu). Caci precum in adancul marii o piatra este inconjurata din toate partile de apa, tot astfel si acestia sunt uniti cu Duhul Sfant in tot chipul si se fac asemenea lui Hristos.
Iubirea si unirea cu Dumnezeu se cultiva si se dovedeste prin iubirea si slujirea aproapelui. Astfel si-au aratat iubirea si unirea cu Dumnezeu, Sfintii Apostoli si marii ierarhi ai Bisericii: Sfantul Nicolae, Sfantul Vasile, Sfantul Ioan Gura de Aur si ceilalti sfinti mari ai crestinatatii. 
In cartea Facerii se spune ca omul este facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu (Facere 1, 26-27), nu a dobitoacelor (cum tin mortis unii invatati). Proorocul Moise apare in fata lui Faraon ca un Dumnezeu (Iesire 7, 1). In cartea Psalmilor este scris: ,,Sunteti dumnezei, toti sunteti fiii Celui de sus, iar voi ca niste oameni muriti si cadeti ca oricare dintre stapanitori!" (Psalmul 81, 6-7). De aici se vede limpede ca prin obarsia sa, prin demnitatea sa de fiu al lui Dumnezeu, si prin menirea sa, omul este un mic dumnezeu, chipul lui Dumnezeu, chip slabit, intunecat si cazut prin pacatuire.


Fisiere in arhiva (1):

  • Postul in lumina predicii de pe munte.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, E. I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Didahia sau Invatatura celor 12 Apostoli, cap. IX, in Scrierile Parintilor Apostolici, in colectia ,,Parinti si Scriitori Bisericesti", nr. 1, Editura I.B.M.B.O.R., 1979;
3. Filocalia romaneasca sau culegere din Scrierile Sfintilor Parinti, care arata cum se poate omul curatii, lumina si desavarsii, vol. 5, Petru Damaschin, Invataturi duhovnicesti, Simeon Metafrasul, Parafraza la Macarie Egipteanul, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2003;
4. Invatatura de credinta crestin ortodoxa, Editura Apologeticum, 2006;
5. Molitfelnic, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2002;
6. Triod, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1974;
7. ANDRUTOS, Hristou, Simbolica, editia a II-a, Editura Anastasia, Bucuresti, 2003;
8. ANTONIE, Arhiepiscop de Golansk si Mihailovsc, Calea rugaciunii launtrice, Manualul Isihiei, Editura Bunavestire, Bacau, 2003;
9. AVVA DOROTEI, Invataturi si scrisori de suflet folositoare, Editura Bunavestire, Bacau, 1997;
10. AVVA EVAGRIE PONTICUL, In lupta cu gandurile. Despre cele opt ganduri ale rautatii si replici impotriva lor, traducere Pr. Ioan I. Ica jr., Editura Deisis, Sibiu, 2006 
BASTOVOI, Savatie, Omul - chip al lui Dumnezeu si chip al animalului, prelegere in format electronic;
11. BEL, Pr. Prof. Dr. Valer, Misiunea Bisericii in lumea contemporana - Premise teologice, Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2004;
12. BRANISTE, Pr. Prof. Dr. Ene si Prof. Ecaterina, Dictionar Enciclopedic de Cunostinte Religioase, Editura Diecezana Caransebes, 2001;
13. BRANISTE, Pr. Prof. Dr. Ene, Posturile in cursurile anului bisericesc, in ,,Biserica Ortodoxa Romana", nr. 1-2, 1964; 
14. BRANISTE, Pr. Prof. Ene, Posturile in cursul anului bisericesc, in ,,Biserica Ortodoxa Romana", an. LXXXII, nr.1-2/1964;
15. Bria, Pr. Ion, Tratat de teologie dogmatica si ecumenica, Editura Romania crestina, Bucuresti, 1999;
16. CABASILA, Nicolae, Despre viata in Hristos, traducere de Pr. Prof. T. Bodogae, Editura Deisis, Sibiu, 1946;
17. CHITESCU, Prof. Nicolae, Despre indumnezeirea credinciosilor. De ce nu primesc romano-catolici aceasta invatatura, in ,,Biserica Ortodoxa Romana", an. LVI, 1938, nr. 11 - 12, Bucuresti;
18. CIUBOTEA, Prea Fericitul Daniel, Foame si sete dupa Dumnezeu, Editura ,,Basilica" a Patriarhiei Romane Bucuresti, 2008;
19. CORNITESCU, Pr. Prof. Dr. Emilian, Sensul postului dupa Sfanta Scriptura, in revista ,,Biserica Ortodoxa Romana", nr. 4-6/1991;
20. CRACIUNAS, Ierod. Magistr. Irineu, Indrumatorul duhovnicesc si ucenicul dupa Sfintii Parinti, VIII (1956), nr. 9-10;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!