Predarea istoriei în clasele primare

Extras din licență Cum descarc?

Argument
Descoperirea tainelor istoriei de catre copii reprezinta o indatorire extrem de importanta a oricarui dascal pentru ca astfel elevii ajung sa cunoasca "sufletul" poporului roman si sa ii cunoasca tainele cele mai ascunse. Prin istorie, elevii intra in relatie cu generatiile anterioare si cu tezaurul lasat mostenire de acestea. Scoala este foarte importanta pentru a intelege umanitatea si bagajul de istorii si traditii al acesteia. Astfel, Spiru Haret, afirma cu multa indreptatire: "Scoala primara are chemarea, are datoria de a forma constiinta nationala a poporului, de a-l face sa-si cunoasca trecutul, pentru a-i intelege rolul sau in prezent si chemarea sa in viitor". 
Lumea contemporana este plina de provocari din ce in ce mai mari si mai diverse: globalizare, conflicte, foamete, elemente pe care inclusiv elevii din clasele primare trebuie sa le cunoasca, mai ales ca invatamantul romanesc este raliat de cerintele europene si mondiale in domeniu. 
Aceste tendinte se pot surprinde, inainte de toate, in curriculum-ul de istorie pentru clasa a IV-a, care a inceput sa fie aplicat din anul scolar 2006/2007 si este inca in vigoare. 
Predarea/invatarea istoriei in clasele primare urmareste "familiarizarea elevilor cu teme referitoare la trecutul mai apropiat sau mai indepartat al localitatii natale, al Romaniei si al Europei, utilizand mijloace adecvate varstei acestora". Continuturile sunt organizate in jurul unor domenii relevante pentru elev si reprezentative din perspectiva stiintei si a cerintelor societatii contemporane. Aceste domenii, prezente pe toata durata studierii istoriei in invatamantul preuniversitar sunt: Popoare si spatii istorice; Oamenii, societatea si lumea ideilor; Statul si politica; Religia si viata religioasa; Relatiile internationale. 
Astfel, prin continuturile recomandate, programa indeamna spre o abordare diversa, cu luarea in considerare a remarcabilei diversitati culturale existente atat in Romania, cat si in Europa. Aici, copiii invata si despre Simbolurile Uniunii Europene (drapel, imn, ziua Europei), asa cum aminteam si mai sus.
Din punct de vedere didactic, ,,programa de istorie pune acumularea de informatie istorica intr-un plan secund, acordand prioritate formarii si dezvoltarii unor competente functionale exprimate prin obiectivele de referinta specifice clasei a IV-a". 
Elevii trebuie sa fie capabili sa problematizeze, sa emita judecati de valoare, sa provoace gandirea elevilor in a interconecta faptele istorice prin acumulare de competente cum ar fi gandirea critica si argumentata, exprimarea propriei opinii, rezolvarea de probleme. "Toate aceste evolutii din viata politica si sociala si noile abordari din stiintele educatiei impun reconsiderarea modului in care cadrele didactice de specialitate proiecteaza si evalueaza activitatea de invatare, modalitatea in care acestia se raporteaza la proprii elevi." 
Istoria este pilonul unui popor pe care se cladesc evolutiile viitoare. Din pacate in ultimul timp, interesul elevilor pentru aceasta disciplina a scazut si in contextul vietii sociale care pun acum accent pe potenta financiara si distractii, decat pe cunoasterea valorilor istorice. De aceea, dascalii trebuie sa fie capabili sa trezeasca din nou in elevi dorinta de a intelege fapte istorice si de a-si crea o cultura care sa ii ajute in viata sociala si profesie, mai tarziu.
Aceasta dorinta a elevilor, poate fi redescoperita numai prin motivatie, un comportament care ,,activeaza, directioneaza si mentine comportamentul uman". Deci, pentru a invata, un copil trebuie sa fie motivat pentru a dori sa acumuleze cunostinte si sa isi descopere competente. Asa ca in primul rand, dascalii trebuie sa raspunda elevilor la intrebarea "De ce trebuie sa invat". Cel mai adecvat raspuns ar fi "pentru ca asa vei intelege lumea mai bine", pentru ca momentan elevii nu pricep ce este o cariera si nu au notiuni clare despre viitorul lor. Este vorba despre ce se intampla acum, nu in viitor. Din pacate nu toti oamenii au nativ motivatia de autorealizare sau unii o au mai putin decat ceilalti, de aceea acestia trebuie stimulati de parinti si profesori. Un exemplu ar fi acordarea unui premiu daca ia note mai bune decat un apropiat, dar aceste premii nu functioneaza la infinit, de aceea sunt necesare actiuni mai interesante pentru a mentine interesul elevilor, cum ar fi tipul de premiu acordat, ex: o iesire la cinema sau cu prietenii in cazul unui elev mai mare. Elevii trebuie motivati pana ating nivelul de optim, dupa care motivatia incepe sa scada. Ausubel considera ca exista trei componente ale procesului de motivatie in cadrul scolii: prima componenta se refera la trebuinta de a stapani cunostintele si a da nastere la impulsul cognitiv. A doua componenta se refera la afirmarea puternica a eului deoarece realizarile conduc la sentimente de acceptabilitate si de respect de sine. A treia componenta se bazeaza pe nevoia de afiliere.


Fisiere în arhivă (1):

  • Predarea istoriei in clasele primare.docx

Imagini din acest licență Cum descarc?

Bibliografie

1. Adascalitei, Felicia, Elemente de didactica a Istoriei, Editura Nomina, Bucuresti 2013;
2. Barber, Nathan, Istoria Europei, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2012; 
3. Balutoiu Valentin si colaboratorii, Istoria secolului XX si educatia pentru cetatenie democratica, Editura 2000+, 2006;
4. Barbuleanu, Reasilvia, Radu Victoria, Metodica predarii Istoriei patriei. Manual pentru clasa a XI-a. Licee pedagogice -  invatatori, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1988;
5. Besliu, Daniela si colaboratorii, Istorie. Sugestii didactice pentru clasa a IV-a, Colectia Didactici, Centrul Educatia 2000 +, Editura Educatia 2000 +, Bucuresti, 2006; 
6. Ciolan, Lucian, Dincolo de discipline, Ghid pentru invatarea integrata cross-curriculara, 2003; 
7. Cristean, Sorin, Fundamentele Pedagogiei, Editura Polirom, Iasi, 2010; 
8. Cucos, Constantin, Pedagogie, Iasi, Editura Polirom, 1996'
9. Djuvara, Neagu, O scurta istorie ilustrata a romanilor, Editura Humanitas, Bucuresti, 2014;
10. Dulama,Maria Eliza, Elemente de didactica. Teorie si aplicatii, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2008;
11. Frunza,Virgil, Teoria si metodologia curriculumului, Editura Muntenia, Constanta 2003;
12. Gal,Teodor, Retegan, Ion, Valorificarea instructiv-educativa a elementelor de istorie locala in invatamantul preuniversitar"Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2013;
13. Giurescu,Constantin, Principatele Romane la inceputul secolului al XIX lea, Editura Stiintifica, 1957;
14. Gollob, R. si colaboratorii, Manual pentru formarea cadrelor didactice in domeniul educatiei pentru cetatenie democratica si al educatiei pentru drepturile omului, Consiliul Europei, 2004;
15. Haret,Spiru C., Raport adresat M.S. Regelui asupra activitatii Ministerului Instructiunii Publice si al Cultelor, Bucuresti, 1903; N. Adaniloaie, Istoria invatamantului primar (1859-1918), Editura Cris Book Universal, Bucuresti, 1998;
16. Ilinca, Nicolae, Didactica Geografiei, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2006; 
17. Iorga,Nicolae, Generalitati cu privire la studiile istorice, in volumul Evolutia gandirii istorice romanesti, Pompiliu Teodor, Editura Dacia, Cluj, 1970;
18. Iucu, Romita., Manolescu,Marin, Ciolan, L., Bucur,C.,System of early education/care and in Romania-Report commissioned by the State Institute of Early Childhood Research (IFP). Munich, Germany;
19. Iucu, Romita, Manolescu, Marin, Pedagogie, Editura Fundatiei Culturale ,,Dimitrie Bolintineanu" Bucuresti 2001;
20. Iucu, Romita, Instruirea scolara. Perspective teoretice si aplicative. Editura Polirom, Iasi, 2008;
...


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 9€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!