INTRODUCERE CAPITOLUL I Adaptarea copilului prescolar la regimul activitatii scolare 1.1 De la gradinita la scoala 1.2 Educatia prescolara, parte componenta a educatiei permanente 1.3 Maturitatea scolara sau aptitudinea de scolaritate CAPITOLUL II Pregatirea prescolarului pentru activitatile scolare 2.1 Dificultatile pe care le infrunta copilul prescolar la integrarea in activitatea scolara 2.2 Tranzitia de la joc la activitatea de invatare constituie problema centrala a adaptarii scolare 2.3 Rolul formativ al jocului didactic in vederea pregatirii prescolarului pentru scoala CAPITOLUL III Studiul experimental privind pregatirea prescolarilor pentru scoala III.1 Scopul cercetarii III.2. Ipoteza cercetarii III.3 Obiectivele cercetarii III.4 Esantionul cercetarii III.5 Variabilele cercetarii III.6 Metodologia cercetarii III.7 Analiza si interpretarea datelor III.8 Concluzii Bibliografie Anexe
Introducere Negrovan spunea despre adaptarea scolara ca reprezinta trecerea de la un echilibru instabil la unul stabil in raport cu noile conditii. Pentru a trece de la mediul prescolar la cel scolar copilul depune eforturi mari de adaptativitate. Una din premisele dezvoltarii copilului este reprezentata de largirea cadrului relational cu obiectele, cu altii sau cu sine insusi. Se stie ca exista diferente intre solicitarile din familie si cele din gradinitei, de aceea sunt antrenate toate posibilitatile de adaptare a copilului si de diversificare a conduitelor lui. Am ales aceasta tema de cercetare deoarece, am observat de-a lungul timpului, ca unii prescolari nu se adapteaza regimului scolar, si este nevoie de o pregatire a acestora pentru activitatile scolare. Incepand cu clasa pregatitoare si continuand cu celelalte clase copilul este bombardat cu un volum tot mai mare de informatii. De aceea, este necesar sa invatam inca din gradinita cum sa selecteze informatiile si sa le aplice. Acest lucru m-a motivat sa-mi aleg tema ,,Pregatirea prescolarilor pentru activitatile scolare". Lucrarea de fata am structurat-o in trei capitole astfel: Capitolul I- Adaptarea copilului prescolar la regimul activitatii scolare reprezinta partea teoretica a lucrarii si are trei subcapitole: - de la gradinita la scoala - educatia prescolara, parte componenta a educatiei permanente - maturitatea scolara sau aptitudinea de scolaritate Capitolul al- II-a - Pregatirea prescolarului pentru activitatile scolare este reprezentat de partea practica prin jocuri si activitati care au fost aplicate la grupa de prescolari pe care o conduc, fiind structurat in trei subcapitole: - dificultatile integrarii prescolarului in activitatea scolara - tranzitia de la joc la activitatea de invatare constituie problema centrala a adaptarii scolare - rolul formativ al jocului didactic in vederea pregatirii prescolarului pentru scoala Capitolul al-III-lea a fost destinat Studiului experimental privind pregatirea prescolarilor pentru scoala prin care a fost desfasurata partea de cercetare a prezentei lucrari. CAPITOLUL I Adaptarea copilului prescolar la regimul activitatii scolare 1.1 De la gradinita la scoala Un interes deosebit in acomodarea copilului la activitatile scolare o reprezinta psihologia si pedagogia contemporana care prin ideile sale ne arata ca evolutia copilului depinde de felul cum este educat la varsta prescolara, considerata modelatoarea capacitatilor intelectuale si morale a copilului. Procesul nu se produce spontan, ci in dependenta de conditiile de mediu in educatie. De aceea numerosi psihologi si pedagogi insista asupra influentei mediului inconjurator asupra dezvoltarii intelectuale a copilului si adultului. Inca in 1961, Hunt scria: ,,Nu este nesabuit a dori sa descoperi mijloacele de a orandui, in special in timpul primei copilarii, contactele fructuoase intre copii si mediul inconjurator, de a accelera substantial dezvoltarea sa intelectuala si de a realiza, la varsta adulta, un nivel mintal net superior" Preocuparilor care favorizata dezvoltarea intelectuala in perioada prescolara depinde de structurile sistemului scolar, si de tendinta de a integra educatia prescolara, institutionalizata, in sistemul de invatamant.. Din aceasta decurg cateva directii de evolutie a modului de a intelege rolul gradinitei de copii. Unele din acestea, cu nuante mai conservatoare, privesc aceasta prima treapta a sistemului scolar doar ca institutie menita sa complineasca educatia familiei. Altele, ii atribuie functii sporite, ajungand pana la o similitudine de organizare, functionare, de continut si metode cu scoala. Dihotomia acestor conceptii privind natura, rolul si locul gradinitei in ansamblul sistemului de invatamant a facut sa apara intrebarea: este gradinita o scoala, este oportun si posibil ca activitatea de instruire si educare din gradinita sa se desfasoare dupa principiile didactice si cu metodice specifice scolii? Am constatat in aceasta privinta, o evolutie a locului institutiilor prescolare in sistemul de formare si dezvoltare a personalitatii omului. Cert este ca gradinita, ca institutie de educatie a copiilor in perioada dinainte de scoala si-a amplificat considerabil functia. Intotdeauna, gradinita si-a afirmat functia sociala de sprijinire a familiei in cresterea si educarea copiilor si de pregatire a copiilor pentru scoala. Dar obiectivele educatiei prescolare au evoluat pe masura ce exigentele fata de pregatirea copiilor si tinerilor au crescut, institutiile prescolare amplificandu-si in mod sensibil functiile in sistemul scolar. In cadrul acestui proces, functia lor educativa, de completare si adeseori de compensare a educatiei anteprescolare, familiale, s-a accentuat in ultimele decenii. Treptat, in contextul preocuparilor de extindere a perioadei de formare a tinerelor generatii in cadrul unui sistem de educatie institutionalizat, apare tot mai pregnanta functia ei propedeutica , gradinita preluand misiunea de a-i pregati pe copii pentru abordarea fructuoasa a invatamantului primar.
- Alexandru, J., Filipescu, V., (1983), Instrumente si modele de activitate in sprijinul pregatirii prescolarilor pentru integrarea in clasa I, Bucuresti, Editura Didactica si pedagogica - Anghelache, V. coord.(2017) Metodica activitatilor instructiv-educative din gradinita, Didactica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti - Antonovici, S., Neatu, P. (2008), Jocuri si activitati alese, Editura Aramis, Bucuresti. - Avram, I., Sarmasan, E., Kovacs, I., Nagy, Z., (2000), Cartea educatoarei, Targu Mures - Bache H, Mateias A., Popescu E., Serban F. (1944), Pedagogie prescolara. Manual pentru scolile normale, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti - Barbu, H., Popescu E., Serban F. (1994), Activitati de joc si recreativ- distractive, Editura Didactica si Pedagogica, R.A., Bucuresti. - Benga, O, (2002), Jocuri terapeutice, Editura ASCR, Cluj-Napoca - Boca- Miron, E., Chichisan, E. (2002), Documentar metodic pentru activitatile de educare a limbajului la prescolari, Editura V& Integral, Bucuresti. - Bocos, M., coord., Radaut, T.R, Stan, C., Dictionar praxiologic de pedagogie (2017), Editura Paralela 45, Pitesti. - Budica, T., Marinescu, E., Dutu, O. (1979), Exercitii pentru dezvoltarea vorbirii prescolarilor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti - Chateau, J (1967), Copilul si jocul, Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti - Cretu, T., (2016), Psihologia varstelor, Editura Polirom, Iasi - Elkonin, B.D. (1980), Psihologia jocului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. - Flerina, E.A. (1976), Jocul si jucaria copilariei, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti. - Glava, A., Glava, C. (2002), Introducere in pedagogia prescolara, Editura Dacia, Cluj-Napoca. - Ionescu, M. coord. (2010), Repere fundamentale privind invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului intre nastere si 7 ani, Editura Vanemonde, Bucuresti - Jinga, L., Negrut, I., (1994), Invatarea eficienta, Editura Editis, Bucuresti. - Kelemen, G. (2007), Copilul si dificultatile de invatare, Editura Universitatii ,,A.Vlaicu", Arad. - Kolumbus, S.E. (Didactica prescolara, Editura V& Integral, Bucuresti - Lovinescu, A.V. (1968), Elemente distractive in activitatile obligatorii din gradinita, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti. - Mitu, F., Antonovici, S. (2005) Metodica activitatilor de educare a limbajului in invatamantul prescolar, editia a II-a, revizuita, Humanitas Educational, Bucuresti - Mogonea F. (2014), Metodica activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii, Editura Paralela 45, Pitesti. ...
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.