Presedintele Romaniei si Rolul Sau in Sistemul Administrativ Roman

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE.1
Capitolul I. STATUL SI PUTEREA EXECUTIVA
I.1. Consideratii asupra conceptului de stat.2
I.2. Organizarea puterii in stat.4
1.2.1. Romania - stat national, unitar si indivizibil.8
1.2.2. Romania - stat republican democratic si social, pluralist si de drept.9
I.3. Fundamentarea puterii executive in lumina principiului separatiei puterilor in stat.10
Capitolul II. STATUTUL CONSTITUTIONAL AL PRESEDINTELUI ROMANIEI
II.1. Rolul si locul Presedintelui Romaniei in sistemul organelor de stat.14
2.1.1. Scurt istoric privind institutia sefului de stat.16
2.1.2. Seful statului - conducator, lider sau manager.18
II.2. Sistemul electoral si alegerea Presedintelui Romanie.20
2.2.1. Conditii de eligibilitate si investirea in functie a Presedintelui Romaniei.21
2.2.2. Incompatibilitati si imunitati.27
2.2.3. Prezentarea candidaturii.28
2.2.4. Desfasurarea operatiunilor de votare si stabilirea rezultatelor alegerilor.30
2.2.5. Durata mandatului prezidential.31
Capitolul III. ASPECTE PRIVIND PREROGATIVELE MANAGERIALE ALE PRESEDINTELUI ROMANIEI
III.1. Clasificarea atributiilor Presedintelui Romaniei.30
3.1.1. Atributiile Presedintelui Romaniei in raporturile cu Parlamentul.35
3.1.2. Atributiile Presedintelui Romaniei in raporturile cu Guvernul. 39
3.1.3. Atributiile Presedintelui Romaniei in raport cu puterea judecatoreasca.50
3.1.4. Atributiile Presedintelui Romaniei in raporturile cu Curtea Constitutionala.51 
3.1.5. Atributii prezidentiale exercitate in relatiile cu poporul.52
3.1.6. Atributii prezidentiale exercitate in domeniul apararii si in situatii exceptionale.53
3.1.7. Atributii prezidentiale exercitate in domeniul policii extrene.54
III.2. Actele emise de Presedintele Romaniei.55
III.3. Raspunderea politica si penala a Presedintelui Romaniei.58
III.4. Vacanta si interimatul functiei de Presedinte al Romaniei.63
III.5. Serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei prevazute in Administratia Prezidentiala.64
Capitolul IV. REGIMUL POLITIC SI INSTITUTIA SEFULUI DE STAT IN DREPTUL COMPARAT
IV.1. Dreptul comparat si marile sisteme de drept ale lumii.67
IV.2. Pozitia sefului statului in regimurile politico-constitutionale.69
IV.3. Seful statului in regimul prezidential al Statelor Unite ale Americii.71
IV.4. Seful statului in regimul prezidential al Braziliei.73
IV.5. Seful statului in regimul semiprezidential al Frantei.75
IV.6. Seful statului in regimul semiprezidential al Portugaliei.78
IV.7. Seful statului in regimul parlamentar al Marii Britanii.79
IV.8. Seful statului in regimul parlamentar al Germaniei.81
Capitolul V. ALEGERILE PREZIDENTIALE DIN ROMANIA
POST-DECEMBRISTA
V.1. Scurt istoric si analiza alegerilor prezidentiale in Romania post-decembrista.83
V.2. Candidatura Presedintelui Romaniei in functie pe listele unui partid politic, aliante politice sau aliante electorale-constitutionalitate.97
CONCLUZII.96
BIBLIOGRAFIE.108


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Demersul fundamental urmat in aceasta lucrare este centrat pe analizarea si interpretarea unui set de neclaritati referitoare la prerogativele sefului statului enuntate in Constitutia Romaniei. In primul rand, aceasta lucrare analizeaza constructia constitutionala a acestei institutii prin prisma revizuirii Constitutiei din 1991 prin legea din 2003 in care se remarca tendinta spre o limitare a prerogativelor prezidentiale. 
Expertii in domeniu au identificat aceasta trecere ca o modificare radicala in sistem marcand transgresiunea de la un sistem semiprezidential la unul parlamentar. Aceasta tranzitie este supusa unor dezbateri intense, formal afirmandu-se ca regimul romanesc emanat din Constitutie este semiprezidential. 
Aceasta lucrare identifica intr-o prima faza principalele dimensiuni ale acestei tranzitii, pentru ca in a doua etapa sa analizeze incompatibilitatile dintre practica constitutionala si cea politica. In acest sens, se aduce in discutie problema sensibila a imunitatii prezidentiale si aspectele paradoxale legate de responsabilitatea penala a presedintelui in perioada post-2003. Structural, lucrarea este organizata in doua parti interconectate ce au rolul de a ilustra o pluriperspectiva asupra institutiei sefului statului in Romania. Astfel, in prima parte vor fi sintetizate principalele prerogative prezidentiale conforme cu Constitutia revizuita a Romaniei. In continuare, se va accentua aspectul imunitatii prezidentiale si implicatiile juridice ale acestuia, subliniind discrepantele dintre teoria constitutionala si practica politica. 
Cea de-a doua parte pune in prim plan dezbaterea asupra tipului de sistem politic in Romania - semiprezidential sau parlamentar, lasand deschisa aceasta problematica fara insa a exclude argumentele si observatiile ce confera pertinenta celor doua pozitii. Dezbaterea asupra tipului de sistem este relevanta pentru institutia Presedintelui in masura in care confera putere simbolica acestuia in interpretarea Constitutiei si a prerogativelor statale.
In partea finala a lucrarii se va prezenta o speta privind chemarea in judecata a actualului presedinte al Romaniei si se va incerca explicitarea incoerentelor aparente generate de ciocnirea a doua variabile contradictorii - imunitate prezidentiala si raspundere juridica. 
Capitolul I. 
STATUL SI PUTEREA EXECUTIVA
I.1. Consideratii asupra conceptului de stat
Institutiile politice sunt componente esentiale ale sistemului politic, interpretat ca parte inseparabila si foarte importanta a sistemului social global. Fiecare dintre acestea constituie in sine un model de organizare si desfasurare a interactiunilor dintre indivizi care exprima raporturi concrete. Puterea politica se deosebeote insa de alte forme de putere (economica, juridica, militara etc.), in primul rand prin caracterul ei teritorial (Jean Bechler), caracter care este transferat si statului. Prin aceasta statul determina apartenenta indivizilor la un anumit teritoriu, inlocuind legatura de sange, ce unea pe membrii comunitatilor primitive, cu puterea politica, care, spre deosebire de puterea sociala, este bazata pe autoritate si coercitie, pe impunerea vointei ,,celor tari" celorlalti membri ai comunitatii. Max Weber, in aceasta perspectiva, considera statul o institutie care utilizeaza legitim violenta in propriul sau spatiu geopolitic, iar Karl Marx, mai ,,plastic", o masina pentru afirmarea si mentinerea dominatiei unei clase asupra alteia. 
Viziunile asupra naturii si rolului statului se modifica insa cu cat ne apropiem de epoca actuala. Statul nu mai este interpretat strict negativ, nuantarile ce vizeaza in principal functiile sale fiind tot mai numeroase si evidente. Devine, astfel, un factor de echilibru social, iar autoritatea sa nu mai este conferita prioritar de utilizarea fortei si a mijloacelor coercitive, ci de obtinerea consensului oi legitimitatii sale. Este de inteles, insa, ca statul nu se transforma intr-o instanta care caseaza institutiile ce au in sarcina apararea ordinii publice si ca nu va fi inert la provocari si actiuni contrare aspiratiilor si vointei majoritatii sociale, a insasi existentei institutiei ca atare. 
Statul poate fi definit ca fiind ,,modul de organizare si manifestare a puterii publice de pe un anumit teritoriu exercitate asupra unei populatii aflate in acel loc si care realizeaza conducerea sociala in ansamblul ei, sprijinindu-se, la nevoie, pe constrangerea proprie, in vederea aplicarii dreptului." 
Prof. Tudor Draganu defineste statul drept ,,o institutie avand ca suport o grupare de oameni asezata pe un spatiu delimitat, capabila de a-si determina singura propria sa competenta si organizata in vederea exercitarii unor activitati care pot fi grupate in functiile: legislativa, executiva si jurisdictionala". 
In opinia profesorului Ioan Muraru, notiunea de ,,stat" are doua acceptiuni . Intr-o prima acceptiune, in sens larg, statul este inteles ca suma a trei elemente, si anume: teritoriul, populatia (natiunea) si suveranitatea (in sensul puterii organizate statal). In aceasta acceptiune, notiunea de ,,stat" este sinonima cu notiunea de ,,tara" si include civilizatia, resursele, oamenii, teritoriul, frontierele, autoritatile publice etc. In cea de-a doua acceptiune, in sens restrans, notiunea de ,,stat" desemneaza forma organizata a puterii poporului, mai precis mecanismul sau aparatul statal. Aceasta acceptiune este strict juridica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Presedintele Romaniei si Rolul Sau in Sistemul Administrativ Roman.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!