Prevenirea Abandonului Scolar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 5
1. ASPECTE GENERALE PRIVIND ABANDONUL SCOLAR 6
1.1. Delimitari conceptuale 6
1.1.1. Absenteismul scolar 7
1.1.2. Abandonul scolar 8
1.2. Teorii explicative ale abandonului scolar 10
1.2.1. Abordarea psihosociala 10
1.2.2. Perspectiva interactionista 10
1.2.3. Teoria constrangerii externe 11
1.2.4. Teoria excluderii 11
1.2.5. Perspectiva sistemica 11
1.2.6. Perspectiva puterii 12
1.2.7. Practica bazata pe teoria behaviorista 12
1.2.8. Practica bazata pe teoria familiala 12
1.3. Factori care conduc la aparitia fenomenului de abandon scolar 13
1.3.1. Factori individuali 13
1.3.2. Mediul familial 13
1.3.3. Mediul scolar 14
1.3.4. Contextul social 16
1.3.5. Factori de ordin socio - cultural sau religios 16
1.3.6. Factori de ordin economic 17
1.3.7. Factori de ordin psihologic 19
1.3.8. Factori de ordin pedagogic 19
1.4. Efectele abandonului scolar 19
1.5. Statistici cu privire la abandonul scolar in Romania 20
2. METODOLOGIA CERCETARII 26
2.1. Designul cercetarii 26
2.2. Metodologia cercetarii 28
2.3. Prezentarea studiilor de caz 29
STUDIU DE CAZ NR. 1 29
STUDIU DE CAZ NR. 2 34
STUDIU DE CAZ NR. 3 38
3. PREVENIREA ABANDONULUI SCOLAR- PROIECT DE INTERVENTIE 43
3.1. Descrierea proiectului 43
3.1.2. Obiective 44
3.1.3. Populatia si grupurile tinta 44
3.1.4. Descrierea activitatilor 46
3.1.5. Durata si planul de actiune 49
3.1.6. Rezultatele anticipate 49
3.1.7. Modul in care va ameliora situatia grupul tinta 49
3.1.8. Factori de risc in obtinerea rezultatelor 50
CONCLUZII 53
ANEXA 56
BIBLIOGRAFIE 57


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE

Educatia este perceputa ca o functie vitala a societatii, iar scoala drept principala institutie prin care societatea isi perpetueaza existenta. Astfel, scoala este un "factor cheie "al dezvoltarii. De la scoala se asteapta astazi totul: sa ii ajute pe tineri sa cunoasca trecutul si sa inteleaga prezentul, sa ii ajute sa constientizeze si sa isi asume responsabilitatea pentru a se implica in orientarea destinului colectivitatilor catre un viitor dorit. Inceputul anului scolar este precedat, in ultimii ani, de probleme care au devenit atat de obisnuite in peisaj, incat doar lipsa lor ar mai mira pe cineva; vorbim desigur, despre numarul mare de scoli a caror renovare a incremenit in proiect din lipsa fondurilor, nemultumirile cadrelor didactice, dar si statisticile care se intocmesc pe marginea anului scolar precedent, majoritatea cu grad ridicat de ingrijorare. Pe aceasta linie se inscriu si problemele de abandon scolar si problemele comportamentale. 
Abandonul scolar nu este o problema noua, de-a lungul timpului au fost realizate multiple cercetari pentru identificarea si prevenirea esecului scolar. Odata cu trecerea timpului si aparitia unor noi factori ce contribuie la acest fenomen negativ in randul elevilor, schimbarea viziunii educativ-informative si formative, egalitatea de sanse privind educatia, suportul psihopedagogic oferit in scoli, este necesara o implicare a tuturor factorilor ce contribuie la educatia scolara pentru stoparea si eventual eradicarea acestui fenomen. 
Principalul motiv pentru care am ales aceasta tema este domeniul in care lucrez, fiind cadru didactic, am inteles de-a lungul timpului ca accesul la educatie al copiilor proveniti din familiile sarace este o problema atat de natura educationala, cat si socio-economica, altfel spus cauzele pentru care acestor copii le este ingradit accesul la educatie sunt in egala masura legate atat de disfunctiile sistemului educational, cat si de problemele de natura socio - economica, cauze care ii conduc inevitabil, uneori, spre abandonul scolar.
Abandonul scolar este un fenomen periculos, deoarece el determina efecte negative atat in plan psihologic individual, respectiv o alterare a imaginii de sine a elevului in cauza, care-si va pierde tot mai mult increderea in propriile posibilitati si capacitati ajungand sa dezvolte o teama de esec, cat si pe plan social, pentru ca esecul scolar permanentizat ,,stigmatizeaza", ,,eticheteaza" si conduce la o marginalizare sociala cu un nivel crescut de comportamente deviante si infractionale. Din punct de vedere legal se specifica faptul ca frecventarea obligatorie a scolii inceteaza la sfarsitul clasei a X- a. 
Atunci cand statul controleaza frecventarea scolii abandonurile inaintea termenului legal al scolaritatii obligatorii sunt relativ rare, fiind adesea deghizate in absenteism intens.
In general cei care abandoneaza scoala nu mai sunt reprimiti ulterior in aceeasi institutie educativa si nu sunt inscrisi intr-un program de scolarizare alternativ. Rata abandonului scolar se stabileste ca raport procentual intre numarul elevilor inscrisi si numarul absolventilor. Daca pana in anul 1990 in Romania nu s-a vorbit despre abandon scolar sau nescolarizare, sistemul neacceptand esecul scolar ca pe o realitate, nu acelasi lucru s-a intamplat dupa caderea sistemului comunist. Din pacate aceasta problema nu a constituit o prioritate dupa 1990. Abandonul scolar creeaza conditiile esecului integrarii sociale, in sensul ca reduce semnificativ sansele autorealizarii in domeniile de activitate legitime. Esecul in a-si realiza o educatie scolara completa se asociaza cu perspectivele ocupationale si economice limitate, detasarea de valorile societatii si de institutiile ei si cu o scadere a venitului personal de-a lungul intregii vieti.
Prezenta lucrare are ca tema principala abandonul scolar, mai exact prevenirea fenomenului de abandon scolar si este structurata pe trei capitole. Primul capitol prezinta conceptul de abandon scolar din diferite perspective, precum si teorii pe care se bazeaza cercetatorii in prevenirea fenomenului de abandon scolar. Acest capitol trateaza pe larg si factorii determinanti ai abandonului scolar, dar si modalitati de prevenire a acestuia.
Capitolul 2 cuprinde cercetarile efectuate cu privire la evolutia fenomenului numit abandon scolar, statisticile privind rata abandonului scolar atat la nivel european cat si la nivel national si cercetari privind cresterea cazurilor de abandon scolar incepand cu anul scolar 2004- 2005 si terminand cu anul scolar 2010- 2011. Tot in acest capitol sunt prezentate si trei cazuri de copii care au abandonat scoala din diverse motive.
In Capitolul 3 este prezentat un proiect de interventie prin care se urmareste prevenirea fenomenului de abandon scolar la nivelul localitatii Petresti din judetul Alba.
Studiile de specialitate realizate in vederea prevenirii abandonului scolar au identificat o mare parte dintre factorii care influenteaza sau potenteaza neparticiparea copiilor cursuri, atat din perspectiva caracteristicilor individuale ale elevilor cat si din aceea a caracteristicilor familiilor din care provin acestia, masura in care situatia economica, pozitia pe piata muncii a membrilor familiei, componenta acesteia sau apartenenta la un anumit grup etnic, se asociaza cu neparticiparea scolara.


Fisiere in arhiva (10):

  • Prevenirea Abandonului Scolar
    • 1. COPERTA externa LM.doc
    • 2. COPERTA interna LM.doc
    • 3. Cuprins.doc
    • 4. Introducere LM.doc
    • 5 Cap 1 LM.doc
    • 6 Cap 2 LM..doc
    • 7. Cap 3 interventia.doc
    • 8 Concluzii.doc
    • 9 Anexa .doc
    • Bibliografie.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Anton, M., (1995) Parinti Si Copii - Ed. Didactica Si Pedagogica, Bucuresti
Ausubel, D., Robinson, G., (1981), Invatarea in scoala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti
Barzea, C., (1995), Arta si stiinta educatiei, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti
Cosmovici, A., Iacob, L., (1998), Psihologie Scolara, Editura POLIROM, Iasi
Cretu, C., (1990), Probleme de adaptare scolara, Editura ALL EDUCATIONAL, Bucuresti
Cretu, E., (1999), Probleme de adaptare scolara, Editura ALL EDUCATIONAL, Bucuresti 
Dragomirescu, V.T., (1982), Psihologia comportamentului deviant, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti
Dragoi, C., (2009), Spatiul social al descolarizarii: traiectorii invizibile si ignoranta institutionala, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Enache, R., (2009), Factori ce contribuie la esecul si abandonul scolar. Preventie si interventie, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Ferreal, G., Neculau, A., (1999) Aspecte psihosociale ale saraciei, Editura POLIROM, Bucuresti
Gheorghiu, M., (2009), O Romanie de secol XIX- fruntas in UE la abandon scolar, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Hatos, A., Saveanu, S., (coord.), (2009), Educatia si excluziunea sociala a adolescentilor din Romania, Editura Universitatii, Oradea
Iancu, S., (1983) De ce merg unii elevi incruntati la scoala, Editura POLIROM, Bucuresti
Ionescu, I., (1997), Sociologia scolii, Editura POLIROM, Iasi
Kulcsar, T., (1978), Factorii psihologici ai reusitei scolare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti
Lemeni, G. Miclea, M. (2004) Consiliere si orientare - ghid de educatie pentru cariera, Ed. ASCR, Cluj - Napoca
Ludusan, M., Bara, A., (2009), Principalele cauze si factori care determina abandonul scolar, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Mares, T., (2009), Deprecierea invataturii si abandonul scolar, fenomene complexe si contradictorii, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Marina, L, (2003), Investigatia socialului, Editura Emia, Deva
Mircea, A.M., (2007), Sociologia Educatiei, Ovidius University Press, Constanta
Muresan, P., (1980), Invatarea sociala, Ed. Albatros, Bucuresti
Neamtu, C., (2003), Devianta scolara, Ghid de interventie in cazul problemelor de comportament ale elevilor, Editura POLIROM, Iasi
Neamtu, G., (2004), Tratatul de asistenta sociala, Editura POLIROM, Iasi
Neacsu, I., (2009), Abandonul scolar: ratiuni si repere de analiza profesionala, in Revista de Pedagogie si Asistenta Sociala, FICE nr.35, Abandonul scolar-context, concepte, cauze si preventie. Editura Universitara, Bucuresti
Paun, E., (1999), Scoala. Abordare sociopedagocica, Editura POLIROM, Iasi
Radu, I., (1974), Psihologie scolara, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti
Radulescu, S., Banciu, D (1990) Introducere in sociologia delincventei juvenile. Adolescenta intre normalitate si devianta, Editura Medicala, Bucuresti


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!