CAPITOLUL I. ABORDARI SI POZITIONARI PRIVIND INFORMAREA PRIN SITUATIILE FINANCIARE 3 1.1 SISTEMUL INFORMATIONAL AL CONTABILITATII DE GESTIUNE 3 1.2 CEREREA SI OFERTA DE INFORMATII CONTABILE 15 1.3 DUALISMUL CONTABIL SI UNICITATEA SISTEMULUI INFORMATIONAL CONTABIL 18 1.4 POZITIONARI PRIVIND SITUATIILE FINANCIARE- CONTURI ANUALE SI/SAU DOCUMENTE DE SINTEZA 21 CAPITOLUL II. CADRUL GENERAL PENTRU INTOCMIREA SI PREZENTAREA SITUATIILOR FINANCIARE 25 2.1. IMPACTUL NORMALIZARII SI REGLEMENTARII ASUPRA FORMEI SI OFERTEI DE INFORMATII CONTABILE 25 2.2 SITUATIILE FINANCIARE IN CONTEXTUL CONVERGENTELOR CONTABILE INTERNATIONALE 29 2.4. OBIECTIVUL SITUATIILOR FINANCIARE 38 2.5 UTILIZATORII INFORMATIEI CONTABILE SI NECESITATILE LOR DE INFORMARE 44 2.6. CARACTERISTICILE CALITATIVE ALE INFORMATIEI OFERITE DE SITUATIILE FINANCIARE 53 2.7 STRUCTURI DESCRISE IN SITUATIILE FINANCIARE: DEFINIRE, RECUNOASTERE SI EVALUARE 54 2.7.1. Recunoasterea elementelor prezentate in situatiile financiare 54 2.7.2. Evaluarea elementelor prezentate in situatiile financiare 65 CAPITOLUL III. PREZENTAREA SI COMUNICAREA INFORMATIEI PRIN SITUATIILE FINANCIARE 67 3.1. STRATEGII SI MODELE DE COMUNICARE A INFORMATIEI DIN SITUATIILE FINANCIARE 67 3.1.1. Prezentarea pozitiei financiare 70 3.1.2. Prezentarea performantei financiare 73 3.1.3 Situatia modificarii capitalului propriu si necesitatea prezentarii rezultatului global 77 3.1.4. Situatia fluxurilor de trezorerie 80 3.1.5 Prezentarea politicilor contabile si a notelor explicative 82 3.2 LUCRARI CONTABILE PRIVIND INTOCMIREA SITUATIILOR FINANCIARE 85 3.3 APROBAREA SI PUBLICAREA SITUATIILOR FINANCIARE ANUALE 87 3.3.1 Raportul administratorilor 87 3.3.2. Controlul intern 89 3.3.3 Auditarea situatiilor financiare anuale 93 3.3.4 Aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale 94 3.4 LIMITELE INFORMATIILOR PREZENTATE IN SITUATIILE FINANCIARE SI CAI DE PERFECTIONARE 95 CONCLUZII SI PROPUNERI 100 BIBLIOGRAFIE 104
CAPITOLUL I. ABORDARI SI POZITIONARI PRIVIND INFORMAREA PRIN SITUATIILE FINANCIARE 1.1 SISTEMUL INFORMATIONAL AL CONTABILITATII DE GESTIUNE La modul general, un sistem este un ansamblu de elemente conectate intre ele, care formeaza un intreg, iar sistemul informational este definit ca fiind un ,,ansamblu de procedee si mijloace de colectare, prelucrare si transmitere a informatiei necesare procesului de conducere a intreprinderilor, institutiilor, ministerelor etc." . Informatia este o ,,comunicare, veste, stire care pune pe cineva la curent cu o situatie" si constituie o ,,reprezentare simbolica asupra unor entitati din realitate" . Aceasta prezinta caracter de noutate pentru receptori, fiind reprezentata de elemente noi, in raport cu cunostintele prealabile, ce sunt cuprinse in semnificatia unui simbol sau a unui grup de simboluri: text scris, mesaj vorbit etc. Informatiile se obtin pe baza datelor, acestea din urma fiind reprezentate prin diferite cuvinte, propozitii, cifre, semne, imagini, culori. Suportul material al datelor il constituie purtatorii de date (documente, diverse registre, si cei tehnici: benzi, dischete, CD-uri etc.), care au calitatea de a conserva, stoca si restitui datele. Volumul de informatii aflat in curs de transfer intre doua entitati active din cadrul unui sistem informational reprezinta un flux informational; orice astfel de flux se caracterizeaza prin directie, sens si continut. Directia fluxului informational este reprezentata de canalul informational, respectiv mediul de comunicare existent in mod potential intre doua statii informationale, sensul fluxului informational indica orientarea lui de la entitatea-sursa catre entitatea-receptoare, iar continutul poate fi reprezentat de mesaje, indicatori sau documente vehiculate. Conducerea oricarei unitati presupune adoptarea de catre echipa manageriala a unei multitudini de decizii, cu privire la activitatea curenta, previzionala, de investitii etc. Pentru luarea de decizii, decidentii au nevoie de informatii, cu ajutorul carora sa-si fundamenteze optiunea lor. Managementul unitatii, indiferent de obiectul de activitate, se bazeaza pe informatii, care dupa zona de provenienta se impart in informatii interne (furnizate din interiorul unitatii) si informatii externe (colectate din exteriorul unitatii). Intrucat prezinta utilitate ca resursa, iar pentru obtinerea sa presupune efort uman si cheltuieli, informatia devine obiect al economiei sub forma bunurilor informationale. Fata de categoria bunurilor corporale, cele informationale prezinta urmatoarele particularitati distinctive: costuri inalte pentru producere, dar relativ reduse pentru inregistrare si reproducere; caracterul perisabil, supuse rapidei uzuri morale; consum nedistructiv, multiplicare prin diseminare, detinatorii initiali nefiind deposedati de utilitatea transferata altor subiecti receptori. Informatiile care, prin continutul si modul lor de organizare si regasire, prezinta utilitate si disponibilitate pentru folosirea lor de catre factorul uman in scopuri de cunoastere, decizie sau actiune dau continut resurselor informationale. Constituirea si utilizarea resurselor informationale pot fi considerate la nivel de organizatie, de sector economic, de economie nationala, precum si la scara internationala. La nivelul firmelor de afaceri, resursele informationale reprezinta o sursa majora de avantaj concurential, care devine activa in functie de abilitatea cu care aceste resurse sunt gestionate pentru promovarea obiectivelor strategice urmarite. ,,In ansamblul unui sistem cu resurse epuizabile, informatia, continuu regenerabila, tinde sa devina resursa cea mai importanta." , Pentru ca informatia sa devina apta pentru utilizare aceasta trebuie sa indeplineasca conditiile" de autenticitate in reprezentarea realitatii, exactitate a fixarii aspectelor ei cuantificabile si oportunitate a disponibilizarii sale in locul si la momentul cerut.
1. Berheci Maria, Valorificarea raportarilor financiare. Sinteze contabile: teorie, analize, studii de caz, Editura CECCAR, Bucuresti, 2010 2. Calu Daniela Artemisa, Istorie si dezvoltare privind contabilitatea din Romania, Editura Economica, Bucuresti, 2005 3. Caraiani Chirata, Dumitrana Mihaela si colaboratori, Bazele contabilitatii, Editura Universitara, Bucuresti, 2010 4. CECCAR, Ghid practic de aplicare a reglementarilor contabile conforme cu directivele europene aprobate prin OMFP nr. 3055/2009 Editura CECCAR, Bucuresti, 2010 5. Dascalu Cornelia, Nisulescu Ileana, Convergenta contabilitatii publice din Romania la Standardele Internationale de Contabilitate pentru Sectorul Public, Editura CECCAR 2006 6. Dobroteanu Laurentiu, Geneza si viitor in contabilitate, Editura Economica, Bucuresti 2006 7. Epuran Mihai, Babaita Valeria, Imbrescu Carmen, Teoria contabilitatii, Editura Economica, Bucuresti, 2004 8. Feleaga N, Malciu L, Provocarile contabilitatii internationale, la cumpana dintre milenii, Editura Economica, Bucuresti, 2004 9. Feleaga N., Feleaga L., "Contabilitatea financiara - O abordare europeana si internationala", Editia a 2-a, Vol. 2, Editura Economica, Bucuresti, 2007, 10. Fundatia Comitetului pentru Standarde Internationale de Contabilitate - IASB Standarde Internationale de Raportare Financiara, IFRS-2009 11. Guse Raluca Gina, Valoare, pret, cost si evaluare in contabilitate, Editura CECCAR Bucuresti, 2011 12. Ionescu Cicilia, Informarea financiara in contextul internationalizarii contabilitatii, Editura Economica, Bucuresti 2003 13. Ionascu Ion, Dinamica doctrinelor contabile contemporane - studii privind paradigmele si controversele contabile, Editura Economica, Bucuresti, 2003 14. Jianu Ionel, Evaluarea in contabilitate. Teorie si metoda, Editura Economica, Bucuresti, 2012 15. Jianu Iulia, Evaluarea, prezentarea si analiza performantei intreprinderii, Editura CECCAR, Bucuresti, 2007 ...
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.