Principiul Canonic

Extras din licenta Cum descarc?

,,Detinem canonul pentru ca suntem muritori si, de asemenea, usor in intarziere." 
,,Departe de a fi slujitorul clasei sociale dominante, canonul este mesagerul mortii. Pentru a-l <<deschide>>, trebuie sa-l convingi pe cititor ca s-a mai facut lumina intr-o zona a taramului de dincolo." 
,,Traditia nu este un simplu transfer sau un proces de transmitere benigna, ea este si un conflict intre vechile genii si aspiratiile prezente, al carui scop este supravietuirea literara sau includerea in canon." 
Harold BLOOM
CUPRINS
A R G U M E N T
Canonul reprezinta problema centrala a oricarui discurs cultural, fiindca limitelor largi si principiului cvasi-prezent ale unui canon nu li se poate sustrage nici un fapt de cultura sau de civilizatie. A ocoli problema canonica, dupa cum se obisnuieste, este un gest de ignoranta, care are, cel mai adesea, drept efect destabilizarea unui camp cultural si invadarea lui de principii, elemente sau discursuri ce-i sunt straine. De aceea consider esentiala o dezbatere despre canon, despre conceptul canonic si despre principiul (canonic regasibil la toate nivelele si in toate epocile culturale), ca si despre strategiile, formele si modelele sistemului canonic.
Dupa ce, pentru mai bine de doua secole, in teologie studiul canonului a suportat rigorile filologismului si ale istorismului, in ultimele decenii are loc o relansare a dezbaterii despre canon, care a fost importata si in campul cultural. Relationat unei Traditii, respectiv memoriei care o sustine si o formeaza (daca nu, mai exact spus, formateaza), canonul a devenit problema centrala a unor preocupari, care, insa, au fost prea putin focalizate asupra definirii si intelegerii mecanismului sau sistemic, dar mai ales asupra unor manifestari particulare sau a unor erori si abuzuri canonice (condamnate de Harold Bloom, in lupta cu Scoala Resentimentului, inca din urma cu 15 ani). 
Pentru Harold Bloom, canonul occidental reprezinta corpusul fundamental al unei civilizatii si culturi distincte (canon ,,universal, nu doar occidental sau oriental si din ce in ce mai putin eurocentric"), constituind memoria selectiva a valorii estetice (respectiv, literare). Consideram limitata o astfel de perspectiva, ea denotand o acuta lipsa de reflectie critica asupra conceptului canonic. Lucrarea de fata isi propune, in urma criticii unui model canonic (acela al lui Harold Bloom), tocmai aceasta definire, inafara careia problema canonica devine din ce in ce mai vaga si, eventual, mai vulnerabila. Criticul american de la Yale a preferat o abordare topografica si particulara a problemei canonice; trebuie insa sa fim constienti de faptul ca, inaintea unei dezbateri locale pe teme canonice, e esentiala (fiindca e normatoare) o dezbatere teoretica - nu exclusiv polemica in raport cu erorile si abuzurile canonice, ci inainte de toate - fundamentala si definitorie pentru ceea ce este si ceea ce trebuie inteles prin canon. 
Yves Congar, unul dintre teoreticienii canonului (in ramura sa teologica), observa formarea a doua filosofii canonice distincte, odata cu polarizarea imperiala a crestinatatii (Occident / Orient). Activ, pedagogic, moral si social, canonul occidental urmeaza o logica aristotelica a eficientei; contemplativ, dogmatic si oficiant, canonul oriental e fidel unei logici platoniciene a epifaniei. Optiunea mea este, deci, in compensatia involuntarei si, probabil, inconstientei optiuni a lui Bloom, pentru o intelegere contemplativa (a se citi reflexiva) a canonului, pentru o izolare metodica (initiala) a problemei canonice de circumstantialitatea manifestarilor istorice ale canonului, precum si pentru un discurs normator, sistematizator, prin urmare - in mod cert - teoretic, al problemei canonice.
Pornind de la aceste premise, consider ca obligatia oricarei dezbateri despre canon e aceea de a urmari modele canonice deja explicitate (realizand o analiza critica a lor), de a propune un propriu model teoretic de sistematizare a canonului (si, deci, de definire a lui), ca si de a particulariza, in numele unui studiu de caz, aceste conceptualizari, la nivelul unui anumit spatiu cultural, in interiorul caruia pot fi urmarite ipostazierile proteice ale principiului canonic, ca si tensiunile, tulburarile, respectiv restructurarile pe care acesta le opereaza. Aceasta este si rezumarea demersului meu analitic si teoretic din prezenta lucrare, care constituie o introducere personala intr-un proiect amplu (ce va fi dezvoltat in urma dobandirii unor competente de performanta in istoria si teoria artei), ca istorie si sistematica ale canonului.
1. HAROLD BLOOM - CRITIC ELEGIAC
Nu avem inainte, cu titlul Canonul Occidental, un studiu teoretic propriu-zis. Putem vorbi mai degraba de un eseu literar incisiv, programatica elegie agonala pentru canon, prelunga schita a unei critici aplicate studiilor culturale interdisciplinare. Succesul de care s-au bucurat cartea si autorul contrazice, intrucatva, exigenta valorica insasi pe care Bloom o considera etalon universal al canonicitatii, pentru ca valoarea in sine a eseului nu trece dincolo de spatiul asertiunilor si al tezei principale: necesitatea si natura canonului. De aceea consider paradoxal succesul lui Bloom si al scrierii sale, fara insa a intarzia sa adaug ca e, in realitate, un fericit succes paradoxal: daca nici o carte despre canon, ca aceasta, nu reusea sa se impuna, e foarte posibil ca lupta cu Scoala Resentimentului sa fi continuat in secolul XXI si sa se fi dovedit mult mai periculoasa decat o vedem azi.
Harold Bloom se declara in doua randuri, fara ironica modestie, drept ,,critic literar elegiac" . Suntem pe deplin de acord cu formula pe care a gasit-o spre autodefinire. Aceasta, mai ales avand in vedere modalitatea sa de abordare critica, tehnicile si practica lecturii, argumentatia limitata la etapa asertiunii, retorica afectiva si neechilibrata, irelevanta unor probleme larg discutate, echivocul si relativitatea exprimarii si ale unora dintre conceptele menite a explica mecanismele canonizarii. Critic al superlativelor, Bloom se decredibilizeaza prin usurinta cu care afirma categoric suprematia unor opere sau a unor studii; in medie, exista un superlativ la 5 pagini, ceea ce-l pune pe autor in situatia nefericita de-a se contrazice cu o seninatate superba. Vom consacra acestor inconsecvente un spatiu mai larg in cele ce urmeaza. Acum ne limitam la a observa ca, daca teoria despre canon este suficient de coerenta, desi nu completa sau sistematica, conceptele aplicate in studierea fiecarui autor in parte sunt vagi si fara nici un reper de cuantificare: faima, reputatie sau capodopera il scot pe Bloom tocmai pe terenul de care voia sa salveze esteticul (si anume, socialul), fiind, prin relativitatea lor, rezultatele subiectivitatii pe care si-o asuma, cu mare titlu de glorie, in introducerea eseului. El sustine individualitatea lecturii, avand nevoie de o libertate totala: fara restrangerile culturale (institutionale si institutionalizante) poate impune, flexibil si personal (tocmai pentru ca, prin numele incluse, e considerat obiectiv) un canon. Intuitia lui Bloom in ce priveste epoca haotica (raspunzatoare de tentativele deschiderii canonului) e constiinta negarii nu a numelor si operelor din canon, ci a canonului insusi; fie ca e vazut ca index, fie ca e vazut ca produs ierarhizat valoric prin selectie temporala (care inevitabil ia in calcul receptarea si istoria sa), canonul lui Bloom are meritul de-a se dovedi necesar sau (daca termenul implica un grad de autoritate, atunci) inevitabil. Iata de ce subiectivitatea si particularitatea lecturii fac posibil canonul (fiind instrumente esentiale pentru autor, dar, cum am aratat, capcane care-i vor relativiza nepermis discursul).


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiul Canonic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!