Procesul Psihologic in Nasterea si Dezvoltarea Pacatului

Extras din licenta Cum descarc?

I INTRODUCERE
Suntem intr-o epoca ce se intereseaza foarte mult de ,,analiza" sufletului omenesc. ,,Stiintele umane" au fost mult dezvoltate de la inceputul sec. al XX-lea, in special prin doctrinele si metodele psihologice ale lui Freud, Jung si ale altora. Aceasta a condus la o remarcabila sensibilitate fata de studierea sufletului si a profunzimilor sale. Secolul nostru se apleaca din acest punct de vedere asupra sufletului uman si acest lucru are o importanta deosebita. Dar, destul de rar se recunoaste ca exista un Dumnezeu si inca si mai rar existenta lumii ingeresti si a celei demonice mai ales. Sufletul omenesc este uneori vazut in profunzimile sale fara sa se recunoasca dimensiunile exterioare lui, dar care actioneaza in el: lumea dumnezeiasca si lumea spirituala sau ingereasca, ce nu pot fi identificate cu psihicul. Lumea ingereasca corespunde unei parti a sufletului numita adancul mintii sau ,,nous" . In multe din analizele asupra sufletului lipsesc doua elemente din cele trei, iar omul este studiat singur. Este o greseala capitala deoarece viata psihica a fiintei umane e conditionata de relatia sa cu Dumnezeu si cu lumea spirituala, deci fenomenele psihologice nu pot fi explicate doar prin prisma relatiilor interumane. Exista aici o complementaritate intre ,,stiintele umane" si aportul psihologiei Sfintilor Parinti, o psihologie triadica ce cuprinde omul interior, pe Dumnezeu si lumea spirituala. Omul interior, sufletul este sensibil atat la impulsurile ce vin de la Dumnezeu prin ingerii Sai, cat si la acelea care vin de la diavoli. El poate sa dezvolte in chip progresiv capacitatea de a alege intre cele doua tipuri de sugestii dand expresie vointei divine sau celei a lumii ingeresti razvratite. Vointa sa care alege este cea de-a treia din acest grup . 
Sa nu uitam ca pentru Sfintii Parinti, fiinta umana avea trei dimensiuni: trupeasca, psihica si duhovniceasca, nu in sensul ca omul ar fi trihotomic, ci in sensul ca pe langa facultatile somatice si psihice, omul are partea spirituala, daruita de insusi Dumnezeu prin actul creatiei, parte spirituala ce apartine altei ordini . Parintii n-au exclus cauzele naturale ale multor boli sufletesti tinand seama de psihologia umana. Dar nu numai teoreticienii, ci si traitorii, ei nu se limitau la acest orizont stramt. Intemeiati pe o antropologie completa care recunostea stransa legatura suflet-trup, afirmand ca, pe de o parte suferintele sufletesti au cauze organice, dar pe de alta parte au cauze spirituale. Pentru ei era limpede ca si demonii pot actiona asupra sufletului, ba chiar si asupra trupului . Firea noastra cazuta poate fi usor determinata sa se tarasca, plina de suferinta, in cele de jos: ,,Condamnat sa se tarasca pe pamant ingerul cazut isi da toata silinta pentru ca si omul sa faca acelasi lucru. Si omul e inclinat spre aceasta datorita orbirii de care este aprins" .
Aportul deosebit pe care invatatura crestina il aduce ,,stiintelor umane" moderne, respectiv psihologice, este subliniat si de Parintele Dumitru Staniloae. Astfel parintele arata ca ,,invatatura crestina despre suflet poate fi usor apropiata de conceptiile psihologice moderne care pe de o parte deosebesc in suflet functiuni gnoseologice (mintea) si afective (pofta si mania), iar pe de alta parte deosebesc constientul si subconstientul". Dar doctrina crestina cuprinde ceva ce este o intregire a acestei psihologii caci ,,mai exista o regiune unde se cuprind virtual energiile umane ale sufletului, si prin care intra in el energiile divine", acel ,,adanc al inimii" sau ,,pisc al mintii" pe care Parintele Dumitru Staniloae l-a numit supraconstient sau transconstient . In viziunea aceluiasi parinte subconstientul ar fi ,,camara de-a stanga sau pivnita cea intunecoasa a constiintei unde s-au adunat cele rele ale noastre", nascandu-se resorturile patimilor, iar transconstientul ar fi ,,camara de-a dreapta sau foisorul de sus unde stau depozitate si lucreaza energiile interioare, gata sa inunde in viata constienta si chiar in subconstient atunci cand le oferim conditii" . 
Din pacate, astazi, cei mai multi dintre oameni incearca sa dobandeasca cunoasterea de sine doar pe calea ratiunii, asemeni odinioara teoriei pitagoreice a cunoasterii de sine. Dar incercarea de a se investiga pe sine insusi pe calea precizata mai sus duce cu rapiditate la schizofrenie, intrucat omul va atribui problemele sale launtrice altor cauze decat celor reale, alunecand astfel in suferinta si melancolie .
Crestinul de astazi uita ca adevarata cauza a suferintei sale este de ordin spiritual, uita sau ignora ca adevaratul motiv al dezechilibrului interior este pacatul. Cu veacuri in urma Sfantul Grigorie Palama scria: ,,Toate bolile, neputintele, infirmitatile, incercarile de tot felul sunt precedate de pacat... Boala - suferinta - este deci ca un drum scurt si dificil pe care pacatul conduce neamul omenesc, iar capatul acestui drum este moartea" , in acord cu Apostolul neamurilor, ,,caci plata pacatului este moartea" (Romani 6,23).
In lucrarea prezenta ne vom ocupa de aceasta realitate prezenta in viata pamanteasca a tuturor oamenilor: pacatul si vom insista asupra raportului sau cu functiile sufletesti, vom evidentia atat cat este posibil zamislirea sa in interiorul fiintei umane, modul in care omul participa la imbolnavirea sa, dar si posibilitatea vindecarii sale. Ne-am oprit asupra acestui aspect al pacatului - cel psihologic - pentru ca celalalt aspect cel care se vede, putem spune, adica savarsirea sa prin trup este doar o consecinta fireasca a primului. Acest lucru l-a avut in vedere si Mantuitorul ,,Eu insa va zic voua: Ca oricine se uita la femeie, poftind-o a si savarsit adulter cu ea in inima lui" (Matei 5,28), iar Arhiepiscopul Teofilact al Bulgariei spunea: ,,Sufletul este ca un lautar si muzicant, iar madularele trupului sunt ca o alauta si alte organe. Deci cand lautarul si muzicantul trage rau, negresit si alauta rau va rasuna, asemenea si celelalte organe" .
De asemenea, vom privi omul in ansamblul lumii spirituale din care, prin actul creatiei, el face parte, caci a-l izola de aceasta realitate spirituala, adica de existenta lui Dumnezeu, a ingerilor buni si rai, inseamna, asa cum am aratat, a-l privi si a-l analiza pe om printr-o prisma ingusta si nerealista.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul Psihologic in Nasterea si Dezvoltarea Pacatului.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

IZVOARE
1. SFANTA SCRIPTURA, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1988.
FILOCALIA, vol. I, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Sibiu, 1946
2. SFANTUL IOAN CASIAN, Despre cele opt ganduri ale rautatii
3. Idem, Cuvant despre Sfintii Parinti din SKKIT
4. SFANTUL DIADOH AL FOTICEEI, Cuvant ascetic
5. SFANTUL EVAGRIE PONTICUL, Despre deosebirea gandurilor
6. SFANTUL ISAIA PUSTNICUL, Despre pazirea mintii
7. SFANTUL MARCU ASCETUL, Despre botez
8. Idem, Despre cei ce cred ca se indrepteaza din fapte
9. Idem, Despre legea duhovniceasca
FILOCALIA, vol. II, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Sibiu, 1947
10. SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL, Capete despre dragoste
FILOCALIA, vol. III, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Sibiu, 1948
11. Idem, Raspunsuri catre Talasie
FILOCALIA, vol. IV, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Sibiu, 1948
12. SFANTUL ISIHIE SINAITUL, Cuvant despre trezvie si virtute
13. ILIE ECDICUL, Capete morale
14. Idem, Capete despre cunostinta
15. FILOTEI SINAITUL, Capete despre trezvie
16. TALASIE LIBIANUL, Despre dragoste, infranare si petrecerea dupa minte
FILOCALIA, vol. VI, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Bucuresti, 1977
17. NICHITA STITHATUL, Cele trei sute de capete despre faptuire, despre fire si despre cunostinta
FILOCALIA, vol. VII, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Bucuresti, 1977
18. SFANTUL GRIGORIE PALAMA, Tomul Aghioritic
19. SFANTUL GRIGORIE SINAITUL, Capete foarte folositoare in acrostih
20. TEOLIPT AL FILADELFIEI, Despre ostenelile vietii calugaresti
FILOCALIA, vol. X, , traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Bucuresti, 1981
21. ISAAC SIRUL, Cuvinte despre nevointa
FILOCALIA, vol. XI, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Bucuresti, 1990
22. VARSANUFIE SI IOAN, Scrisori duhovnicesti
23. SFANTUL IOAN DAMASCHIN, Dogmatica, Bucuresti, 1993
24. SFANTUL IOAN SCARARUL, Scara Raiului, Timisoara, 1994
25. SFANTUL MACARIE EGIPTEANUL, Cuvant despre paza inimii, Scrieri, Bucuresti, 1992
26. SFANTUL NICODIM AGHIORITUL, Razboiul nevazut, Chisinau, 1937
27. Idem, Paza celor cinci simturi, Bacau, 2000
28. SFANTUL TEOFAN ZAVORATUL, Viata launtrica, Bucuresti, 2000


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!