Cuprins
- INTRODUCERE 3
- 1.1. Rolul investiţiilor în modernizarea şi restructurarea unităţilor economice şi surse de finanţare 5
- 1.1.1. Consideraţii generale 5
- 1.1.2. Eficienţa economică a investiţiilor şi modalităţi de creştere a acesteia 8
- 1.1.3. Surse de finanţare a investiţiilor 15
- 1.1.3.1 Sursele proprii ale firmei destinate investiţiilor 15
- 1.1.3.2. Sursele existente pe pieţele de capital 16
- 1.1.3.3. Alocaţii de la bugetul de stat 18
- 1.1.3.4.Sursele externe de investiţii 18
- 1.2. Competitivitatea unităţilor economice 19
- 1.2.1. Importanţa restructurării industriei prin modernizare şi retehnologizare. Probleme actuale ale dezvoltării şi restructurării societăţilor comerciale. 19
- 1.2.1.1. Locul industriei în ansamblul economiei naţionale 19
- 1.2.1.2. Restructurarea tehnologică – condiţie de bază a relansării producţiei industriale 25
- 1.2.1.3. Politici de restructurare eficientă 27
- 1.2.2. Competitivitatea unităţilor economice. Modalităţi de creştere a acesteia. 29
- CAPITOLUL II. ALEGEREA ŞI EVALUAREA PROIECTELOR DE INVESTIŢII CONFORM METODOLOGIEI B.I.R.D. 33
- 2.1. Proiecte finanţate cu credite B.I.R.D. 33
- 2.1.1. Banca Internaţionala pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare 33
- 2.1.2. Ciclul unui proiect finanţat cu credite de la BIRD 34
- 2.2. Evaluarea proiectelor finanţate cu credite B.I.R.D. 41
- 2.2.1. Indicatorii de apreciere a eficienţei economice a proiectelor de investiţii specifici metodologiei BIRD 41
- CAPITOLUL III. PREZENTAREA GENERALA A SC AMCO – OTOPENI S.A. ŞI ANALIZA DIAGNOSTIC 55
- 3.1. Scurt istoric şi acţionariat 55
- 3.2. Constituire, obiect de activitate, regimul juridic al bunurilor. 56
- 3.3. Organizarea şi desfăşurarea activităţii societăţii 60
- 3.4. Poziţia concurenţială a SC AMCO – Otopeni S.A. 63
- 3.4.1. Structura Cifrei de Afaceri şi baza tehnico- materială 63
- 3.4.2. Principalii furnizori ai societăţii 66
- 3.4.3. Principalii clienţi: 68
- 3.4.4. Principalii concurenţi 68
- 3.5. Sistemul de management 69
- 3.5.1. Subsistemul metodologic 69
- 3.5.2. Subsistemul decizional 70
- 3.5.3. Subsistemul informaţional 71
- 3.5.4. Subsistemul organizatoric 71
- 3.6. Situaţia economico financiară 76
- 3.6.2. Analiza potenţialului intern 78
- 3.6.2.1. Analiza potenţialului uman ( productivitatea muncii) 78
- 3.6.1.2. Analiza potenţialului material al firmei 83
- 3.6.2. Analiza cheltuielilor 85
- 3.6.3. Analiza rentabilităţii 86
- 3.6.4. Analiza patrimonială 87
- 3.7. S.C. AMCO – Otopeni S.A. în contextul economiei naţionale 90
- 3.8. Recomandări strategico-tactice 91
- CAPITOLUL IV. DESCRIEREA PROIECTULUI DE INVESTIŢII LA „S.C. AMCO – OTOPENI S.A.” 92
- 4.1. Fundamentarea necesităţii şi oportunităţii investiţiei 92
- 4.2. Descrierea tehnică a proiectului 93
- 4.3. Deviz general privind cheltuielile de capital necesare realizării obiectivului de investiţii 98
- CAPITOLUL V. EVALUAREA EFICIENŢEI ECONOMICE A PROIECTULUI DE INVESTIŢII 104
- 5.1. Indicatorii de baza (statici şi dinamici) pentru proiectul de investiţii 105
- 5.2. Analiza economică şi financiară a proiectului de investiţii conform metodologiei BIRD. 111
- 5.3. Senzitivitatea, incertitudinea şi riscul în analiza economică şi financiară a proiectului de investiţii 117
- CONCLUZII 122
- BIBLIOGRAFIE 124
Extras din licență
INTRODUCERE
In condiţiile economiei de piaţă fostele întreprinderi mari de stat se confruntă cu probleme legate de adaptarea lor la cerinţele economiei de piaţă. Pentru a putea supravieţui societăţile trebuie să devină mai flexibile şi să se adapteze condiţiilor de piaţă, şi să facă faţă concurenţei. în acest context realizarea competitivităţii este esenţială.
Există deseori tendinţa de a vedea doar punctele slabe ale acestor societăţi: lipsa flexibilităţii, lipsa tehnologiei potrivite, management, organizare deficitară, etc. Trebuie însă urmărite şi avute în vedere şi rezervele de care dispun aceste societăţi, cum ar fi de exemplu forţa de muncă foarte bine pregătită, iar în ceea ce priveşte pieţele pe care acţionează, trebuie căutate oportunităţi pe de o parte pentru realizarea în continuare a producţiei din nomenclator şi evident pentru desfacerea acesteia, iar pe de altă parte pentru reorientarea către alte domenii de activitate şi asimilarea unor noi produse în fabricaţie. în acelaşi timp pot fi urmărite nişe de piaţa pe care să se acţioneze.
Competitivitatea întreprinderilor ce acţionează în industrie va deveni cerinţă sine qua non pentru întreprinderile din România cel târziu în momentul aderării României la Uniunea Europeană, când competiţia se va ascuţi, iar principiul liberei concurenţe, conform Cărţii Albe adoptate de Comisia Europeană în 1999.
In această situaţie întreprinderile din România vor trebui să implementeze cât mai rapid cu putinţă anumite investiţii, care să conducă la modernizarea lor şi mai ales la realizarea unor produse competitive nu numai pe plan local, ci mai ales internaţional.
In continuare mi-am propus să analizez viabilitatea economică a unui proiect de investiţii realizat tocmai în vederea creşterii competitivităţii unui produs al S.C. AMCO – Otopeni S.A.
Pentru societate, realizarea acestui proiect are efecte deosebite, tocmai datorită faptului că produsul avut în vedere este singurul produs destinat şi vânzării pe piaţa externă. Totuşi societatea nu va putea implementa orice proiect, datorită trăsăturii caracteristice a investiţiilor, şi anume datorită faptului că orice investiţie reprezintă o „cheltuială certă făcută în prezent pentru un viitor incert”. In plus nu orice proiect viabil din punct de vedere tehnologic este viabil şi din punct de vedere economic. Din acest motiv este necesară evaluarea investiţiei din punct de vedere economico-financiar, realizată în paginile care urmează.
CAPITOLUL I. INVESTIŢIILE ŞI COMPETITIVITATEA
1.1. Rolul investiţiilor în modernizarea şi restructurarea unităţilor economice şi surse de finanţare
1.1.1. Consideraţii generale
Realizarea şi valorificarea bunurilor şi serviciilor se realizează prin combinarea şi transformarea factorilor de producţie, anume a forţei de muncă, a mijloacelor fixe, a materiilor prime şi a progresului tehnic. Obţinerea factorilor de producţie şi valorificarea rezultatelor se realizează în cadrul unei economii de piaţă pe pieţele specializate şi sunt strâns legate de plăti, de transferuri financiare. Datorită faptului ca plăţile legate de procesele de achiziţionare au loc de obicei înainte de încasările din desfacerea produselor, procesele de creare de valoare şi de valorificare se pot desfăşura doar atunci când există mijloace financiare, pentru depăşirea acestei diferenţe temporale dintre plăţi şi încasări.
Găsirea şi utilizarea acestor mijloace financiare într-o întreprindere pentru crearea de valoare adăugată se află în atenţia domeniului investiţiilor şi finanţării.
In literatura de specialitate termenul de “investiţie” nu are o definiţie unanim acceptată.
Profesorul Ion Vasilescu, Academia de Studii Economice - Bucureşti propune următoarea definiţie: “ Investiţiile sunt totalitatea cheltuielilor făcute pentru realizarea de noi obiective economice sau pentru dezvoltarea, modernizarea sau reutilarea celor existente”
Profesorul R. Saupe, Universitatea Humboldt - Berlin consideră că prin investiţie se înţelege “întrebuinţarea unor mijloace financiare în speranţa obţinerii unor încasări totale mai mari”
In mod alternativ au fost propuse definiţii precum:
D. Schneider: “O investiţie este reprezentată printr-un cash-flow care începe cu o plată şi care mai târziu presupune încasări, respectiv încasări şi plăţi. ”
H. Ruchti: „ Orice plată este o investiţie, orice încasare este o dezinvestiţie ”
Preview document
Conținut arhivă zip
- Proiect pentru Dezvoltarea Activitatii la SC Amco-Otopeni sa Finantat prin Credit BIRD.doc