Cuprins
- Introducere 6
- Lista figurilor și a tabelelor 5
- CAPITOLUL 1. Abordări privind evoluția managementului calității 8
- 1.1 Aspecte generale 8
- 1.1.1 Principiile Managementului Calității 9
- 1.1.2 Fundamentele teoretice ale managementului calității 14
- 1.1.3 Principalii precursori ai managementului calității 14
- 1.2 Asigurarea calității potrivit standardelor internaționale 16
- 1.2.1 Ce înseamnă standardizarea internațională 17
- 1.2.2 Ce este ISO 9001:2008 18
- 1.2.3 Certificarea ISO 9001:2008 18
- 1.2.4 Avantajele certificării 19
- 1.3Evaluarea calității 20
- 1.3.1 Conținutul manualului calității 20
- 1.3.2 Auditul calității 20
- CAPITOLUL 2. Operarea mărfurilor generale 23
- 2.1 Complexitatea transporturilor maritime 23
- 2.2 Mărfurile - obiect al transportului maritime modern 24
- 2.3. Importanța internațională a mărfurilor generale 25
- 2.3.1 Percepția mărfurilor generale - studiul Dynamar 26
- 2.3.2 Top 10 operatori mărfuri generale 28
- 2.4 Navele de mărfuri generale 31
- 2.4.1 Nave cargou 31
- 2.5 Flota de nave de mărfuri generale a lumii 35
- Capitolul 3 Prezentarea operatorului portuar S.C SOCEP S.A 37
- 3.1 Generalități 37
- 3.2 Amenajarea terminalului portuar de mărfuri generale 39
- 3.2.1 Instalații portuare de operare a mărfurilor generale 39
- 3.3 Stivuirea mărfurilor generale 45
- CAPITOTUL 4. Implementarea unui sistem de management al calității la operatorul portuar de mărfuri generale S.C. SOCEP S.A 51
- 4.1 Structura organizatorică a operatorului portuar S.C. SOCEP S.A. Organigramă 51
- 4.2 Planificarea calității operatorului portuar 52
- 4.2.1 Controlul înregistrării calității 53
- 4.2.2 Audituri interne ale calității 54
- 4.2.3 Procedurile sistemului calității 56
- 4.2.4 Controlul documentelor și al datelor 57
- 4.3 Controlul produsului neconform 59
- 4.4 Realizarea operațiunii de aprovizionare a operatorului 60
- 4.4.1 Verificarea produsului aprovizionat 61
- 4.4.2 Identificarea și trasabilitatea produsului 62
- 4.5 Sistemului de management al calității în cadrul companiei S.C. SOCEP S.A 65
- 4.5.1 Importanța sistemului implementat 66
- 4.6 Politica de securitate, ocrotirea sănătății, protecția muncii și protecția mediului 66
- 4.6.1 Obiectivele companiei 67
- 4.7Analiza SWOT a companiei S.C. SOCEP S.A 68
- CONCLUZII 71
- ANEXE 73
- Bibliografie 79
Extras din licență
INTRODUCERE
Cuvântul calitatea are un înțeles dinamic deoarece este determinat de cerințele și exigențele membrilor societății, de caracterul dezvoltării forțelor de producție și de competitivitatea tehnică.
Studierea interacțiunii dintre cerințele clienților și capacitățile firmei conduce la identificarea caracteristicilor de calitate. Calitatea înaltă este cheia pentru mândrie, productivitate și profitabilitate.
Elaborarea de standarde europene, a determinat o și mai mare preocupare în ce privește calitatea, astfel calitatea și-a îmbogățit semnificația și a căpătat un sens foarte larg, primind o definiție conform unui standar internațional.
Multe întreprinderi manifestă un interes deosebit pentru modelele de asigurare a calității propuse de standardele internaționale din familia ISO 9000, aflându-se în diferite faze de implementare a unui sistem model. Aceste întreprinderi consideră că certificarea sistemului calității are un impact favorabil asupra performanțelor în afaceri, recunoscând, în același timp importanța îmbunătățirii continue a acestui sistem și implementarea principiilor managementului calității, pentru asigurarea succesului în competiție.
Scopul acestei lucrări este acela de a analiza, proiecta și implementa un sistem de management al calității la operatorul portuar de mărfuri generale S.C. SOCEP S.A. Astăzi calitatea nu mai înseamnă doar îndeplinirea cerințelor clienților. Ea a devenit o căutare competitivă.
Lucrarea este astfel structurată încât să cuprindă apecte necesare pentru a putea concluziona referitor la importanța și necesitatea proiectării și implementării unui sistem de management al calității.
Astfel în prima parte a lucrării în care sunt trasate în linii fine particularități ale managementului calității, am încercat să evidențiez importanța calității, necesitatea îmbunătățirii proceselor, precum și importanța existenței unei comunicări deschise și lucru în echipă care înlătură barierele organizaționale și extinde eficacitatea, eficiența și îmbunătățirea continuă.
În a doua parte am analizat factorul motor în economia transportului maritim ,,marfa” și importanța deosebit de mare a transportului și operarea de mărfuri generale. Prin operarea de mărfuri generale societatea dorește să-și atingă obiectivele, acelea de a oferii servicii de calitate.
În următorul capitol am prezentata principalele aspecte ale operatorului de mărfuri generale, activitatea desfășurată în cadrul terminalului de mărfuri generale. Acest capitol redă imaginea fidelă a operațiunilor desfășurate în terminal, operațiunile complexe desfășurate de către S.C. SOCEP S.A, precum și utilajele prezente în procesul de operare.
În ultima parte a lucrării am studiat în amănunt politica societății precum și metodele de organizare a activității, realizând în urma informațiilor culese necesitatea proiectării și implementării unui sistem de management al calității.
În acest ultim capitol sunt prezentate documentele, procedurile de sistem a calității și sunt analizate în scopul evidențierii importanței activității desfașurate. În urma studierii activității desfășurate de către societate am realizat analiza SWOT deoarece aceasta reprezintă o importantă tehnică managerială utilizată pentru înțelegerea poziției strategice.
Un sistem de management corect proiectat și dezvoltat este o unealtă la dispoziția organizației, utilizată pentru a comunica interdependența persoanelor și a proceselor, precum și a permite luarea deciziilor în condițiile unei corecte analize ce va face posibilă creșterea profitului.
”Calitatea nu este niciodată un accident, este
întotdeauna rezultatul unui efort de inteligență ”
John Ruskin
CAPITOLUL 1. Abordări privind evoluția managementului calității
1.1 Aspecte generale
Pentru guverne calitatea are o dimensiune socială. În lipsa dovezilor asigurate de managementul calității întreprinderile nu-și găsesc clienți, dau faliment, iar de rata șomajului, de regulă, guvernul este învinovățit.
Pentru politicieni calitatea are o dimensiune politică. Competiția la nivel global are rădăcini locale, în sate, comune, orașe, adică în circumstanțe electorale. Atitudinea față de calitate transformă un cetățean în consumator. Lipsa de calitate poate nemulțumii consumatorul. Toți suntem consumatori. Fiecare consumator este un alegător.
Pentru cumpărători, începând cu ministerele de apărare, asigurarea calității la furnizori permite reducerea, eliminarea recepției calitative, a volumului de încercări de recepție, încredere în furnizori. Toate acestea înseamnă foarte multi bani economisiți.
Pentru sindicate calitatea înseamnă atingerea obiectivelor propuse, iar pentru patroni și manageri, managementul calității aduce eficiență și echilibru social în întreprindere.
Definirea calității - scurt isoric
Deși calitatea este un concept relativ vag, rădăcinile sale sunt adânc implementate în istorie.
Încă din anul 2150 Î.Chr.Codul lui Hamuradi prevede reglementări privind calitatea referitor la construcția de locuințe ” dacă un constructor construiește o casă pentru un om și munca sa nu este rezistentă și casa se prăbușește și ucide pe propietar, acel constructor va fi condamnat la moarte”.
Trecând peste aspectele de mai sus aducem în discuție perioada de dupa cel de-al doilea război mondial, în timpul războiului rece Ministrul Apărării al SUA a introdus în regulamentul de achiziții un amendament, prin care toți contractorii de produse și servicii cu armata americană trebuie să facă dovada existenței unui sistem de management al calității implementat și menținut. Această măsură a impulsionat puternic dezvoltarea și extinderea sistemelor de management al calității în economia americană.
De-a lungul timpului în literatura de specialitate au fost formulate mai multe definiții ale termenului calitate, care exprimă un înțeles diferit pentru domenii diferite, formulate de experți diferiți în calitate. Printre definițiile cele mai des acceptate se regăsesc și următoarele variante:
- „corespunzător pentru utilizare” J.M.Juran
- prin calitate Crosby înțelegea ”conform cu cerințele ”
- „un ansamblu de caracteristici ale unei entității care conferă acesteia aptitudinea de a satisface necesitățile exprimate sau implicite”.
Pentru a avea succes, activitățile calitate trebuie să fie conduse de management și orientate către consumator. Sprijinul managementului, lucrătorilor și guvernului pentru îmbunătățirea calității este esențial pentru competitivitatea pe piață. Calitatea cere un proces continuu de îmbunătățire, cu obiective măsurabile de performanța pentru persoane, corporații sau națiune.
Bibliografie
1. Brătianu, C., Managementul strategic al calității, în Proiectul Calisro, Editura Universitară din București, 2004.
2. Bamboi G., Beziris A., Transportul Maritim volum 1, Editura Tehnică, București, 1988.
3. Bamboi G., Beziris A., Transportul Maritim, volumu 2, Editura Tehnică, București, 1988.
4. Bătrânca Gh., Economia Transporturilor, Note de curs, Universitatea Maritimă, Constanța, 2011.
5. Brakhahu, W. Voght, U., ISO 9000 pentru servicii. Rapid și sigur pentru certificare, Editura Tehnică, București, 1998.
6. Cherciu, O., Posibilități privind implementarea sistemelor de management al calității, în organizațiile furnizoare de servicii de instruire, în acord cu exigențele europene și internaționale, teză de doctorat, Academia de Științe Economice, București 2006.
7. Cupșa, O., Dragomir, C., Exploatarea sistemelor portuare, Editura Nautica, Constanța, 2011.
8. Cupșa, O., Terminale Portuare, Note de curs, Universitatea Maritimă Constanța, 2011.
9. Drăgan, C., ”Managementul calității în administrația publică centrală”, Editura Nautica, Constanța, 2012.
10. Froman, B., ”Management, calitate, marketing-manualul calității, instrument strategic al abordării calității”, Editura Tehnică, București, 1998.
11. Gheorghe T., ”Sisteme de transport portuar”, Editura tehnică, București, 1978.
12. Memet, F., și Stanca, C., Aspecte ale cercetării proceselor și echipamentelor maritime și portuare, Editura Muntenia, Constanța 2006.
13. Olaru, M, Managementul Calității, Tehnici și instrumente, Editura Academiei de Studii Economice, București, 1999.
14. Olaru, M., Cadrul conceptual al managementului calității, în Managementul calității, concepte și principii de bază, Editura Academiei de studii Economice, București, 1993.
15. Raicu S., ”Sisteme de Transport”, Editura Agir, București, 2007.
16. Roncea, C., Auditul sistemelor calității. Ghid practic, Editura Class, 1998.
17. Soare, I., Organizarea și conducerea sistemelor calității la nivel de firmă, Editura Tribuna Economică, București, 1995.
18. Stanca, C., Approaches ou European Quality Assurance Evolution of Higher Education Institutions, Proceedings of Conference Quality, Innovation and European Integration QIEI, 2008.
19. Stanca C., Etape în implementarea sistemelor integrate în management calitate-mediu, în ”Lucrările Conferinței Internaționale Acvadepol”, Constanța, iulie 2007.
20. Stanca, C., Managementul sistemelor portuare , Editura fundației Universitare ,,Dunărea de jos,, Galați, 2004
21. Stanca, C., Considerații asupra măsurilor performanțelor portuare, Analele Universității Maritime Constanța, anul III, volumul 3, Constanța, 2002.
22. Teodoru, T., Implementarea și certificarea sistemelor de management a calității, Editura Conteca 94, București, 2007.
23. ***Auditing Continual Improvment ISO 9001, Auditing Practices Group, octombrie 2009
24. ***SR EN ISO 9001:2008 Sisteme de management al calității. Cerințe, Asociația de Standardizare din România.
25. ***Standardizarea SR ISO14031:2001. Management de mediu. Evaluarea performanței de mediu. Ghid, Asociația de standardizarea din România.
26. www.brs-paris.ro
27. www.cmu-edu-eu.ro
28. www.iso.org
29. www.quality.mist.gos
30. www.unctad.org
31. www.usw.edu.au
32. http://www.hellenicshippingnews.com
Preview document
Conținut arhivă zip
- Proiectarea si implementarea unui sistem de management al calitatii in cadrul unei companii de operare portuara de marfuri generale.doc