Proiectarea și simularea unei mașini asincrone trifazate cu rotor bobinat

Cuprins licență

Capitolul 1 2
1.1 Introducere (scurt istoric) 3
1.2 Notiuni fundamentale 4
1.3 Consideratii generale si definitii 4
1.4 Elemente constructive 5
1.5 Ecuatii de functionare 10
1.5.1 Ecuatiile in coordonatele fazelor 10
1.5.2 Ecuatiile transformate ale masinii asincrone trifazate. 14
1.5.3 Modelul fazorial al servomotoarelor asincrone trifazate 19
Capitolul 2 24
2.1 Regimuri de functionare 24
2.1.1 Regimul de motor 25
2.1.2 Regim de generator 27
2.1.3 Regim de frana 29
2.2 Metode de pornire 30
2.2.1 Pornirea directa 31
2.2.2 Pornirea stea-triunghi 33
2.2.3 Pornire cu autotransformator 33
2.2.4 Pornirea cu variator de tensiune alternativa 34
2.2.5 Pornirea reostatica 35
Capitolul 3. Proiectarea masinii asincrone cu rotor bobinat 36
3.1 Determinarea marimilor de calcul ale masinii 36
3.2. Calculul dimensiunilor principale 40
3.3 Determinarea latimii intrefierului 45
3.4 Infasurarea si crestaturile statorului 45
3.5 Infasurarea si crestaturile rotorului 50
3.6 Calculul circuitului magnetic si curentului de magnetizare 54
3.7Tensiunea magnetomotoare pe o pereche de poli si curentul de 55
magnetizare 55
CAPITOLUL 4 .Proiectarea masinii asincrone cu rotor bobinat in Ansoft Maxwell v14 61
4.1 Programul Ansoft Maxwell 61
4.2 Proiectarea masinii asincrone cu rotor bobinat in Ansoft Maxwell 62
4.3 Simularea masinii asincrone in Ansoft Maxwell 65
Capitolul 5 67
Concluzii 67
Anexe 68
Bibliografie 71


Extras din licență

Capitolul 1
1.1 Introducere (scurt istoric)
Masinile de curent alternativ se impart in doua mari categorii: masini sincrone si masini asincrone. Masinile asincrone functioneaza in general cu viteze diferite de cea sincrona, sunt excitate in curent alternativ, au intrefierul redus la minimum posibil din punct de vedere constructive si sunt folosite cel mai des ca motoare.Denumirea acestei masini ,,asincrona" este intalnita in literatura franceza, in special, unde ,,o masina asincrona este o masina de curent alternativ la care viteza in sarcina si frecventa retelei la care este conectata nu sunt intr-un raport constant".
Michael Faraday a constatat in anul 1821, ca daca roteste un cadru dreptunghiular in apropierea magnetilor permanenti , prin cadru circula un curent electric.Mai tarziu in anul 1832 francezul Hippolyte Pixii dezvotand ideea lui Faraday a prezentat o masina care produce curent alternativ monofazat rotind manual un magnet permanent in fata polilor unui electromagnet fix. Aceasta reprezinta prima etpa a dezvoltarii generatorului electric prin utilizarea magnetilor permanenti. In anul 1851 inginerul danez Soeren Hjorth a proiectat si realizat prima masina electrica cu excitatie independenta.[4] . In urmatorii ani apar :
- in anul 1860 apare generatorul de curent continuu cu bobinaj rotiric in inele 
- in anul 1871 apare generatorul de curent continuu cu induc in forma de tambur
- in anul 1878 se contruieste primul generator de curent alternativ 
- 10 ani mai tarziu in anul 1888 se construieste primul generator de curent electric trifazat
In anul 1889 M.O. Dolivo-Dobrovolski propune utilizarea curentul alternativ trifazat si inventeaza motorul asincron cu rotorul in colivie .
In tara noastra se instaleaza una din primele centrale electrice de curent alternativ din Europa ,la Timisoara .Aceasta avea 4 grupuri de cate 30 kW cafre alimentau 731 de becuri destinate iluminatului public. La Bucuresti se instaleaza o centrala electrica de curent continuu in 1885 , in 1896 se instaleaza de asemenea si la Craiova si Sibiu. 
Pana la al doilea rezboi mondial exista un singur centru de construirea masinilor electrice ,in Resita.
Acum se produc in mai multe orase masini electrice , cum ar fi :
- Intrepinderea de Masini Grele Bucuresti care produce turbogeneratoare sincrone de puteri mari ,compensatoare sincrone ,motoare sincrone speciale 
- la Craiova se produc transformatoare de puteri foarte mari 10-400 MVA,motoare asincrone cu puteri cuprinse intre 200-1600 kW,motoare sincrone de curent continuu pentru tractiune electrica
-la Resita se produc hidrogeneratoare electrice de putere mare
- la Timisoara se produc motoare asincrone cu inele sau colivie cu puteri cuprinse intre 10-30 kW,servomotoare de curent continuu
- la Sacele se produc motoare asincrone cu puteri de pana la 13 kW si echipamente pentru autovehicule
- la Piteti se produc motoare electrice universale si motoare asincrone de puteri mici .Acestea se produc in serii mari
- se mai produc masini electrice si transformatoare in Curtea de Arges,Targu Mures, Bucuresti
1.2 Notiuni fundamentale 
Masina asincrona cunsocuta si ca masina de inductie este cea mai raspandita masina electrica cunoscuta . Ea se intalneste in actionarile elctrice indeosebi in actionarea masinilor unelte(pompa,compresor,aparatura medicala ,etc).
Masina de inductie se contruieste pentru a acoperi o gama larga de puteri cu valori de ordinul W pana la valori de ordinul MW.
Masinile de inductie prezinta o serie de avantaje cum ar fi :
- constructie simpla
- cost redus
- prezinta perfomante tehnice ridicate cum ar fi: randament ridicat sau cuplu mare la pornire
- se poate alimenta direct de la reteua trifazata de curent alternativ
De asemenea acestea au si dezavantaje :
- prezinta o caracteristica mecanica dura
- curent mare la pornire
- factorul de putere este relativ scazut
- gabaritul si greutatea mare


Fisiere în arhivă (1):

  • Proiectarea si simularea unei masini asincrone trifazate cu rotor bobinat.docx

Imagini din acest licență

Bibliografie

1. Musuroi S.,Popovici D., Actionari electrice cu servomotoare,Editura Politehnica ,Timisoara ,2006
2. Boldea I, Transformatoare si masini electrice,Editura Politehnica ,Timisoara ,2009
3. Campeanu A, Masini electrice , Editura Scrisul Romanesc,1977
4. Piroi I, Masini electrice ,Editura Eftimie Murgu,Resita,2009
5. Cioc I,Bichir N,Cristea N,Indrumar de proiectare ,Editura Scrisul Romanesc,Craiova ,1981
6. Gheorgiu I,Tratat de masini electrice,vol III,Masini asincrone ,Editura Academiei Republicii Socialiste Romania,1971
7. Calueanu D,Electrotehnica si masini electrice ,Editura Didactica si Pedagogica ,Bucuresti,2005
8. Novac I,Masini si actionari electrice,Institutul Politehnic "Traian Vuia",Timisoara,1978
9. Richter R,Masini electrice,Editura Tehnica,Bucuresti,1961


Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!