Cuprins
- Introducere 3
- 1. Stadiul actual privind metodele de purificare a gazelor de esapamanet 4
- 1.1 Noxele rezultate in combustia motoarelor cu ardere interna 4
- 1.1.1. Compusii carbonati 4
- 1.1.2 Compusii azotati 5
- 1.1.3 Compusi organici 6
- 1.1.4 Compusi pe baza de sulf 9
- 1.1.5 Compusi halogenati 10
- 1.1.6 Compusi metalici 10
- 1.1.7 Particule Matter 11
- 1.1.8 Mirosurile 11
- 1.2 Metode actuale de purificare a gazelor de esapament 11
- 1.2.1 Constitutia convertorului catalitic 11
- 1.2.2 Suportii monolitici 14
- 1.2.3 Suportul catalitic secundar 27
- 1.2.4 Suportul catalitic 28
- 1.3 Transformari ce au loc in interiorul convertotului catalitic 30
- 1.3.1 Reactiile chimice din interiorul catalizatorului 30
- 1.3.2 Termodinamica reactiilor 32
- 2. Proiectarea unui nou sistem de purificare a gazelor 39
- 2.1 Obtinerea pulberilor 41
- 2.1.1 Obtinerea pulberii de Fier - Metoda carbonil - 43
- 2.1.2 Obtinerea pulberii de Ni –Macinarea in mori cu vartej – 44
- 2.2 Amestecul pulberilor metalice 45
- 2.3 Proiectarea matritelor 47
- 2.4 Presarea pulberilor 49
- 2.5 Sinterizarea 50
- 2.5.1 Parametrii tehnologici ai sinterizarii 55
- 2.5.2 Tipul sinterizarii 57
- 2.5.3 Rebuturile sinterizarii 57
- Universitatea „TRANSILVANIA"
- din Brasov
- Specializarea : S.M.
- PROIECT de DIPLOMĂ
- Pag. 2
- 2.6 Controlul calitatii filtrelor 58
- 2.6.1 Determinarea proprietatilor chimice 58
- 2.6.2 Incercari mecanice 59
- 2.6.3 Incercari particulare 59
- 3.Alegerea utilajelor tehnologice 61
- 3.1 dispozitivul de dozare 61
- 3.2 Utilajul de presare 62
- 3.3 Utilajul de sinterizare 62
- 4. Aspecte economice in productia filtrelor catalitice prin tehnologia pulberilor 65
- 4.1 Pretul pulberii necesare la fabricarea unui filtru 65
- 4.2 Calculul costului energiei si costurilor peronalului pentru fabricarea unui filtru 66
- 4.3 Pretul final al unei tobe catalitice 68
- 5. Masuri de tehnica securitatii muncii 69
- 5.1 Masuri de securitate a munci in sectiile de producere a pulberilor 69
- 5.2 Masuri de securitate a muncii pentru folosirea amestecatorului 70
- 5.3 Masuri de securitate a muncii in sectia de cuptoare 71
- 6. Bibliografie 72
- Anexa 1 73
Extras din licență
Introducere
Există milioane de masini pe soselele din lume, si fiecare dintre acestea este o sursă potentială de
poluare a aerului. În special în orasele mari, nivelul poluării pe care masinile o produc împreună
poate crea mari probleme.
Pentru a rezolva aceste probleme, orasele, statele si guvernul federal emit legi pentru protectia
calitătii aerului si au fost adoptate mai multe legi care limitează poluarea care poate fi produsă de
masini. Pentru a tine pasul cu aceste legi, producătorii de masini au realizat multe îmbunătătiri ale
motoarelor si sistemelor de alimentare ale masinilor.
Pentru a reduce emisiile de poluanti, motoarele moderne controlează cu precizie cantitatea de
carburant pe care o consumă. Acestea încearcă să mentină raportul aer-carburant foarte aproape de
punctul stoichiometric, care reprezintă raportul ideal calculat pentru aer si carburant. Teoretic, la
acest raport, tot carburantul ar fi ars utilizând tot oxigenul din aer. Pentru benzină, raportul
stoichiometric este de aproximativ 14,7:1, adică pentru fiecare litru de benzină vor fi arse 14,7 litrii
de aer. Amestecul carburant variază în realitate de la raportul ideal destul de mult în timpul
functionării motorului. În unele cazuri amestecul poate fi sărac (un raport aer-carburant mai mare de
14,7) iar în alte cazuri amestecul poate fi bogat (un raport aer-carburant mai mic de 14,7).
Pentru a reduce si mai mult emisiile, acestia au dezvoltat un dispozitiv interesant numit
convertizor catalitic, care tratează gazele de esapament înainte ca acestea să fie evacuate si elimină o
parte importantă a poluantilor.
Pentru aceasta lucrare mi-am propus studierea metodelor actuale de purificare a gazelor de
esapament si proiectarea unei noi tehnologi, mai simpe si mai ieftine, de purificare a a acestora,
avand la baza metalurgia pulberilor.
1. Stadiul actual privind metodele de purificare a gazelor de esapamanet
1.1 Noxele rezultate in combustia motoarelor cu ardere interna
Motoarele cu ardere interna(m.a.i.), sunt de doua tipuri, motoarele cu aprindere prin scanteie
(m.a.s.),cunoscute si ca motoare otto, ce folosesc ca si combustibil benzina, si motoarele cu aprindere
prin compresie (m.a.c.), motoarele diesel, combustibilul acestor motoare fiind motorina.
Intr-un m.a.i. temperatura gazelor de evacuare poate varia intre 300-400 O C la relanti si
900 O C in plina sarcina.Debitele de gaz ce parcurg sistemul de evacuare sunt foarte fluctuante, in
functie de acceleratii, deceleratii si pentru un motor cu o cilindree medie, variaza intre 10-150 m3 /h.
Emisiile unui m.a.i., este un amestec si contin sunte de compusi care circula in atmosfera sub
forma de gaz, erosoli si particule.
1.1.1. Compusii carbonati
In gazele de evacuare se gasesc doua gaze pe baza de carbon, si anume, Dioxidul de carbon (CO2 ) si
monoxidul de carbon (CO).
1.1.1.1 Dioxidul de carbon
Este un gaz incolor, indodor si isipit, prezent in atmosfera terestra in proportie de 0,04%, si
este un gaz cu o foarte mare importanta in efectul de sera.
Este un produs final, normal al combustiei tuturor combustibililor carbonati (biomasa, lemn,
carbuni, titei si derivati petrolieri).
Un studiu a aratat ca din 18 Gt de CO2 din lumea intreaga, 4.416 Mt de CO2 sunt atribuite
autovehiculelor rutiere.
1.1.1.2 Monoxidul de carbon
Monoxidul de carbon este un gaz incolor, cu densitatea foarte apropiata de a aerului, fara
miros, foarte toxic, axfisiant, care ia nastere in cazul combustiilor foarte bogate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Proiectarea Tehnologiei de Obtinere a Elementelor Catalitice pentru Purificarea Gazelor de Esapament de la Automobile
- anexa1.pdf
- parvu .pdf