Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale

Licență
9.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 45 în total
Cuvinte : 20185
Mărime: 8.77MB (arhivat)
Puncte necesare: 11
Universitatea din Craiova Facultatea de Litere

Cuprins

  1. Introducere 4
  2. Capitolul I – I.L.Caragiale - viaţa şi activitatea literara 6
  3. 1.1. Repere biografice 6
  4. 1.2. Activitatea literara a lui I.L.Caragiale 9
  5. Capitolul II – Proza scurta a lui I.L.Caragiale 18
  6. 2.1. Complexitatea operei lui I.L.Caragiale 18
  7. 2.2. Proza scurta romaneasca – prezentare 20
  8. 2.3. Modernitatea prozei scurte si a prozei in general a lui I.L.Caragiale
  9. 2.4. Proza scurta a lui I.L.Caragiale si trasaturile ei 28
  10. 2.4.1. Scurta prezentare a prozei scurte a lui I.L.Caragiale 28
  11. 2.4.2. Trasaturile prozei scurte a lui I.L.Caragiale 29
  12. 2.5. Perspective critice asupra operei lui I.L.Caragiale 32
  13. Concluzii 38
  14. Anexe 40
  15. Bibliografie 45

Extras din licență

Introducere

I. L. Caragiale a strălucit în arta comediei, aşa încât tentaţia de a lăsa proza autorului în umbra teatrului a dăinuit o perioadă îndelungată. Cu toate acestea, chiar de la început a existat o atracţie către proza lui, atracţie ce se explică prin universul creat de autor, prin ineditul formulei epice, prin problematica abordată, prin viziunea asupra lumii sau prin crezul artistic.

Complexitatea universului epic al scriitorului, deschiderea către multiplele perspective de interpretare explică interesul crescând pe care îl stârneşte în continuare Caragiale. Este adevărat că, de-a lungul timpului, au existat voci care au avut obiecţii cu privire la opera artistului, unele mai uşoare, altele mai severe, dar niciunele n-au rezistat confruntării cu monumentala creaţie, care poartă încă de la începuturi sigiliile perenităţii. Ştefan Cazimir consideră că perenitatea lui Caragiale decurge, mai presus de toate, din însuşirea sa de mare creator, din locul care îi revine printre exponenţii de valoare nedepăşită ai specificului nostru naţional, purtători ai celor mai înalte contribuţii la exprimarea şi îmbogăţirea lui.

Critici, istorici, cercetători, scriitori şi cititori pasionaţi au bătătorit cu nesaţ paginile în care se încheagă lumea schiţelor, a povestirilor, a poveştilor şi a nuvelelor caragialiene. Astfel, proza lui Caragiale, în toată diversitatea ei, a atras nume de prestigiu, care s-au întrecut în a sesiza, a aprecia, a comenta şi a dezbate acest domeniu al creaţiei scriitorului. Mii de pagini de istorie şi critică literară, de studii, analize, eseuri, articole, dicţionare, antologii, documente, investigaţii biografice, reeditări, au fost consacrate operei caragialiene, purtând semnături celebre, începând cu Titu Maiorescu, Gherea, G. Ibrăileanu, Eugen Lovinescu, Paul Zarifopol, Pompiliu Constantinescu, G. Călinescu, Şerban Cioculescu, Vladimir Streinu, Tudor Vianu, Silvian Iosifescu, Iorgu Iordan, Ştefan Cazimir, B. Elvin, Mircea Tomuş, Alexandru Călinescu, Maria Vodă Căpuşan, Florin Manolescu, Dumitru Micu, George Munteanu, V. Fanache, Mircea Iorgulescu, H. Zalis, Liviu Papadima, Eugen Simion, Nicolae Manolescu, Gelu Negrea, Paul Cornea, până la Ion Vartic, Marta Petreu, Adriana Ghiţoi, Ioana Pârvulescu ş.a., fără a cuprinde aici toate numele celor care au abordat din diferite perspective proza literară caragialiană.

Literatura de specialitate a consemnat deja o mulţime de sintagme, clişee, aprecieri consacrate: Caragiale - clasic al literaturii române; cel mai mare dramaturg, Caragiale -satiricul; maestru al realismului critic; precursorul literaturii absurdului; promotor al deconstrucţiei convenţiilor literare; Caragiale - placă turnantă a literaturii române; Caragiale - duplicitar; Caragiale - glissando etc, astfel încât întrebarea din finalul cărţii lui Liviu Papadima, Caragiale, fireşte! despre „câte feluri de Caragiale mai sunt, dom'le ?”, ar putea primi un răspuns simplu, adevărat, parafrazând pe unul dintre şcolarii din schiţe: „Multe, dom'le!" Şi atunci se ridică îndreptăţita întrebare: De ce, încă o dată despre Caragiale- Răspunsul prinde contur în memorabila afirmaţie a lui Ştefan Cazimir că niciodată nu vom izbuti să-l epuizăm pe Caragiale. El este acela care întotdeauna ne va epuiza pe noi.

Aşadar, încă o dată despre Caragiale - lucrarea de faţă propunându-şi să urmărească aspectele moderne ale prozei sctrte caragialiene. Critica şi istoria literară au conturat, cu predilecţie, clasicismul incontestabil al autorului, aşezându-l pe Caragiale, fără reţineri, în rândul marilor clasici ai literaturii române. Argumentul care susţine această încadrare este acela că opera lui Caragiale dispune de semnificaţii generale şi de valori estetice specifice scriitorilor clasici: spiritul critic, echilibrul compoziţiei, afirmarea sensului etic şi estetic al artei, rezistenţa în timp, capacitatea de a crea modele etc.

B. Elvin depăşeşte această etapă şi realizează în opera citată o abordare a întregii creaţii a lui Caragiale din perspectiva relaţiei clasic - modern. Criticul porneşte de la ideea că un clasic se defineşte prin tocmai caracterul nefinit al creaţiei sale, de aceea universalitatea semnificaţiilor pe care le asigură, imboldul de a-l privi dintr-un alt unghi de vedere continuă să acţioneze. În lucrarea menţionată, criticul analizează câteva elemente moderne în arta lui Caragiale.

Mai târziu, Alexandru Călinescu, în Caragiale sau vârsta modernă a literaturii, reuşeşte să dea cea mai nouă interpretare prozei scurte a lui Caragiale, urmărind cu predilecţie evoluţia formelor literare, şi „exerciţiile de stil". Criticul renunţă la formulele uzuale de tip tradiţional şi se impune prin noutatea interpretării, care constă într-o surprinzător de exactă adecvare la text.

Maria Vodă Căpuşan, Liviu Papadima şi alţii au menţionat, de asemenea, în contexte diferite, aspecte ale modernităţii creaţiei caragialiene.

Pornind de la direcţiile deja trasate, demersul de faţă îşi propune să dezvolte tema modernităţii prozei scure a lui Caragiale într-o formulă globală, analitică şi unitară.

Lucrarea de faţă cuprinde doua capitole. În primul dintre am formulat cateva repere biografice si am prezentat activitatea literara a lui I.L.Caragiale. Importantă pentru exegeza textului literar este concepţia lui Caragiale cu privire la artă, în general, şi la proză, în special. Scriitorul face primii paşi în desprinderea de formele epice tradiţionale ale vremii sale şi abordează proza scuta dintr-o perspectivă inedită, care-l aşază în linia întâi a prozatorilor moderni.

Următorul capitol este dedicat prozei scurte. Se are în vedere contribuţia scriito-rului la afirmarea şi la impunerea acesteia în rândul genurilor înalte. De fapt, prin Caragiale, schiţa a dobândit un statut literar bine definit şi şi-a demonstrat relevanţa artistică. În schiţe Weltanschauung-ul caragialienesc îmbracă una dintre cele mai moderne formule epice. La aceasta a contribuit şi activitatea de gazetar a scriitorului, care, pe de altă parte, a determinat, la modul cu adevărat exemplar, întrepătrunderea dintre viaţa cotidiană şi literatură şi a influenţat instaurarea unor noi raporturi între genurile canonizate şi cele joase.

Preview document

Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 1
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 2
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 3
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 4
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 5
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 6
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 7
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 8
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 9
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 10
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 11
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 12
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 13
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 14
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 15
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 16
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 17
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 18
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 19
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 20
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 21
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 22
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 23
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 24
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 25
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 26
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 27
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 28
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 29
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 30
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 31
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 32
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 33
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 34
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 35
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 36
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 37
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 38
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 39
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 40
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 41
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 42
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 43
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 44
Proza scurtă a lui Ion Luca Caragiale - Pagina 45

Conținut arhivă zip

  • Proza Scurta a lui Ion Luca Caragiale.doc

Alții au mai descărcat și

Literatură română și curente literare

Descrierea şi mai puţin valorizarea şi ierarhizarea operelor este caracterizarea dintâi a istoriei literare. Fenomenul literar este abordat...

Comicul în opera lui Ion Luca Caragiale

Am ales să scriu despre I. L. Caragiale, în primul rând, pentru că este singurul clasic modern. Modernitatea lui Caragiale este dovedită de faptul...

Rolul Ziarului în Teatrul lui Caragiale

INTRODUCERE Pornind de la ideea că marile opere ale trecutului nu emit astăzi acelaşi sunet ca şi ieri, că evenimentele au precipitat în scrierile...

Atributul și Propoziția Atributivă Apoziția

INTRODUCERE „Cunoaşterea cuvintelor conduce la cunoaşterea lucrurilor” Platon- Aristokeles Am ales să prezint această parte de propoziţie –...

Opera lui I.L.Caragiale

I. Repere biografice. I.L. Caragiale şi spiritul satiric Ori de câte ori i s-au solicitat date autobiografice, Caragiale a replicat cu o vehemenţă...

Opera lui Ion Luca Caragiale

Argument Ion Luca Caragiale este cel mai mare dramaturg român al tuturor timpurilor. El este unul din marii clasici ai literaturii noastre, dar şi...

Ion Luca Caragiale - Universul Comic

MOTTO: “Poporul român are un mod de găndire deosebit al lui, o comoară nepreţuită de filozofie, morală de umor şi de poezie- cu atât mai originală...

Teatrul Românesc și Modernismul European

STRUCTURA / ”FORMA” DRAMATICĂ Teoreticienii şi criticii literaturii au renunţat în ultimele decenii la clasificarea tradiţională a genurilor...

Te-ar putea interesa și

Modele Narative în Proza Scurtă Românească

MODELE NARATIVE ÎN PROZA SCURTĂ ROMÂNEASCĂ În literatura română, un element definitoriu, constant şi prolific, a fost încă de la început (dacă ar...

Ai nevoie de altceva?