Psalmologia

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere .3
I. Muzica forma de manifestare cultica .4
II. Definirea Psalmodiei si imnodiei.12
III. Inceputurile muzicii bisericesti (psalmodia si imnodia).13
III.1. Psalmodia .14
III. 2. Imnodia.17
IV. Dezvoltarea muzicii bisericesti.20
IV.a. Psalmodia responsoriala.24
IV.b. Psalmodia antifonica.27
IV.c. Strofa singuratica.29
IV.d. Poemul imnografic.34
1. Imprejurari noi pentru dezvoltarea imnului.34
2. Condac si Icos.35
3. Canonul poetic (originea si structura).38
4. Canoane mai mici (diodie, triode si tetraode). 41
V. De la psalmodie si imnodie la muzica bisericeasca de astazi.42
Concluzii.56
Bibliografie.58


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Cantarea este expresia vie a unor stari sufletesti ale omului, e o oglinda in care se reflecta bucuriile si durerile suflatului omenesc, Infrangerile si sperantele lui, credinta si dragostea lui catre Dumnezeu, om si natura. Cantarea este limba universala prin care se inteleg intre ei oamenii din toate timpurile si locurile.
Ea este o armonie -- fragment din armoniile cosmosului creat si guvernat, de Dumnezeu, intre ale Carui atribute este si armonia insasi.
Intr-un sens mai larg, ea este arta cea mai expresiva, mai comunicativa si cea mai potrivita pentru a revarsa in afara fluviul nesecat al vietii noastre sufletesti. Daca prin cuvant omul are posibilitatea sa impartaseasca semenilor sai toate gandurile, toate sentimentele sau framantarile sale, prin cantare, fiinta umana se ridica dea!supra acestor comunicari. Prin cantare, viata omului se insenineaza, inima ii este desfatata iar intreaga fiinta ii este vrajita, incantata, transportata de pe pamant, catre regiunea unde troneaza frumosul, sublimul, Dumnezeirea. Numai asa se explica faptul ca, cercetand trecutul omenirii, aflam ca in tot locul si in tot timpul, (cantarea a fost prezenta in cultul tuturor popoarelor, fara deosebire de credinta, ea fiind, asa dupa cum vom arata in cele ce urmeaza, o forma complexa de manifestare a sentimentului religios.
Biserica, deplin constienta de efectul de netagaduit pe care il are cantarea asupra sufletului omenesc, chiar de la inceputurile sale a introdus-o in serviciile religioase, fiind forma cea mai desavarsita de exprimare si popularizare a cultului.
In cateva cuvinte <<cultul este totalitatea formelor, a riturilor si al ceremoniilor fixate, stabilite si consfintite sau acceptate de Biserica, prin care ea impartaseste credinciosilor harul sfintitor al lui Dumnezeu si prin oare comunitatea sau obstea credinciosilor ortodocsi isi exprima atitudinea si sentimentele ei fata de Dumnezeu, adica, Il cinsteste sau Il slaveste, Ii multumeste si I se roaga. De aceea,nicaieri nu se vede mai bine stransa-legatura organica dintre cult si religie, ca in Ortodoxie. Intr-adevar, dogmele ortodoxe sau gasit in formele cultului nostru -- dar mai ales in bogata imnografie bizantina, oare este o adevarata anto!logie teologica versificata, admirabile forme de exprimare si popularizare. Cele doua suporturi sau temeiuri ale oricarui cult, adica pe de o parte dogma sau invatatura, iar pe de alta, pietatea sau simtirea si trairea religioasa, se intrepatrund in chip desavarsit in formele cultului.>> .
Deci, una dintre multele forme de exprimare a cultului este si cantarea religioasa, oare, asa dupa cum vom vedea, are menirea de a intari puterea cuvantului si a expri!ma prin sunete, intr-un mod simbolic, miscarea inimii si a o destepta, servind astfel atat cuvantului exprimat prin rugaciune cat si simtului religios .
Cap.I
Muzica, forma de manifestare cultica
Datorita influentei ei asupra suflatului, muzica este cea mai raspandita arta din lume. Si in timp si in spatiu ea isi intinde fibrele si se mentine ca un mijloc de exprimare universala a unei vaste game de sentimente umane.
Incepand cu cele mai de jos trepte de civilizatie si sfarsind cu cele mai inain!tate in ceea ce priveste cultura, omul canta cand vrea sa se inchine divinitatii pe care o adora>>. Muzica este astfel un mijloc de a se transpune sufleteste pe un plan, supe!rior, care sa favorizeze comunicarile credinciosului cu Dumnezeu, apropiindu-ne de El. 
La inceput muzica era fara ritm in acceptiunea moderna a cuvantului, se canta la unison si nu avea un centru tonal de gravitatie. Maniera aceasta de cantare a durat aproximativ cinci mii de ani, mai precis pana la sfarsitul primului mileniu crestin, cand in muzica de cult isi face aparitia cantarea pe doua si pe trei voci in cvinte, cvarte si octave paralele. Noua forma de cant armonic este atribuita calugarului Hucbald, precum si lui Guido d'Arezzo, acestia doi fiind cei care au notat astfel de tehnici corale; apoi apare (sec. XI-XII) cantarea in terte si sexte paralele, care in mod curent se numea "faux-bourdon". Din aceste tehnici primitive de armonizare se dezvolta la inceputul sec. XIV arta contrapunctului, cu regulile ei precis determinate. 
Revenind la vechea cantare de cult ebraica putem trage concluzia certa ca ea se executa la unison in trei maniere: solo sustinut de cantor, cor la unison dublat de instrumente care raspundeau la unele fraze cantate de cantor, cantatul coral al comunitatii. Popoarele antice nu cunosteau cantarea polifonica si nici evreii nu foloseau alt mod de cantare decat cel monodic (unison). Ritmul acestor cantari era cel vorbit (parlando rubato). 
Acest fel de cantare a fost practicat si de primii crestini din Asia Mica sau chiar din Europa. Melodiile ebraice au trecut odata cu doctrina crestinismului in toate comunitatile nou intemeiate. Limba de propagare era limba greaca. Adaptarea cantecelor ebraice la limba literara greaca s-a realizat odata cu asimilarea de intonatii populare specifice fiecarei regiuni. La procesul de cristalizare a noii muzici numite bizantine dupa numele celui mai mare centru cultural est-european, Bizantis, care in anul 330 va deveni capitala Imperiului Roman de Rasarit cu numele imparatului roman Constantin, au participat trei factori: melodiile ebraice initiale, cultura muzicala greaca, cu o teorie muzicala si o notatie de mai multe secole stabilita si cultura populara romana.


Fisiere in arhiva (1):

  • Psalmologia.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!