Publicitatea - Mijloc de Comunicare

Extras din licenta Cum descarc?

Capitolul I 
Considerente generale
1.1 Aparitia si evolutia publicitatii
Comunicarea este un proces ale carei origini sunt legate de existenta materiei vii .Ea reprezinta una dintre conditiile perpetuarii speciei umane si un factor al progresului umanitatii. Astfel ,inca de pe vremea lui Platon ,discursurile publice vizau atingerea unor obiective specifice relatiilor publice. Platon si discipolul sau Aristotel, in Grecia Antica, iar ceva mai tarziu Cicero, in Roma Antica, dezvolta studiul comunicarii si perfectioneaza retorica, cu scopul de a spori puterea de influienta a discursului asupra auditoriului.
Tot in antichitatea greco-romana isi afla originile mecenatul si sponsorizarea. Cu aproximativ 200 de ani in urma, Caius Cilnius Maecenas, prieten apropiat si sfatuitor al imparatului Augustus a sprijinit in mod dezinteresat pe scriitorii Horatiu, Virgilius si Propertue. In ceea ce priveste publicitatea, Muzeul American al Publicitatii din Portland, Oregon, Statele Unite ale Americii, ofera exemple care atesta existenta acestei tehnici inca din antichitate ,atat in Grecia cat si in Roma antica.
Pentru a anunta sosirea in oras a corabiilor incarcate cu vin, cereale sau metale, grecii apelau la vestitori (strigatori) .Comerciantii romani nu erau nici ei straini de practicile publicitare. In ruinele orasului Pompei au fost gasite semne, gravate in pietre sau pe placi de teracota, reprezentand produsele vandute in pravalii : un sir de jamboane anunta trecatorul ca se afla in fata unei macelarii, in timp ce o cizma semnala existenta unei cizmarii. Ca si mecenatul, sponsorizarea este o tehnica de comunicare cu origini destul de indepartata.
Progresele inregistrate in antichitate de stiinta comunicarii nu au continuat in acelasi timp in era noastra . Secole la rand, comunicarea cade intr-un con de umbra. Intr-o lucrare de referinta, sociologul Ferdinand Tonnies descria societatea preindustriala - numita de el Gemeinschaft (comunitate)- ca fiind un tip de organizatie in care oamenii erau legati printr-o serie de factori de coeziune sociala, precum rudenia, tradittiile sau prietenia. Relatiile dintre oameni erau in acelasi timp informale si puternice, dand nastere unei comunitati in esenta locala si inchisa. Indivizii erau mai degraba componente ale unui intreg si mai putin individualitati distincte. Relatiile dintre furnizori si clienti se bazau pe incredere si fidelitate, iar renumele se datorau calitatilor dovedite de produs in timp.
Prin urmare , vreme de aproape2000 de ani, tehnicile de comunicare promotionala s-au conservat in stadiul embrionar din antichitate. Renasterea si evolutia lor spre formele moderne si sofisticate utilizate astazi au fost conditionate de aparitia nevoii agentilor economici de a comunica cu mediul : mai intai pentru a-si face cunoscute produsele si pentru a stimula vanzarile, iar mai tarziu si pentru a construi o imagine specifica a organizatiei , pentru a afirma din punct de vedere social in cadrul comunitatii. Merita insa mentionat ca, in perioada Evului Mediu ca urmare a aparitiei burselor, care au pus la punct diferite reglementari privind practicarea meseriilor, s-a inregistrat o importanta evolutie a marcilor. Acestea au devenit, treptat, elemente de identificare a produselor sau serviciilor, de garantare a calitatii acestora.
In afara publicitatii si a unor actiuni pecifice promovarii vanzarilor, la inceputul secolului XX se fac simtite si cele dintai preocupari profesionale in domeniul relagiilor publice. In anul 1900, trei fosti gazetari infiinteaza la Boston, precursorul agentiilor moderne de relatii publice. Contra unui comision, biroul promova diferite cauze si interese de afaceri. Printre primiii clienti ai agentiei s-au aflat si organizatii cu nume sonore, precumAT&T, Harvard University. Ceva mai tarziu, dupa primul razboi mondial, Carl Byair si Eduard L.Bernays isi deschid propria firma si utilizeaza pentru prima data termenul de relatii publice pentru a-si deschide activitatea. 
Anunturile publicitare aveau rolul de a prezenta produsele prin prisma caracteristicilor lor obiective si de a evidentia pretul convenbil la care erau comercializate. Incurajati de succesul publicitatii si dorind sa profite la maxim de efectele acesteia, unii anuntatori incep sa exagereze, laudandu-si produsele. Mai mult decat atat, publicitatea devine un mijloc de propagare a imoralitatii in afacere, in special prin anunturile care prezentau produsele cu avantaje inexistente sau efecte spectaculoase ale unor medicamente- in realitate imposibil de obtinut. De a semenea, Asociatia cluburilor din Publicitate declanseaza in anul 1911, o campanie de promovare a adevarului in publicitate. 
Concomitent cu imbogatirea continutului comunicarii specifice marketingului, in a doua jumatate a secolului XX au loc o serie de modificari in ceea ce priveste utilizarea tehnicilor specifice. Publicitatea, a carei perioada de glorie pare sa fi trecut, se confrunta cu anumite dificultati , generate mai ales de trei factori. Mai intai consumatorii- destinatari ai mesajelor publicitare, au ajuns la saturare, in special datorita faptului ca ,pe masura ce s-a perfectionat, publicitatea a devenit iritant de insistenta. In al doilea rand, nevoile de natura comunicationala ale anuntatorilor au evoluat mult, publicitatea ne mai fiind capabila sa raspunda singura nevoilor existente ale organizatiilor. In al treilea rand se constata ca prestatorii de servicii de pe piata publicitatii- in special agentiile de publicitate si agentiile de media-intampina dificultati de adaptare la noile cerinte ale pietii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Publicitatea - Mijloc de Comunicare.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!