Receptarea Invataturii Palamite ca Energie Necreata si Experienta Ei in Viata Bisericeasca din Tarile Romane in Secolele XIV-XVIII

Extras din licenta Cum descarc?

dumnezeiesc-aspecte epistemologice
Revelatia lui Dumnezeu-Treime: Tatal, Fiul si Sfantul Duh, ocupa centralitatea intregii teologii a Bisericii. De altfel, teologia, in gindirea patristica reprezinta tocmai transpunerea acestei Revelatii Trinitare ca experienta si traire atat in viata comunitara a Bisericii cat si in existenta concreta a fiecarui membru al ei. 
Aceasta descoperire dumnezeiasca a lui Dumnezeu-Treime serveste nu numai ca temeliei a teologiei ci, mai mult decat atat, ea se reflecta ca si perspectiva sau scop al acesteia. Caci cunoasterea Treimii presupune nu o atitudine pasiva si suficienta gnoseologic. Ci ea urmareste si are in sine constitutiv, o unire desavarsita cu Dumnezeu, o impartasire de Dumnezeu, o participare la viata Sfintei Treimi, iar toate aceaste pentru a deveni ,,partasi ai firii dumnezeiesti''(II Petru 1,4), in chip real ca ultim tel al vietii umane si drept existenta a ceea ce reprezinta viata viitoare.
Astfel, Teologia se raporteaza in mod concret si mereu actual la ceea ce inseamna revelarea lui Dumnezeu omului si unirea acestuia din urma cu Cel Revelat. 
In urma caderii in pacat, aceasta menire a omului a devenit greu de realizat. Puterea omului de a se apropia de Dumnezeu era slabita, mintea intunecata iar vointa inclinata mai mult spre rau. In aceasta stare, numai apropierea lui Dumnezeu de om putea sa-l elibereze pe acesta de lanturile pacatului. De aceea, Intruparea lui Dumnezeu si realizarea mantuirii obiective de catre El, a deschis omului capacitatea de a-si insusi aceasta stare rascumparatoare a mantuirii, prin conlucrarea in mod liber cu harul dumnezeiesc ( ????? ?????). Astfel, invatatura de credinta a Bisericii evidentiaza existenta si natura harului dumnezeiesc, precum si rolul esential pe care il ocupa in vederea dobandirii mantuirii de catre om.
,,Doctrina ortodoxa nu concepe harul divin ca un bun in sine, detasabil de Dumnezeu. Ca dovada e faptul ca doctrina ortodoxa alterneaza afirmarea ca mantuirea se dobandeste prin har, cu afirmarea ca omul dobandeste mantuirea in comuniune cu Iisus Hristos, sau prin Duhul Sfant. Harul nu este un ajutor creat, extrinsec lui Hristos, ci este energia necreata, dumnezeiasca, revarsata de Duhul Sfant peste noi, prin umanitatea inviata si inaltata a lui Iisus Hristos; harul nu este decat comuniunea cu Hristos in Duhul Sfant.'' 
Fiind o energie care izvoraste din insasi esenta divina, harul dumnezeiesc se manifesta ca o lucrare a celor trei Persoane divine, fiind in acelasi timp o dovada a prezentei lor. Dar ca si energie care sfinteste, harul divin este aratat ca fiind in mod aparte al Duhului Sfant, Cel care vine in intimitatea fiintei noastre. De aceea harul se mai numeste si duh sau chiar Duhul Sfant.
Iar pentru dobandirea harului dumnezeiesc noi trebuie sa fim in comuniune cu Hristos, aceasta comuniune atragand in mod simultan si prezenta Duhului Sfant, ca Duh al lui Hristos. ,, Opera lui Hristos si opera Sfantului Duh sunt inseparabile: Hristos creeaza unitatea trupului Sau mistic prin Sfantul Duh, Sfantul Duh se comunica persoanelor umane prin Hristos.'' 
Astfel, harul dumnezeiesc este liantul prin care omul se uneste cu Dumnezeu si participa la viata Sfintei Treimi, devenind partas al firii dumnezeisti.
,,Vorbind de har trebuie sa accentuam deopotriva calitatea lui de putere inepuizabila ce ne vine din Dumnezeirea infinita salasluita in umanitatea lui Hristos, si perspectiva de lumina ce ne-o deschide El in infinitatea comuniunii cu Persoana lui Hristos sau cu Sfanta Treime, Care ni S-a deschis in Hristos, prin iubire. Harul e fereastra deschisa spre infinitatea lui Dumnezeu ca Persoana, sau ca si comuniune de persoane, o data ce Dumnezeu ne-a pus prin har in relatie cu Sine. Harul des-limiteaza viata existentei noastre si prin aceasta satisface in mod real setea ei dupa infinitul personal transcendent. Ca atare harul ne da putinta implinirii noastre ca''chip al lui Dumnezeu'', sau ajuta inaintarea noastra in asemanarea cu El, sau in infinitatea relatiei iubitoare cu El.'' 
Referitor la aceasta actiune de comuniune si de unire a omului cu Dumnezeu ca si lucrare a harului dumnezeiesc, Teologia se exprima antinomic, folosind expresii inrudite cu dogma trinitara referitoare la Una (Fiinta) si Trei (Persoanele). 
Astfel, pe de-o parte, Dumnezeu dupa fiinta Sa este inaccesibil, iar pe de-alta parte se face cunoscut si participat omului prin lucrarea (energeia) harului. ,,Unirea reala cu Dumnezeu si, in general, traire mistica pun, deci, teologia crestina in fata unei probleme antinomice, anume aceea a accesibilitatii la natura care este inaccesibila. Oare, cum poate Dumnezeu-Treime sa fie obiectul unirii si, in general, al experientei mistice?''


Fisiere in arhiva (1):

  • Receptarea Invataturii Palamite ca Energie Necreata si Experienta Ei in Viata Bisericeasca din Tarile Romane in Secolele XIV-XVIII.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!