Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 51 în total
Cuvinte : 16352
Mărime: 144.33KB (arhivat)
Publicat de: Tudor Blaga
Puncte necesare: 11
UNIVERSITATEA „AL. I. CUZA” IAŞI FACULTATEA DE ECONOMIE ŞI ADMINISTRAREA AFACERILOR SPECIALIZAREA FINANŢE ŞI BĂNCI

Cuprins

  1. Cap. 1. Sistemul de impozitare a veniturilor persoanelor fizice.2
  2. 1.1. Evoluţia impozitării veniturilor persoanelor fizice în România.2
  3. 1.2. Sistemul de impozitare a veniturilor persoanelor fizice.9
  4. 1.3. Dimensiuni ale impozitării veniturilor persoanelor fizice pe plan internaţional.14
  5. Cap. 2. Reforma sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice în România.23
  6. 2.1. Evoluţia cadrului juridic privind veniturile persoanelor fizice.23
  7. 2.2. Repere ale reformei sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice în România.25
  8. Cap. 3. Implicaţiile reformei sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice in România.32
  9. 3.1. Implicaţiile financiare ale reformei sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice.32
  10. 3.2. Implicaţiile socio-economice ale reformei sistemului de impozitare a veniturilor persoanelor fizice.36
  11. Concluzii.45
  12. Bibliografie.49

Extras din licență

Capitolul 1. Sistemul de impozitare a veniturilor persoanelor fizice

1.1. Evoluţia impozitării veniturilor persoanelor fizice în România

Impozitul pe venit este un impozit direct care se stabileşte asupra veniturilor realizate de persoanele fizice şi totodată este o sursă a bugetului de stat, făcând parte din categoria veniturilor curente fiscale.

Impozitele pe venit au apărut pe acea treaptă de dezvoltare a societăţii, când veniturile diferitelor clase sociale erau suficient de diferenţiate. Prin introducerea acestor impozite s-a mărit numărul contribuabililor care nu au proprietăţi producătoare de venituri, dar care realizează venituri din muncă, de fapt sub forma salariului. Acest impozit a fost introdus prima dată în Marea Britanie, spre sfârşitul secolului al XVIII-lea. După o perioadă scurtă de existenţă, impozitul pe venit a fost anulat în mod egal, dar după ceva timp a fost reintrodus în 1924. Ulterior, a fost adoptat impozitul pe venit în sarcina persoanelor fizice şi S.U.A., Japonia, Olanda, Belgia.

La început, impozitele pe venit erau stabilite în cote extrem de reduse şi se percepeau la un număr restrâns de persoane. Mai târziu, cotele impozitelor au suferit majorări repetate, iar numărul persoanelor impuse a crescut în mod sistematic. Practic a consacrat impozite pe venit dinstincte pentru persoanele fizice.

Impozitul pe venit a apărut o dată cu necesitatea de a stabili o legătură directă între sursa de venituri şi obligaţia fiscală, astfel realizându-se atât o lărgire a bazei de impozitare, cât şi o creştere a numărului contribuabililor.

Prima încercare pentru introducerea impozitului pe venit în România a fost realizată în 1909 printr-un proiect de lege. Acest proiect de lege a fost concretizat însă mai târziu în legea din 1923 prin care se stabileau veniturile impozabile, cotele impozabile pentru fiecare venit. După 1945 această lege a fost abrogată, trecându-se la impozitarea din beneficiul obţinut de întreprinderi pentru alimentarea bugetului de stat. După 1989 s-a trecut la impozitarea persoanelor fizice pe categorii de venituri: venituri din salarii, venituri din dividende şi dobânzi, venituri din activităţi bazate pe libera iniţiativă, venituri din chirii.

Modernizarea sistemului fiscal începută în 1993 prin introducerea taxei pe valoarea adăugată, a fost continuată cu introducerea impozitării prin globalizarea veniturilor persoanelor fizice. Această impozitare (promulgată de Ordonanţa nr.73/august1999 publicată în Monitorul Oficial nr.419/31 august 1999 modificată şi abrogată de Ordonanţa nr.7/august 2001 publicată în Monitorul Oficial 435/3 august 2001), a fost dictată de împrejurările în care România trebuie să se alinieze la legislaţia comunitară, să revizuiască şi să armonizeze legislaţia fiscală conform Acordului European de Asociere între România şi Comunităţile Europene, intrat în vigoare la 1 februarie 1995.

Reforma fiscală, care urmăreşte înlocuirea vechiului sistem greoi şi inechitabil, a dus la transformarea impozitării cedulare în impozitarea persoanelor fizice. Impozitarea cedulară presupune o nouă aşezare a impozitului, care va permite asigurarea unui tratament fiscal mai echitabil diferitelor categorii de contribuabili şi eliminarea discriminărilor în tratamentul fiscal al acestora, deoarece ia în considerare capacitatea contributivă reală a fiecărui contribuabil. De aceea, după 1989, România a avut parte de multiple modificări ale sistemului de impunere a veniturilor persoanelor fizice referitor la cotele de impozitare.

Pentru realizarea unor obiective se va avea în vedere ca bază de date, legislaţia fiscală privind impunerea veniturilor persoanelor fizice valabilă în perioada 1990 – 2006.

Referitor la acest lucru, indicat ar fi să se pună accent pe cotele de impozitare a principalelor categorii de venituri, respectiv veniturile din salarii, din activităţi independente şi din cedarea folosinţei bunurilor (din chirii) pentru a se oferi o imagine destul de echitabilă a evoluţiei sistemului fiscal de impunere a veniturilor persoanelor fizice în România.

Indiferent de tipul de cotă utilizată (cote fixe, cote procentuale – cote proporţionale, cote progresive, cote regresive, cote mixte), fiecare sistem de impozitare cuprinde cote marginale de impozitare. Acestea reprezintă nivelul minim, respectiv nivelul maxim de impozitare a veniturilor impozabile.

În practică, întâlnim următoarele tipuri de cote marginale:

1. cota marginală minimă, este cota minimă cu care se impozitează venitul impozabil;

2. cota marginală maximă, reprezintă cota maximă cu care se impozitează venitul impozabil;

3. cota marginală unică, atunci când există o singură cotă de impozitare, care reprezintă atât nivelul minim cât şi nivelul maxim de impozitare a venitului impozabil;

În România, după 1989, veniturile realizate de persoanele fizice erau impuse prin sistemul de impunere a fondului total de salarii realizat la nivelul fiecărui agent economic, asupra căruia se aplicau cote proporţionale diferenţiate, pe ramuri de activitate, cuprinse între 14,5%, cota marginală minimă, în cazul industriei uşoare (industria confecţiilor), şi 17,5%, cota marginală maximă, în cazul industriei grele (industria cărbunelui, metalurgiei feroase, extracţia şi prepararea minereurilor feroase şi neferoase), reglementat prin Legea nr. 1 din 30 iunie 1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităţilor socialiste de stat, publicată în B. Of. nr. 60 din 8 iulie 1977.

Preview document

Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 1
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 2
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 3
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 4
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 5
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 6
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 7
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 8
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 9
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 10
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 11
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 12
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 13
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 14
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 15
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 16
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 17
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 18
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 19
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 20
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 21
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 22
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 23
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 24
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 25
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 26
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 27
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 28
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 29
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 30
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 31
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 32
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 33
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 34
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 35
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 36
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 37
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 38
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 39
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 40
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 41
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 42
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 43
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 44
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 45
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 46
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 47
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 48
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 49
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 50
Reforma sistemului de impozitare a persoanelor fizice - Pagina 51

Conținut arhivă zip

  • Reforma Sistemului de Impozitare a Persoanelor Fizice.doc

Alții au mai descărcat și

Impozitul pe Venit

CAPITOLUL Ι LOCUL SI ROLUL IMPOZITULUI PE VENIT 1.1 IMPOZITELE.CONTINUT, ROL, PRINCIPII, ELEMENTE TEHNICE Impozitul este o categorie istorica...

Abordări comparative privind impozitarea veniturilor persoanelor fizice în țări din Europa Centrală și de Est. Analiză de impact

Cap. I : Cotele de impozitare – element tehnic al impozitului pe veniturile persoanelor fizice În literatura economica exista mai multe teorii cu...

Structura bugetului Uniunii Europene

“Materia vieţii de stat e munca, scopul muncii bunul trai, averea,-deci acestea sunt esenţiale. De aceea se vede care e răul cel mare: sărăcia.”...

Studiu Comparativ privind Impunerea Veniturilor Persoanelor Fizice în State Membre ale Uniunii Europene

Cap1. Impozitul pe veniturile realizate de persoane fizice – concept și evoluție Impozitele sunt definite drept cele mai importante resurse...

Abordări comparative privind impozitarea veniturilor persoanelor fizice în țari din Europa Occidentală (si analiza de impact)

Impozitarea veniturilor persoanelor fizice Aspecte generale Impozitarea a fost întotdeauna un subiect de dezbatere aprinsă. Deși opiniile...

Impozitul pe Venitul Persoanelor Fizice

I. INTRODUCERE Într-o economie de piaţă contribuţia cea mai importantă la formarea veniturilor publice este adusă de veniturile fiscale, sub forma...

Impozitarea Veniturilor Persoanelor Fizice în România

1. Introducere Statul este prezent în viaţa politică, economică şi socială, asigurând colectivităţii bunuri şi servicii publice în societăţile...

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Te-ar putea interesa și

Reforma fiscală în Republica Moldova

Introducere Calea parcursă de tara noastră în perioada de după 1990 a constituit un nou curs în viata statului moldovenesc şi poate fi...

Armonizarea fiscală în Uniunea Europeană

1. UNIUNEA EUROPEANĂ 1.1. Prezentare a Uniunii Europene şi scurt istoric La baza actului de naştere a Comunităţilor Europene stă declaraţia din 9...

Cotă Unică de Impozitare

Capitolul I: Cotele de impozit – element tehnic central al impozitului pe veniturile persoanelor fizice 1.1. Geneza şi evoluţia impozitului pe...

Studiul privind Armonizarea Sistemului Fiscal Românesc cu Cel Comunitar

INTRODUCERE “O nouă civilizaţie ia naştere în viaţa noastră, iar orbii de pretutindeni încearcă să o suprime. Această civilizaţie aduce cu sine o...

Trasaturile, Formele și Locul Impozitelor Indirecte în Formarea Resurselor Financiare Publice

CAPITOLUL I: CARACTERIZAREA GENERALĂ A IMPOZITELOR PE VENITURILE PERSOANELOR FIZICE 1.1. Locul impozitelor pe veniturile persoanelor fizice în...

Taxe și Impozite

În perioada de tranzitie la economia de piata, prin masuri politice în domeniul fiscal, s-au asigurat resursele bugetare si extrabugetare care...

Finanțe Publice

Dictionar Termeni Eco În lumea contemporană, finanţele publice constituie o componentă de prim rang a vieţii social – economice a fiecărei...

Politici fiscale ale României în perioada 1990-2005

Considerente teoretice Functiile politicii financiar-bugetare Componenta principala a politicii financiare o reprezinta politica fiscala....

Ai nevoie de altceva?