Regimul Politic al Romaniei

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 4
CAPITOLUL I. REGIMUL POLITIC AL ROMANIEI DIN PERIOADA COMUNISTA 8
1.1 Scurta istorie politica romaneasca 8
1.2 Sistemul politic romanesc-1866 11
1.3 Sistemul politic romanesc-1923 12
1.4 Regimul comunist in Romania 13
1.4.1 Etapele instaurarii regimului politic comunist in Romania 14
1.4.2 Politica interna 15
1.4.3 Represiunea politica in timpul regimului communist 17
CAPITOLUL II. REGIMUL DEMOCRATIC DIN ROMANIA 19
2.1 Regimul politic al Romaniei 19
2.2 In cautarea societatii civile romanesti 20
2.3 Intre modelul Mexican si idealul European 20
2.4 Falsa societate civila 22
2.5 Posibile solutii 23
2.6 Principalele carente ale regimului politic roman 24
2.7 Impactul regimurilor politice asupra societatii 25
2.8 Sistemul electoral din Romania 28
2.8.1 Alegerile 37
2.8.2 Autoritatea Electorala Permanenta 38
2.8.3 Mass-media si campania electorala 40
2.8.4 Caracteristicile sistemului electoral romanesc 43
CAPITOLUL III. CONSTITUTIILE ROMANIEI DIN 1923 PANA IN 1991 SI APARITIA PARTIDELOR POLITICE 47
3.1 Constitutia din 1923 47
3.2 Constitutia din 1938 50
3.3 Constitutia din 1948 51
3.4 Constitutia din 1952 54
3.5 Constitutia din 1965 54
3.6 Constitutia din 1991 56
3.7 Aparitia partidelor in Romania- Perioada premegatoare formarii lor 57
3.7.1 Perioada 1866-1918 60
3.7.2 Perioada 1918-1940 61
3.7.3 Perioada 1940-1944 62
3.7.4 Perioada 1945-1989 63
3.7.5 Partidele politice in Romania dupa revolutia din decembrie 1989 63
3.8 Motivele ce stau la baza formarii partidelor politice 64
3.9 Organizarea si functionarea partidelor politice 65
3.9.1 Organizatia de partid si elementele ei principale 69
3.9.2 Conducerea 70
3.9.3 Programul politic 72
3.9.4 Mijloacele de lupta pentru cucerirea puterii politice 73
CAPITOLUL IV. REGIMURI POLITICE DEMOCRATICE VERSUS REGIMURI POLITICE TOTALITARE 77
4.1 Regimul politic totalitar. Caracteristici 77
4.2 Regimul politic democratic si violenta simbolica 78
4.3 Democratie, totalitarism si violenta simbolica 82
4.4 Fenomenul manipularii: totalitarism vs democratie? 82
4.5 Propaganda si falsa campanie electorala 85
4.6 Campania electorala si propaganda politica in regimurile politice democratice 89
4.7 Campaniile electorale in interiorul regimului si ritualizarea violentei 93
CONCLUZII 96
BIBLIOGRAFIE 98


Extras din licenta Cum descarc?

REGIMUL POLITIC AL ROMANIEI
INTRODUCERE
De obicei, conceptul de ,,regim politic" este strans legat de acela de ,,forma de guvernamant". Uneori conceptul de ,,forma de guvernamant" este folosit in sensul organizarii etatice dupa criteriul modului in care seful de stat accede la putere (de exemplu republica sau monarhia, ca forme de guvernamant), alteori este utilizat in sensul de ,,regim politic", de tipul de organizare care se instituie conform altor criterii, referindu-se la democratii, monocratii, oligarhii, regimuri mixte si regimuri socialiste.
Sintagma de ,, regim politic" a fost creata pentru a desemna modul de organizare al statelor democratice pe baza principiului separatiei puterilor in stat, insa s-a dovedit a fi destul de flexibila, avand in vedere ca ea este utilizata si in analiza regimurilor autoritare, care, dupa cum se stie, nu au la baza structurilor politice principiul separatiei puterilor.
Acum, dupa ce s-a explicat, in linii mari, ce inseamna ,,regim politic", am putea sa dam o definitie clara si precisa a acestui termen. Se considera ca prin ,,regim politic" se intelege nu numai ,, modul de organizare a puterilor si raporturile dintre ele" ci el ,, reprezinta ansamblul institutiilor, metodelor, mijloacelor prin care se realizeaza puterea, este indicatorul sintetic si de prima marime, cel mai dinamic si cel mai expresiv, pentru calificarea unei societati ca real democratica sau antidemocratica".
Profesorul O. Duhamel a facut o clara distinctie intre conceptul de ,,regim politic" si acela de ,, sistem politic", primul privindu-l in sensul unui ansamblu de reguli constitutionale relative aflate in mana puterii iar cel de-al doilea utilizandu-l in sensul exercitiului puterii ce rezulta din practicarea institutionala dominanta. Ca urmare a distinctiei pe care O. Duhamel a facut-o intre cei doi termeni, el a clasificat regimurile politice in ,,parlamentare, prezidentiale si semi-prezidentiale iar sistemele politice in ,,parlamentariste, prezidentialiste si guvernamentaliste".
Profesorul Ion Deleanu considera ca pentru a stabili tipurile de regimuri politice trebuie sa remarcam ce sta la baza stabilirii acesteia, adica modul de organizare a puterii iar acesta implica doua principii: cel al reprezentativitatii ( adica organele care vor conduce sunt alese de un corp electoral) si principiul distribuirii functiilor puterii intre diferitele categorii de organe ( functia legislativa, executiva si judecatoreasca). Pornind de la aceste doua principii, profesorul Deleanu identifica trei tipuri de regimuri politice.
Primul este cel in care puterile se afla intr-o reala confuzie, si care este reprezentat de: regimul dictatorial, cel directorial si guvernamantul de adunare. Al doilea este cel in care puterile colaboreaza, acesta fiind regimul parlamentar iar cel de-al treilea este acela care are la baza separarea stricta a puterilor, adica regimul prezidential. Prin combinarea unor carateristici ale acestora pot rezulta regimuri mixte, insa regimurile politice ale tarilor socialiste au caracteristici distincte.
Regimul dictatorial este caracterizat prin dominanarea legislativului de catre executiv, un regim autoritar, mentinut prin constrangere. Daca in fruntea statului se afla o singura persoana (sef de stat) apare activitatea de promovare a cultului personalitatii ceea ce conduce la un regim totalitarist, indiferent de natura lui. Montesquieu afirma ca acest tip de regim ,,este facut pentru vite de povara nu pentru oameni".
In cadrul regimului directorial intreaga putere este detinuta de un colegiu ales de legislativ pentru o perioada determinata, care este imposibil de revocat inainte de expirarea mandatului. Acest colegiu este destul de privilegiat el devenind, dupa constituire, iresponsabil din punct de vedere politic in fata legislativului, insa acesta are dreptul de a-i anula sau modifica actele.
Guvernamantul de adunare se apropie de regimul prezidential insa nu poate fi, sub nici o forma, identificat cu acesta. In cazul de fata, situatia se prezinta in felul urmator: puterea legislativa este supraordonata celei executive, nu se neaga pricipiul separatiei puterilor in stat, dar aceste puteri sunt inegale, una dominand-o pe cealalta. Profesorul Deleanu a identificat principalele trasaturi ale acestuia: plenitudinea competentelor adunarii/lor, dreptul acesteia/acestora de a anula deciziile guvernului, structura colegiala a executivului, desemnarea si revocarea lui de adunare si imposibilitatea executivului de a demisiona.
Regimul parlamentar are ca trasatura definitorie responsabilitatea politica a guvernului, iar ,,stalpul" este guvernul, mei specific primul-ministru, care trebuie sa realizezze si sa concilieze raporturile dintre seful statului si parlament. De aici rezulta deci, colaborarea puterilor. Executivul este bicefal sau dualist, seful statului fiind iresponsabil din punct de vedere politic in fata parlamentului, insa guvernul poseda raspundere politica in fata parlamentului, caruia ii este permis sa il demita, asadar guvernul raspunde, intr-un mod indirect si de activitatea sefului de stat, deoarece actele acestuia sunt contrasemnate, obligatoriu, de catre prim-ministru. Guvernul se sprijina pe o majoritate parlamentara care vine din interiorul propriului partid sau pe o coalitie parlamentara si poate recurge la dizolvarea adunarii, prin intermediul sefului de stat.
In urma implicatiei istoriei, regimul parlamentar se prezinta sub aspecte diferite: regimul parlamentar dualist si regimul parlamentar monist. Primul se caracterizeaza prin faptul ca intreg guvernul este responsabil atat in fata adunarii, cat si a sefului de stat. In cadrul celui de-al doilea regim guvernul este responsabil numai in fata adunarii alese prin vot universal. In detalii vom intra doar mai tarziu. Prin combinarea cu sisteme de partide, regimul parlamentar apare astfel: bipartid (de tip anglo-saxon) sau multipartid (de tip latin). Profesorul Deleanu identifica principalele caracteristici ale celor doua tipuri de regim parlamentar, celui bipartid fiindu-i propriu ,, existenta unei minoritati parlamentare confortabile, pe durat intregii legislaturi, alternanta la putere, mai mult sau mai putin regulata, a celor doua formatiuni politice principale, practic alegerea sefului guvernului de catre corpul elec toral in persoana liderului partidului pentru care electoratul a optat cu prilejul alegerilor legislative" iar cel multipartid fiind definit de ,, existenta pluripolara a mai multor partide, deci o majoritate parlamentara fluctuanta si instabilitatea guvernului, de alternanta la putere este inlocuita cu simple inflexiuni in jurul axelor politice putin indepartate, corpul electoral nu are vreo contributie nici la alegerea primului ministru, nici la modificarea majoritatilor care rezulta din combinatiile parlamentare sau din deciziile luate de statele majore ale partidelor". 
La baza regimului prezidential sta ideea separarii organice accentuate a puterilor de stat si colaborarea functionasa a acestora. Principalele trasaturi sunt urmatorele: atributiile legislativului si ale executivului sunt strict partajate, cele doua puteri sunt independente, lucru ce reiese din inexistenta de instrumente de presiune reciproca, executiv monocefal, seful sau indeplinind si functia de sef al statului, raspunderea individuala a membrilor guvernului numai in fata sefului statului, acesta neputand fi demis din functie de catre parlament, dar nici el nu poate dizolva parlamentul.
Realizand niste combinatii intre elemente apartinand unor regimuri politice diferite apar regimurile mixte. Acestea nereprezentand o categorie omogena, fiecare tara avand un model propriu, personalizat.
Caracteristicile regimurilor tarilor socialiste sunt destul de cunoscute noua: o doctrina unica, proeminenta economicului, socializarea violenta a proprietatii, unicul partid politic si omnipotent, inexistenta practicarii principiului separatiei puterilor in stat dar impunerea violenta a principiului unanimitatii, contopirea organelor de stat cu cele de partid, promovarea cultului personalitatii, a conducatorului drept si infailibil, implicarea in viata sociala a aparatului represiv, manipualrea maselor, etc.
CAPITOLUL I. REGIMUL POLITIC AL ROMANIEI DIN PERIOADA COMUNISTA
1.1 Scurta istorie poltica romaneasca 
Viata politica romaneasca poate fi apreciata ca integrata atat genetic cat si evolutiv in coordonatele celor doua "valuri" pluripartidiste europene. Sistemul politic in Romania s-a nascut in efervescenta ideologica pasoptista si unionista, ale carei deziderate erau prezentate de spiritul modernist-capitalist, de realizarea statului national unitar si, implicit, de dorinta emanciparii fata de spiritul conservator feudalist, fata de politica imperiala tarista, habsburgica si otomana - ce se confruntau in spatiul geopolitic romanesc. Pana la cristalizarea partidelor moderne, moment indisolubil legat de statuarea regimului constitutional (Constitutia din 1866), viata politica din Romania, asemenea celorlalte tari europene, a cunoscut existenta formatiunilor protopolitice, precum "Fratia", "Partida Unionista", "Astra"etc. restructurate organizational si pragmatic si care impleteau actiunea politica cu cea culturala, sociala si economica. Faza "preistoriei" partidelor politice romanesti se inscrie in universalitatea procesului de aparitie si afirmare a institutiilor politice, a partidismului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Regimul Politic al Romaniei.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!