Reguli de Etica si Tehnica a Servirii Consumatorilor

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. .pag.2
I. TRASATURI GENERALE. MODUL DE APLICARE A ACESTOR REGULI
1.1 Prezentarea generala a regulilor de etica si de tehnica a servirii consumatorilor. pag.4 
1.1.1 Reguli de comportare a personalului. pag.4 
1.1.2 Tehnica servirii in restaurant. pag6 
1.2 Modul de organizare a serviciului in restaurant . pag.8
1.2.1 Prezentarea meniului. pag.11
1.2.2 Ridicarea comenzii. pag.13
1.2.3 Ridicarea comenzilor de la sectii si prezentarea la masa. pag.11
1.3 Prezentarea preparatelor si a bauturilor. pag.16
1.4 Efectuarea si tehnica serviciilor. pag.19
II.TEHNICI SI REGULI A SERVICIULUI IN RESTAURANT
2.1 Seviciul indirect, direct, serviciul la gheridon, serviciul la farfurie, autoservirea, bufetul rece . pag.21
2.1.1 Reguli generale pentru respectarea serviciului in restaurant. pag.23
2.1.2 Reguli privind servirea principalelor grupe de preparate culinare si produse de patiserie-cofetarie. pag.26
III. SISTEME PRIVIND TEHNICA SERVIRII. NOTA DE PLATA SI DEBARASAREA MESELOR
3.1 Sistemul de servire direct sau englez. pag.31
3.2 Sistemul de servire indirect sau francez. pag.33
3.3 Autoservirea in alimentatie publica, servirea rapida (fast food), servirea la domiciliu (catering),sistemul de servire prin intermediul automatelor. pag.34
3.4 Intocmirea , prezentarea notei de plata si despartirea de consumatori . pag.35
3.5 Debarasarea meselor . pag.36
IV. STUDIU DE CAZ A RESTAURANTULUI ROYAL DIN LUGOJ
Scurt istoric al restaurantului ROYAL . pag.40
4.1. Concluzii. pag.44
BIBLIOGRAFIE . pag.46


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Sectorul ospitalitatii are o pozitie dominanta in cadrul industriei turismului. Pe langa incasarile generate in mod direct, acest sector asigura pe plan mondial, milioane de locuri de munca.
Printre grijile si preocuparile cotidiene ale omului se numara si procurarea si pregatirea unor produse pentru a se asigura alimentarea organismului. Problema produselor, a modului cum acestea sunt realizate, procurate, prelucrate, prezentate, servite si in ultima instanta consumate, au constituit din cele mai vechi timpuri un apanaj al societatii respective. Stramosii nostri s-au ocupat cu cresterea animalelor si pasarilor si de aceea la baza hranei acestora au stat produsele ce le ofereau acestea, ca exemplu carnea. 
Sarmalele, dupa cum se cunoaste, au obarsie asiatica, dar sub forma de orez fiert cu mirodenii infasurate in diferite frunze comestibile, avand un gust dulceag si denumite marmah. Bucataria romaneasca a preluat acest produs si a introdus carnea tocata, iar compozitia nou creata a fost infasurata in frunze de varza conservata in saramura, dandu-se denumirea de sarmale. Acest produs nu lipseste astazi din nici o bucatarie romaneasca si a fost preluat de multe bucatarii ale altor popoare. Conform traditiei, servirea mancarurilor se facea de persoana care le pregatea, de obicei mama sau bunica, ajutata de fata cea mai mare. Castroanele sau strachinile pline cu mancare se asezau la mijlocul blatului rotund al unei mese cu trei picioare scurte. Cei ce participau la masa sedeau pe scaune din lemn cu picioare scurte si cu ajutorul lingurilor din lemn luau mancarea respectiva, de regula dintr-un singur vas. Se manca in liniste, cu multa evlavie si respect, apreciind munca depusa pentru obtinerea produselor si a mancarurilor.
Incepand cu prima jumatate a secolului al XIX-lea, au luat fiinta primele restaurante, cafenele, hoteluri, etc., care functionau in paralel cu hanurile, carciumile existente,aceasta, datorita contactele cu alte popoare si dezvoltarea activitatii de menaj, amplificarea relatiilor culturale si turistice, cresterea nivelului de trai, alti factori economici si psiho-sociali Prepararea mancarii se realiza in incaperi distincte-bucatarii, ce catre ,,bucatari", dulciurile se realizau in cofetarii, de catre ,,cofetari" sau ,,patiseri", bauturile alcoolice si vinurile se preparau in crame-pivnite, de catre ,,pivniceri", iar servirea ,,clientilor"se facea de ,,chelneri", ajutati de ,,garcon", ,,piccolo", sub supravegherea si controlul ,,jupanului".
Prin servirea consumatorilor se intelege ansamblul de metode , sisteme si mijloace folosite pentru transportul, prezentarea si oferirea spre consum a preparatelor culinare si a bauturilor, intr-o unitate publica de alimentatie. Volumul, structura si caracteristicile operatiilor de servire sunt diferite, fiind influentate de natura si particularitatea preparatelor sau bauturilor servite, numarul si cererea consumatorilor, forma si tipul mobilierului din unitate, dimensiunile timpului rezervat consumarii hranei, gradul de pregatire profesionala al personalului care le efectueaza etc.
Aplicarea corecta a regulilor de servire in efectuarea operatiilor de manipulare a obiectelor de servire folosite la prezentarea si servirea preparatelor culinare si a bauturilor intr-o unitate de alimentatie publica creeaza unele avantaje atat pentru clienti cat si pentru personalul unitatii.
Avantaje pentru consumatori:
1. timpul destinat consumarii hranei poate fi redus la nivelul dorintei fiecaruia;
2. consumarea meniurilor dorite se face intr-o atmosfera de respect, destindere si
ambianta placuta;
3. se stimuleaza optiunea de a apela la serviciile oferite de unitatile de alimentatie
publica, pentru asigurarea hranei cotidiene sau sarbatorirea unor evenimente speciale.
Avantaje pentru personal:
1. usurarea la minim a efortului depus in manipularea obiectelor de servire folosite la transportul, prezentarea si servirea preparatelor culinare si a bauturilor;
2. reducerea timpului destinat executarii operatiunilor de pregatire a salilor de consum, primire a consumatorilor, de prezentare si servire a preparatelor culinare si a bauturilor;
3. posibilitatea ca fiecare lucrator sa-si dovedeasca calitatile fizice si morale de care dispune in relatiile cu consumatorii, in dialogul ospatar - consumator, in rezolvarea operativa si competenta a unor situatii create de procesul muncii.
Din momentul in care consumatorii incep sa intre in salon si de asemeni in timpul serviciului, personalul inceteaza orice fel de discutie, glume sau certuri; se vorbeste incet, ordinele se dau discret folosindu-se un gest, un semn, o privire; orice observatie se face in oficiu, fara sa se auda in salon; se evita gesturile ample, vizibile si repetate; in tot ceea ce intreprinde personalul trebuie sa fie politicos , amabil, respectuos. In timpul cand se efectueaza operatiile de servire, trebuie sa se tina seama de:
- politetea se exprima prin atitudine, corectitudine si sinceritate, prin atentia si promptitudinea cu care consumatorii sunt serviti
- un bun serviciu se face in liniste, cu gesturi precise si rapide
- crearea unui climat de destindere si ambianta impune sa se evite exprimarea pe figura a enervarii, mirarii, oboselii; totdeauna trebuie sa existe un zambet profesional, care sa exprime o fire amabila si deschisa
- asigurarea discretiei
- personalul trebuie sa stea intr-o pozitie reverentioasa, putin aplecat inspre consumator pentru a auzi intrebarile si raspunsurile; nu este permis sa se aranjeze tinuta vestimentara in fata consumatorilor, sa se pieptene, sa se curete unghiile, sa se sufle nasul etc.
- relatiile dintre chelner si consumator se efectueaza prin dialog sau prin operatii de manipulare a obiectelor de servire sau a preparatelor - care se pot realiza pe partea stanga sau dreapta, functie de regula de baza impusa pentru respectiva situatie
- servirea in general se face in urmatoarea ordine: femeile mai in varsta, femeile tinere, barbatii mai in varsta, barbatii mai tineri, adolescentii si apoi copiii; la indicatia parintilor copiii pot fi serviti dupa femeile mai in varsta
CAP.I TRASATURI GENERALE. MODUL DE APLICARE A ACESTOR REGULI
1.1 PREZENTAREA GENERALA A REGULILOR DE ETICA SI DE TEHNICA A SERVIRII CONSUMATORILOR
Ca in orice domeniu de activitate si in special in acelea in care se manifesta relatii cu oamenii, cum sunt cele ce se creaza in unitatile publice de alimentatie, care, pe langa rolul social si economic, constituie un exponent al gradului de cultura si civilizatie umana, intreaga atmosfera si toate actiunile ce se intreprind trebuie sa se incadreze in reguli si norme bine definite si respectate cu strictete.
Aceste reguli, care au un caracter de etica si de comportament interuman, prezinta si aspecte pur tehnice, generate pe de o parte de modul exact si unitar de executare a unor operatii mecanice sau psiho-fizice, cat si justificate din punct de vedere ergonometric si de management.
De modul cum sunt aplicate aceste reguli, in conditiile unei economii de piata, cu un caracter concurentional pronuntat, depin de reusita sau insuccesul agentului economic intreprinzator.
Plecandu-se de la aceste succinte consideratii, se apreciaza ca regulile de etica si de tehnica a servirii clientilor intr-o unitate publica de alimentatie, indiferent de forma de proprietate sau organizatorica, trebuie cunoscute, insusite si respectate. Pe langa operatiile tehnice ce se efectueaza de personalul din unitati pana la inceperea activitatii de servire propriu-zise, aratate, se desprind operatiile ce se realizeaza pe tot parcursul programului de functionare al fiecarei unitati cuprinse in urmatoarele grupe:


Fisiere in arhiva (1):

  • Reguli de Etica si Tehnica a Servirii Consumatorilor.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!