Relatia dintre Botez si Inviere in Viata Credinciosului dupa Epistola catre Romani

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. 3
CAPITOLUL I: SFANTA TAINA A BOTEZULUI - INCEPUTUL VIETII IN HRISTOS . 5
1. Taina Botezului - Aspecte liturgice, dogmatice si canonice . 5
2. Prefigurarea Botezului in paganism . 18
3. Sfanta Taina a Botezului in lumina Sfintei Scripturi . 22
4. Invatatura si scrierile Sfintilor Parinti referitoare la Sfantul Botez. 25
CAPITOLUL AL II-LEA - INVIEREA SI DOBANDIREA VIETII VESNICE PRIN IISUS HRISTOS . 28
1. Moartea lui Hristos - unire a celor contrare . 28
2. Relatia dintre Hristos inviat si lume: Iubirea ca expresie suprema a relatiei Dumnezeu-om . 30
3. Unicitatea mortii si Invierii lui Hristos . 37
4. Invierea lui Hristos - inceputul si garantia invierii noastre. 39
5. Invierea Mantuitorului Hristos: sfintenie si vindecare. 43
CAPITOLUL AL III-LEA - RENASTEREA PRIN BOTEZ SI INVIERE IN EPISTOLA CATRE ROMANI. 46
1. Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Romani - preliminarii isagogice. 46
2. Botez, jertfa si inviere in Epistola catre Romani . 52
3. Relatia dintre Botez si inviere: moartea si renasterea in Hristos, in Episto-la catre Romani. 60
CONCLUZII. 67
BIBLIOGRAFIE. 68


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Daca Biserica si-a putut dezvolta de timpuriu o gandire teologica sistematica, aceasta li se datoreaza in primul rand celor paisprezece epistole pe care le avem de la Sfantul Apostol Pavel si care, dupa cele patru evanghelii, alcatuiesc partea cea mai de seama a Noului Testament. E sigur ca Sfantul Apostol Pavel nu a cultivat genul epistolar ca atare, cu intentia adica de a crea o opera literara, asemenea multor scriitori ai antichitatii. El si-a alcatuit scrisorile in mod absolut circumstantial, sub presiunea unor situatii sau evenimente care cereau din parte-i o interventie urgenta in una sau alta din comunitatile crestine intemeiate. 
Una din Epistolele care pe mine m-a impresionat cel mai mult, a fost Epistola catre Romani, acesta fiind si motivul pentru care am ales sa tratez si sa o aprofundez in aceasta lucrare. Intrucat intinderea lucrarii nu imi permite dezvoltarea ampla a invataturilor cuprinse in aceasta epistola, am ales sa tratez si sa aprofundez invatatura referitoare la Taina Sfantului Botez si Invierea Lui Hristos, ce se desprinde din ea.
In cele ce urmeaza voi prezenta atat aspecte legate de cele doua mistere ortodoxe luate individual, cat si relatia si stransa legatura dintre ele, asa cum ne este ea prezentata de Sfantul Apostol Pavel. In cuprinsul lucrari ma voi folosi si de alte scrieri ale Sfantului Apostol, tocmai pentru a reliefa si intelege mai bine invatatura prezentata, dar si de alte scrieri, indeosebi ale Sfintilor Clement Alexandrinul, Ambrozie al Mediolanului si ale Sfantului Ioan Gura de Aur, care are scrise niste omilii la Epistola catre Romani.
In primul capitol al lucrarii voi trata invatatura crestin ortodoxa cu privire la Taina Sfantului Botez, evidentiind atat aspecte care tin de domeniul dogmatici si liturgicii, cat si textele vechi-testamntare si nou-testamentare, interpretate in lumina Sfintilor Parinti, care constituie un fundament al invataturii Bisericii Ortodoxe.
In cel de-al doilea capitol voi trata tema mortii si Invierii lui Hristos ca expresie a iubirii supreme a lui Dumnezeu pentru noi, scotand in evidenta unicitatea acestui eveniment, starea de pacatosenie a omenirii si necesitatea rascumpararii, precum si darurile ce izvorasc din ea si anume, vindecarea, sfintenia si nu in ultimul rand inceputul si garantia invierii noastre - restaurarea omului si a intregii creatii.
In cel de-al treilea capitol voi prezenta relatia dintre cele doua mijloace prin care omul moare pacatului - Taina Sfantului Botez - si, ca fii ai lui Dumnezeu, incorporati, integrati in Biserica, pentru ca mai apoi sa invie si sa renasca impreuna cu Hristos prin Taina Invierii.
Trebuie sa mentionez ca Epistola catre Romani este singura epistola care prezinta intr-un mod clar si concis relatia dintre Botez si Inviere, invatatura care reiese din paginile acestei scrieri fiind de o foarte mare importanta pentru intreaga teologie.
CAPITOLUL I: SFANTA TAINA A BOTEZULUI - INCEPUTUL VIETII IN HRISTOS
1. Taina Botezului - Aspecte liturgice, dogmatice si canonice 
Cel mai mare dar pe care-l are omul de la Dumnezeu este viata. Scopul vietii omului este preamarirea lui Dumnezeu si fericirea intru Domnul, vremelnica pe pamant dar eterna in ceruri. Omul, prin neascultare, a cazut in pacat, iar plata pacatului este moartea. Dumnezeu, din iubirea neasemanata pentru fapturile Sale, L-a trimis pe Fiul Sau sa-l mantuiasca pe om din robia pacatului si sa-l impace cu Dumnezeu. 
Scopul vietii este deci mantuirea, aceasta dobandindu-se in imparatia cerurilor. Imparatia lui Dumnezeu, in Evanghelie, e Biserica: luptatoare si triumfatoare, iar Botezul este usa prin care se intra in Biserica. Fara el nu exista mantuire. Prin el se intra nu numai in societatea crestinilor de pe pamant, ci si in comunitatea cereasca a celor alesi. 
Parintele Ioan Bria spune: ,,Botezul este o taina de o mare bogatie, asa cum arata multiple date in Noul Testament. El se da nu numai pentru iertarea pacatului stramosesc si numai copiilor. Botezul este si experienta personala a Cincizecimii, deoarece cel nou botezat intra acum in adunarea vazuta a Bisericii, alaturandu-se celor ce s-au sfintit in Ierusalim. De aceea, conditia esentiala a Botezului este marturisirea pacatelor si afirmarea personala a Simbolului de credinta :<<Eu cred.>> <<Eu cred.>> trebuie repetat si la primirea Tainei Impartasaniei, care e nedespartita de botez" .
Prezenta Duhului Sfant in crestinul botezat este de o valoare incomparabila. Aceasta este asigurarea ferma ca cel botezat va fi cu Hristos in veci: ,,Cati in Hristos v-ati botezat in Hristos v-ati si imbracat" (Galateni 3, 27). Imbracarea in Hristos este insa o experienta constienta, activa. ,,Numai mortii nu simt cand sunt imbracati" . Crestinul botezat nu este un corp inert, un cadavru. De aceea simtirea harului este un semn autentic al nasterii din nou inceputa la Botez. Crestinul este uns, consacrat, ca ostas al lui Hristos, al carui nume este inscris in Cartea vietii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Relatia dintre Botez si Inviere in Viata Credinciosului dupa Epistola catre Romani.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, E. I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Liturghier, Editura Trinitas, Iasi, 2004;
3. Micul Catehism al lui Luther http://www.bisericalutherana.ro/credinta-lutherana/catehismul-mic-a-lui-martin-luther Accesat in data de 24.05.2015;
4. Mineiul pe ianuarie, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1987;
5. Molitfelnic, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2013;
6. Noul Testament comentat, versiune revizuita, redactata, comentata de Bartolomeu Valeriu Anania, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1995;
7. Penticostar, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1999;
8. ABRUDAN, Pr. Lect. Dumitru, Aspecte ale antropologiei Vechiului Testament, XXX (1978), nr. 3-4;
9. BRANISTE, Pr. Prof. Ene, Explicarea botezului in ,,Catehezele baptismale" ale Sfantului Ioan Gura de Aur, in ,,Studii Teologice", seria a II-a, anul XXII, nr.7-8, Bucuresti, 1970;
10. BRIA, Pr. Prof. Ion, Despre Sfintele Taine, in ,,Studii Teologice", seria a II-a, anul XLIX, nr.3-4, Bucuresti, 1997;
11. CABASILA, Nicolae, Despre viata in Hristos, traducere si studiu introductive, de Pr. Prof. T. Bodogae, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1989;
12. CIULEI, Pr. Dr. Marian D., Invatatura despre trup si suflet in antropologia patristica a secolului al IV-lea, Editura Sirona, Bucuresti, 1999;
13. CLEMENT ALEXANDRINUL, Cuvant de indemn catre eleni, cartea I, 8, 4, in colectia ,,Parinti si Scriitori Bisericesti", traducere, note si indici de Pr. Prof. D. Fecioru, vol. 4, E.I.B.M.B.O.R. Bucuresti, 1982;
14. COMAN, Pr. Prof. Dr. Ioan G., Patrologia, vol. I, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
15. COMAN, Pr. Prof. Ioan G., Raportul dintre justificare si dragoste in omiliile Sfantului Ioan Gura de Aur la Epistola catre Romani, in ,,Ortodoxia", nr. 2/1966;
16. CONSTANTINESCU, Pr. Prof. Dr. Ion, Studiul Noului Testament - manual pentru seminariile teologice, E.I.B.M.B.O.R., 1980;
17. CORNITESCU, Pr. Prof Constantin, Invierea Domnului si insemnatatea ei pentru Viata crestina, in ,,Ortodoxia", an. XXXV, 1983. nr. 2;
18. CRISTESCU, Dr. Gr., Predica si cateheza, Sibiu, 1929;
19. FERICITUL TEODORET AL CIRULUI, Explicatia Epistolei catre Romani (cap. IV), traducere de Pr. Olimp N. Caciula, in ,,Glasul Bisericii", nr. 9/1958;
20. FLOCA, Arhid. Prof. Dr. Ioan N., Drept canonic ortodox, legislatie si administratie bisericeasca, vol. I, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1990;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!