Cuprins
- Introducere 3
- Capitolul I 8
- 1. TEORIA ATAŞAMENTULUI 8
- 1.1. Fundamentele Teoriei 9
- 1.2. Principiile Teoriei Ataşamentului 10
- 1.2.1. Modele internalizate de reprezentare a ataşamentului 13
- 1.3. Tipurile de ataşament la copii şi adulţi 13
- 1.4. Stabilitatea pattern-urilor de ataşament din copilărie în maturitate 16
- 1.5. Critici la adresa Teoriei Ataşamentului 18
- 1.6. Direcţiile de aplicare şi cercetare ale Teoriei 19
- 2. Sexualitatea la adolescenţi 20
- 2.1. Adolescenţa- cadru general 20
- 2.2. Relaţiile emoţionale la adolescenţi 21
- 2.2.1. Relaţiile emoţionale sănătoase 22
- 2.3. Aspecte definitorii ale sexualităţii 22
- 2.4. Revoluţia sexuală 24
- 2.5. Atitudinea faţă de sex la adolescenţi 25
- 3. Concluzii 27
- CAPITOLUL II 28
- 1. Design Experimental 28
- 1.1. Aparatul Categorial 28
- 1.2. Metodologia Cercetării 28
- 2. Analiza Cantitativă şi Calitativă a Datelor 30
- 3. Concluzii 45
- 4. Recomandări 45
- Concluzii generale 47
- Bibliografie 49
- Abstract 51
- Anexe 52
Extras din licență
Introducere
Actualitatea temei
Stilul de ataşament reflectă sistemul de idei, atitudini şi expectanţe faţă de o relaţie- fie ea de tip părinte-copil (Bowlby& Ainsworth), sau parteneri de cuplu (Hazen şi Shaver). Waters, Merrick, Treboux, Crowell & Albersheim(2000) precum şi Baldwin & Fehr (1995) au studiat stabilitatea stilului de ataşament, determinând că aproximativ 70-80 % indivizi nu trăiesc schimbări semnificative ale stilului de ataşament de-a lungul vieţii. Adolescenţii, la fel precum copiii au necesitatea de a avea un îngrijitor alături, o persoană care este deplin cointeresată de binele lor şi care este oricînd disponibil şi receptiv. Spre deosebire de relaţia copil-părinte, care este unidirecţionată şi are un îngrijitor şi un căutător-de-îngrijire clar determinaţi, relaţiile emoţionale mature sunt reciproce şi mutuale, fiecare partener îndeplinind pe rînd rolurile de îngrijitor şi căutător-de-îngrijire (Collins & Freeney, 2004).
În ultimul deceniu al secolului 20, normele morale de conduită socială ce vizează comportamentele adolescenţilor au devenit mult mai permisive şi tolerante în multe ţări ale lumii (Italia- Buzzi et al., 1997; Marea Britanie- Ford, 1999; USA- Hogan et al., 2000). Astfel, dacă în anii 1950 doar 24 % dintre respondenţi considerau a fi în regulă să ai sex la vîrsta adolescentină, rata acestora creşte în 60% pentru anul 1975 şi 70% în anul 2000, conform unui studiu realizat în SUA. În ceea ce priveşte Europa, tinerii de până la 20 ani s-au implicat în cel puţin o relaţie emoţională în măsura dată:
Implicaţi în rel emoţ Nr. subiecţi
Bulgaria 82% 1119
Rusia 77% 1704
România 80% 1305
R. Moldova 90,8% 142
În condiţiile tranziţiei actuale socio-economice şi culturale din Republica Moldova, lipsei educaţiei sexuale, adolescenţii încep relaţiile sexuale la o vârstă mai timpurie decât generaţiile precedente, tot mai mulţi adolescenţi optând pentru a avea sex pînă la căsătorie. Astfel, se conturează existenţa unor condiţii ce sporesc riscurile comportamentului sexual la adolescenţi în societatea actuală: debutul precoce al vieţii sexuale, lipsa educaţiei sexuale în anumite medii, ceea ce conduce la promiscuitate, abuzuri sexuale, relaţii sexuale neprotejate, sarcină la adolescente, scăderea vârstei la care apare sarcina (în lume peste 10% din gestante sunt femeile între 15-19 ani), creşterea numărului de avorturi la adolescente cu consecinţe grave pentru sănătate(OMS estimează efectuarea între 1 şi 4,4 mln. de avorturi pe an la adolescente), etc. Realizarea unui studiu ce ar cuantifica corelaţia dintre aceste variabile este indispensabilă în contextul unei necesităţi acute de prevenire a consecinţelor nefaste ale sexualităţii adolescentine precoce.
Aparatul Categorial
Obiectul cercetării:
- Relaţia dintre stilul de ataşament şi atitudinea faţă de debutul vieţii sexuale la adolescenţii de 16- 18 ani;
Scopul cercetării:
- Determinarea relaţiei dintre stil de ataşament şi aspecte ale atitudinii faţă de debutul vieţii, precum permisivitate, controlul sarcinii, instrumentalitate şi comuniune;
- Evaluarea nivelului de responsabilitate a adolescenţilor faţă de controlul sracinii;
Obiectivele cercetării:
- Analiza datelor şi materialelor informaţionale privind teoria ataşamentului şi atitudinea faţă de sexualitate la adolescenţi- valorificarea bazei teoretice şi conceptuale a cercetării;
- Determinarea şi definirea conceptelor cheie ale cercetării;
- Delimitarea problemei în contextul socio- economic şi cultural al R. Moldova;
- Estimarea valorii teoretice şi practice a cercetării;
- Elaborarea experimentului;
- Delimitarea concluziilor practice;
Ipoteze:
- Considerăm că persoanele ce au un stil de ataşament insecurizant denotă un nivel mai înalt de permisivitate şi instrumentalitate, spre deosebire de cei ce adoptă un stil de ataşament securizant;
- Presupunem că abordarea tematicilor cu context sexual în cadrul familiei influenţează atitudinea faţă de sexualitate;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Relatia dintre Stilul de Atasament si Atitudinea Fata de Debutul Vietii Sexuale la Adolescenti.doc