Introducere Procesul ce determină în mod indispensabil adaptabilitatea, mai cu seamă celor care conduc resursele umane şi inclusiv performanţele profesionale al acestora, este dinamica organizaţională. O impotanţă deosebită în dezvoltarea organizaţională o reprezintă stilul de leadership, gradul de acceptabilitate la iniţiative şi propuneri. Fiecare organizaţie are un specific al activităţii desfaşurate ce reclamă un stil de leadership specific. Coordonatele stilului de leadership sunt compuse din misiunile, structura organizaţiei şi de oamenii ce formează organizaţia. Pentru a fi un bun lider, nu este suficient să fii specialist, aşadar cei ce vor fi avansaţi în funcţii de conducere, îşi vor face o imagine de ansamblu cu munca ce o vor depune, dar în acelaşi timp vor descoperi că există o diferenţă mare între a cunoaşte să faci un lucru şi a-i convinge pe alţii sa-l facă. Liderul este drept răspunzător în a-şi face viziunea cât mai relevantă pentru subordonaţi, şi motivarea acestora în procesul de concretizare a viziunii. Astfel, un lider bun este cel care are abilitatea în a-i motiva, inspira şi determina pe cei din jur în a-l urma. Componentele principale ale leadershipului sunt viziunea şi integritatea. Orientarea liderului spre viitor este dată de viziune, iar cele ce îl fac să trăiască în prezent sunt integritatea şi realisuml. Lucrarea de faţă, cu tema “Relaţiile dintre stilurile de leadership şi strategiile motivaţionale adoptate de leader”, doreşte să arate legătura puternică dintre stilurile de ledership şi strategiile folosite de lideri în motivarea subalternilor. Se va încerca oferirea câtorva aspecte cu privire la principalele teorii şi păreri privind noţiunea de stil de lidership. Societatea pentru care am optat să fac analiza este Sc. Carrefour Romania, fiind o societate ce activează în domeniul comerţului. Am abordat aspecte cu privire la stilul de leadership şi strategiile motivaţionale adoptate de lideri din cadrul companiei Carrefour Era, alegerea facută fiind motivată de succesul remarcabil al companiei pe parcursul anilor în domeniul activat. Succesul este rezultatul unei corelaţii adecvate între stilul de ledership abordat de liderii companiei şi strategiile motivaţionale corespunzătoare, unde angajatul este prioritar. Aceasta este structurată pe trei capitole, având două părţi. Capitolul 1, “Legatura dintre leadership şi motivarea angajaţilor”, cuprinde noţiuni teoretice despre leadership şi teorii motivaţionale. Pentru început accentul cade pe importanţa rolului liderului în motivarea angajaţilor, prin definirea caracteristicilor şi responsabilităţilor acestuia, ştiind că este acea persoană care deţine o poziţie superioară in domeniul său, ce este capabil să exercite un anumit grad de control sau influenţă asupra altor persoane, obţinând rezultate remarcabile cu o eficienţă certă, indiferent de dificultăţi şi fără a renunţa să fie atent cu oamenii. Apoi se defineşte conceptul de leadership, stilurile şi importaţa acestora în motivarea angajaţilor, deoarece este modul prin care liderul oferă direcţie şi punere în aplicare a planurilor. Teoria motivaţiei analizează procesul motivaţiei, ce explică cum se poartă oamenii în cadrul muncii în urma eforturilor depuse şi al sensului în care acţionează, şi descrie modul prin care organizaţiile îi pot stimula pe oameni să-şi utilizeze capacităţile şi eforturile nu numai pentru satisfacerea nevoilor proprii, ci şi pentru promovarea obiectivelor organizaţiei. Capitolul 2, prezintă “Strategiile motivaţionale în corelaţie cu stilurile de leadership” ce combină stilurile de leadership adoptate de lideri cu strategiile motivaţionale, utilizate pentru a satisface nevoile angajaţilor. Pentru a putea să-şi motiveze sau influenţa angajaţii să muncească mai bine liderii sunt într-o continuă dezvoltare, deoarece se pleacă de la ideea că aceştia au posibilitatea de a asigura cantitatea şi calitatea performanţelor subalternilor. Capitolul 3 al lucrării constituie analiza asupra corelaţiilor dintre stilurile de leadership şi strategiile motivaţionale adoptate la nivelul Companiei Carrefour Era Iaşi. Pentru realizarea acestui studiu de caz s-a folosit ca metodă ancheta pe bază de chestionar. Scopul chestionarului realizat este analizarea metodelor de leadership la nivel mediu și de primă linie, modalităţile principalele de care dispun liderii pentru a-și motiva angajații dar totodată și impactul creat prin aceste modalităţi de dezvoltare a abilităților de leadership asupra managerilor de prima linie. Întrucât nu există o variantă prestabilită în alegerea unui stil de leadership, fiecare conducător îşi pune amprenta asupra stilului abordat, dezvoltând diferite abilităţi de a gestiona potenţialul uman al unei firme. Capitolul 1. Legatura dintre leadership şi motivarea angajaţilor Într-o organizaţie o importanţă mare este acordată relaţiei dintre leadership şi nevoile motivaţionale ale angajaţilor. Cercetarea lui Maslow, axată pe performanţele de vârf, demonstrează nevoia de reciprocitate de organizare colectivă în ceea ce priveşte relaţia dintre lider şi angajaţi. Un lider bine pregătit trebuie să fie apt să ia decizii eficiente, trebuie să aprecieze munca angajaţilor săi şi să o recompenseze echitabil. Cercetătorii au demonstrat că liderii au o gamă diversificată de procedee prin care îşi pot cunoaşte şi conduce subordonaţii, plecând de la un stil de lider pasiv, apoi folosind unul tranzacţional, ajungând la stilul cel mai activ în activităţile angajaţilor şi anume cel trasformaţional, utilizând multitudinea de strategii motivaţionale axate pe nevoile acestora.
Cărţi 1. Armstrong, M., Managementul resurselor umane, Ed. CODECS, 2003 2. Burduş, E.,”Tratat de management”, Ediţia a II-a, Ed. Pro Universitaria Bucureşti, 2012 3. Buzea, C.,”Motivaţia – Teorii şi practici”, Ed. Institutul European, 2010 4. Clipa, C., “Comportamanetul organizaţional supor de curs”, 2011 5. Cornescu, V., Curteanu, D., Marinescu, P., Toma, S., “Management de la teorie la practică”, Ed. Universităţii Bucureşti,2004 6. Craiovan, M.P.,”Introducere în psihologia resurselor umane”, Ed. Universitară Bucureşti, 2006 7. Duică, A., Management, Ed. Bibliotheca Târgovişte, 2008 8. Duluc, A.,”Leadership et confiénce”, Ed. Dunod Paris, 2000 9. Gazzard, N., Hodyson, V., Owen, H., “Manual de leadership - ghid practic pentru un leadership eficient”, Ed. Codecs, 2006 10. Manfred, F.R. Kets de Vries, Leadership - arta şi măiestria de a conduce, Ed. CODECS, 2003 11. Mititelu, Z., ”Leadership şi management”, Ed. Polirom Iaşi, 2004 12. Nica, P., Iftimescu, A., Management, concepte şi aplicaţii, Ed. Sedcom Libris, 2008 13. Niklarz, H., S.,”Totul despre motivare”, Ed. Rentrop&Straton Bucureşti,2003 14. Paşa, F., Creşterea eficienţei activităţii angajaţilor, tehnici şi proceduri, Ed. Tribuna Economica Bucureşti, 2012 15. Pânişoară, G., Pânişoară, I. O., Managementul resurselor umane, Ediţia a II-a, Ed. Polirom 2007 16. Prodan, A.,”Managementul de succes – Motivaţie şi comportament”, Ed. Polirom Iaşi, 1999 17. Prodan, A.,”Managementul Resurselor Umane”, Ed. Sedcom Libris Iaşi, 2006 18. Rîlea, V., Leadership – teorii, modele şi aplicaţii, Ed. Lumenn Iaşi, 2006 19. Sauret, J.M., Managementul postmodern, Ed. C.H. Beck Bucureşti, 2012 20. Savage, J., Zigler, Z., ”Motivaţia”, Ed. Businesstech 2005 21. Sirota, D., Mischkind, L. A., Meltzer, M. I., Motivarea angajaţilor, Ed. All, 2010 22. Stanciu, Ş., Ionescu, M. A., Cultură şi comportament organizaţional, Ed. Comunicare.ro, 2005 23. Stanciu, Ş., Ionescu, M., Leovaridis, C., Stănescu, D., Managementul resurselor umane, Ed. Comunicare.ro, 2010 24. Tellier, Y., Rovenţa-Frumuşani, D.,”Resurse umane şi dezvoltare organizaţională”, Ed. Cavallioti, 1999 25. Vărzaru, M., Tumbăr, C., Constantinesc, D., Şchiopoiu, A., Budică, I., Crăciun, L., Managementul resurselor umane VADEMECUM, Ed. Universitaria Craiova, 2005 26. Zlate, M., Leadership şi management, Ed. Polirom Iaşi, 2004
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.