1 Introducere 6 2 Jocul didactic 9 2a 2.1. – definitie 9 2b 2.2. – tipologie 12 2c 2.3. – particularitatile jocului la prescolari 21 3 Invatarea 27 3a 3.1. – definitie 27 3b 3.2. – tipologie 29 3c 3.3. – particularitatile invatarii la prescolari 32 4 Relatia joc – invatare la prescolari 36 4a 4.1. – relatia joc – invatare 36 4b 4.2. – proiecte didactice 43 5 Concluzii 68 6 Bibliografie 70
I. INTRODUCERE Cereintele mereu crescande ale societatii contemporane impun invatamantului actual sarcini importante care sa determine cresterea calitatii lui Este necesar, pentru aceasta, sa se utilizeze,in desfasurarea procesului de invatamant, cele mai eficiente cai,cele mai variate metode si mijloace care sa asigure si sa stimuleze, in acelasi timp, cresterea ritmului de instruire a cunostintelor. Unul dintre aceste mijloace, folosite atat de frecvent in procesul de instruire si educare a prescolarilor care si-a dovedit eficienta din ce in ce mai mult in ultimul timp, este jocul didactic. Rolul si importanta jocului didactic consta in faptul ca el faciliteaza procesul de asimilare, fitare si consolidare a cunostintelor, iar datorita caracterului sau formativ, influenteaza dezvoltarea personalitatii copilului. El este si un important mijloc de educatie intelectuala , pune in valoare si antreneaza capacitatile creatoare ale prescolarului. Motivele pentru care m-au determinat sa aleg jocul si invatarea ca instrumente de instruire si educare determinate in activitatea zilnica la gradinita sunt multiple. Cel mai important dintre ele mi se pare a fi acela ca ele corespund perfect particularitatilor de varsta ale prescolarilor. Jocul stimuleaza interesul si curiozitatea prescolarului, favorizand acumularea unei mari cantitati de cunostinte intra-un timp redus si , aparent fara efort. Prin joc copilul invata cu placere, devine interesat fata de activitatea care se desfasoara. Cu timpul, jocul schimba comportamentul unor copii timizi, nesiguri. El stimuleaza si modeleaza procesele afectiv-emotionale,imbogatind viata afectiva a copiilor si sjutandu-i sa-si stapaneasca emotiile. Prin joc copilul ne daruieste tot ce are el mai bun, atat ca forte fizice, cat si ca valori morale. El contribuie la formarea personalitatii copilului si creeaza o ambianta de cooperare. Datorita continutului sau practic, jocul didactic pare a fi cel mai eficient mijloc de activizare a intregii grupe de prescolari, potrivit formarii deprinderilor practice elementare si de munca organizata , dezvoltand spiritul de echipa, de intra - ajutorare. Se poate considera ca, focurile constituie o adevarata scoala de educatie, a conduitei, a fanteziei si imaginatiei. Ele formeaza atentia,spiritul de observatie si redare(povesiri), perseverenta, indemanarea , ordinea, abilitatea, perspicacitatea , darzenia, promptitudinea, contribuind astfel la dezvoltarea si antrenarea capacitatilor fizice si intelectuale, a trasaturilor de caracter. Jocul reprezinta in acelasi timp, o activitate in procesul careia se modeleaza dimensiunile etice ale conduitei. Cinstea, corectitudinea,onestitatea au in joc un caracter dominant. Folosit cu pricepere si tact pedagogic jocul reuseste sa inlature si sa previna ramanerea in urma la invatatura a prescolarilor cu o intelegere mai greoaie. Toti marii psihologi si pedagogi au acordat o importanta deosebita jocului in formarea si dezvoltarea copilului pentru viata. J.Chateau spunea despre copilarie ca acesta este "ucenicia necesara varstei mature si nu putem ignora din acesta perioada jocul - acest impuls irezistibil prin care copilul isi modeleaza el insusi propria statuie". A.I.Makarenko afrma ca " jocul il pregateste pe copil pentru munca de mai tarziu ", Ed.Claparede spunea ca " jocul pregateste viitorul, satisfacand necesitatile prezente." Toate acestea mi-au intarit convigerea ca folosind jocul in procesul instructiv-educativ voi reusi sa cunosc mai usor si mai bine personalitatea prescolalilor,incat de la grupa mica si contirbutia pe care acesta o aduce in instruirea si educarea acestora, ma va ajuta sa cladesc mai usor intregul edificiu al cunoasterii, pe care prescolarii sa-l dobandeasca cu usurinta si placere. Lucrarea de fata isi propune sa analizeze rezultatele obtinute de prescolari,in urma folosirii jocului,pentru a preveni ramanerea in urma la invatatura si pentru insusirea cu mai multa usurinta a cunostintelor. Deoarece gradinita este institutia specializata in formarea fizica si intelectuala a copiilor,ea trebuie sa cultive jocul si invatarea ca forme dominante de de organizare a activitatii,prin care se clasifica si se largeste orizontul vietii copilului si nu ca simple momente recreative. Copii trebuie sa invete jucandu-se caci, asa afirma Henri Walton " jocul este activitatea prin care copilul cucereste increderea in fortele sale". De aceea , orele de invatare trebuie sa alterneze cu cele de joc. Intre 3 si 6 ani invatarea apare frecvent in impletirea cu jocul, iar la cei mari si ca activitate de sine statatoare atat in forme spontane cat si organizate. In programul zilnic al prescolalilor intervin schimbari impuse de ponderea care o are acum gradinita , schimbari care nu diminueaza insa dorinta de joc, jocul ramanand o problema majora in timpul intregii copilarii. In familie,jocul se desfsoara intra-o maiera distractiva, devenind un mijloc placut de petrecere a timpului liber. La gradinita , acesta este inlocuit cu jocul didactic. Fiind o acitvitate preferata de prescolari mi-am propus sa inlocuiesc momente importante ale activitatilor cu jocuri didactice sau elemente de joc, care sa favorizeze adaptarea cu usurinta a prescolalilor la activitatea dominanta-invatarea. Am organizat jocuri didactice la toate activitatile , in orice moment al acestora , in functie de obiectivele urmarite , considerandu - le nu ca simple divertismente, ci, mijloace pretioase de invatare.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.