Relația scoală familie ca premisă a eficienței procesului de învățământ

Cuprins licență

Argument ... 3 
1. Procesul de invatamant .. 5
1.1. Caracteristici generale . 5
1.2.Principiile procesului de invatamant 6
1.3. Influenta factorilor decisivi asupra procesului de invatamant .. 8 
2. Familia si scoala -  factori determinanti in formarea copilului pentru viata .. 11
2.1. Familia -  institutie initiala de formare si educare a copilului 11
2.2. Locul si rolul familiei contemporane in educatia copilului .. 16
2.3. Scoala ca institutie si mediu de formare si informare a copilului .. 36
3. Relatia scoala-familie ca premisa a eficientei procesului de invatamant .. 44
3.1. Relatia factorilor implicati in procesul de invatamant: invatator-elev, 
invatator-parinte, parinte-elev, elev-elev .. 47
3.2. Modalitati de imbunatatire a relatiei scoala-familie . 86
4. Parteneriatul scolar modalitate de consolidare a relatiei scoala-familie . 90 
Concluzii . 98
Anexe ..101
Bibliografie .. 108


Extras din licență

ARGUMENT
,,OMUL nu poate deveni OM decat prin EDUCATIE" (Kant)
In toate societatile lumii, educatia ocupa un loc foarte important. Fiecare om isi traieste viata intr-un ritm alert, accelerat, incercand sa-si stapaneasca setea de cunoastere prin realizarea unor studii superioare, prin implicarea in cele mai diverse si active proiecte educative. Multi sunt cei care, pe langa studii, opteaza si pentru intemeierea unei familii, incercand sa se realizeze profesional, dar si familial.
In lucrarea realizata am incercat sa surprind faptul ca relatia dintre scoala si familie ocupa un rol foarte important in cadrul procesului de invatamant. Astazi, aceasta relatie scoala-familie prinde din ce in ce mai mult contur, interesele lor avand un nucleu comun, elevul.
Lucrarea redactata cu titlul Relatia scoala-familie ca premisa a eficientei procesului de invatamant este structurata pe patru capitole. 
Primul capitol evidentiaza caracteristicile generale, functiile si principiile procesului de invatamant, cat si influenta factorilor decisivi, cu precadere a celor umani, asupra procesului de invatamant.
Capitolul al doilea pune accentul pe familie si scola ca factori determinanti in formarea copilului pentru viata, evidentiind familia ca institutie initiala de formare si educatie a copilului, locul si rolul familiei contemporane in educatia copilului, cat si importanta scolii, atat ca institutie, cat si ca mediu de formare si informare a copilului.
Capitolul al treilea trateaza problematica relatiei scoala-familie ca premisa a dezvoltarii procesului de invatamant, din perspectiva relatiilor dintre invatator-elev, invatator-parinte, parinte-copil, elev-elev, evidentiind si cateva modalitati de imbunatatire a relatiei scoala-familie.
Capitolul al patrulea contureaza rolul parteneriatului scoala-familie si eficienta sa in procesul de invatamant.
Relatia scoala-familie este un factor important in cadrul procesului de invatamant avand un scop comun, si anume grija si atentia privind formarea instructiv-educativa a copilului.
Robert Merton spunea ca orice actiune sau interventie sociala e necesara sa aiba in vedere:
:) fiinta umana, in primul rand copilul -  ca valoare suprema;
:) educatia sau formarea omului -  ca obiectiv fundamental;
:) familia, scoala, comunitatea, cultura -  ca mijloace esentiale.
Comunicarea scoala-familie este parte din sistemul numit societate si trebuie sa se realizeze in primul rand in virtutea obiectivelor educative.
Procesul educativ din Romania zilelor noastre este afectat de reforma invatamantului, integrarea europeana, migratia fortei de munca in tari ca Spania, Italia, ce intregeste tabloul famiilor dezorganizate, descompuse, insuficienta resurselor financiare, implicarea ,,timida" a familiei in deciziile scolii etc.
Toate aceste probleme ar putea fi solutionate prin optimizarea relatiilor dintre scoala si familie fapt ce m-a determinat sa aleg aceasta tematica pentru sustinerea lucrarii de fata.
Reforma invatamantului din Romania se poate infaptui numai in conditiile unei relatii eficiente dintre scoala si familie.
Aceasta tema pentru lucrarea de fata a fost aleasa din dorinta de a afla cat mai multe lucruri importante si utile despre relatia celor mai importanti piloni ai procesului de invatamant, si anume scoala si familia. Pentru orice cadru didactic este foarte important sa cunoasca scopul, rolul si influenta acestor primi factori educativi.


Fisiere în arhivă (1):

  • Relatia scoala familie ca premisa a eficientei procesului de invatamant.doc

Imagini din acest licență

Bibliografie

1. Agarbian, Mircea, Scoala, familia, comunitatea, Editura Institutul European, Iasi, 2006;
2. Bloom, A., Criza spiritului american, Editura Humanitas, Bucuresti, 2006.
3. Bunescu, G., Alecu, G., Badea, D., Educatia parintilor, Strategii si programe, E.D.P., Bucuresti, 1997;
4. Bunescu, Gheorghe, Democratizarea educatiei si educatia parintilor, articol publicat pe Internet (didactic.ro);
5. Baran-Pescaru, Adina, Parteneriat in educatie, familie-scoala-comunitate, Editura Aramis, Bucuresti, 2004;
6. Baran-Pescaru, Adina, Familia azi. O perspectiva sociopedagogica, Editura Aramis, Bucuresti, 2004;
7. Chelcea, Adina; Chelcea, Septimiu, Cunoasterea de sine -  conditie a intelepciunii, Editura Albatros, 1986;
8. Comenius, J. A., Didactica Magna, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1985.
9. Constantin, Cucos, Pedagogie, Editura Polirom, Iasi, 1998;
10. Cosma, Traian, Sedintele cu parintii in gimnaziu, Editura Polirom, Iasi, 2008;
11. Cosmovici, Andrei, Psihologia scolara, Ed. Polirom, Iasi, 1998;
12. Cristea, S., Managementul organizatie scolare, editia a doua revizuita si adaugita, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2003;
13. Dan, Elena, Scolarul si particularitatile varstei lui, Editura Medicala, Bucuresti, 1986;
14. Dolean, I., Dolean, D., Meseria de parinte, Editura Aramis Print, Bucuresti, 2002;
15. Dumitrana, Magdalena, Copilul, familia, gradinita, Editura Compania, Bucuresti, 2000;
16. Dumitriu, Gheorghe, Comunicare si invatare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1998;
17. Dragan, Ion, Unde, cum si de ce gresesc unii parinti, in Almanahul parintilor, Bucuresti, 1983; 
18. Fetescu, Vasile, Familia si atitudinea copilului fata de invatatura in revista Invatamantul primar, nr.2, 1992; 
19. Gheorghe, Virgiliu, Criveanu, Nicoleta, Dragulinescu, Andrei, Efectele micului ecran asupra mintii copilului, Editura Prodromos, Asociatia pentru Apararea Familiei si a Copilului, Bucuresti, 2007
20. Golu, Pantelimon, Ce stim despre invatare?, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1983;
21. Ghergut, Alois, Management general si strategic in educatie - ghid practic, Editura Polirom, 2007;
22. Holban, Ion (coord.), Cunoasterea elevului -  o sinteza a metodelor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1978;
23. Ianasi Mihaela, Procesul de invatamant-sistem si functionalitate, Psihologie pentru examenul de definitivat si gradul didactic II, Universitatea ,,Al. Ioan Cuza" Isai, Institutul de Stiinte ale Educatiei Iasi, Ed. Spiru Haret, 1995;
24. Iacob, L.,(coord.), Cosmovici, A., Psihologie scolara, Editura Polirom, Iasi, 1999;
25. Iancu, Stela, De ce merg unii elevi ,,incruntati" la scoala?, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1983;


Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!