INTRODUCERE . 2 CAPITOLUL I- Repere ale divinului in folclorul romanesc ..5 1.1.Conceptul de folclor 5 1.2.Poezia colindelor si a cantecelor de stea 6 CAPITOLUL II-Repere ale divinului in poezia culta .14 2.1. Andrei Muresanu(1816-1863) . 14 2. 2.Grigore Alexandrescu(1810-1885) .. 18 2. 3. Mihai Eminescu(1850-1889) .. 22 2.4. George Cosbuc (1866-1918) . 28 2.5.Octavian Goga (1881-1938) .. 34 2.6. Elena Farago(1878-1954) . . 40 2.7.Tudor Arghezi(1880-1967) 43 2.8.Vasile Voiculescu(1884-1963) .. 50 CAPITOLUL III- Studiu de caz. Formarea caracterului din perspectiva valorilor crestine 55 III.1.Fundamente teoretice .55 III.1.1.Introducere . 57 III.1.2.Ipoteze si obiective de lucru ..57 III.2.Designul cercetarii 58 III.2.1.Metode si instrumente de lucru ..58 III.3.Rezultate si interpretari 53 III.3.1.Analiza si interprettarea datelor 59 III.3.2.Concluzii ..63 CONCLUZII ..64 BIBLIOGRAFIE 67
INTRODUCERE In contextul unui invatamant care isi cauta inca reperele, pastrarea si promovarea adevaratelor valori culturale pretind din partea scolii noi responsabilitati. Cultura romaneasca poarta amprenta experientei inaintasilor nostri, dar si prezentei lui Dumnezeu, prin Biserica, ,,oferind profunzime si acuratete viziunii noastre despre lume si despre viata." 1 Tema pe care am ales-o spre a fi tratata in lucrare arata preocuparea mea de a-i invata pe copii ca, in decursul tumultoasei sale istorii, omul s-a dovedit a fi un talentat creator care a manifestat desavarsirea si frumusetea in multe feluri si forme. Desi suntem fiinte limitate, prin intermediul creativitatii, ne manifestam setea noastra de infinit, dorinta de desavarsire si capacitatea de a ne autodepasi si de a crea, asemenea lui Dumnezeu. Creatia umana este inspirata de Creator, care isi pune, mai puternic sau mai estompat, amprenta divina de mester, dar este si expresia nelinistilor, experientei si aspiratiilor omului. Artele, in cazul nostru, poezia, idealizeaza si eternizeaza cele mai alese clipe din viata omului. In poezie este prezent Cel ce Se descopera in frumusetea exprimarii umane, uneori prin cuvant, alteori in taina, in absenta cuvantului, dar mereu prin intermediul capacitatii creatoare a omului, al aspiratiilor sale celor mai profunde. Dupa cum spunea Florentin Popescu:,,Nascuta uneori in singuratate si dupa legi ce au scapat si vor scapa mereu perceptiei comune, poezia a fost si a ramas mereu cea mai apropiata de Divinitate,fie ca poetul a fost mai mult ori mai putin constient la perceptia fortelor spirituale, conceptuale, venind de undeva de dincolo de el".2 Poezia religioasa este una din aripile personalitatii literaturii romane si inalta sufletele din ,, praful nevoilor trecatoare spre zarile luminoase ale idealului nemuritor; de la pamant la cer; de la relativ la absolut, de la materie la spirit, de la imanenta la transcendenta".3 Literatura romaneasca cunoaste poeti in care se vede clar credinta puternica traita de acestia si transpusa apoi in versuri, cum ar fi Nichifor Crainic, Vasile Voiculescu, Radu Gyr, etc., dar si poeti care fac in operele lor o fina trimitere la Creator, ca in cazul lui Eminescu sau Arghezi,.Este recunoscut faptul ca, poezie religioasa nu inseamna numai acele creatii lirice care au un titlu explicit religios si inspiratie biblica, dar si acelea care exprima o tainica traire crestina. Poezia, pentru a-si dezvalui fondul, se foloseste mai mult de analogii, imagini si simboluri,decat de idei, concepte si silogisme. Pluteste mai mult in taine si in spirit,decat in materie; mai mult in sfera idealului, decat in cea a realului. Urmarind programa scolara pentru invatamantul primar si cunoscand ca aceasta permite cadrului didactic sa modifice, sa completeze sau sa inlocuiasca activitatile de invatare, pentru a asigura competente specifice fiecarei clase si fiecarui elev, m-am raportat in lucrarea de licenta, la acei poeti care sunt sugerati in lista orientativa de autori, precum:Andrei Muresanu, Grigore Alexandrescu, George Cosbuc, Octavian Goga, Mihai Eminescu, Elena Farago, Tudor Arghezi, dar am adaugat si alt nume, mai putin studiat, cum ar fi:Vasile Voiculescu Plecand de la ideea ca si credinta ,,a motivat omul sa viseze, sa creeze si sa impartaseasca valori comune cu aproapele sau" 4, cadrul didactic poate sa le prezinte copiilor latura spirituala a operelor acestor poeti. De asemenea, am cuprins in lucrarea de fata aspectul popular al literaturii,respectiv Colindele religiose, din considerentul ca literatura romana culta e patrunsa de spiritul creatiei populare, de suflul acesteia pana in cele mai intime spatii. Structurile ei includ numeroase modalitati formative si tehnici folclorice. Copilul de azi, viitorul adolescent de maine, nu va intelege literatura culta daca nu va avea notiuni minime despre literatura populara. Nu va putea intelege geniul eminescian sau poezia lui Voiculescu, daca nu va valorifica vastul taram al folclorului romanesc. Folclorul poate dezvolta sensibilitatea copiilor , poate starni curiozitatea specifica varstei, conducandu-i spre o cunoastere profunda a omului si a lumii ce ii inconjoara. Intr-o istorie a literaturii romane, folclorul se cere reconsiderat si readus la valoarea pe care o merita.
I. SURSE PRIMARE 1.Arghezi,Tudor,Versuri,Editia a II-a, revazuta si adaugata cu postfata de G.Pienescu,Bucuresti,Editura Cartea Romaneasca,,1985 2.Cosbuc, George,Versuri si proza,Editie ingrijita, postfata si tabel cronologic de Gavril Scridon, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1991 3. Eminescu, Mihai,Poezii,Bucuresti, Editura Minerva, 1985 4.Voiculescu, Vasile,Integrala operei poetice,Editie ingrijita si prefata de Roxana Sorescu, Bucuresti,Editura Anastasia, 1999 II.SURSE SECUNDARE A.Antologii,reviste, istorii literare,scrieri de teorie si critica literara 1.***Antologia poeziei religioase romanesti de la inceputuri pana azi,Editie, note bibliografice si cuvant inainte de Florentin Popescu,Bucuresti, Editura Albatros,1992 2.***Colinda-ma, Doamne, colinda! Colinde populare romanesti,Editie ingrijita, prefata, bibliografie si glosar de Iordan Datcu, Bucuresti,Editura Minerva, 1992 3.***Poezii religioase romanesti,Selectia poeziilor a fost facuta de poetul dr.Nicolae Ionescu- Pallas si pr. Prof. univ. dr. Nicu Moldoveanu, Bucuresti, Editura Basilica, 2017 4. Revista Luceafarul,nr.5/2013 5. Alexndrescu, Emil,Analize si sinteze de literatura romana, Editia a II-a revazuta si completata,Iati,Editura Moldova Iasi,1994 6. Anton, Fabian,Mihai Eminescu-Ortodoxia, Cluj-Napoca, Editura Eikon, 2003 7. Buzasi,Ion,Valori crestine in poezia romaneasca,Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2009 68 8. Breazu, George, Colinde-culegere,Fundatia Culturala Regala ,,Principele Carol", Editura Scrisul Romanesc S.A., Craiova, 1938 9. Calinescu, George, Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent, Editia a II-a revazuta si adaugita, Bucuresti, Editura Minerva, 1982 10. Calinescu, George, Viata lui Mihai Eminescu,Bucuresti, Editura Minerva, 1989 11.Ciobanu, Stefan, Istoria literaturii romane vechi, Chisinau, Editura Hyperion, 1992 12.Crainic, Nichifor,Spiritualitatea poeziei romanesti, Bucuresti, Editura Muzeul Literaturii Romane, 1998 13. Crohmalniceanu, Ov.S., Literatura romana intre cele doua razboaie mondiale,Vol.II, Bucuresti, Edtura Minerva, 1974 14. Damian, Theodor,Ideea de Dumnezeu in poezia lui Eminescu, Bucuresti, Editura EIKON,2016 15. Dumitrescu Busulenga, Zoe ,Eminescu-viata, Manastirea Putna ,Editura Nicodim Caligraful, 2009 16. Eliade,Mircea, Sacrul si profanul, treducere de Brandusa Prelipceanu, Bucuresti, Editura Humanitas, 1995 17. Gorovei,Artur, Folclor si folcloristica, Chisinau, Editura Hyperion, 1990 18. Lovinescu, Eugen, Istoria literaturii romane contemporane, Bucuresti, Editura Minerva, 1989 19. Micu, Dumitru, Scurta istorie a literaturii romane,vol.I si II, Bucuresti, Editura Iriana, 1994 20.Varvara, Daniela, Mituri si simboluri biblice in poezia romaneasca neomodernista, Bucuresti,Editura EIKON, 2016 ...
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.