Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 80 în total
Cuvinte : 19008
Mărime: 188.07KB (arhivat)
Publicat de: Ioan Zamfir Pal
Puncte necesare: 13

Cuprins

  1. Rezumat 4
  2. Capitolul I. Introducere 5
  3. 1.1 Aspecte ale reprezentărilor sociale 5
  4. 1.2 Internetul-problemă de actualitate 7
  5. Capitolul II. Cadrul teoretic 10
  6. 2.1. Reprezentări social-istorice 10
  7. 2.1.1 Reprezentările mintale 10
  8. 2.1.2 Reprezentările collective 11
  9. 2.2 Reprezentările sociale 14
  10. 2.2.1 Reprezentări şi atitudini sociale 15
  11. 2.3 Domeniul studiului şi definirea reprezentărilor sociale 16
  12. 2.4 Reprezentarea ca sistem socio-cognitiv 17
  13. 2.5 Cogniţii şi reprezentări sociale 18
  14. 2.6 Caracteristicile reprezentărilor sociale 21
  15. 2.7 Organizarea reprezentărilor sociale şi teorii ale acestora 22
  16. 2.7.1 Înţelesuri ale teoriei reprezentărilor sociale 22
  17. 2.7.2 Teoria nodului central 25
  18. 2.8 Funcţiile reprezentărilor sociale 27
  19. 3. Caracteristicile adolescenţilor şi preadolescenţilor 30
  20. 3.1. Adolescenţa 30
  21. 3.2 Stadiul pubertăţii 31
  22. 3.3. Dezvoltarea senzorial perceptive 33
  23. 3.4. Dezvoltarea psihică 34
  24. 3.5. Activitatea intelectuală complexă 34
  25. 4.Internetul 35
  26. Capitolul III. Obiective şi ipoteze 38
  27. Capitolul IV. Metodologia cercetării
  28. 40
  29. Capitolul V. Prezentarea rezultatelor 44
  30. 5.1 Studiul I 44
  31. 5.2 Studiul II 45
  32. 5.2.1 Importanţa accesului la Internet 45
  33. 5.2.2 Importanţa existenţei internetului 47
  34. 5.2.3 Utilizarea Internetului 48
  35. 5.2.4 Utilizarea cea mai frecventa a Internetului 53
  36. 5.2.5 Informaţii căutate 56
  37. 5.2.6 Forme de comunicare pe Internet 60
  38. 5.2.7 Distracţia pe Internet 63
  39. 5.2.8 Efectele negative ale Internetului 67
  40. 5.2.9 Cele mai negative efecte ale Internetului 69
  41. Capitolul VI. Interpretarea rezultatelor. Concluzii 73
  42. Bibliografie 76
  43. Anexe 77

Extras din licență

INTRODUCERE

Internetul capătă o valoare tot mai mare, iar utilizarea sa de către adolescenţi şi preadolescenţi este tot mai frecventă. Pentru a evita posibilele efecte negative şi a accentua lor, este important să cunoaştem cum îşi reprezintă aceştia Internetul, ceea ce a constituit obiectivul acestei lucrări.

Rezultatele studiilor realizate ne arată că reprezentarea socială la preadolescenţi şi adolescenţi se grupează în jurul unui nod central format din informare, prieteni, comunicare, amuzament şi messenger.

Alte rezultate ne arată că există diferenţe semnificative între formele de utilizare a Internetului, unele fiind utilizate prdominant. În anumite situaţii, cum ar fi formele de distracţie pe Internet, am constatat diferenţe şi în funcţie de interacţiunea dintre vârstă şi forma de utilizare a Internetului.

Aceste rezultate vor constituii punctul de plecare al unor proiecte de intervenţie în cazul utilizării Internetului de către adolescenţi şi preadolescenţi.

Capitolul I. Introducere

1.1 Aspecte ale reprezentărilor sociale

Reprezentările sociale se pot explica foarte simplu prin răspunsul la întrebarea ,, De ce oamenii văd diferit aceaşi realitate?”(A. Neculau 2000). Reprezentarea socială a diferitelor probleme aparute pe parcursul istoriei cum ar fi H.I.V., televiziunea etc., a fost studiată ca o necesitate. Orice lucru nou apărut trebuie studiat, sau necesită o evaluare amănunţită a efectelor pozitive sau negative ale acestuia.

Prestigioasa revistă Time şi-a făcut o tradiţie din a publica pe coperta 1, în luna decembrie, o fotografie a „Personalităţii Anului”, a acelei persoane care a avut cea mai mare influenţă, în bine sau în rău, asupra cursului istoriei în anul respectiv. La sfârşitul lui 2006, cei care au căutat la tarabe revista Time au avut parte de o surpriză: o mare parte din coperta 1 era ocupată de o oglindă. Nu de fotografia unei oglinzi, ci de un cadran umplut cu un material tipografic care reflecta imaginea. Textul care se putea citi, cu litere de o şchioapă, sub această oglindă – „Da, TU. Tu controlezi Epoca Informaţiei. Bine ai venit în lumea ta”.

Începând din 1990, reţeaua obţinută prin interconectarea mai multor reţele de tipuri diferite a fost deschisă pentru toată lumea, atât pentru companiile comerciale şi universităţi, cât şi pentru persoanele particulare care folosesc calculatoarele acasă. Creşterea numărului de calculatoare conectate la Internet a devenit exponentială astfet încât în 1990 Internet-ul cuprindea 300000 de calculatoare, în 1992 era conectat calculatorul cu numărul 1000000, apoi mărimea Internetului s-a dublat cam la fiecare an. Reţelei i s-au adăugat noi servicii, ca de exemplu, serviciile de informare Gopher în 1991 şi World Wide Web în 1992. În 1994, a fost lansat un nou protocol de reţea Ipng (IP next generation) pentru transmisii de date, voce şi imagini care asigură securitatea informaţiei.

Un rol foarte important în dezvoltatea Internetului revine faptului că accesul la documentaţie, inclusiv specificaţiile protocoalelor a fost liber. Internetul a evoluat mult în cele trei decenii de existenţă. A fost iniţiat de un grup restrâns de cercetatori, dar a devenit un uriaş succes comercial, cu investiţii anuale de miliarde de dolari.

Deoarece, Internetul în România este relativ un instrument nou, la îndemâna tuturor, şi în plină popularizare, consider că este foarte important să aflăm cum este acesta folosit în grupurile de copii şi adolescenţi.

Problema Internetului vis-a-vis de copii şi influenţa acestuia asupra lor a mai fost studiată la noi în ţară de către Agenţia de Strategii Guvernamentale-CNA, care a arătat într-un studiu realizat în 2007 că 60% dintre copiii intervievaţi utilizează internetul frecvent şi locul întâi în rândul preferinţelor îl are comunicarea acestora pe internet.

Un alt studiu a fost realizat de Ivana Markova în anul 2002. Acesta consideră că una dintre principalele caracteristici ale vieţii contemporane o constituie fragmentarea cunoaşterii. Datorită avansurilor în teoria informaţiilor, tehnologia comunicaţiei şi Internetul, există iluzia că fiecare dintre noi se poate informa cu usurinţă despre cele mai recente realizări în domeniul ştiinţelor, artelor, politicii şi asupra diverselor sfere ale vieţii. Prin intermediul Internetului şi al altor sisteme de comunicare suntem capabili să colectăm o masă enormă de informaţii.

Progresul tehnologic este atât de rapid, încât copiii îi învaţă pe cei mai învârstă cum se utilizează calculatorul, Internetul sau echipamentele electronice complexe. Această situaţie crează o iluzie a uşurinţei de a devenii specialist în orice domeniu,însa acestă iluzie dă naştere unui număr mare de întrebări:

1 Cum reuşim să facem faţă acestui vast volum de informaţie fragmentată pe care o obţinem prin intermediul mijloacelor de comunicare?

2 Cum reuşim să înţelegem?

3 Cum reuşim să selectăm informaţiile cu adevărat importante pentru noi, şi folositoare?

În ceea ce priveşte efectul Internetului asupra educaţiei şi comportamentului copiilor, ideile sunt împărţite. Virgiliu Gheorghe(2005) în lucrare sa ,,Efectele televiziunii asupra minţii umane”, este de părere că ,,cea mai multă informaţie accesată prin internet nu are context in ceea ce priveşte copilul. Internetul reprezintă ceea ce se poate numi ,,educaţie libertină”: copilul face ce vrea şi când vrea. Este exact contrariul a ceea ce ar trebui să fie.”

Preview document

Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 1
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 2
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 3
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 4
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 5
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 6
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 7
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 8
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 9
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 10
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 11
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 12
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 13
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 14
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 15
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 16
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 17
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 18
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 19
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 20
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 21
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 22
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 23
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 24
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 25
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 26
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 27
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 28
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 29
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 30
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 31
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 32
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 33
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 34
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 35
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 36
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 37
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 38
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 39
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 40
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 41
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 42
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 43
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 44
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 45
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 46
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 47
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 48
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 49
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 50
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 51
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 52
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 53
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 54
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 55
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 56
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 57
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 58
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 59
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 60
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 61
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 62
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 63
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 64
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 65
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 66
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 67
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 68
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 69
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 70
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 71
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 72
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 73
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 74
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 75
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 76
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 77
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 78
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 79
Reprezentările Sociale ale Internetului la Copii și Adolescenți - Pagina 80

Conținut arhivă zip

  • Reprezentarile Sociale ale Internetului la Copii si Adolescenti.docx

Alții au mai descărcat și

Rolul Psihopedagogului în Prevenirea și Combaterea Delicvenței Juvenile

„Rolul psihopedagogului în prevenirea şi combaterea delicvenţei juvenile” este titlul lucrării mele de licenţă, prin care mi-am propus să...

Fenomenul migrației internaționale

INTRODUCЕRЕ Migraţia pеntru munca în străinătatе s-a intеnsificat din cauza instabilităţii socio-еconomicе şi a tranziţiеi intеrminabilе cееa cе a...

Specificul orientării școlare și profesionale la adolescenți

INTRODUCERE Actualitatea cercetării În ultimii ani ştiinţa a cunoscut multe investigaţii referitoare la orientarea şcolară şi profesională a...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Ai nevoie de altceva?