Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene

Licență
9.5/10 (2 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 133 în total
Cuvinte : 56230
Mărime: 212.28KB (arhivat)
Publicat de: Dinu Neagu
Puncte necesare: 13

Cuprins

  1. Introducere 2
  2. Capitolul I. De la RSSM la Republica Moldova stat independent 6
  3. I.1. Destrămarea URSS și Declarația de Independență 6
  4. I.2. Consolidarea statului de drept. Constituția din 1994 9
  5. I.3. Situația socio-economică în perioada consolidării statului de drept 16
  6. I.4. Conflictul Transnistrean 21
  7. Capitolul II. Probleme ale tranziției spre democrație (1991 – 2009) 25
  8. II.1. Premize ale aderării la Uniunea Europeană în perioada 1991-2001 25
  9. II.2. Viața politică în ”democrația Moldovenească” (1994-2001) 37
  10. II.3. Reîntoarcerea la trecutul ”glorios”. Stagnarea comunistă (2001-2009) 41
  11. II.4. Integrarea Europeană din perspectiva puterii comuniste 53
  12. Capitolul III. Creionarea perspectivelor de aderare la Uniunea Europeană,
  13. 2009 – 2012 61
  14. III.1. Schimbarea puterii – motorul aspirațiilor de Integrare 61
  15. III.2. Evoluția relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană.
  16. Programe Comune 78
  17. Capitolul IV. Studiu comparativ al statelor membre din Parteneriatul Estic.
  18. Progresele Republicii Moldova 105
  19. Concluzii 125
  20. Bibliografie 129

Extras din licență

Introducere

Procesul de Integrare este una dintre cele mai discutate probleme în literatura de specialitate. Pe măsură ce diferenţele între indivizi, grupuri sau state se adâncesc, lumea pare a fi tot mai dornică de integrare.

Extinderea este proiectul cel mai ambiţios al Uniunii Europeene: el reprezintă, de fapt, reunificarea continentului european, divizat în urma ultimului război mondial. Au existat în trecut şi alte valuri ale extinderii într-o Europă divizată dar, actualul proces de extindere ajută la îndeplinirea visului părinţilor fondatori ai Uniunii Europene: o Europă unită şi liberă.

În prezent, Uniunea Europeană se confruntă cu două provocări majore, şi anume: aprofundarea integrării politice şi extinderea spre Est. Uniunea Europeană este, în primul rând, un element de stabilitate în lume, decizia înfiinţării sale conducând la peste șaizeci de ani de pace pe continent. O realizare majoră a Uniunii Europene este crearea Pieţei Unice, care a contribuit la prosperitatea statelor membre şi a cetăţenilor Uniunii permiţând, astfel, Europei să devină o forţă economică, într-o lume a concurenţei acerbe şi a globalizării.

Unul dintre principiile fundamentale ale Uniunii Europene a fost acela că aderarea trebuie deschisă oricărei ţări Europene. Pentru ţările din Europa Centrală şi de Est acest lucru a devenit posibil în 1989, odată cu sfârşitul divizării postbelice artificiale a Europei, când ţările din fostul bloc comunist au ales democraţia şi libertatea. Pentru Republica Moldova, perspectiva de aderare a devenit posibilă după înlăturarea puterii comuniste de la guvernare.

Ceea ce deosebeşte procesul de extindere care va avea loc nu este numai provocarea „tradiţională” a aderărilor succesive din trecut, ci și dorința Republicii Moldova și a altor țări aspirante la aderare de a se alătura unei Uniuni puternice şi competitive, care să reprezinte mai mult decât diversele interese naţionale, iar acest lucru devine tot mai greu, în contextul unei crize economice accentuate.

Pentru ca Europa să devină un model de securitate, libertate şi participare, ţările care doresc să adere la Uniunea Europeană şi care sunt parte a Europei, trebuie să conlucreze la „aprofundarea” Europei, promovând acel tip de solidaritate care va conferi tuturor statutul de cetăţean european, acela care există deja între cetăţenii statelor membre – o solidaritate lipsită de discriminare, bazată pe respectarea prerogativelor naţionale şi a libertăţilor democratice şi pe tratamentul egal al cetăţenilor şi al statelor membre.

În acelaşi timp, miza declarată a acestui vast exerciţiu de reformare a Uniunii este aceea de a transforma construcţia europeană în una mai democratică, mai aproape de interesele şi necesităţile cetăţenilor europeni, în una a oportunităţilor egale pentru toţi indivizii şi, nu în ultimul rând, într-o structură mai activă şi mai eficientă pe plan extern.

Extinderea Uniunii Europene este de o complexitate deosebită în acest moment şi datorită problemelor specifice pe care statele aspirante le au de rezolvat cu privire la dezvoltarea lor, mai ales economică, în concordanţă cu principiile economiei de piaţă, dar și îndeplinirea criteriilor politice.

Astfel, în ceea ce priveşte ţările candidate, momentul aderării pentru fiecare ţară candidată în parte depinde, evident, de stadiul de îndeplinire a criteriilor politice şi economice şi de transpunerea aquis-ului în legislaţiile naţionale, iar abilitatea fiecărei ţări candidate de a adopta şi aplica acquis-ul comunitar va determina progresele în ceea ce priveşte negocierile de aderare.

Progresele realizate de fiecare dintre țările candidate la aderare în îndeplinirea criteriilor de aderare sunt examinate anual, în cadrul unor rapoarte pe care Comisia Europeană le redactează către Consiliul Uniunii Europene şi care servesc drept bază pentru deciziile de continuare a negocierilor.

Negocierile de aderare ale ţărilor candidate se desfăşoară pentru 31 de capitole (30 de capitole corespund legislaţiei comunitare) prin trecerea în revistă, domeniu cu domeniu, a progreselor ţării respective privind transpunerea normelor comunitare în legislaţia internă şi aplicarea efectivă a regulilor ce guvernează funcţionarea Uniunii Europene.

Fiecare stat candidat elaborează şi prezintă Comisiei Europene documente de poziţie pentru capitolele respective, prin care îşi face cunoscut punctul de vedere privind modul în care înţelege să negocieze domeniul respectiv, perioadele tranzitorii pe care le solicită pentru armonizarea deplină a cadrului legislativ sau alte elemente considerate importante pentru interesele sale în sectorul respectiv de activitate.

Negocierile durează, de regulă, câţiva ani. Când întregul pachet de domenii supuse negocierilor a fost epuizat, rezultatele se reunesc într-un Tratat de aderare, ce va fi supus ratificării în Parlamentele statelor membre, în Parlamentul ţării candidate şi în Parlamentul European.

Procedurile de ratificare durează între 1,5 - 2 ani. Abia după ratificarea tratatului de aderare apartenenţa unei ţări la Uniunea Europeană devine efectivă.

Bibliografie

Avădani, Ioana, Cândea, Ştefan, Moldova la răscruce, fundația Soros, România, octombrie 2009

Bal, Ana, Economii în tranziţie: Europa Centrală şi de Est, Ed. Oscar Print, Bucureşti, 1997

Boonstra, Jos, Shapovalova, Natalia, The EU’s Eastern Partnership: One year backwards, Fride Foundation, Madrid, 2010,

http://www.fride.org/publication/764/the-eu'-s-eastern-partnership:-one-year-backwards

Chifu, Iulian, Război Diplomatic în Basarabia, Ed. Paideia, București, 1997

Cimpoieșu, Dorin, Restaurația Comunistă Sovietică în Republica Moldova, Ed. Ars Docendi, București, 2008

Ciobanu, Vitalie, Anatomia unui faliment Geopolitic: Republica Moldova, Ed. Polirom, 2005

Cojocaru, Gheorghe, Politica externă a Republicii Moldova, Ed. USM, Chişinău, 1999

Fruntașu, Platon , Sisteme politice contemporane, vol.1, USM, Chişinău, 2001

Heintz, Monica (coord), Statul și cetățenia Moldovenească, Stat slab, cetățenie incertă, Studii despre Republica Moldova, Ed. Curtea Veche, București, 2007

Huntington, Samuel, Al treilea val al democrației, Revista Română de Științe Politice, București, 1991

Ivan, Adrian Liviu, Statele Unite ale Europei, Ed. Institutul European, Iași, 2007

Ivan, Paul, Ghinea, Cristian, Parteneriatul Estic – Instrucțiuni de utilizare, Fundația Soros, Ro, Md, septembrie 2010

Kymlicka, Will, Politica în dialect: naţionalism, multiculturalism şi cetăţenie, trad. Diana Stanciu, Ed. Arc, Chișinău, 2001

Lijphart, Arend, Modele ale democraţiei. Forme de guvernare şi funcţionare în treizeci şi şase de ţări, Ed. Polirom, Iași, 2006

Manual pentru studenții de la Jurnalism, Republica Moldova și Comunitatea Internațională, Ed. USM, Chișinău, 2001

Miller, David, (coord), Enciclopedia BLACKWELL a gândirii politice, Ed. Humanitas, București, 2000

Moșneaga, Valeriu, Republica Moldova. Alegerile Parlamentare (1994) şi geografia politică a electoratului, Ed. USM, Chişinău, 1997

Preview document

Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 1
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 2
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 3
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 4
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 5
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 6
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 7
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 8
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 9
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 10
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 11
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 12
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 13
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 14
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 15
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 16
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 17
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 18
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 19
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 20
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 21
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 22
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 23
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 24
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 25
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 26
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 27
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 28
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 29
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 30
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 31
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 32
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 33
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 34
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 35
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 36
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 37
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 38
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 39
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 40
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 41
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 42
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 43
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 44
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 45
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 46
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 47
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 48
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 49
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 50
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 51
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 52
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 53
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 54
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 55
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 56
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 57
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 58
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 59
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 60
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 61
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 62
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 63
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 64
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 65
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 66
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 67
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 68
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 69
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 70
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 71
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 72
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 73
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 74
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 75
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 76
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 77
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 78
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 79
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 80
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 81
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 82
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 83
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 84
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 85
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 86
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 87
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 88
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 89
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 90
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 91
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 92
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 93
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 94
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 95
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 96
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 97
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 98
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 99
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 100
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 101
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 102
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 103
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 104
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 105
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 106
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 107
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 108
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 109
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 110
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 111
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 112
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 113
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 114
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 115
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 116
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 117
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 118
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 119
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 120
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 121
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 122
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 123
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 124
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 125
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 126
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 127
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 128
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 129
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 130
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 131
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 132
Republica Moldova și mirajul Uniunii Europene - Pagina 133

Conținut arhivă zip

  • Republica Moldova si Mirajul Uniunii Europene.doc

Alții au mai descărcat și

Premisele Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană

Introducere Relațiile externe ale Uniunii Europene cu Republica Moldova au cunoscut o dezvoltare sinuoasă, cu multe provocări, dar și cu beneficii...

Politici Publice

În sensul comun, termenul politica se considera de obicei ca se aplica la ceva “mai mare” decât deciziile particulare, dar la ceva “mai mic” decât...

Blocada Berlinului

Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial aduce cu sine era Razboiului Rece,o confruntare deschisa, nonmilitara si limitata intre doua grupuri de...

Organizații Regionale latino-americane

Organizaţie Data creãrii Ţãri membre (Nr). Ţãri membre AEC Asociaţia Statelor din Caraibe 1994 26 Antigua şi Barbuda, Bahamas, Barbados,...

Triunghiul violenței în Columbia

Triunghiul violentei in Columbia Format din: 1. Miscarile de gherila 2. Cartelurile de droguri 3. Organizatiile paramilitare Miscarile de...

Rusia după Încheierea Războiului Rece

Rusia si strainatatea apropiata Dupa încheierea razboiului rece, fiecare tara europeana a blocului socialist a fost confruntata cu problemele...

Planul de dezvoltare rurală și ocuparea forței de muncă în Comuna Feleacu, județul Cluj

Prezentarea generalǎ a comunei Feleacu Transilvania este consideratǎ de cǎtre mulţi specialişti ca fiind ţara tuturor formelor de relief, de la...

Ai nevoie de altceva?