Republica Moldova si Mirajul Uniunii Europene

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 2
Capitolul I. De la RSSM la Republica Moldova stat independent 6
I.1. Destramarea URSS si Declaratia de Independenta 6
I.2. Consolidarea statului de drept. Constitutia din 1994 9
I.3. Situatia socio-economica in perioada consolidarii statului de drept 16
I.4. Conflictul Transnistrean 21
Capitolul II. Probleme ale tranzitiei spre democratie (1991 - 2009) 25
II.1. Premize ale aderarii la Uniunea Europeana in perioada 1991-2001 25
II.2. Viata politica in "democratia Moldoveneasca" (1994-2001) 37
II.3. Reintoarcerea la trecutul "glorios". Stagnarea comunista (2001-2009) 41
II.4. Integrarea Europeana din perspectiva puterii comuniste 53
Capitolul III. Creionarea perspectivelor de aderare la Uniunea Europeana, 
2009 - 2012 61
III.1. Schimbarea puterii - motorul aspiratiilor de Integrare 61
III.2. Evolutia relatiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeana.
Programe Comune 78
Capitolul IV. Studiu comparativ al statelor membre din Parteneriatul Estic. 
Progresele Republicii Moldova 105
Concluzii 125
Bibliografie 129


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Procesul de Integrare este una dintre cele mai discutate probleme in literatura de specialitate. Pe masura ce diferentele intre indivizi, grupuri sau state se adancesc, lumea pare a fi tot mai dornica de integrare.
Extinderea este proiectul cel mai ambitios al Uniunii Europeene: el reprezinta, de fapt, reunificarea continentului european, divizat in urma ultimului razboi mondial. Au existat in trecut si alte valuri ale extinderii intr-o Europa divizata dar, actualul proces de extindere ajuta la indeplinirea visului parintilor fondatori ai Uniunii Europene: o Europa unita si libera.
In prezent, Uniunea Europeana se confrunta cu doua provocari majore, si anume: aprofundarea integrarii politice si extinderea spre Est. Uniunea Europeana este, in primul rand, un element de stabilitate in lume, decizia infiintarii sale conducand la peste saizeci de ani de pace pe continent. O realizare majora a Uniunii Europene este crearea Pietei Unice, care a contribuit la prosperitatea statelor membre si a cetatenilor Uniunii permitand, astfel, Europei sa devina o forta economica, intr-o lume a concurentei acerbe si a globalizarii.
Unul dintre principiile fundamentale ale Uniunii Europene a fost acela ca aderarea trebuie deschisa oricarei tari Europene. Pentru tarile din Europa Centrala si de Est acest lucru a devenit posibil in 1989, odata cu sfarsitul divizarii postbelice artificiale a Europei, cand tarile din fostul bloc comunist au ales democratia si libertatea. Pentru Republica Moldova, perspectiva de aderare a devenit posibila dupa inlaturarea puterii comuniste de la guvernare. 
Ceea ce deosebeste procesul de extindere care va avea loc nu este numai provocarea ,,traditionala" a aderarilor succesive din trecut, ci si dorinta Republicii Moldova si a altor tari aspirante la aderare de a se alatura unei Uniuni puternice si competitive, care sa reprezinte mai mult decat diversele interese nationale, iar acest lucru devine tot mai greu, in contextul unei crize economice accentuate. 
Pentru ca Europa sa devina un model de securitate, libertate si participare, tarile care doresc sa adere la Uniunea Europeana si care sunt parte a Europei, trebuie sa conlucreze la ,,aprofundarea" Europei, promovand acel tip de solidaritate care va conferi tuturor statutul de cetatean european, acela care exista deja intre cetatenii statelor membre - o solidaritate lipsita de discriminare, bazata pe respectarea prerogativelor nationale si a libertatilor democratice si pe tratamentul egal al cetatenilor si al statelor membre. 
In acelasi timp, miza declarata a acestui vast exercitiu de reformare a Uniunii este aceea de a transforma constructia europeana in una mai democratica, mai aproape de interesele si necesitatile cetatenilor europeni, in una a oportunitatilor egale pentru toti indivizii si, nu in ultimul rand, intr-o structura mai activa si mai eficienta pe plan extern.
Extinderea Uniunii Europene este de o complexitate deosebita in acest moment si datorita problemelor specifice pe care statele aspirante le au de rezolvat cu privire la dezvoltarea lor, mai ales economica, in concordanta cu principiile economiei de piata, dar si indeplinirea criteriilor politice.
Astfel, in ceea ce priveste tarile candidate, momentul aderarii pentru fiecare tara candidata in parte depinde, evident, de stadiul de indeplinire a criteriilor politice si economice si de transpunerea aquis-ului in legislatiile nationale, iar abilitatea fiecarei tari candidate de a adopta si aplica acquis-ul comunitar va determina progresele in ceea ce priveste negocierile de aderare. 
Progresele realizate de fiecare dintre tarile candidate la aderare in indeplinirea criteriilor de aderare sunt examinate anual, in cadrul unor rapoarte pe care Comisia Europeana le redacteaza catre Consiliul Uniunii Europene si care servesc drept baza pentru deciziile de continuare a negocierilor. 
Negocierile de aderare ale tarilor candidate se desfasoara pentru 31 de capitole (30 de capitole corespund legislatiei comunitare) prin trecerea in revista, domeniu cu domeniu, a progreselor tarii respective privind transpunerea normelor comunitare in legislatia interna si aplicarea efectiva a regulilor ce guverneaza functionarea Uniunii Europene. 
Fiecare stat candidat elaboreaza si prezinta Comisiei Europene documente de pozitie pentru capitolele respective, prin care isi face cunoscut punctul de vedere privind modul in care intelege sa negocieze domeniul respectiv, perioadele tranzitorii pe care le solicita pentru armonizarea deplina a cadrului legislativ sau alte elemente considerate importante pentru interesele sale in sectorul respectiv de activitate. 
Negocierile dureaza, de regula, cativa ani. Cand intregul pachet de domenii supuse negocierilor a fost epuizat, rezultatele se reunesc intr-un Tratat de aderare, ce va fi supus ratificarii in Parlamentele statelor membre, in Parlamentul tarii candidate si in Parlamentul European. 
Procedurile de ratificare dureaza intre 1,5 - 2 ani. Abia dupa ratificarea tratatului de aderare apartenenta unei tari la Uniunea Europeana devine efectiva.


Fisiere in arhiva (1):

  • Republica Moldova si Mirajul Uniunii Europene.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Avadani, Ioana, Candea, Stefan, Moldova la rascruce, fundatia Soros, Romania, octombrie 2009
Bal, Ana, Economii in tranzitie: Europa Centrala si de Est, Ed. Oscar Print, Bucuresti, 1997
Boonstra, Jos, Shapovalova, Natalia, The EU's Eastern Partnership: One year backwards, Fride Foundation, Madrid, 2010, 
http://www.fride.org/publication/764/the-eu'-s-eastern-partnership:-one-year-backwards
Chifu, Iulian, Razboi Diplomatic in Basarabia, Ed. Paideia, Bucuresti, 1997
Cimpoiesu, Dorin, Restauratia Comunista Sovietica in Republica Moldova, Ed. Ars Docendi, Bucuresti, 2008
Ciobanu, Vitalie, Anatomia unui faliment Geopolitic: Republica Moldova, Ed. Polirom, 2005
Cojocaru, Gheorghe, Politica externa a Republicii Moldova, Ed. USM, Chisinau, 1999
Fruntasu, Platon , Sisteme politice contemporane, vol.1, USM, Chisinau, 2001
Heintz, Monica (coord), Statul si cetatenia Moldoveneasca, Stat slab, cetatenie incerta, Studii despre Republica Moldova, Ed. Curtea Veche, Bucuresti, 2007
Huntington, Samuel, Al treilea val al democratiei, Revista Romana de Stiinte Politice, Bucuresti, 1991
Ivan, Adrian Liviu, Statele Unite ale Europei, Ed. Institutul European, Iasi, 2007
Ivan, Paul, Ghinea, Cristian, Parteneriatul Estic - Instructiuni de utilizare, Fundatia Soros, Ro, Md, septembrie 2010
Kymlicka, Will, Politica in dialect: nationalism, multiculturalism si cetatenie, trad. Diana Stanciu, Ed. Arc, Chisinau, 2001 
Lijphart, Arend, Modele ale democratiei. Forme de guvernare si functionare in treizeci si sase de tari, Ed. Polirom, Iasi, 2006
Manual pentru studentii de la Jurnalism, Republica Moldova si Comunitatea Internationala, Ed. USM, Chisinau, 2001
Miller, David, (coord), Enciclopedia BLACKWELL a gandirii politice, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2000
Mosneaga, Valeriu, Republica Moldova. Alegerile Parlamentare (1994) si geografia politica a electoratului, Ed. USM, Chisinau, 1997


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!