Cuprins
- INTRODUCERE 3
- CAPITOLUL 1 4
- NOŢIUNI GENERALE PRIVIND RESPONSABILITATEA SOCIALĂ A CORPORAŢIILOR 4
- 1.1. CONCEPTUL DE RESPONSABILITATE SOCIALA A CORPORAŢIILOR 4
- 1.2. CSR - RĂSPUNS LA PRESIUNEA SOCIETAŢII 6
- 1.3. IMPACTUL RESPONSABILITĂŢII SOCIALE ASUPRA ECONOMIEI CORPORAŢIEI 8
- 1.3.1. Costurile şi beneficiile asumării responsabilităţii sociale 9
- 1.3.2. Impactul asumării responsabilităţii sociale asupra strategiei corporaţiei 10
- CAPITOLUL 2 15
- INTEGRAREA MANAGERIALĂ A RESPONSABILITĂŢII SOCIALE A CORPORAŢIILOR 15
- 2.1. INTEGRAREA CSR- UN PROCES DE AMELIORARE CONTINUĂ 15
- 2.2. ROLUL ECHIPEI MANAGERIALE ÎN PROCESUL DE INTEGRARE A RESPONSABILITĂŢII SOCIALE 18
- 2.3. INSTRUMENTELE MANAGEMENTULUI RESPONSABILITĂŢII SOCIALE 21
- CAPITOLUL 3 22
- MODELE DE MANAGEMENT PENTRU RESPONSABILITATEA SOCIALĂ A CORPORAŢIILOR 22
- 3.1. MODELUL MANAGERIAL SIGMA 22
- 3.2. RAINBOWSCORE® : O ABORDARE STRATEGICĂ A VALORII MULTI-DIMENSIONALE 24
- 3. 3. MODELUL COMPASS 28
- 3.4. MODELUL MOLECULAR 29
- 3.5. MODELUL SUSTMANAGE™ 31
- 3.6. MODELUL DE PERFORMANŢĂ GLOBAL COMPACT 32
- 3.7. MODELUL CELOR TREI „P” 35
- CAPITOLUL 4 37
- MĂSURAREA ŞI COMUNICAREA PERFORMANŢELOR 37
- 4.1. STANDARDE INTERNAŢIONALE PENTRU RESPONSABILITATEA SOCIALĂ A CORPORAŢIILOR 37
- 4.2. RAPORTUL DE RESPONSABILITATE SOCIALĂ 39
- CAPITOLUL 5 40
- STUDIU DE CAZ: COMPANIA MULTINAŢIONALĂ LAFARGE 40
- 5.1. PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA INDUSTRIEI CIMENTULUI DIN PERSPECTIVA CSR 40
- 5.1.1. Relaţia dintre industria cimentului şi comunităţile locale 41
- 5.1.2. Coaliţia internaţională CSI (Cement Sustainability Initiative) 42
- 5.2. DESCRIEREA GRUPULUI LAFARGE 43
- 5. 3. CONCRETIZAREA RESPONSABILITĂŢII SOCIALE ÎN CADRUL COMPANIEI LAFARGE 45
- 5.3.1. Raportul de dezvoltare durabilă 45
- 5.3.2. Organizarea şi punerea în practică a CSR 47
- 5.3.3. Relaţia companiei Lafarge cu grupurile de interese 49
- 5.3.4. Exemple de acţiuni responsabile , relevante 53
- 5.3.5. Ambiţiile grupului în materie de CSR, pentru anul 2012 54
- 5.4. MĂSURAREA ŞI COMPARAREA PERFORMANŢELOR CSR ALE GRUPULUI LAFARGE 55
- 5.4.1. Standarde şi indicatori de performanţă 55
- 5.4.2. Analiza comparativă a performanţei responsabilităţii sociale a companiei Lafarge 57
- 5.4.3. Metodologia de raportare 59
- CONCLUZII 61
- LISTA FIGURILOR ŞI TABELELOR 63
- BIBLIOGRAFIE 65
Extras din licență
Introducere
Societatea actuală se află în tranziţie. În contextul globalizării, al extinderii companiilor multinaţionale pe pieţele ţărilor în curs de dezvoltare are loc o trecere a centrului de greutate al economiei şi societăţii dinspre stat spre sectorul privat şi în special corporaţii multinaţionale. Puterea acestora a devenit enormă însă în aceeasi măsură creşte şi impactul lor asupra societăţii. În aceste condiţii paleta responsabilităţilor pe care o companie multinaţională o are în societate s-a diversificat şi s-a extins.
Responsabilitatea socială a corporaţiilor sau CSR (Corporate Social Responsibility) se referă la modul în care afacerile îşi pun de acord valorile şi comportamentul cu aşteptările şi nevoile celor interesaţi - nu doar ale clienţilor şi acţionarilor, dar şi ale angajaţilor, furnizorilor, comunităţilor, autorităţilor şi ale societăţii în ansamblu ei. Echilibrarea tuturor acestor interese, abilitatea companiei de a răspunde tuturor aşteptărilor şi de a aduce soluţii trebuie să se facă în mod organizat prin integrarea totală a conceptului de responsabilitate socială în sistemele de management şi deci în toate activităţile companiei, în cultura organizaţională, în esenţa afacerii. Acest proces de integrare se realizează în timp şi conform unor principii directoare, unor modele manageriale şi adesea în cadrul unor acorduri pe care companiile le semnează la nivel global cu organisme internaţionale. Se impun astfel norme şi standarde internaţionale pentru a asigura măsurarare şi comparabilitatea performanţelor atinse de companii în materie de CSR. Procesul este extrem de complex în cazul multinaţionalelor aşa cum se va vedea în studiul de caz.
Capitolul 1
Noţiuni generale privind responsabilitatea socială a corporaţiilor
1.1. Conceptul de responsabilitate sociala a corporaţiilor
Tema responsabilitaţii sociale a corporaţiilor a dobândit dimensiuni veritabile doar la începutul anilor `90, cu o accelerare considerabilă spre anul 2000.
Dezbaterea asupra conceptului responsabilitaţii sociale a corporaţiilor se integrează în dezbaterea la nivel mondial cu privire la viitorul planetei (sub aspect economic, social şi de mediu) în jurul conceptului de "dezvoltare durabilă" formalizat de ONU în 1992 la Summit-ul Mondial de la Rio. Tema dezvoltarii durabile a fost iniţiată încă din 1970 o dată cu publicarea primului raport al Clubului de la Roma intitulat ”The Limits of Growth” . În raportul Brundtland (1987), dezvoltarea durabilă este definită ca fiind: “capacitatea generaţiilor actuale de a satisface nevoile prezentului fără a compromite capacitatea generatiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”
Preview document
Conținut arhivă zip
- Responsabilitate Sociala.doc