INTRODUCERE Realitatea de astazi a societatii romanesti, ne determina sa recunoastem, ca pe langa multe alte performante economice sau sociale scazute cu care ne confruntam, datorita trecerii de la fosta perioada comunista la alinierea normelor unei societati democratice, ne confruntam cu mari probleme si in domeniul educational. Familia apare in viziunea sociologilor drept pastratoare a unor valori etico-morale fundamentale precum adevarul si respectul, compasiunea si generozitatea. Ele sunt apreciate de toate categoriile de elevi ca fiind invatate din familie. Cadrul didactic indruma activitatea educationala a elevului sau, conducandu-l pe drumul plin de obstacole, dar ascendent, al formarii personalitatii sale. Necesitatea adaptarii activitatii scolare la particularitatile individuale ale elevului este incontestabila, ea permitand optimizarea randamentului scolar. Dar, reusita scolara a elevului nu poate fi deplina si fara sprijinul neconditionat al familiei. Doresc in lucrarea mea sa arat ca problematica educationala este o continua preocupare pentru toti factorii cu putere de decizie, dar in primul rand ar trebui sa fie si un scop principal al familiilor elevilor. Parteneriatul familie-scoala are, in acest context, un rol foarte important si specialistii aplica permanent diferite modalitati de colaborare a profesorilor cu familiile elevilor din dorinta de a fi cat mai apropiati si cat mai implicati: sedinte cu parintii intr-un cadru organizat al unor analize riguroase asupra influentei exercitate de diferiti factori, lectiile si serbarile tinute in fata parintilor permit familiei sa vada manifestarile elevilor, rezultatele muncii lor, trairile si comportamentul acestora; aceste activitati sunt permanent urmate de analize bazate pe discutii sincere, stima, cointeresare in obtinerea eficientei maxime in educarea viitorului adolescent. Actualitatea temei este data de importanta deosebita pe care o are familia fiecarui elev in dezvoltarea acestuia intr-un adult care este ghidat de principii sanatoase ce parvin dintr-o educatie si o implicare neconditionata a tuturor factorilor, atat familiali cat si sociali sau din sfera educationala. In lucrarea mea de licenta abordez tematica copiilor cu cerinte educationale speciale si implicarea familiilor lor si a cadrelor didactice in sprijinul lor la clasele CP-IV. Am ales ca partea practica a lucrarii mele sa o desfasor la Scolile Generale din Aninoasa si Petrosani, judetul Hunedoara. Lotul subiectilor va fi format din cadre didactice de la ciclul primar. Obiectivele cercetarii - In aceasta cercetare vizez urmatoarele obiective: - analiza comportamentului elevilor cu situatii dificile din punct de vedere educational, in unitatea de invatamant; - determinarea masurii in care comportamentul lor sau rezultatele scolare ale acestora sunt influentate de familie; - identificarea posibilitatilor specifice scolii, de sprijin si suport pentru ajutorarea celor care au probleme de ordin educational in mediul familial; In cadrul acestui proiect am avut in vedere ca sursa de informare literatura de specialitate, paginile de internet dedicate acestui subiect si informatiile obtinute in urma cercetarii. Cuprinsul lucrarii Lucrarea este structurata pe un numar de trei capitole pe care le-am abordat in felul urmator: Capitolul I - este partea lucrarii mele in care voi analiza problematica educatiei din mai multe puncte de vedere. In acest capitol voi defini si teoretiza notiunile de baza ale familiei, voi detalia care este multitudinea de factori ce pot influenta rolul educatiei asupra copiilor de la ciclul primar: notiuni generale definite de specialistii implicati in procesul de educatie al tinerei generatii, implicarea familiei si nu in ultimul rand, voi incerca sa evidentiez felul in care societatea sprijina si consiliaza pe cei ce se confrunta cu problematica esecului sau abandonului scolar. Capitolul II - in urma detalierii aspectelor teoretice din primul capitol, in aceasta parte a lucrarii mele de licenta voi arata care este aria in care am desfasurat partea practica a lucrarii si metodologia pe care am folosit-o. Capitolul III - include partea de cercetare practic-aplicativa, prezentand analiza si interpretarea datelor obtinute, cat si concluziile generale ce se desprind cu privire la problematica vizata, anexele si referintele bibliografice care le-am utilizat in aceasta lucrare. Pentru aceasta mi-am stabilit urmatoarele ipoteze: 1. Daca familiile copiilor, indiferent de situatia financiara sau sociala a acestora, s-ar implica mai activ din punct de vedere social sau educational, atunci acestia ar relationa mai usor cu cei din jur si rezultatele lor scolare ar fi diferite. 2. Daca sprijinul acordat de cadrele didactice copiilor cu cerinte educationale speciale si familiilor lor, are efecte pozitive asupra acestora, atunci se diminueaza esecul scolar si nu in ultimul rand, riscul major de abandon. Avand in vedere cele enuntate anterior consider ca aceasta tema va aduce o contributie importanta problematicii sociale complexe pe de o parte si asupra modalitatilor de solutionare a acestor probleme in practica asistentiala, pe de alta parte.
1. Ciofu C., Interactiunea parinti copil, Editura Medicala Amaltea, Bucuresti, 1998 2. Dunareanu Ion, Antropologia si sociologia familiei, Editura Tipomur, Targu Mures, 2001 3. Ghergut A., Sinteze de psihopedagogie speciala, Editura Polirom, Iasi, 2005 4. Ionescu M., Educatia si dinamica ei, Editura Tribuna Invatamantului, Bucuresti, 1998 5. Ispas Cristina (coord.), Consilierea integrativa educationala, Editura Mirton, Timisoara, 2011 6. Krausz Septimiu, Stegar Irinel, Metodologia si metodica sociologiei, Editura Matrix Rom, Bucuresti, 2007 7. Mitrofan I., Mitrofan N., Familia de la A la Z, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1991 8. Mitrofan Nicolae, Dragostea si casatoria, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1984 9. Neamtu G. (coord), Tratat de asistenta sociala, Ed. Polirom, Iasi, 2004 10. Popescu V., Succesul si insuccesul scolar, Revista de pedagogie, nr. 11, 1991 11. Voinea Maria, Familia si evolutia sa istorica, Editura Stiintifica si Pedagogica, Bucuresti, 1978 12. Zamfir Catalin, Vlasceanu Lazar (coord.), Dictionar de sociologie, Editura Babel, Bucuresti, 1993 13. http://www.tvet.ro/Anexe/x/8%20Ghidul%20profesorilor%20privind%20copii%20cu%20nevoi%20educationale%20speciale.pdf
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.