Introducere Capitolul I Originea, evolutia si organizarea Fondului Monetar International 1.1.Sistemul monetar international de la Breton Woods 1.2.Sistemul monetar international actual 1.3.Organizarea FMI Capitolul II Resursele Fondului Monetar International si utilizarile acestora 2.1.Resursele Fondului Monetar International sunt: 2.1.1.Cotele de subscriere-principala resursa de finantare 2.1.2.Imprumuturi 2.1.3.Noul acord de imprumut (NAB) 2.2.Drepturile Speciale de Tragere 2.2.1.Drepturile Speciale de Tragere-moneda cu caracter international 2.2.2.Evaluarea DST 2.2.3.Detinatori 2.2.4.Alocarea si anularea DST 2.2.5.Tranzactii si operatii cu DST 2.2.6.Dobanzi si comisioane 2.3.Utilizarile resurselor FMI 2.3.1.Necesitatea apelarii la resursele FMI 2.3.2.Conditionalitatea 2.3.3.Cumparari si rascumparari 2.3.4.Formele asistentei financiare Capitolul III Relatiile Romaniei cu Fondul Monetar International 3.1.Contextul general al relatiilor Romaniei cu Fondul Monetar International 3.2.Privire de ansamblu asupra situatiei economice si politice din Romaniei la inceputul anilor '90 3.3.Acordurile Romaniei cu Fondul Monetar International 3.3.1.Acordul din 1991-1992 3.3.2.Acordul din 1992-1993 4.3.2.1.Efectele acordurilor cu FMI intre 1991 si 1993 3.3.3.Acordul din 1994-1997 4.3.3.1.Rezultatele acordului din 1994 3.3.4.Acordul din 1997-1998 4.3.4.1.Rezultatele acordului din 1997 3.3.5.Acordul din 1998-2001 4.3.5.1.Rezultatele acordului din 1999 4.3.5.2.Acordul din 2001-2003 4.3.5.3.Rezultatele acordului din 2001 3.3.6. Rezultatele acordului din 2004 3.3.7. Acordul stand-by din 2009 Concluzii privind relatia Romaniei cu FMI
INTRODUCERE Rolul organismelor financiare internationale este deosebit de disputat in ultima perioada, ca urmare a gestionarii defectuoase a efectelor crizei financiare actuale, dar si a imposibilitatii anticiparii declansarii crizelor si a implementarii de masuri cu efect anti-criza. Cu toate ca sistemul de la Bretton Woods a pus bazele cooperarii internationale a statelor in vederea stabilitatii monetare, dezvoltarii relatiilor comerciale intre statele membre, imbunatatirii balantei de plati externe, inlaturarii rapide a restrictiilor si a discriminarilor din calea platilor si transferurilor determinate de tranzactiile curente, alinierii monedelor nationale la un anumit curs, considerat fix in raport cu dolarul american ce reprezenta etalonul monetar al sistemului, in prezent se cere reformarea sistemului monetar international, adaptarea acestuia la fluctuatia rapida a cursurilor de schimb, ca urmare a liberalizarii pietelor de capital, ca o consecinta a procesului de globalizare. Aceasta lucrare se doreste a fi o analiza a interventiilor FMI in zona central-est europeana, in special in Romania, ca factor important de macrostabilizare prin programele de reforma initiate, soldate atat cu costuri sociale considerabile ca somaj, scaderea nivelului de trai pe o perioada scurta de timp, cat si cu stabilizarea principalelor echilibre macroeconomice pe termen mediu si lung. Pentru realizarea acestei lucrari am utilizat rapoarte si documente ale FMI cu privire la relatiile sale cu Romania, in special acordurile stand-by incheiate in perioada de tranzitie, studii si articole din reviste interne si internationale cu privire la mersul si stadiul procesului de tranzitie, lucrari de specialitate ale unor autori consacrati din tara noastra si din strainatate care abordeaza principiile functionarii FMI. Lucrarea de fata prezinta in primul capitol elementele definitorii ale functionarii sistemului monetar international, rolul jucat de FMI in reformarea sistemului monetar international, precum si originile si evolutia acestuia pana in prezent. Cel de-al doilea capitol prezinta resursele Fondului Monetar International si utilizarile acestora, incepand cu cotele de participare si alte imprumuturi. Un aspect important in cadrul acestui capitol este reprezentat de drepturile speciale de tragere si instituirea acestora ca principal instrument de rezerva, etalon al sistemului, precum si de analiza detinatorilor de DST si de tranzactiile si operatiunile lor. Tot in cadrul acestui capitol, sunt enumerate formele asistentei financiare a FMI, si anume: mecanismul transei rezervei, mecanismul creditului in transe si imprumuturile stand-by, facilitarea largita de creditare, facilitarea de finantarea compensatorie etc. In cel de-al treilea capitol am ales sa analizez modul de actiune al FMI in Romania cu accent pe contextul general al relatiilor tarii noastre cu acesta. Aplicarea masurilor de reforma initiate de FMI au ca scop oferirea de lichiditati necesare restructurarii economiei. Ca agent economic rational, FMI impune respectarea principiilor economice, respectiv alocarea eficienta a resurselor. Eliberarea oricarei transe de lichiditati din acordul stand-by este conditionata de aplicarea unor masuri de reforma care transmit semnale pozitive investitorilor straini, precum si pietei financiare internationale in ansamblu. Insistenta FMI asupra masurilor restrictive (reducerea inflatiei, a masei monetare, reforme fiscale) a avut ca obiectiv controlarea masei monetare si comprimarea acesteia in directia macrostabilizarii si a reducerii inflatiei; totodata, aceste masuri au dus la mari contradictii ale fluxurilor de lichiditati si de capital, intre agentii economici si buget. Lucrarea de fata se incheie cu cateva concluzii menite sa reprezinte ideile principale ce se desprind din cele patru capitole, printre care si faptul ca FMI urmareste reinstaurarea ordinii economice monetare si financiare, inlaturarea dezechilibrelor, prin respectarea unor reguli si uzante economice. Adoptarea programelor FMI este obligatorie in vederea acordarii de asistenta financiara necesara implementarii regulilor economiei de piata, imbunatatirii cli-matului de afaceri intern si international, obtinerii de crestere economica. Aceste programe sunt insotite de costuri sociale substantiale ce produc suferinte si pri-vatiuni, atat populatiilor sarace, prin eliminarea subventiilor din preturi, eliminarea unor ajutoare sociale, reducerea cresterilor salariale, cat si industriilor neproductive din cauza reducerii subventiilor bugetare, ceea ce uneori slabeste coeziunea sociala, predispune la compromisuri intre programul convenit cu FMI si programul guvernamental al tarii respective. CAPITOLUL I Originea, evolutia si organizarea Fondului Monetar International Universul organizatiilor internationale este extrem de vast. Astazi se considera ca functioneaza o multitudine de organizatii, grupate dupa mai multe criterii. Unul dintre cele mai utilizate criterii este cel al domeniului de actiune, iar din domeniul economic una dintre cele mai importante organizatii internationale este FMI. Inca din timpul celui de-al doilea razboi mondial, au aparut preocupari pe plan international privind reorganizarea relatiilor valutar-financiare internationale, iar in acest context, in iulie 1944, a avut loc in S.U.A., in localitatea Bretton Woods, Conferinta Monetara si Financiara la care au participat 44 de tari, reprezentantii acestora luand decizia de a infiinta Fondul Monetar International si Banca Internationala pentru Reconstructie si dezvoltare. 1.1. Sistemul monetar international de la Breton Woods Ca regula generala, relatiile monetare s-au derulat pana in 1944, anul crearii sistemului monetar international, pe baze bilaterale, fara existenta unor reglementari concrete, adoptate expres de majoritatea tarilor. Au existat totusi unele incercari de reglementare internationala a acestor relatii sub forma unor uniuni si blocuri monetare, acestea din urma transformandu-se dupa al doilea razboi mondial in zone monetare.
1 Aglietta Michel Macroeconomie Financiere- Finances, croissance et cycles, La Decouverte, Paris 2001 2 Aglietta Michel Crises Financieres et Regulation Monetaire, La Decouverte, Paris 2001 3 Bakker Age Institutiile financiare internationale, Ed. Antet, Oradea, 1997 4 Bal Ana, Dumitrescu Sterian Economie mondiala, Ed. Economica, Bucuresti, 2002 5 Basno C., Dardac N., Floricel C. Moneda, Credit, Banci, Ed. Didactica Si Pedagogica, Bucuresti, 2002 6 Boaja, Minica Relatii financiare si valutare internationale , Ed Economica, Bucuresti, 2003 7 Bordo Michael, Eichengreen Barry A retrospective on The Bretton Woods System, lessons from international monetary reform, The University of Chicago Press , Chicago 1993 8 Bran Paul Relatii Valutar- Financiare Internationale, Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1999 9 Brezeanu Petre Sisteme Financiare Internationale, Cavaliotti, Bucuresti, 2003 10 Calvo Guillermo A. , Reinhart Carmen M Fear of Floating, National Bureau of Economic Research. Cambridge, Massachusetts, 2000 11 Dauvergne A Les Fonds Monetaire International, un monde sous influence, Editon Alain Moreau, Paris 1998 12 Haggard Stephan Developing Nations and the politics of Global Integration, The Brooking Institution, Washington 1995 13 Harold James International Monetary Cooperation Since Bretton Woods, Oxford University Press, 1996 14 Krugman Paul Currency crisis, Prepared for NBER Conference, October 1997, 15 Lenain Patrick Le Fmi, Edition La Decouverte, Paris 1996 16 Papahagi Tiberiu Acordul cu FMI - un pas insuficient pentru redresarea economica, Cotidianul, Bucuresti, 2005 17 Pineda Garcia Sergio The Argentinean Crisis, Los Andes University, Faculty Of Economics, Bogota, July 2002 18 Suta Nicolae Comert international si politici comerciale contemporane, Ed. Eficient, Bucuresti, 2000 19 *** http://web.mit.edu/Krugman/www/ 20 *** http://www.imf.org 21 *** http://www.fmi.ro 22 *** www.capital.ro 23 *** www.zf.ro 24 *** www.wall-street.ro 25 *** http://www.ccir.ro/economistul/arhiva/1406_ro.htm 26 *** http://www.sar.org.ro/files_h/docs/publications_ewr/ewr6ro2002.pdf 27 *** http://revistapresei.rol.ro/2004/08/02/11646.htm 28 *** http://news.softpedia.com/news/1/2003/June/690.shtml 29 *** http://www.globalpolicy.org/socecon/bwi-wto/imfind.htm 30 *** http://www.mfinante.ro 31 *** www.bnr.ro 32 *** www.worldbank.org 33 *** www.insse.ro 34 *** www.infoeuropa.ro 35 *** www.ebrd.org 36 *** www.oecd.org 37 *** www.cnp.ro 38 *** www.eib.eu.int
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.